Gå til innhold

Kjenner du noen som er bipolare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Kan du beskrive den/de som person? 

2. Bruker de medisiner?

Anonymkode: 66056...46a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) Nei, det tar for lang tid. Kan si at vedkommende trenger stabilitet, da.

2) Nei

Anonymkode: bce85...343

Skrevet

1. Har aldri merket noe til det, egentlig (kollega).

2. Jeg tror det.

Anonymkode: 62e42...418

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

1. Har aldri merket noe til det, egentlig (kollega).

2. Jeg tror det.

1. Altså, helt vanlig person, merker ikke noe til tilstanden/sykdommen. Utadvendt, hyggelig, generøs, vennlig, litt sta ... normal. 

Skrevet

1. Jeg har fått høre så mange ulike diagnoser, så det ene, så det andre og noe blir fjernet osv. så hva som er riktig eller galt aner jeg ikke og jeg orker heller ikke å engasjere meg. Eneste jeg klarer er å gi mine barn en så normal oppvekst som de kan få, tross farens diagnoser. For å si det slik så er det mange grunner til at han har samvær under oppsyn.

2. han går på medisiner, men hva og når aner jeg ikke. Jeg vet han bytter leger og psykiater som andre bytter truser. Det virker som hver gang noen mener noe han ikke liker, så bytter han. Når legene og psykiatrene i kommunen er brukt opp så flytter han til ny kommune og slik har han holdt på i mange år nå. Så hva som stemmer tror jeg ingen aner. 

Anonymkode: d3ac7...64d

Skrevet

Oppleves normal… eneste er når vedkommende er manisk så settes d i gang voldsomme prosjekter.. kan holde på i 48 timer i strekkk… i nede periodene går det utover økonomien/stabiliteten og det er depresjoner/drama.

Er under behandling nå. Men oppleves helt normal for oss utenfor hjemmet. Litt mer slitsomt for barn og ektefelle vil jeg tru..

Anonymkode: b0a43...56d

Skrevet

1 De virker helt normale. To leger i, en lærer, en museumsarbeider. Vi er voksne damer i førtiårene alle og disse venninnene mine har hatt sine lidelser i lang tid, dermed behersker de dem og tar ansvar for egen helse og egne sårbarheter. Oppe-perioder er ikke synlige for omverden da disse er medisinert i «sjakk» og kun har milde utbrudd om noe. I depressive faser går det heller ikke bananas lengre fordi de aktuelle menneskene kjenner seg selv, sine lidelser og tar grep når det behøves. Påkjenninger kan skje i livet tross stabilitet og medikasjon og dette kan trigge en affektiv fase. Jeg vet at dette har skjedd men det er lite synlig fordi den syke da holder seg avgrenset fra andre osv. 

2 Ja, alle bruker medisin tilpasset den enkelte

Sykdommen er nok mest synlig i ungdomsårene/ tjueårene før medikasjon og egen kunnskap om sykdommen ligger til grunn. Hypomanier/manier som er ubehandlet kan være ubehagelige å se på og oppleve selv, og det samme med depresjoner. Men de fleste med lidelsen tar ansvar og får et behandlingsopplegg slik at de ikke lever et langt, ubehandlet liv. 

Anonymkode: 427d1...4e6

Skrevet

1. Ja, en svigerinne, gift med broren til mannen. Hun fremstår som ganske normal, men har altfor mye energi i maniske perioder. Døgnet rundt, det er oppussing, hobbyprosjekter, hagearbeid osv osv. Veldig aktiv på sosiale medier.

I depressive perioder blir hun borte, trekker seg tilbake og ligger mye, ser på nettflix osv. I disse periodene er hun vanskelig å leve med, smeller med dører, skriker og kjefter. Helt borte fra sosiale medier.

Klarer ikke holde på en jobb, kommer på kant med alle sjefer. Har startet for så å droppe ut av utallige utdanninger. Er nå ufør.

2. Går på medisiner i dag. 

Anonymkode: fff42...cae

Skrevet

Kjenner 3. en mann han oppleves helt som normal egentlig. Bortsett fra i depressive perioder, trekker han seg unna.

Han bruker medisin.

De to damene som jeg kjenner oppleves litt likt, veldig sta. Blir ofte litt barnslig om de ikke får viljen sin. Kan plutselig bli kjempe sint og blåse ut noe også late som ingenting. 
 Begge de to bruker medisin.

Anonymkode: 33180...2a1

Skrevet

-sur/hilser ikke. Det er noe galt med alt og alle, truer med å saksøke folk, klager på alt. Ingen er bra nok. Vil flytte fra Norge, søker jobber i andre land. Umulig å prate med.

-blid/hilser og er hyggelig. Slår av en prat.

-går på medisiner ja.

Anonymkode: 7d584...204

Skrevet

Kjenner flere medisinerte og umedisinerte. I jobb i psykisk helse og utenfor jobb. 

Generelt vil jeg si at oppegående, medisinerte bipolare uten tilleggsdiagnoser fungerer som de fleste andre, men må ta noen ekstra hensyn. 

Umedisinerte bipolare, gjerne med tilleggsdiagnoser, som ikke er stabilisert, har større utfordringer med fungering. 

Anonymkode: b5a12...e5b

Skrevet

Hun var verdens beste venn.  I gode perioder var hun alltid til stede, morsom til tusen. Hun stilte alltid opp og hadde kroppen stappet full med omsorg.  

I dårlige perioder ble alt tungt. Hun orket ikke stort. Hadde vonde tanker og lite energi. 

Dessverre ble de dårlige periodene lengre enn de gode, så til slutt orket hun ikke mer. 

Ja, hun gikk på medisiner.  Til tider, mye medisiner.  

Anonymkode: c9b6c...e6c

Skrevet

Ja. De ser normale ut for omverdenen men for nær familie så merker vi at de  er de fylt av angst og masse stress. Lite selvinnsikt til tider. Vanskelig å komme igjennom med råd da de er veldig fokusert på seg selv og evner ikke se andre stort sett. Mye opp og nedturer. Masse energi I perioder og depresjon i andre enden. 

Medisiner ja men velger i perioder å ikke bruke Medisiner og det merkes. 

Anonymkode: 46ae1...baa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...