Anonym bruker Skrevet 22. november 2021 #1 Skrevet 22. november 2021 Primær HbA1c 84 mmol/mol Sekundær HbA1c 9.8% Er dette tegn på diabetes? Legen har ikke tatt kontakt etter prøvene. Ba om å få med meg prøvesvarlappen. Anonymkode: be037...e58
Anonym bruker Skrevet 22. november 2021 #2 Skrevet 22. november 2021 9,8 i langtid er jo ganske høyt. Er du gravid `? Anonymkode: 16352...d7a
Anonym bruker Skrevet 22. november 2021 #3 Skrevet 22. november 2021 Ja, det er et tydelig tegn på diabetes. Du bør kanskje bestille deg en time til legen. Anonymkode: c8390...d79
Anonym bruker Skrevet 22. november 2021 #4 Skrevet 22. november 2021 Glemte å si dette gjelder mitt barn på snart 5 år. Jeg reagerer på at ikke legen har ringt meg. Var til legen i forje uke pga symptomene barnet mitt viste. Nevnte jeg var redd det kunne være diabetes. Følte legen mente jeg var i overkant bekymret. Og sa dette ikke var noe å være redd for. Fikk time til blodprøver i dag. Hun som tok sa hun ikke kunne tolke den det måtte legen gjøre når han fikk tid. Har ikke hørt fra legen. Prøvde å ringe legevakten, men de ba meg vente til i morgen. Symptomene barnet mitt har er ekstrem tørste. Drikker 6 glass med vann/saft i timen. Også mye om natten. Er ofte på do, flere ganger i timen. Er på do 1-3 ganger om natten. Klager på at h.n føler seg sliten. Ligger mye på sofaen å ser på tv. Klager på vondt i hodet. Spiser lite. Og noen symptomer til. Hi Anonymkode: be037...e58
Anonym bruker Skrevet 22. november 2021 #5 Skrevet 22. november 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Glemte å si dette gjelder mitt barn på snart 5 år. Jeg reagerer på at ikke legen har ringt meg. Var til legen i forje uke pga symptomene barnet mitt viste. Nevnte jeg var redd det kunne være diabetes. Følte legen mente jeg var i overkant bekymret. Og sa dette ikke var noe å være redd for. Fikk time til blodprøver i dag. Hun som tok sa hun ikke kunne tolke den det måtte legen gjøre når han fikk tid. Har ikke hørt fra legen. Prøvde å ringe legevakten, men de ba meg vente til i morgen. Symptomene barnet mitt har er ekstrem tørste. Drikker 6 glass med vann/saft i timen. Også mye om natten. Er ofte på do, flere ganger i timen. Er på do 1-3 ganger om natten. Klager på at h.n føler seg sliten. Ligger mye på sofaen å ser på tv. Klager på vondt i hodet. Spiser lite. Og noen symptomer til. Hi Anonymkode: be037...e58 Hvis dette er barnet ditt ringer du legevakten nå med en gang. Pronto. Dette er ikke noe å spøke med. Anonymkode: c8390...d79
Anonym bruker Skrevet 22. november 2021 #6 Skrevet 22. november 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvis dette er barnet ditt ringer du legevakten nå med en gang. Pronto. Dette er ikke noe å spøke med. Anonymkode: c8390...d79 Glemte å si at jeg har selv et barn som fikk diabetes ved 5 års alder Anonymkode: c8390...d79
Anonym bruker Skrevet 22. november 2021 #7 Skrevet 22. november 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Glemte å si at jeg har selv et barn som fikk diabetes ved 5 års alder Anonymkode: c8390...d79 Så ikke at du hadde vært i kontakt med legevakten. Ring igjen. Dette er direkte uforsvarlig av både lege og legevakt. Om du fortsatt ikke får noe gehør, ring barneavdelinga ved sykehuset dere hører til. Vi ble lagt inn med en gang. Anonymkode: c8390...d79
Anonym bruker Skrevet 22. november 2021 #8 Skrevet 22. november 2021 Jeg har ringt legevakten. De ba meg vente til I morgen for å høre hva legen sier. Hi Anonymkode: be037...e58
Anonym bruker Skrevet 22. november 2021 #9 Skrevet 22. november 2021 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Jeg har ringt legevakten. De ba meg vente til I morgen for å høre hva legen sier. Hi Anonymkode: be037...e58 Da bør du ringe barneavdelinga. Ikke for å skremme deg, men om barnet får syreforgiftning kan det stå om livet. Anonymkode: c8390...d79
