Gå til innhold

Jeg observerte at COVID-19-viruset ikke er verre enn en sesonginfluensa.

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke hi om du tror det (siden du sier jeg har tunnelsyn). Det var du som skrev at sykepleiere blir traumatisert av å behandle koronapasienter. Og jeg har rett og slett vondt for å tro at det skal være så mye verre enn alle andre jævlige sykdommer de behandler. 

Ensaksfokuset på korona blir for dumt. Det betyr ikke at JEG tror på det som skrives i hi. Men jeg er dritt lei av at det eneste som betyr noe er korona. Jeg synes det er tusen ganger verre at det nå ligger en masse småbarn på sykehus landet over med RS- virus pga immunitetsgjeld som følge av nedstengningen. 

Anonymkode: 628f9...ed7

Jeg har forklart dette før, så gidder rett og slett ikke bruke tid på det igjen.

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er altså forsket på det. Både i Norge og i utlandet. Disse studiene har jeg sitert i innlegg #29.

Sykepleiere får PTSD av å arbeide med pasienter med korona som kjemper etter pusten helt til siste pust.

Som er nevnt tidligere, det er noe ganske annet å kjempe til siste pust når en har kreft, for da kan en likevel ha nære og kjære ved sin side, for da smitter en ikke. Det samme med kols og en rekke andre lidelser.

Men korona smitter. Derfor blir disse lidende, i frykt og angst, helt til siste pust, i ensomhet, på en helt annen måte enn å måtte lide men med den varme som er å ha noen kjær ved sin side.

Anonymkode: f72d5...2cb

Tror du virkelig at alle gamle som dør i smerter og kvelning, har noen hos seg? Virkelig? 1,4 millioner mennesker i Norge bor alene. Flere mennesker blir funnet hvert år i hjemmene sine etter å ha ligget død der i flere uker eller måneder, fordi alle gir faen. Mange har null kontakt med slektninger og dør alene. Du glorifiserer andre død fremfor koronadød. 

Jeg lå på intensivavdelingen sammen med en gammel dame en gang. Alarmen hylte hele natten og hun harket og gispet etter luft, gråt og var redd. Sykepleierne fløy inn og ut av rommet hele natten og måtte bruke hjertestarter en gang. Jeg ba om overføring til et annet rom fordi dette var for mye å takle for meg som sårbar pasient, og det fikk jeg. 

Var det "nære og kjære" inne på rommet hos denne dama mens hun slet? Niks. Og dette er jo normalen - mange dør helt alene. 

Anonymkode: 1ae56...b41

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Tror du virkelig at alle gamle som dør i smerter og kvelning, har noen hos seg? Virkelig? 1,4 millioner mennesker i Norge bor alene. Flere mennesker blir funnet hvert år i hjemmene sine etter å ha ligget død der i flere uker eller måneder, fordi alle gir faen. Mange har null kontakt med slektninger og dør alene. Du glorifiserer andre død fremfor koronadød. 

Jeg lå på intensivavdelingen sammen med en gammel dame en gang. Alarmen hylte hele natten og hun harket og gispet etter luft, gråt og var redd. Sykepleierne fløy inn og ut av rommet hele natten og måtte bruke hjertestarter en gang. Jeg ba om overføring til et annet rom fordi dette var for mye å takle for meg som sårbar pasient, og det fikk jeg. 

Var det "nære og kjære" inne på rommet hos denne dama mens hun slet? Niks. Og dette er jo normalen - mange dør helt alene. 

Du får ta det opp med forskerne, vettu!

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Herregud, noen av dere konspirasjonsteoretikere er jo klin gærne, totalt blottet for normal tangegang.

Anonymkode: 5735d...a44

Jeg tenker det gjelder deg, jeg. Trist å se hvor hjernevasket folk er blitt. 😢

Anonymkode: 29c9a...67b

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du får ta det opp med forskerne, vettu!

Har det vært forsket tidligere på nedbemanning, sentralisering og overtid i helsevesenet? Neida, det var omfattende brudd på arbeidsmiljøloven i helsevesenet, helsearbeidere slet seg ut, men fikk ingen støtte eller sympati. De måtte bare godta det siden de valgte å bli sykepleiere. Men nå forskes det, i stedet for å øke kapasiteten i helsevesenet sånn at folk ikke sliter så fælt.

