Anonym bruker Skrevet 21. november 2021 #1 Skrevet 21. november 2021 Og har du eksempler? Anonymkode: 25299...31d
Anonym bruker Skrevet 21. november 2021 #3 Skrevet 21. november 2021 Ja, jeg har sett det skje. Noen ganger pga sykdom, men også andre tilfeller. Hendelser i livet, f eks. Anonymkode: 0e7da...3fb
Anonym bruker Skrevet 21. november 2021 #4 Skrevet 21. november 2021 Nei. Eksempelvis er Carl I. Hagen like vanskelig og vrang den dag i dag som da han var ung. Anonymkode: 6a732...fcd
Anonym bruker Skrevet 21. november 2021 #5 Skrevet 21. november 2021 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Ja, jeg har sett det skje. Noen ganger pga sykdom, men også andre tilfeller. Hendelser i livet, f eks. Anonymkode: 0e7da...3fb Samme har jeg sett. Anonymkode: 6b779...74e
Anonym bruker Skrevet 21. november 2021 #6 Skrevet 21. november 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei. Eksempelvis er Carl I. Hagen like vanskelig og vrang den dag i dag som da han var ung. Anonymkode: 6a732...fcd Verre. Han har forandret seg i feil retning, i tillegg til å være rasistisk og arrogant er han blitt sutrete, rasistisk og arrogant. Anonymkode: 0e7da...3fb
Anonym bruker Skrevet 21. november 2021 #7 Skrevet 21. november 2021 Jeg tror mennesker kan forandre seg. Om det er personlighet eller andre ting som endrer seg, vet jeg ikke. Men de kan lære å se verden på en annen måte, se sammenhenger de ikke så før, og derfor endre væremåte/tankegang/handlingsmønster. Anonymkode: 060f6...4db
Anonym bruker Skrevet 21. november 2021 #8 Skrevet 21. november 2021 Meg selv som eksempel - utadvendt og sprudlende jente som vokste opp i sydlige strøk, til en introvert og stille jente etter å ha bodd 15 år i Norge … Anonymkode: 9ef42...336
Anonym bruker Skrevet 21. november 2021 #9 Skrevet 21. november 2021 Nei, dette er den forsket mye på. Selve personligheten forblir med små justeringer den samme gjennom livsløpet etter vi har blitt voksne, men hvordan den kommer til uttrykk (hvordan vi oppfatter, fortolker og vår atferd) vil kunne preges av feks erfaringer og slikt som psykiske lidelser. Anonymkode: e86fb...428
Anonym bruker Skrevet 21. november 2021 #10 Skrevet 21. november 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nei, dette er den forsket mye på. Selve personligheten forblir med små justeringer den samme gjennom livsløpet etter vi har blitt voksne, men hvordan den kommer til uttrykk (hvordan vi oppfatter, fortolker og vår atferd) vil kunne preges av feks erfaringer og slikt som psykiske lidelser. Anonymkode: e86fb...428 ... og det er fullt mulig å gå inn for å endre tankesett og atferd, men det krever naturligvis mye mer å få det til av noen som har en personlighet som det ikke faller naturlig for. Om du forstår? Og den grunnleggende personligheten blir ikke endret av den grunn. Anonymkode: e86fb...428
Anonym bruker Skrevet 21. november 2021 #11 Skrevet 21. november 2021 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Meg selv som eksempel - utadvendt og sprudlende jente som vokste opp i sydlige strøk, til en introvert og stille jente etter å ha bodd 15 år i Norge … Anonymkode: 9ef42...336 Vi mennesker forsøker alltid å tilpasse oss forventninger fra omgivelsene våre og miljøet rundt oss. Og introverte er også sprudlende og sosiale. Det er ikke der forskjellen ligger. Har du et behov for å trekke deg litt tilbake og lade batteriene etter å ha vært veldig sosial, eller blir du full av energi etter å ha vært på fest og i større grupper? Anonymkode: e86fb...428
Anonym bruker Skrevet 21. november 2021 #12 Skrevet 21. november 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): ... og det er fullt mulig å gå inn for å endre tankesett og atferd, men det krever naturligvis mye mer å få det til av noen som har en personlighet som det ikke faller naturlig for. Om du forstår? Og den grunnleggende personligheten blir ikke endret av den grunn. Anonymkode: e86fb...428 Nope. Personlighet er foranderlig https://forskning.no/psykologi-sosiale-relasjoner/hva-vet-vi-egentlig-om-personlighet/1268594 Anonymkode: 9ef42...336
Anonym bruker Skrevet 21. november 2021 #13 Skrevet 21. november 2021 ..og kulturavhengig Anonymkode: 9ef42...336