Anonym bruker Skrevet 22. november 2021 #10 Skrevet 22. november 2021 Du skal IKKE vente til i morgen. Du må dra til legevakten asap. Nabobarnet døde av uoppdaget diabetes. Syreforgiftning kan gå fryktelig fort. Anonymkode: 14757...c43
Anonym bruker Skrevet 22. november 2021 #11 Skrevet 22. november 2021 Hei vi bor i distriktet. Er ikke en legevakt vi bare kan oppsøke. Har prøvd en gang til. Fikk samme svar. Ring legekontoret i morgen. Prøvde sykehuset. Kommer ikke igjennom på barneavdelingen så prøvde akutt avdelingen. Men fikk beskjed om at de ikke hadde tid til å ta i mot telefoner. Så nå vet jeg ikke hva vi skal gjøre. Anonymkode: be037...e58
Anonym bruker Skrevet 22. november 2021 #12 Skrevet 22. november 2021 Dere var hos lege forrige uke, men blodprøver ble først tatt i dag? Den som har kjørt de prøvene skal ha såpass kunnskap at hun skulle reagert og varslet legen umiddelbart. Dette er alvorlig! Ring igjen så barnet får hjelp. Dette kan være livstruende! Anonymkode: d014e...7cc
Anonym bruker Skrevet 22. november 2021 #13 Skrevet 22. november 2021 Hei takk for hjelp. Vi fikk endelig tak i barneavdelingen på sykehuset. Og de ba oss ringe til legevakten på nytt å forlange at en lege skulle se på barnet. Så nå venter vi på at legen skal komme, legen skulle gi 4 åringen insulin. Så skal det vurderes om vi skal legges inn på sykehus i kveld eller om vi reiser i morgen tidlig. Hi Anonymkode: be037...e58
Anonym bruker Skrevet 22. november 2021 #14 Skrevet 22. november 2021 Nå ble jeg lettet, HI ❤️ Har hatt vondt i magen siden jeg leste innlegget ditt. Hårreisende at ikke fastlegen tok tak i dette på dag 1 med de symptomene barnet ditt har, det samme gjelder legevakt. Hadde jeg vært deg hadde jeg klaget dette inn. Syreforgiftning er livsfarlig og kan spesielt hos barn, fort utvikle seg. Nabobarnet ble funnet livløs i sengen så det hadde skjedd i løpet av natta. Dette kunne fort endt tragisk hvis du ikke hadde tatt kampen i kveld ❤️ Anonymkode: 14757...c43
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #15 Skrevet 23. november 2021 Så bra du får hjelp nå. Jeg ville klaget inn legen du har vært hos da denne legen har sviktet i å gi forsvarlig helsehjelp. Blodprøver skulle blitt tatt ved første kontakt og behandling gitt kort tid etterpå. Anonymkode: d014e...7cc
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #16 Skrevet 23. november 2021 Det går bra. Blodsukkeret var veldig høyt. Maskinen de hadde gikk til 25 og Blodsukkeret til h.n var høyere. Så vi ble hentet av seakingen og er nå på sykehus. Anonymkode: be037...e58
Himmel og hav Skrevet 23. november 2021 #17 Skrevet 23. november 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Det går bra. Blodsukkeret var veldig høyt. Maskinen de hadde gikk til 25 og Blodsukkeret til h.n var høyere. Så vi ble hentet av seakingen og er nå på sykehus. Anonymkode: be037...e58 Godt å høre at dere endelig fikk hjelp. Diabetes er ikke til å tulle med og det er helt ubegripelig at de ville at dere skulle vente.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #18 Skrevet 23. november 2021 Rart dere måtte vente en uke hos fastlegen for å ta en blodprøve? Det tar man da vanligvis samme dag man har vært hos legen! Senest neste dag hvis laben var stengt for dagen. Anonymkode: 39339...f01
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #19 Skrevet 23. november 2021 Lykke til. Blir nok mye å sette seg inn i. Det er litt overveldende til å begynne med. Vil anbefale dere å ta kontakt med diabetesforbundet. Du får sikkert info på sykehuset. Og ja, ville ha rapportert både fastlege og legevakt for slett håndtering. Anonymkode: c8390...d79
