Gå til innhold

Flere fagfolk mener at koronapass strider mot blant annet Grunnloven, men det driter politikerne i?

Anbefalte innlegg

https://www.dagbladet.no/nyheter/lovforslaget-bryter-med-grunnloven/73787521

Samtidig så ser ikke Tromsø-ordføreren noen utfordringer med koronapass. Er det sånn at politikere driter i råd fra fagfolk og innfører tiltak etter eget forgodtbefinnende? Hvor er vi egentlig på veg? 

Anonymkode: e8090...ad7

Fortsetter under...

Hva gjør grunnloven så viktig egentlig? Jeg skjønner at det er en rekke lover som ble laget en gang for lenge siden. Men hvorfor er de så viktige i dag?

Anonymkode: 28a3b...ce8

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva gjør grunnloven så viktig egentlig? Jeg skjønner at det er en rekke lover som ble laget en gang for lenge siden. Men hvorfor er de så viktige i dag?

Jeg håper at du tuller. 

Anonymkode: 3bd98...c10

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Sier du det samme om EMK, som disse fagfolkene mener at koronapass bryter? Det som gjør Grunnloven viktig er at den stadfester noen grunnleggende rettigheter som alle innbyggere i Norge har uavhengig av hva som vedtas. I tillegg til prinsippet om at Grunnloven står over alle andre lover ved konflikt. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg håper at du tuller. 

Anonymkode: 3bd98...c10

Og jeg håper at hun ikke feirer 17. mai heller. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Sier du det samme om EMK, som disse fagfolkene mener at koronapass bryter? Det som gjør Grunnloven viktig er at den stadfester noen grunnleggende rettigheter som alle innbyggere i Norge har uavhengig av hva som vedtas. I tillegg til prinsippet om at Grunnloven står over alle andre lover ved konflikt. 

Men det er jo menneskerettighetene?

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/lovforslaget-bryter-med-grunnloven/73787521

Samtidig så ser ikke Tromsø-ordføreren noen utfordringer med koronapass. Er det sånn at politikere driter i råd fra fagfolk og innfører tiltak etter eget forgodtbefinnende? Hvor er vi egentlig på veg? 

Det virker sånn. Smittevernloven trumfer alt, også grunnloven, virker det som. Skummelt. 

Anonymkode: 3962a...f6c

Noen mener det bryter Grunnloven ++, mange andre mener det ikkegjør det. Vi har heldig vis domstoler til å vurdere det. Dermed trenger ik ikke å høte på hver enkelt selverklært ekspert.

Anonymkode: 4f384...326

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Noen mener det bryter Grunnloven ++, mange andre mener det ikkegjør det. Vi har heldig vis domstoler til å vurdere det. Dermed trenger ik ikke å høte på hver enkelt selverklært ekspert.

Anonymkode: 4f384...326

Men domstolene har ikke vurdert det. Og en jusprofessor med doktorgrad og mange tiårs erfaring med undervisning og skriving av fagbøker er ingen "selverklært ekspert", han er en fagperson. 

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Lurer på hvordan de har tenkt til å gjøre det for alle de som ikke har telefoner som kan vise koronasertifikat.

Anonymkode: f29ae...83e

De må gå rundt og vise frem papirer, som i 1942. 

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Lurer på hvordan de har tenkt til å gjøre det for alle de som ikke har telefoner som kan vise koronasertifikat.

Er uansett opp til kommunene selv å vurdere og bestemme. Kommunen jeg bor i har uttalt at de ikke ser hensikt med koronapass da de fleste her blir smittet på skolen, i barnehagen, på jobb og i private hjem 

Anonymkode: f1ba9...9d5

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Er uansett opp til kommunene selv å vurdere og bestemme. Kommunen jeg bor i har uttalt at de ikke ser hensikt med koronapass da de fleste her blir smittet på skolen, i barnehagen, på jobb og i private hjem 

Anonymkode: f1ba9...9d5

Nå tenkte jeg selvfølgelig på Tromsø og andre kommuner som kommer til å bestemme seg for koronapass.

Annonse

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Nå tenkte jeg selvfølgelig på Tromsø og andre kommuner som kommer til å bestemme seg for koronapass.

Vel, Tromsø er vel på veg til å bli en liten politistat. De hadde blant annet dørvakter/munnbindvakter utenfor Burger King i går. Aldri opplevd maken. 

• Opprett ny...