Anonym bruker Skrevet 22. november 2021 #14 Skrevet 22. november 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nope. Personlighet er foranderlig https://forskning.no/psykologi-sosiale-relasjoner/hva-vet-vi-egentlig-om-personlighet/1268594 Anonymkode: 9ef42...336 Du skjønte visst ikke det jeg skrev, les det en gang til. Og jeg er til info oppdatert på forskningen. Den viser at personlighet ikke er så støpt i sten som man tidligere trodde, enkelte trekk og fasetter er mer utsatt for små justeringer gjennom livsløpet enn andre. Anonymkode: e86fb...428
Anonym bruker Skrevet 22. november 2021 #15 Skrevet 22. november 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg tror mennesker kan forandre seg. Om det er personlighet eller andre ting som endrer seg, vet jeg ikke. Men de kan lære å se verden på en annen måte, se sammenhenger de ikke så før, og derfor endre væremåte/tankegang/handlingsmønster. Anonymkode: 060f6...4db Dette stemmer. Anonymkode: 0e7da...3fb
Anonym bruker Skrevet 22. november 2021 #16 Skrevet 22. november 2021 Tror? Det vet jeg de kan. Anonymkode: 5e4b9...75a
Anonym bruker Skrevet 22. november 2021 #17 Skrevet 22. november 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Du skjønte visst ikke det jeg skrev, les det en gang til. Og jeg er til info oppdatert på forskningen. Den viser at personlighet ikke er så støpt i sten som man tidligere trodde, enkelte trekk og fasetter er mer utsatt for små justeringer gjennom livsløpet enn andre. Anonymkode: e86fb...428 Det er fullt mulig at jeg er en idiot og du føler behov for å påpeke det )) om du er oppdatert på fagfeltet og jobber innen psykologi, så er det ikke mye talent i mellommenneskelig kommunikasjon, som er litt trist i seg selv… og når det gjelder oppsummeringen på forsking.no og det du skrev, så ligger forskjellen i at du tolker begrepet smalt innen vestlig tradisjon, og jeg tolker det bredere…Ha en fin dag Anonymkode: 9ef42...336
Anonym bruker Skrevet 22. november 2021 #18 Skrevet 22. november 2021 Alle har ting som skjer i livet som gjør at de kan endre personlighet. Jeg var ekstremt ekstrovert, hadde mange venner over alt. Husker mamma ve oppgitt fordi jeg alltid traff mennesker jeg kjente nesten uansett hvor vi var. Nå er jeg ekstremt introvert og ønsker minst mulig kontakt med mennesker. Jeg blir sliten av å være andre steder enn hjemme. Går heller en tur alene enn å ta en kaffe med noen jeg kjenner Jeg var også ekstremt emosjonell før. Nå har empatien nesten forsvunnet og jeg føler ikke med noen i det som skjer i livet deres. Jeg var mye styrt av følelser før, men nå er jeg bare styrt av fornuft. Legger ikke følelser i noen avgjørelser Anonymkode: f3c34...ad2
Anonym bruker Skrevet 22. november 2021 #19 Skrevet 22. november 2021 Absolutt. Har sett det skje flere ganger. Om de forandrer personlighet, eller om det er deres "sanne jeg" som kommer frem, er jo vanskelig å si. Men forandringen har vært stor. Et godt eksempel er en tidligere kollega som gikk ned myyye i vekt. Alltid vært en utrolig hyggelig og god dame, godt likt av alle. Når hun gikk ned i vekt forandret hun seg veldig. Ble høy på seg selv, frekk mot folk, og tok en helt annen rolle i sosiale settinger. Det er nok gjerne en "typisk" forandring i slike tilfeller (selvfølgelig ikke alltid!). Hos en annen skjedde forandringen etter samlivsbrudd. Hele hans verden raste, virket det som, pg alt forandret seg. Han har ikke vært den samme siden. Anonymkode: c5319...161
Anonym bruker Skrevet 22. november 2021 #20 Skrevet 22. november 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Nei, dette er den forsket mye på. Selve personligheten forblir med små justeringer den samme gjennom livsløpet etter vi har blitt voksne, men hvordan den kommer til uttrykk (hvordan vi oppfatter, fortolker og vår atferd) vil kunne preges av feks erfaringer og slikt som psykiske lidelser. Anonymkode: e86fb...428 Jeg håper inderlig du har rett, etter å ha sett det sprudlende, omtenksomme, eventyrlystne barnet mitt bli forandret til en tiltaksløs og mistenksom skygge av seg selv etter langvarig og omfattende mobbing. Det er ingenting jeg ønsker meg mer enn at hun skal få tilbake personligheten hun hadde. Anonymkode: c2eb4...50c
Anonym bruker Skrevet 22. november 2021 #21 Skrevet 22. november 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Meg selv som eksempel - utadvendt og sprudlende jente som vokste opp i sydlige strøk, til en introvert og stille jente etter å ha bodd 15 år i Norge … Anonymkode: 9ef42...336 Jeg har samme erfaring som deg. Etter å ha bodd i Norge i over 20 år har jeg blitt innesluttet, stille og tilbaketrukket. Det er et problem siden jeg egentlig ikke er introvert og har aldri vært det, men omstendighetene tvang meg til å endre meg slik for å beskytte meg selv. Anonymkode: 7a17b...461
Anonym bruker Skrevet 22. november 2021 #22 Skrevet 22. november 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Absolutt. Har sett det skje flere ganger. Om de forandrer personlighet, eller om det er deres "sanne jeg" som kommer frem, er jo vanskelig å si. Men forandringen har vært stor. Et godt eksempel er en tidligere kollega som gikk ned myyye i vekt. Alltid vært en utrolig hyggelig og god dame, godt likt av alle. Når hun gikk ned i vekt forandret hun seg veldig. Ble høy på seg selv, frekk mot folk, og tok en helt annen rolle i sosiale settinger. Det er nok gjerne en "typisk" forandring i slike tilfeller (selvfølgelig ikke alltid!). Hos en annen skjedde forandringen etter samlivsbrudd. Hele hans verden raste, virket det som, pg alt forandret seg. Han har ikke vært den samme siden. Anonymkode: c5319...161 Hehe, har samme erfaring med ei perifer venninne. Hun var en sprudlende og varm person da hun var overvektig. Så gikk hun ned 50 kilo og ble på grensen til sykelig undervektig, på veldig kort tid. Nå orker hun nesten ikke å snakke med oss "vanlige dødelige" som enda her noen kilo ekstra og er blitt en skikkelig snobb. Ja, hun er penere og mer vellykket nå, men ikke lenger noe hyggelig. Anonymkode: 7a17b...461
Anonym bruker Skrevet 22. november 2021 #23 Skrevet 22. november 2021 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Alle har ting som skjer i livet som gjør at de kan endre personlighet. Jeg var ekstremt ekstrovert, hadde mange venner over alt. Husker mamma ve oppgitt fordi jeg alltid traff mennesker jeg kjente nesten uansett hvor vi var. Nå er jeg ekstremt introvert og ønsker minst mulig kontakt med mennesker. Jeg blir sliten av å være andre steder enn hjemme. Går heller en tur alene enn å ta en kaffe med noen jeg kjenner Jeg var også ekstremt emosjonell før. Nå har empatien nesten forsvunnet og jeg føler ikke med noen i det som skjer i livet deres. Jeg var mye styrt av følelser før, men nå er jeg bare styrt av fornuft. Legger ikke følelser i noen avgjørelser Anonymkode: f3c34...ad2 Det var en stor kontrast. Hvordan skjedde dette, hendte det noe i livet ditt eller har det vært en mer gradvis overgang? Anonymkode: ca112...830
Anonym bruker Skrevet 22. november 2021 #24 Skrevet 22. november 2021 Sett alvorlig personlighetsforandringer ved sykdom. Og så kjenner jeg mennesker som tilpasser sin personlighet etter hvem de er med. Vende kappa etter vinden folk. Alle mennesker endrer litt personlighet etter setting. Selv er jeg en pratsom og tøysete person. Så skulle jeg intervjues på tv. Måtte virkelig ta meg sammen for å ikke være meg selv. Venner sa etter intervjuet, er det sånn du er som voksen. 😂😂😂 De liker meg best som jeg er da. Anonymkode: 38358...812
Anonym bruker Skrevet 22. november 2021 #25 Skrevet 22. november 2021 Erfaringene våre vil jo til en viss grad endre oss, det er få som er samme mennesker som 15 åring, 30 åring og 45 åring. Noen trekk vil vi beholde da, men vi tilpasser oss situasjoner, mennesker rundt oss, tilbakemeldinger vi får osv osv. Men jeg tror ikke en person med sterke psykopatiske trekk kan bli en empatisk og elskelig person f.eks, da har nok personen bare blitt flinkere til å skjule sidene han/hun har fått negative tilbakemeldinger på før. Rett og slett tilpasset seg forventningene til menneskene rundt seg, men ikke blitt "et nytt menneske". Anonymkode: b16d6...183
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå