Gå til innhold

Tips mot sur soveromslukt?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skifter sengetøy og vasker soverommet hver helg, og lufter godt. Likevel synes jeg det ofte blir en litt sånn sur lukt hvis vinduet har vært lukket. Noen andre som har hatt dette problemet og har en løsning?!

Anonymkode: 23981...1bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Soverom må jo luftes godt hver dag? Utpust,  promp og svette må ut.

Anonymkode: ae82f...11f

Skrevet

Har dere lufteventil i veggen og er den åpen? Lufteventil er et must for å unngå sur lukt i et rom. 

Skrevet

Jeg lufter aldri, hater å fryse. Men har balansert ventilasjon da, det hjelper vel,  for jeg har ikke sur soveromslukt 🤔 

Så vil tro det er utlufting som er hele poenget.

Anonymkode: 5b1cc...393

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg skifter sengetøy og vasker soverommet hver helg, og lufter godt. Likevel synes jeg det ofte blir en litt sånn sur lukt hvis vinduet har vært lukket. Noen andre som har hatt dette problemet og har en løsning?!

Det er helt vanlig at det lukter "sov" på soverommet. 

Anonymkode: a6ea5...e28

Skrevet

Vi har og balansert ventilasjon, og jeg har vinduet åpent, må ha det kaldt på soverommet. Men det blir lukt uansett. Men ikke når det er bare jeg som sover der. Så her er det mannen som lager sur lukt😂

Anonymkode: 70bfa...d1a

Skrevet
tante grusom master of law skrev (1 time siden):

Har dere lufteventil i veggen og er den åpen? Lufteventil er et must for å unngå sur lukt i et rom. 

Vi har bare en sånn liten luft-spalte på vinduskarmen, gammeldags vindu fra 80-tallet.. tror ikke den slipper inn luft på samme måte som en lufteluke. 

Det lukter jo ikke hvis jeg lar vinduet stå på gløtt hele dagen, men er det meningen at man må gjøre det da, er det virkelig normalt at det lukter surt ellers?

vurderer sterkt en diffuser med godlukt..

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Vi har bare en sånn liten luft-spalte på vinduskarmen, gammeldags vindu fra 80-tallet.. tror ikke den slipper inn luft på samme måte som en lufteluke. 

Det lukter jo ikke hvis jeg lar vinduet stå på gløtt hele dagen, men er det meningen at man må gjøre det da, er det virkelig normalt at det lukter surt ellers?

De luftspaltene i vinduer er helt elendige. 

Mitt tips er å få borret opp hull i veggen og satt inn ventil. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Vinduet må opp. Jeg må ha åpent om natten, men om ikke du liker det må du hvertfall lufte om dagen. Å skulle parfymere høres bare vemmelig ut. Innestengt soverom med duft?

Anonymkode: 05af0...4c4

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi har og balansert ventilasjon, og jeg har vinduet åpent, må ha det kaldt på soverommet. Men det blir lukt uansett. Men ikke når det er bare jeg som sover der. Så her er det mannen som lager sur lukt😂

Tenkte eg og, her vil det mest effektive vere å nytte mann. Men det er eit litt tynt grunnlag for samlivsbrot då. Så då går eg for lufting!! 

Anonymkode: f3635...6c9

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Sånn godluktgreier blir man skikkelig tung i hodet av, det må du ikke ha på soverommet.

Men sjokkluft morgen og kveld, vinduene på vid gap i minst 10 min. Så må du ikke re opp sengene, da blir svette og lukt stengt inne i sengetøyet. Når du står opp bretter du dyna til side så madrassen og dyna får luft, så kan du re sengen når du kommer fra jobb. Da rister du dynene og legger de motsatt vei så det du hadde mot kroppen forrige natt kommer ut i luften denne kvelden.

Når du er på jobb lar du døra til soverommet stå åpen så luften får sirkulert i huset.

Anonymkode: 22f2c...05f

Skrevet

Tenkte eg og, her vil det mest effektive vere å nytte mann. Men det er eit litt tynt grunnlag for samlivsbrot då. Så då går eg for lufting!! 

Anonymkode: f3635...6c9

Jeg og, beholder han😂

Skrevet

Vinduet opp hver natt. Eneste som hjelper!

Trenger jo ikke ha det på fullt gap.

Anonymkode: 47266...c79

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er helt vanlig at det lukter "sov" på soverommet. 

Er det? Har aldri kjent at det lukter noe spesielt på soverommet, men nå sover vi med vinduet åpent hele året og lukker det bare på dagtid om det er under 0. Luft må til. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Sånn godluktgreier blir man skikkelig tung i hodet av, det må du ikke ha på soverommet.

Men sjokkluft morgen og kveld, vinduene på vid gap i minst 10 min. Så må du ikke re opp sengene, da blir svette og lukt stengt inne i sengetøyet. Når du står opp bretter du dyna til side så madrassen og dyna får luft, så kan du re sengen når du kommer fra jobb. Da rister du dynene og legger de motsatt vei så det du hadde mot kroppen forrige natt kommer ut i luften denne kvelden.

Når du er på jobb lar du døra til soverommet stå åpen så luften får sirkulert i huset.

Anonymkode: 22f2c...05f

Oi tusen takk for mange gode råd! Men hvorfor lukter det egentlig, burde det ikke være nok at jeg har vinduet oppe på natta og skifter sengetøy ukentlig?

Skrevet

Muggsopp ? Fuktskade. God lufting bak senga ? Renset overmadrass ! ? Skal ikke lukte på et godt luftet og rent soverom. 

Anonymkode: f2a03...7c0

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Oi tusen takk for mange gode råd! Men hvorfor lukter det egentlig, burde det ikke være nok at jeg har vinduet oppe på natta og skifter sengetøy ukentlig?

Hvis du lukker vinduet når dere står opp, så blir all fuktigheten fra sengetøyet værende igjen i rommet. Det kan muligens gi problemer med fukt i rommet. ha vinduet åpent, ha soveromsdøra åpen eller skaff skikkelig ventil. Overmadrasser bør også vaskes og byttes ut med jevne mellomrom. 

Skrevet

Hvorfor lukker dere vinduet når dere står opp? Vi har vinduet åpent hele døgnet, bortsett fra en time før vi legger oss på det kaldeste. Det lukter alltid friskt og godt hos oss. 

Anonymkode: 4f610...22b

Skrevet

Kanskje på tide og byttet madrasser, svette trekker ned i madrassene når dere sove på dem.

Anonymkode: 1b2d8...59d

Skrevet

Hvorfor lukker dere vinduet når dere står opp? Vi har vinduet åpent hele døgnet, bortsett fra en time før vi legger oss på det kaldeste. Det lukter alltid friskt og godt hos oss. 

Vi lukker vinduet når det er kaldt ute for å få opp temperaturen i TV- stua som er rett utenfor. 

Anonymkode: 26b4e...82b

Skrevet
Himmel og hav skrev (3 timer siden):

Er det? Har aldri kjent at det lukter noe spesielt på soverommet, men nå sover vi med vinduet åpent hele året og lukker det bare på dagtid om det er under 0. Luft må til. 

Sikkert fordi du er vandt til det. Er nok noen som lukter litt kraftigere enn andre. 

Skrevet

For at det ikke skal være så kaldt mens vi kler på oss. Åpner ofte opp igjen litt senere da. Uansett: lukter friskt og godt så lenge vi har vinduet åpent. Men hvis vi lukker det noen timer kommer den sure lukten tilbake.

Skrevet

Kanskje på tide og byttet madrasser, svette trekker ned i madrassene når dere sove på dem.

Hvor ofte bør man bytte madrass?

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Hvert 5 år.

Skrevet

Du må riste ny luft inn i dyner og puter og få fuktigheten ut av dem. Å la dyner og puter ligge døgnet rundt i kalde rom, gjør de rå og forundrer meg ikke om de lukter surt av samme grunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...