Gå til innhold

Dere som leier ut leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som leier ut leilighet,må jeg spørre om tillatelse til å få installert Yale doorman på ytterdøren min? Leier en leilighet å kjæresten min mener at de kan bli sur om jeg ikke mer om tillatelse først. Jeg ser ikke helt hvorfor,jeg bytter jo tilbake før jeg en gang flytter. 

Anonymkode: cf694...9cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du du har lov, men det er ikke lurt å gjøre det uten å spørre først.  I en del tilfeller må du uansett slippe inn utleier. Da kan det være greit at denne har tilgang.

Anonymkode: db681...38b

Skrevet

Det tror jeg faktisk ikke du har lov til.

Huseier skal ha mulighet til å låse seg inn i leiligheten ved mistanke om brann/vannlekkasje ol.

Men kan du ikke bare spørre?😊

Vi hadde ikke hatt noe problem med det, så lenge døren ikke ble skadet samt at vi fortsatt hadde mulighet til å komme oss inn i leiligheten.

Skrevet

Er vel bare å spørre? Sier de nei så er det nei. Og som de over sier, de må jo ha mulighet til å komme inn så de trenger kode

Anonymkode: ae4ac...57c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tror du du har lov, men det er ikke lurt å gjøre det uten å spørre først.  I en del tilfeller må du uansett slippe inn utleier. Da kan det være greit at denne har tilgang.

Er ikke noe problem å gi tidsbegrenset kode til døren :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Er ikke noe problem å gi tidsbegrenset kode til døren :)

Lønner seg nok likevell å snakke med utleier og sjekke om det står noe spesielt om tilgang i kontrakten.

Skrevet

Ganske sikker på at du ikke kan bytte lås uten å spørre først altså, jeg hadde blitt temmelig overrasket om leietageren vår hadde gjort noe sånt...

Ville helt klart spurt først.

Anonymkode: 44805...424

Skrevet

Hvorfor skal huseier ha tilgang til en leilighet de leier ut…?

Anonymkode: f5e6f...483

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skal huseier ha tilgang til en leilighet de leier ut…?

Anonymkode: f5e6f...483

fordi det kan begynne å brenne. det kan bli vannlekkasje. det kan være strømbrudd og ting som må fikses. Det kan være så mangt....

Skrevet

Det kan være spesielle ting ved leiligheten som hos mine foreldre der husets stoppekran står i utleiedelen.

Så kan det være for å legge til rette for pålagte inspeksjoner for eksempel fra feieren eller arbeidstilsynet og i forbindelse med visning og fotografering for å finne ny leietaker. Noen ganger er det nødvendig med tilgang for å gjøre nødvendig vedlikehold ol. I tillegg kan det skje akutte ting som vannlekasje og brann. Noen vil også ha tilgang i tilfelle leietaker vare slutter å betale og forsvinner.

Det er nok ikke så ofte alle grunnene forekommer i samme leilighet, men mange utleiere har behov for tilgang, selv om det sjelden er nødvendig uten å ha snakket med leietaker først.

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Det er flere grunner, men uansett skal det varsles først og det er ikke lov å ta seg inn uten godkjenning fra leietager.

https://www.huseierne.no/boligbloggen/2017/utleiers-adgang-til-leieobjektet/

Nettopp. Å jeg kan gi tilgang til å gå inn via appen selv om jeg ikke er hjemme,så ser ikke helt hvorfor jeg ikke skulle få lov å få installert Yale doorman. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det kan være spesielle ting ved leiligheten som hos mine foreldre der husets stoppekran står i utleiedelen.

Så kan det være for å legge til rette for pålagte inspeksjoner for eksempel fra feieren eller arbeidstilsynet og i forbindelse med visning og fotografering for å finne ny leietaker. Noen ganger er det nødvendig med tilgang for å gjøre nødvendig vedlikehold ol. I tillegg kan det skje akutte ting som vannlekasje og brann. Noen vil også ha tilgang i tilfelle leietaker vare slutter å betale og forsvinner.

Det er nok ikke så ofte alle grunnene forekommer i samme leilighet, men mange utleiere har behov for tilgang, selv om det sjelden er nødvendig uten å ha snakket med leietaker først.

Vi har bodd her i 5 år foresten,så tror de stoler på at vi betaler for oss. Jeg har også mulighet til å gi en tidsbegrenset kode til døren,selv om jeg ikke er hjemme via en app.

Skrevet

En annen ting kjæresten min sa er at jeg flytter så kan de kreve å beholde Yale doorman som er min,pga den er fastmontert. Dette kan vel ikke stemme? Gidder jo ikke betale 3000 kr for den om de kan kreve å beholde den når vi flytter.

Skrevet

Det er ikke bare å bytte etterpå. Det må vel bores andre hull for denne typen dørlås.

vil tro at du må la den være igjen om du monterer det. Går evt og høre om de vil være med å betale for den

Anonymkode: 96506...e14

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

En annen ting kjæresten min sa er at jeg flytter så kan de kreve å beholde Yale doorman som er min,pga den er fastmontert. Dette kan vel ikke stemme? Gidder jo ikke betale 3000 kr for den om de kan kreve å beholde den når vi flytter.

Hvis du kan bytte tilbake til den opprinnelige låsen uten at den skades og dere ikke har avtalt noe annet, kan du ta med deg låsen når du flytter.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Vi har bodd her i 5 år foresten,så tror de stoler på at vi betaler for oss. Jeg har også mulighet til å gi en tidsbegrenset kode til døren,selv om jeg ikke er hjemme via en app.

I mange tilfeller vil utleier synes det er helt greit. Spørførst så slipper du problemer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Nettopp. Å jeg kan gi tilgang til å gå inn via appen selv om jeg ikke er hjemme,så ser ikke helt hvorfor jeg ikke skulle få lov å få installert Yale doorman. 

Men må det ikke borres i inngangsdøren for å installere den? Eller sitter alle deler i de gamle hullene? En huseier vil neppe akseptere at du borrer/skrur i inngangsdøren...

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Det er ikke bare å bytte etterpå. Det må vel bores andre hull for denne typen dørlås.

vil tro at du må la den være igjen om du monterer det. Går evt og høre om de vil være med å betale for den

Anonymkode: 96506...e14

Jo det er bare til å bytte tilbake etterpå så det er ingen problem. Derfor jeg ikke skjønner hvorfor huseier skal ha rett på den når jeg flytter,det er enkelt å bytte tilbake til vanlig lås igjen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hørtes riktig ut deg samboeren din sa. 

Anonymkode: a0d2f...750

Skrevet

Du må beregne en tusenlapp i montering også, ikke så lett å gjøre det selv nødvendigvis.

Anonymkode: a8008...885

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

fordi det kan begynne å brenne. det kan bli vannlekkasje. det kan være strømbrudd og ting som må fikses. Det kan være så mangt....

Rett, men leietaker skal varsles på forhånd med mindre det er snakk om en nødsituasjon.

Anonymkode: c58a2...a4e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du må beregne en tusenlapp i montering også, ikke så lett å gjøre det selv nødvendigvis.

Anonymkode: a8008...885

Det der er jo kjempe lett å montere selv,så har ikke tenkt å betale for det. De har en video der det vises trinn for trinn hvordan det gjøres,så det skal ikke bli noe problem. Har allerede sett hele å det er ikke noe vanskelig.

Skrevet

Spørsmålet er vel hvordan det vil se ut når du fjerner den. Vil det være nye hull i døra eller vil det bli merker? Vi måtte ha nye hull, så om vi fjerner den vil det se stygt ut. 
Vi har nøkkelbrikker til vår, som kan brukes i stedet for kode. Så det Jan huseier ha.

Skjønner ikke helt hvorfor du vil ha det på en leid leilighet. 

Anonymkode: 68ddb...ab5

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Spørsmålet er vel hvordan det vil se ut når du fjerner den. Vil det være nye hull i døra eller vil det bli merker? Vi måtte ha nye hull, så om vi fjerner den vil det se stygt ut. 
Vi har nøkkelbrikker til vår, som kan brukes i stedet for kode. Så det Jan huseier ha.

Skjønner ikke helt hvorfor du vil ha det på en leid leilighet. 

Anonymkode: 68ddb...ab5

Jeg er alenemamma med lav lønn så vil nok aldri få mulighet til å kjøpe noe.

Det er deilig å slippe nøkkel,nå er det kun en kode jeg trenger å det er veldig deilig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...