Gå til innhold

Kjønnsroller...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kvifor kan vi ikkje berre utvide dei kjønna vi har slik at alle føler seg heime i det dei er fødde som?? Snart må alle ha ein bås kvar, og då trur eg vi blir einsame og meir fokuserte på det som er annleis enn på det som foreinar oss. Vi er alle menneske!  Det må seiast at eg aldri har følt meg speseillt kvinneleg eller hatt behov for å føle meg "kvinneleg". 

https://www.nrk.no/innlandet/anette-trettebergstuen-startar-utgreiing-av-tredje-juridisk-kjonn-1.15734359

Eg syns altså at alle skal få vere som dei er i det kjønnet dei er fødde i, dei vel å byte kjønn kan jo sjølvsagt det. Men kanskje behovet hadde vore mindre der og om ein aksepterte mannlege kvinner og kvinnelege menn uten å føle behov for plassere dei i ein annan bås enn dei kvinnelege kvinnene og dei manelege mennene. 

Evt kanskje vi alle skulle vore hen. 

Anonymkode: 2e3f7...2d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hun artikkelen handler om sier at hun ikke er en kvinne, så da handler det vel om mer enn bare det å ikke passe inn i en bås?

Anonymkode: c5cc7...df4

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men hun artikkelen handler om sier at hun ikke er en kvinne, så da handler det vel om mer enn bare det å ikke passe inn i en bås?

Problemet er at det eksisterer to biologiske kjønn i naturen, med enkle, svært sjeldne avvik. 

Anonymkode: 27a3b...b08

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Og det eg prøvar å seie er at det å vere kvinne handlar om kva slag reproduksjonorgan du er fødd med, og at ordet burde romme alle desse uten at nokon følte trong for å definere seg ut av det. Alt det andre "kvinnelege" er noko ein får tredd nedover hovudet om ein tilfeldigvis har innovertiss og det burde vi slutte med! Altså å tre det nordover hovuda på folk. At nokon likar å vere veldig feminine er ei anna sak og sjølvsagt heilt i orden det òg. Som å ha mange maskuline sider sjølv om du har innovertiss. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Og det eg prøvar å seie er at det å vere kvinne handlar om kva slag reproduksjonorgan du er fødd med, og at ordet burde romme alle desse uten at nokon følte trong for å definere seg ut av det. Alt det andre "kvinnelege" er noko ein får tredd nedover hovudet om ein tilfeldigvis har innovertiss og det burde vi slutte med! Altså å tre det nordover hovuda på folk. At nokon likar å vere veldig feminine er ei anna sak og sjølvsagt heilt i orden det òg. Som å ha mange maskuline sider sjølv om du har innovertiss. 

Jeg skjønner hva du mener, og er helt enig med deg. Jeg passer heller ikke inn i den båsen "jeg hører til". Jeg bare følte at det ikke var det handlet om for den personen, men kanskje jeg misforstår artikkelen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Kvifor kan vi ikkje berre utvide dei kjønna vi har slik at alle føler seg heime i det dei er fødde som?? Snart må alle ha ein bås kvar, og då trur eg vi blir einsame og meir fokuserte på det som er annleis enn på det som foreinar oss. Vi er alle menneske!  Det må seiast at eg aldri har følt meg speseillt kvinneleg eller hatt behov for å føle meg "kvinneleg". 

https://www.nrk.no/innlandet/anette-trettebergstuen-startar-utgreiing-av-tredje-juridisk-kjonn-1.15734359

Eg syns altså at alle skal få vere som dei er i det kjønnet dei er fødde i, dei vel å byte kjønn kan jo sjølvsagt det. Men kanskje behovet hadde vore mindre der og om ein aksepterte mannlege kvinner og kvinnelege menn uten å føle behov for plassere dei i ein annan bås enn dei kvinnelege kvinnene og dei manelege mennene. 

Det er rom for det meste i mann og kvinnebåsen. At folk har akkutt behov for å ha en egen unik bås tror jeg kommer av selvsentrerthet. Dette blir så tull og bobleplast at jeg skjønner ikke at politikerne tar det alvorlig engang. Man er jo engang enten mann eller kvinne fysisk. Hva man måtte føle seg som innen det spiller vel liten rolle for andre enn den det gjelder? Hvorfor er de så himla opptatt av å bli puttet inni en liten boks som bare akkurat passer, heller enn å være i den romslige samleboksen biologisk kjønn gir? 

Er da ingen som hindrer dem i noe der? 

Anonymkode: 9e53f...cde

Skrevet

Jeg syns det er vanskelig å skjønne hva personen i artikkelen egentlig mener vil bli bedre med tredjekjønn i passet. Hen kan da ikke oppriktig tro at mennesker i India og Nepal (nevnt som fremtidige reisemål) vil behandle hen annerledes basert på hva som står i passet? 

At hen selv føler seg mer ivaretatt og forstått kan jeg forsåvidt forstå, men dette vil jo ikke gjøre noen praktisk forskjell. 

Anonymkode: 5a786...95b

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

kanskje vi alle skulle vore hen. 

Tror ikke det kommer til å fungere.

Kjønnspoeng til høyere utdannelse tildeles nesten utelukkende kvinner til tross for at de er i flertall, barnefordelingssaker favoriserer kvinner, rettsvesenet gir kvinner lavere straff for tilsvarende forbrytelse som begås av menn, norske sykehus er forpliktet til å tilby omskjæring av friske guttebabyer osv.

Dette er så innarbeidet og akseptert i vår feministiske verden at å behandle alle rettferdig, menneskelig og likt vanskelig lar seg gjennomføre.

Dessuten; betyr ikke "hen" høne på engelsk?...og skal det bøyes til "hennes"?

Anonymkode: 36b51...cbd

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Tror ikke det kommer til å fungere.

Kjønnspoeng til høyere utdannelse tildeles nesten utelukkende kvinner til tross for at de er i flertall, barnefordelingssaker favoriserer kvinner, rettsvesenet gir kvinner lavere straff for tilsvarende forbrytelse som begås av menn, norske sykehus er forpliktet til å tilby omskjæring av friske guttebabyer osv.

Dette er så innarbeidet og akseptert i vår feministiske verden at å behandle alle rettferdig, menneskelig og likt vanskelig lar seg gjennomføre.

Dessuten; betyr ikke "hen" høne på engelsk?...og skal det bøyes til "hennes"?

Anonymkode: 36b51...cbd

Nei, det trur eigenleg ikkje eg heller. Men eg syns folk gjer det vanskeleg for seg sjølv med å definere seg ut og inn av båsar og kategoriar. Samstundes kan ikkje eg vite korleis det kjennest for dei det gjeld, men eg har ein teori om at vidare utviding av dei eksisterande kjønnsrollene ville vore til nytte for mange. 

Elles syns eg det er rart at du dreg fram dei få arenaene der det lønner seg å vere kvinne, og ingen av dei andre (dei fleste) arenaene der det lønner seg å vere mann. (meir lønn, raskare forfremming, enklare oppgåver i samlivet, mindre ansvar for eigne born, meir forskning på mannesjukdommar enn kvinnesjukdommar osb) Men eg kjenner lusa på gangen og trur eigentleg ikkje det hjelper å kome med argument her. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke om hun eller han er biologisk kvinne eller mann. Hovedsaken i de aller fleste tilfeller som ikke har med reproduksjon eller sport å gjøre er likevell å være menneske.  Det synes jeg burde ha større fokus.

Interesser, klær, utdanning, venner osv burde folk få velge etter egne preferanser og evner, ikke ut fra hvilket kjønn man har. Det er jo uansett ikke naturgitt at noen har bare "feminine" eller bare "maskuline" interesser. Å finne navn på alle de ulike kombinasjoner av biologisk kjønn, seksuell legning, preferanser i klesstil, yrkesvalg osv er dødfødt.

Anonymkode: e8854...90e

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Eller kanskje du ikke skal bekymre deg så mye omkring ting som ikke egentlig påvirker deg i hverdagen i det hele tatt?

Identitet er mer enn "jaja, hun er en guttejente". Det er ganske grunnleggende. Prøv å se for deg at du er kvinne (som jeg tror du er), men at ditt ytre gjør at folk bare ler av deg og nekter å tro deg når du sier du heter Sara og er kvinne. Hvis du så i tillegg klarer å se for deg at mange menn opptrer truende mot deg, og du befinner deg i kronisk fare for å oppleve seksualisert vold, så begynner vi å lukte på hva f eks transkvinner lever med hver dag. Det er ikke en fiks ide de har bare fordi de foretrakk rosa tøy i barnehagen, altså.

Anonymkode: 0cd25...2ff

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Elles syns eg det er rart at du dreg fram dei få arenaene der det lønner seg å vere kvinne, og ingen av dei andre (dei fleste) arenaene der det lønner seg å vere mann. (meir lønn, raskare forfremming, enklare oppgåver i samlivet, mindre ansvar for eigne born, meir forskning på mannesjukdommar enn kvinnesjukdommar osb) Men eg kjenner lusa på gangen og trur eigentleg ikkje det hjelper å kome med argument her. 

Nei, dette er nok den samme lusa som stadig er innom her for å korrigere den feministiske maktovertakelsen han har lest om i konspiranoia-kaninhullet sitt.

Skrevet

Jeg syns det er vanskelig å skjønne hva personen i artikkelen egentlig mener vil bli bedre med tredjekjønn i passet. Hen kan da ikke oppriktig tro at mennesker i India og Nepal (nevnt som fremtidige reisemål) vil behandle hen annerledes basert på hva som står i passet? 

At hen selv føler seg mer ivaretatt og forstått kan jeg forsåvidt forstå, men dette vil jo ikke gjøre noen praktisk forskjell. 

India har allerede godkjent et tredje kjønn, og har dessuten i sin tradisjon en kategori for mennesker de kaller "hirja" - et tredje kjønn de forholder seg til i det daglige. 

Skrevet

Problemet er at det eksisterer to biologiske kjønn i naturen, med enkle, svært sjeldne avvik. 

Naturen? Er det den vi går etter? Da blir det slutt på hofteoperasjoner, kuvøser og vaksiner også, kan jeg regne ut? For ikke å snakke om biler, briller, huslån og joggesko...

Skrevet

Det er rom for det meste i mann og kvinnebåsen. At folk har akkutt behov for å ha en egen unik bås tror jeg kommer av selvsentrerthet. Dette blir så tull og bobleplast at jeg skjønner ikke at politikerne tar det alvorlig engang. Man er jo engang enten mann eller kvinne fysisk. Hva man måtte føle seg som innen det spiller vel liten rolle for andre enn den det gjelder? Hvorfor er de så himla opptatt av å bli puttet inni en liten boks som bare akkurat passer, heller enn å være i den romslige samleboksen biologisk kjønn gir? 

Er da ingen som hindrer dem i noe der? 

Som transperson utsettes man i mye større grad for hatkriminalitet enn andre. Bare som et lite tankekors. I mange land opplever man også å bli nektet helsehjelp, bli utsatt for statlig trakassering, forfølgelse og fengsling. For å nevne noe. Eller, kort sagt: mange opplever samme sort forfølgelse som også de homofile ble utsatt for (og noen steder fortsatt utsettes for). Kun basert på noe de ikke har makt over, men som er med dem fra fødselen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

India har allerede godkjent et tredje kjønn, og har dessuten i sin tradisjon en kategori for mennesker de kaller "hirja" - et tredje kjønn de forholder seg til i det daglige. 

Problemet med India er jo at du blir behandlet dårlig som kvinne, særlig hvis du reiser alene. Sleske menn følger etter deg på gata og så videre. Et tredje kjønn i passet hjelper fint lite da.

Hirjaer er tradisjonelt (biologiske) menn som kler seg i kvinneklær, ikke motsatt.

Skrevet

Som transperson utsettes man i mye større grad for hatkriminalitet enn andre. Bare som et lite tankekors. I mange land opplever man også å bli nektet helsehjelp, bli utsatt for statlig trakassering, forfølgelse og fengsling. For å nevne noe. Eller, kort sagt: mange opplever samme sort forfølgelse som også de homofile ble utsatt for (og noen steder fortsatt utsettes for). Kun basert på noe de ikke har makt over, men som er med dem fra fødselen. 

Alt det er jo problemer som ikke påvirkes av at det innføres et tredje (eller fjerde og femte) kjønn. Problemet er ikke mangel på båser, men for trange båser og misstro av folk som er litt utenfor det som er mest vanelig.

Skrevet

Eller kanskje du ikke skal bekymre deg så mye omkring ting som ikke egentlig påvirker deg i hverdagen i det hele tatt?

Identitet er mer enn "jaja, hun er en guttejente". Det er ganske grunnleggende. Prøv å se for deg at du er kvinne (som jeg tror du er), men at ditt ytre gjør at folk bare ler av deg og nekter å tro deg når du sier du heter Sara og er kvinne. Hvis du så i tillegg klarer å se for deg at mange menn opptrer truende mot deg, og du befinner deg i kronisk fare for å oppleve seksualisert vold, så begynner vi å lukte på hva f eks transkvinner lever med hver dag. Det er ikke en fiks ide de har bare fordi de foretrakk rosa tøy i barnehagen, altså.

Problemet er når disse transpersonene oppfører seg på en måte som er hensynsløs overfor biologiske kvinner/menn. Senest forrige helg opplevde jeg en transkvinne, altså biologisk mann med sminke og sånt, inne i damegarderoben. Jeg har null interesse av å se peniser i garderoben der jeg skifter og dusjer. Men dette blir ikke tatt hensyn til. Mine opplevelser etter overgrep har null verdi, det er transpersonens rett til å bruke "riktig garderobe" som trumfer alt. 

Selvfølgelig skal transpersoner ha like rettigheter som alle andre, men noe må tilrettelegges. Man kan ikke se ut som en mann og kreve å få dusje sammen med mange nakne kvinner. Biologiske kvinner skal kunne skjermes i egen garderobe.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Alt det er jo problemer som ikke påvirkes av at det innføres et tredje (eller fjerde og femte) kjønn. Problemet er ikke mangel på båser, men for trange båser og misstro av folk som er litt utenfor det som er mest vanelig.

Nettopp. Det hjelper ikke transpersoner at det innføres 10 andre kjønn. Transpersoner er nettopp de som identifiserer seg som mann i en kvinnekropp eller omvendt. De identifiserer seg fortsatt innenfor de to tradisjonelle kjønnene, bare motsatt av det de er født som. Så innføring av flere kjønn vil ikke hjelpe på problemet. 

Skrevet

Du blir ikke kvinne om du er trans, altså. Da er du utkledd og kan godt late som, men du kan ikke regne med at noen andre enn deg leker samme lek og går med på at joda, gitt, Kjell er kvinne, han.

Anonymkode: 32dee...a55

Skrevet

Hvis vi får et tredje juridsk kjønn. Vil vi da måtte få mange andre nye inndelinger også?

Hvem skal det tredje kjønnet omfatte? Hvor ofte kan man bytte kjønn?

3 garderobeløsninger på skoler, arbeidsplasser og på treningssteder/svømmehaller, eller vil ikke de som tilhører det tredje kjønnet skifte i garderobe barecfor dem?

Hvor skifter en person som fysisk sett ser ut som mann men føler seg helt som kvinne?

Hva kalles en person som deffinerer seg som det tredje kjønn (hva heter det?) Men som forelsker seg i kvinner eller en vanligkvinne som forelsker seg i mennesker med kvinnekropp men som definerer seg som det tredje kjønn?

Kan en person som ser ut som kvinne gå med bar overkropp?

Hvis du skal ha en kroppskontroll på flyplassen eller liknende kan du i dag så vidt jeg vet kreve at det blir gjort av en med samme kjønn. Vil det være nok mennesker a det tredje kjønn til å betjene alle de oppgavene? Ulikt tilbud ville jo være diskriminerede.

Hvem skal få stille ui hvilke klasser i idretten?

Hvordan plaserer man barn?  Skal barn være kjønnsløse til de blir myndige? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Kva veit du om korleis det påverkar meg? Og det er jo nettopp det at ei kvinne som du beskriv IKKJE skal bli utledd og ikkje trudd på når ho presenterer seg at eg meinar vi må utvide dei eksisterande kvinne og mannebegrepa. Vi må jobbe med oss sjølve, vi andre, og ikkje berre opprette ein bås der dei som ikkje passar inn kan vere.

For at ei kvinne som du beskrive ikkje skal måtte bruke tid på å fundere på om ho eigentleg høyrer heime i ein anna bås, men berre få leve livet sitt som alle andre. Det er òg for at ho skal sleppe å oppleve seksualisert vold frå menn, eller at ein svært feminin man skal sleppe å gå i frykt for manne-mannane, eller bli utledd av dei ultrafeminine damene... 

Kvifor kan vi ikkje berre akseptere kvarandre som vi er? Anten vi har penis eller vagina i dressen og akseptere det namnet folk presenterer seg med? Burde ikkje vere så vanskeleg!!! Kvifor skal unge måtte bruke krefter på å finne ut kva "bås" dei høyrer til? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Men det er jo utelukkende fordi de roper at jeg vil omtales som dem eller de identifiserer seg som et tre. Hvorfor må dette utbasuneres til alle og godtas av alle? Hva jeg føler meg som osv bryr da ingen andre, og er ikke noe jeg trenger bekreftelse for fra andre. 

Jeg skjønner jo at folk blir litt lei dette kjaset om å ha 27 kjønn, og at man er panfil, metrofil og vil være gutt på tirsdager; kan ikke folk holde sånt for seg selv? Folk er blitt så selvopptatte at de krever en egen rute på skjemaer som kanskje kun passer dem. Å krysse på mann, kvinne eller vil ikke oppgi er liksom ikke nok. De skal bli sett for akkurat det de identifiserer seg med den dage  overalt. Hvor skal man sette grensa da? 

Skrevet

Du blir ikke kvinne om du er trans, altså. Da er du utkledd og kan godt late som, men du kan ikke regne med at noen andre enn deg leker samme lek og går med på at joda, gitt, Kjell er kvinne, han.

Anonymkode: 32dee...a55

Imponerende uvitenhet på deg. Gratulerer.

Anonymkode: 61b1f...52d

Skrevet

Problemet med India er jo at du blir behandlet dårlig som kvinne, særlig hvis du reiser alene. Sleske menn følger etter deg på gata og så videre. Et tredje kjønn i passet hjelper fint lite da.

Hirjaer er tradisjonelt (biologiske) menn som kler seg i kvinneklær, ikke motsatt.

Hijaer er ikke biologiske menn. Og det er ikke klærne som er den største forskjellen, altså. De er veldig mye forskjellig, bl a tilhører mange hirjaer den minoriteten som blir født som intersex eller vanskelig definerbare ytre kjønnskarakteristika. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...