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #20 Skrevet 23. november 2021 Tusen takk for god støtte. Når vi kom inn i natt var blodsukkeret på 41. De sliter enda litt med å få det ned. Har fått satt på sensor på armen, så nå er det lettere å følge med. Har fått insulin 3 ganger. Det laveste vi har vært nede på er 17. Nå har h.n nettopp spist så siste måling var 27.1. Ja vi har levert en muntlig klage. Når vi har fått summet oss skal vi levere en skriftlig klage åsså. Anonymkode: be037...e58
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #21 Skrevet 23. november 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Tusen takk for god støtte. Når vi kom inn i natt var blodsukkeret på 41. De sliter enda litt med å få det ned. Har fått satt på sensor på armen, så nå er det lettere å følge med. Har fått insulin 3 ganger. Det laveste vi har vært nede på er 17. Nå har h.n nettopp spist så siste måling var 27.1. Ja vi har levert en muntlig klage. Når vi har fått summet oss skal vi levere en skriftlig klage åsså. Anonymkode: be037...e58 Lykke til med alt sammen. Har en venninne med en datter som har diabetes og det er mye å sette seg inn i, men det er fantastisk god oppfølging fra diabetesforbundet også så dere lander greit i det etterhvert. Men et lite tips, ring pasientombudet. De er deres "advokat" når noe gjøres feil i helsevesenet, og de kan skrive klagen for dere så dere slipper tenke på det. De er supre og tar tak i alt for dere, melder til fylkeslegen osv. Har selv vært gjennom en runde pga slett behandling på sykehuset, som her førte til at datteren min fikk varige skader, og pasientombudet gjorde hele jobben for oss som hadde helt andre ting å tenke på. Anonymkode: 57832...e0e
amandine Skrevet 23. november 2021 #22 Skrevet 23. november 2021 DiB er virkelig ikke bare tull og skit, altså. Så godt dere har fått hjelp, HI. Lykke til og god bedring!
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #23 Skrevet 23. november 2021 Anonym bruker skrev (22 timer siden): Glemte å si dette gjelder mitt barn på snart 5 år. Jeg reagerer på at ikke legen har ringt meg. Var til legen i forje uke pga symptomene barnet mitt viste. Nevnte jeg var redd det kunne være diabetes. Følte legen mente jeg var i overkant bekymret. Og sa dette ikke var noe å være redd for. Fikk time til blodprøver i dag. Hun som tok sa hun ikke kunne tolke den det måtte legen gjøre når han fikk tid. Har ikke hørt fra legen. Prøvde å ringe legevakten, men de ba meg vente til i morgen. Symptomene barnet mitt har er ekstrem tørste. Drikker 6 glass med vann/saft i timen. Også mye om natten. Er ofte på do, flere ganger i timen. Er på do 1-3 ganger om natten. Klager på at h.n føler seg sliten. Ligger mye på sofaen å ser på tv. Klager på vondt i hodet. Spiser lite. Og noen symptomer til. Hi Anonymkode: be037...e58 Det er helt sykt at det ikke ble tatt tak i etter resultatene kom.. Tenk hvis du ikke hadde tatt med deg prøvesvarene og sjekket det opp selv. Bra dere får god hjelp nå. Anonymkode: 26331...c7d
Anonym bruker Skrevet 23. november 2021 #24 Skrevet 23. november 2021 Anonym bruker skrev (22 timer siden): Så ikke at du hadde vært i kontakt med legevakten. Ring igjen. Dette er direkte uforsvarlig av både lege og legevakt. Om du fortsatt ikke får noe gehør, ring barneavdelinga ved sykehuset dere hører til. Vi ble lagt inn med en gang. Anonymkode: c8390...d79 Enig. Anonymkode: 55bae...cd2
Merdee Skrevet 23. november 2021 #25 Skrevet 23. november 2021 Så godt å høre at dere blir tatt vare på nå ❤️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå