Gå til innhold

Jeg går jo ikke ned i vekt!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har GOD erfaring med lavkarbo tidligere. Gått ned 35 kilo, men som med alt annet (og alle andre gangene) gikk jeg opp igjen. Nå er jeg slankeoperert, og gikk ned 10 kilo på lavkarbo etter at operasjonen hadde "gjort sitt". De kiloene smalt på iløpet av 5 mnd nå i år, aner ikke hvor de kom fra, da jeg faktisk ikke har fysisk mulighet til å spise enorme mengder. 

Men, nå har jeg begynt å spise lavkarbo igjen, OG trene. Jeg trener 5-6 dager i uka, styrke. Men jeg går jo f*** ikke ned i vekt!!! Er ikke lavkarbo/styrke en ok kombo? 

Anonymkode: fe167...2ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har GOD erfaring med lavkarbo tidligere. Gått ned 35 kilo, men som med alt annet (og alle andre gangene) gikk jeg opp igjen. Nå er jeg slankeoperert, og gikk ned 10 kilo på lavkarbo etter at operasjonen hadde "gjort sitt". De kiloene smalt på iløpet av 5 mnd nå i år, aner ikke hvor de kom fra, da jeg faktisk ikke har fysisk mulighet til å spise enorme mengder. 

Men, nå har jeg begynt å spise lavkarbo igjen, OG trene. Jeg trener 5-6 dager i uka, styrke. Men jeg går jo f*** ikke ned i vekt!!! Er ikke lavkarbo/styrke en ok kombo? 

Lavkarbo er en vits. Det er et kosthold der viktige næringsgrupper utelates fra kostholdet, og man er avhengig av å leve slik livet ut for å ikke gå opp i vekt. Du må sjekke hormonnivåer, stoffskifte og sånt. Jeg har slått meg til ro med at jeg forblir litt overvektig. Jeg har lavt stoffskifte og går på kortison mot astma. Verken lavkarbo, hardtrening eller lavkalori gjør noe som helst for vektnedgangen. 

Anonymkode: 841b8...e43

Skrevet

Problemet er at mange ser på lavkarbo som en kur, også går de opp igjen når kuren er over.

Lavkarbo er ingen kur, det er et kosthold hvor man endrer kroppens måte å forbrenne på, og man kan ikke gå tilbake til høykarbo uten at kroppen lagrer som en gal og man raser opp i vekt igjen.

Om du har gått av og på lavkarbo mange ganger kan det godt hende kroppen din har blitt litt "immun" mot endringene som skjer når du går over til dette kostholdet.

Anonymkode: 4e2b9...433

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Lavkarbo er en vits. Det er et kosthold der viktige næringsgrupper utelates fra kostholdet, og man er avhengig av å leve slik livet ut for å ikke gå opp i vekt. Du må sjekke hormonnivåer, stoffskifte og sånt. Jeg har slått meg til ro med at jeg forblir litt overvektig. Jeg har lavt stoffskifte og går på kortison mot astma. Verken lavkarbo, hardtrening eller lavkalori gjør noe som helst for vektnedgangen. 

Anonymkode: 841b8...e43

Det er ingenting i veien med stoffskifte eller annet. Det har jeg sjekka :)

Jeg kan godt slå meg til ro med å være sånn jeg er, men når jeg legger på meg 10 kilo på så kort tid fordi jeg ikke spiser nok/riktig og for mye alkohol i sommer, så vil jeg gjerne ha de av igjen :)
Jeg gikk ned 3 kilo ene uka, og så begynte jeg å trene og bæm så var de tilbake... Jeg går opp et par hundre gram for hver dag, istedenfor ned. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Problemet er at mange ser på lavkarbo som en kur, også går de opp igjen når kuren er over.

Lavkarbo er ingen kur, det er et kosthold hvor man endrer kroppens måte å forbrenne på, og man kan ikke gå tilbake til høykarbo uten at kroppen lagrer som en gal og man raser opp i vekt igjen.

Om du har gått av og på lavkarbo mange ganger kan det godt hende kroppen din har blitt litt "immun" mot endringene som skjer når du går over til dette kostholdet.

Anonymkode: 4e2b9...433

Jeg gikk av lavkarbo i 2010. Hadde ekstremt gode resultater før det. Ble slankeoperert i 2016. Gikk ned 10 kilo på lavkarbo i 2020/2021 (på ca 4 mnd) og nå smalt alle de kiloene på igjen. Så det er ikke "inn og ut" annenhver mnd. Men så fort jeg begynner å trene stopper det helt opp....

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Jeg gikk av lavkarbo i 2010. Hadde ekstremt gode resultater før det. Ble slankeoperert i 2016. Gikk ned 10 kilo på lavkarbo i 2020/2021 (på ca 4 mnd) og nå smalt alle de kiloene på igjen. Så det er ikke "inn og ut" annenhver mnd. Men så fort jeg begynner å trene stopper det helt opp....

Å drive jojo med lavkarbo er vel ikke spesielt bra for forbrenningen.

Anonymkode: d8646...5f8

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Å drive jojo med lavkarbo er vel ikke spesielt bra for forbrenningen.

Nei, det kan så tenkes. Men jeg syns ikke det er så jojo og hoppe av en gang på et år

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det kan så tenkes. Men jeg syns ikke det er så jojo og hoppe av en gang på et år

Men du er på tredje runde med lavkarbo, (hvis jeg ikke misforsto deg) selv om det er over lang tid.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men du er på tredje runde med lavkarbo, (hvis jeg ikke misforsto deg) selv om det er over lang tid.

Joda. Og det er forsåvit fair nok. Men, før jeg begynte å trene så gikk jeg sakte, men sikkert ned. Nå trener jeg ganske mye og legger bare på meg. Det er der jeg ramler av, for jeg skeier ikke ut noe, jeg spiser det jeg skal, og hvis jeg tar en potet til middag en dag så blir det med den ene poteta. Ikke alt annet under påskudd av at jeg likevel har skeia ut med ei potet. Jeg veier 3 kilo mer nå enn da jeg begynte å trene

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Det er ingenting i veien med stoffskifte eller annet. Det har jeg sjekka :)

Jeg kan godt slå meg til ro med å være sånn jeg er, men når jeg legger på meg 10 kilo på så kort tid fordi jeg ikke spiser nok/riktig og for mye alkohol i sommer, så vil jeg gjerne ha de av igjen :)
Jeg gikk ned 3 kilo ene uka, og så begynte jeg å trene og bæm så var de tilbake... Jeg går opp et par hundre gram for hver dag, istedenfor ned. 

Hvor lenge har du holdt på?

3 kg ned på en uke er sansynlig vis nesten bare vann,  karbohyratlager og tarminnhold.

At du etter det vil gå noe opp når du starter styrketrening er helt normalt. Tung trening får kroppen til å fylle vannlagrene og karbohydratlagrene bedre, men etter et par uker burde du se at vekten går sakte nedover igjen.

Anonymkode: afd26...cb4

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvor lenge har du holdt på?

3 kg ned på en uke er sansynlig vis nesten bare vann,  karbohyratlager og tarminnhold.

At du etter det vil gå noe opp når du starter styrketrening er helt normalt. Tung trening får kroppen til å fylle vannlagrene og karbohydratlagrene bedre, men etter et par uker burde du se at vekten går sakte nedover igjen.

Ja, de 3 kiloene er væske, definitivt! Og jeg kjenner jo at kroppen har mer væske nå, ringer som plutselig blir trange og sånn. Jeg begynte å trene i slutten av august/september, så var jeg ute av gamet hele oktober pga en operasjon, men jeg har trent jevnt hele november. Den perioden jeg ikke fikk trent og bare spiste lavkarbo så gikk jeg ned 4 kilo... Det er jo håpløst for motivasjonen hvertfall, men jeg får holde ut :) :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ja, de 3 kiloene er væske, definitivt! Og jeg kjenner jo at kroppen har mer væske nå, ringer som plutselig blir trange og sånn. Jeg begynte å trene i slutten av august/september, så var jeg ute av gamet hele oktober pga en operasjon, men jeg har trent jevnt hele november. Den perioden jeg ikke fikk trent og bare spiste lavkarbo så gikk jeg ned 4 kilo... Det er jo håpløst for motivasjonen hvertfall, men jeg får holde ut :) :)

Mye av grunnen til at lavkarbo fungerer er jo også at det som regel fører til at folk spiser færre kalorier. Trening gjør deg ofte mer sulten. Om du ikke er bevist kan det føre til at du spiser mer.

Ganske mange opplever også at hverdagsaktiviteten går ned når de begynner å trene. Det kan føre til at du totalt sett forbrenner mindre enn før og dermed faktisk legger på deg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Mye av grunnen til at lavkarbo fungerer er jo også at det som regel fører til at folk spiser færre kalorier. Trening gjør deg ofte mer sulten. Om du ikke er bevist kan det føre til at du spiser mer.

Ganske mange opplever også at hverdagsaktiviteten går ned når de begynner å trene. Det kan føre til at du totalt sett forbrenner mindre enn før og dermed faktisk legger på deg.

Hm, det hørtes logisk ut. Jeg er veldig påpasselig med hva jeg spiser, spesielt etter trening. Jeg spiser veldig lite iløpet av en dag, og vet fra tidligere at om jeg bare spiser litt mer så går det bedre. 

Hverdagsaktiviteten min har alltid vært veldig lav! Men klart, det bør jo kunne være mulig å klemme inn en gåtur eller 3 iløpet av uka og for å få den opp...

Skrevet

Etter slankeoperasjon tåles det mindre kalorier inn enn før for å ikke legge på seg. Så selv om du legger om til lavkarbo må du nå i større grad enn før også passe på kalorier. 

Spiser du mye fett kan du spare mye der. Det er ikke nødvendig å pøse på med fett. Det skal holde med litt selv om fett skal forbrenne fett. 

Anonymkode: 6aa0c...8e8

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Etter slankeoperasjon tåles det mindre kalorier inn enn før for å ikke legge på seg. Så selv om du legger om til lavkarbo må du nå i større grad enn før også passe på kalorier. 

Spiser du mye fett kan du spare mye der. Det er ikke nødvendig å pøse på med fett. Det skal holde med litt selv om fett skal forbrenne fett. 

Det vet jeg :) og jeg gikk ned 10 kilo på lavkarbo, men de gikk jeg opp igjen. Nå går jeg ned, hvis jeg ikke trener. Trener jeg, så går jeg sakte men sikkert opp. Jeg får ikke til balansen, for uansett hvor riktig jeg spiser på lavkarbo så går jeg opp når jeg trener og det er så frustrerende. 

Jeg spiser forøvrig ikke mye fett. 15 gram mct olje i kaffen, ellers bare «vanlig» som følge av å steke mat osv i fett. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Det vet jeg :) og jeg gikk ned 10 kilo på lavkarbo, men de gikk jeg opp igjen. Nå går jeg ned, hvis jeg ikke trener. Trener jeg, så går jeg sakte men sikkert opp. Jeg får ikke til balansen, for uansett hvor riktig jeg spiser på lavkarbo så går jeg opp når jeg trener og det er så frustrerende. 

Jeg spiser forøvrig ikke mye fett. 15 gram mct olje i kaffen, ellers bare «vanlig» som følge av å steke mat osv i fett. 

Da ville jeg droppet trening en stund, i allefall til vektnedgangen er godt igang. 

Skrevet

Du har jaggu i meg hengt deg opp i den forbannende lavkarbogreiene!! Ro ned, begynn å begveg normalt og ikke haradtrening. Gå turer i raskt tempo, drikk mye og spis normal mat i moderate mengder.

Anonymkode: 4db90...214

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du har jaggu i meg hengt deg opp i den forbannende lavkarbogreiene!! Ro ned, begynn å begveg normalt og ikke haradtrening. Gå turer i raskt tempo, drikk mye og spis normal mat i moderate mengder.

Anonymkode: 4db90...214

Jeg har prøvd alt, og det eneste jeg får til er lavkarbo. Jeg har ikke hengt meg opp, men jeg vet det funker. Men åpenbart ikke sammen med trening.  

jeg gidder ikke gå turer i raskt tempo, det er kjedelig, kaldt og demotiverende for meg. Jeg løp mye før, men likte det ikke. Styrketrening er genialt mot psyken, og gir meg 1000 ganger mer. Om det betyr at jeg må være tjukk så javel. Må jo få lov å frustrere litt 

Skrevet

Dersom man ikke går ned i vekt eller går opp i vekt, er inntaket høyere enn forbruket. I de aller fleste tilfeller underrapporterer man hva man spiser i løpet av en dag, og på den måten fornekter man de ekstra kaloriene. Kjedelig forklaring, men i de fleste tilfeller er det slik. 

Spis mindre og øk hverdagsaktiviteten. To, tre treningsøkter i uka utgjør veldig lite dersom du ellers av tiden "ligger på sofaen". Pass også på at intensiteten på treningen er høy nok. 

Og til sist, bruk målebånd og ikke vekt. Vekta kan variere veldig fra dag til dag og da er det bedre å måle på visse steder på kroppen 😊

Skrevet

Det er mye hormoner knytta til opp- og nedgang i vekt. Og en del av dette samvirker med operasjonen. Men man har 2 år på seg til å endre livsstil, og mange går dessverre en del opp etter den tida... Hvis du trener er du jo i alle fall i bra form; da tar du vare på helsa di på en god måte.

Anonymkode: fb5d3...cad

Skrevet

Takk for svar! 
Når jeg spiser lavkarbo sliter jeg med å få i meg nok kalorier. Jeg er jo ikke sulten. Kaffe med mct olje til frokost. Salat til lunsj med proteinkilder. Middag er kanskje en kyllingfilet og blomkål/brokkoli og litt saus. 2 knekkebrød til kvelds etter trening, med smør og ost. Jeg drikker kun kaffe, te og saft uten kalorier, så jeg drikker ikke kalorier jeg ikke tenker over. 

Jeg har ikke sjans til å ligge på sofaen før nærmere 23, da jeg har 3 unger som skal kjøres hit og dit. 

er ekstremt påpasselig med å ikke jukse og spise noe annet enn jeg kan, og idag viser vekta 84.5, mot 81 forrige mandag…. 

Skrevet

Forstoppelse?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Forstoppelse?

Har ikke vært like mye på do som jeg burde, men tisser ikke så mye heller. Tror kroppen samler væske så det holder, googla litt om det. Også sover jeg dårlig, som heller ikke er lurt om man skal ned i vekt. Men skal ikke gi opp! Bare litt frustrert 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...