I tillegg har ALT med korona blitt hauset opp, det skremmes og overinformeres hele tiden fra media, noe som selvfølgelig setter preg på de slitne helsearbeidernes psyke. 

Annonse

Nja, jeg har tilgode å se folk bli sykemeldt seks måneder etter de har hatt influensa. En aktiv og hardtarbeidende kamerat ble sykemeldt etterhvert fordi han har null energi. Er i starten av tredveåra, og den som legger seg senest på fest, nå er han den som drar først hjem og sovner når vi gjør ting uten av det er meninga.

Anonymkode: 04a44...c56

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nja, jeg har tilgode å se folk bli sykemeldt seks måneder etter de har hatt influensa. En aktiv og hardtarbeidende kamerat ble sykemeldt etterhvert fordi han har null energi. Er i starten av tredveåra, og den som legger seg senest på fest, nå er han den som drar først hjem og sovner når vi gjør ting uten av det er meninga.

Jeg kjenner flere som var reduserte i flere år etter kyssesyken. Det er ikke unormalt at det tar tid å komme seg etter sykdom. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg kjenner flere som var reduserte i flere år etter kyssesyken. Det er ikke unormalt at det tar tid å komme seg etter sykdom. 

Men kyssesyken er jo langt verre enn en forkjølelse, jeg har tilgode å høre at noen blir sykemeldt og utmattet i flere år etter en forkjølelse.

Men kyssesyken er jo langt verre enn en forkjølelse, jeg har tilgode å høre at noen blir sykemeldt og utmattet i flere år etter en forkjølelse.

Det var vel sammenligning med influensa, og ikke forkjølelse? Jeg kjenner flere som fikk følgesykdommer etter influensa slik som lungebetennelse, og som fortsatt sliter flere måneder etterpå. Det er jo allment kjent at det er vanlig å slite en stund etter gjennomgått virusinfeksjon. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tenker du at influensa er det samme som forkjølelse...? Er jo ikke rart at folk får fullstendig panikk slik media holder på. Har man ikke peiling på sykdommer fra før så blir man jo vettskremt.. 

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Tenker du at influensa er det samme som forkjølelse...? Er jo ikke rart at folk får fullstendig panikk slik media holder på. Har man ikke peiling på sykdommer fra før så blir man jo vettskremt.. 

Skrev feil, mente influensa ja. Og fullt klar over at de er vidt forskjellige. Men kjenner fortsatt ingen som har fått noen følger pga dette.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Skrev feil, mente influensa ja. Og fullt klar over at de er vidt forskjellige. Men kjenner fortsatt ingen som har fått noen følger pga dette.

Influensa: Komplikasjoner - Lommelegen

At du ikke kjenner noen, betyr ikke at det aldri skjer. Som du ser er lungebetennelse, blodforgiftning og hjertebetennelse og hjernebetennelse er de følgesykdommene som oftest fører til død. Er det virkelig ukjent for folk flest? Har folk vært helt uinteressert i helsen sin før korona kom? 

ME kan også bli utløst etter gjennomgått virussykdom: Kronisk utmattelsessyndrom (CFS/ME) - Helsebiblioteket.no

Mononukleose gir i enkelte tilfeller følgesykdommer og -tilstanden som setter den syke ut av spill i en lang periode: Kyssesyken – mononukleose – NHI.no Hele fem prosent av pasientene opplever komplikasjoner, blant annet kan milten sprekke.

RS-virus, som blant annet er veldig farlig for små barn, kan også gi følgesykdommer som for eksempel lungebetennelse: Lungebetennelse og andre følgesykdommer - Viruseptin

Annonse

Anonym bruker skrev (På 20.11.2021 den 20.23):

Fordi diskusjonen vel gikk på at det var traumatiserende for sykepleierne? Og mitt spørsmål er: hvorfor er det verre å passe på koronapasienter enn influensapasienter? Så får jeg tilbake at det er jo pandemi? Hva så om det i Norge ikke har vært flere innlagt enn det pleier? 

Her viser du tydelig hvor uvitende du er. Det krever enormt mye mer personell og kapasitet for å ivareta en covidpasient enn en influensapasient. Dette er tydelig kommunisert gjentatte ganger gjennom pandemien. At du ikke har fått det med deg får være på din kappe. Antall innlagte pasienter er fullstendig irrelevant. 

Anonymkode: 373db...676

Her viser du tydelig hvor uvitende du er. Det krever enormt mye mer personell og kapasitet for å ivareta en covidpasient enn en influensapasient. Dette er tydelig kommunisert gjentatte ganger gjennom pandemien. At du ikke har fått det med deg får være på din kappe. Antall innlagte pasienter er fullstendig irrelevant. 

Men det at det tar FLERE sykepleiere for å behandle en covidpasient, betyr det ikke at all annen sykdom er død er ikke-traumatiserende, fredelig og vakkert? 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men det at det tar FLERE sykepleiere for å behandle en covidpasient, betyr det ikke at all annen sykdom er død er ikke-traumatiserende, fredelig og vakkert? 

Det har jeg vel heller aldri sagt? Du kan gjerne gripe etter stråmenn, men jeg tror du svarer feil person. 

Jeg forstår heller ikke helt hva du mener, du har en mildt sagt snodig formulering her, men jeg skal legge godvilja til. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det har jeg vel heller aldri sagt? Du kan gjerne gripe etter stråmenn, men jeg tror du svarer feil person. 

Jeg forstår heller ikke helt hva du mener, du har en mildt sagt snodig formulering her, men jeg skal legge godvilja til. 

Det jeg mener er at sykepleiere i alle år har behandlet mennesker med langt fremskreden kreft som ligger der med store smerter som det ikke går an å lindre og ber om å få dø, kolspasienter som kveles, gisper etter luft og klorer opp halsen, folk med brannsår over store deler av kroppen som hyler ved hvert skift og lukter svidd hud, gamle med liggesår som det bor maggot i, mishandlede barn og kvinner, voldtektsofre og så videre. Alt dette er traumatiserende. Men i forhold til oh store korona er det overhodet ikke ille, sånn plutselig? Mener sykepleiere virkelig at det er verre å behandle en koronapasient enn et seks år gammelt barn som er blitt utsatt for langvarig seksuell mishandling? Folk har mistet perspektivet helt altså...

Helt enig med ts. Smittehysteriet rundt korona er absurd. Skal vi overføre dette hysteriet til en årlig aksjon hver gang influensasesongen kommer? Jeg fatter ikke at samfunnet kan være så uintelligent og sårbart for medienes manipulasjon. Faktum er at korona er veldig lite farlig for de aller aller fleste. Tenk om alle de verste tilfellene av influensa skulle blitt dekt like nøye av media. 

Anonymkode: a036b...de8

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Det jeg mener er at sykepleiere i alle år har behandlet mennesker med langt fremskreden kreft som ligger der med store smerter som det ikke går an å lindre og ber om å få dø, kolspasienter som kveles, gisper etter luft og klorer opp halsen, folk med brannsår over store deler av kroppen som hyler ved hvert skift og lukter svidd hud, gamle med liggesår som det bor maggot i, mishandlede barn og kvinner, voldtektsofre og så videre. Alt dette er traumatiserende. Men i forhold til oh store korona er det overhodet ikke ille, sånn plutselig? Mener sykepleiere virkelig at det er verre å behandle en koronapasient enn et seks år gammelt barn som er blitt utsatt for langvarig seksuell mishandling? Folk har mistet perspektivet helt altså...

Nå er du på viddene, det er ikke jeg som har snakket om traumatiserende dødsfall, jeg adresserte kun det som handlet om ressurser. 

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Nå er du på viddene, det er ikke jeg som har snakket om traumatiserende dødsfall, jeg adresserte kun det som handlet om ressurser. 

Du siterte anonym som snakket om traumatiserende opplevelser ved behandling av covid-pasienter. Ikke om ressurser. 

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Det var jeg som var så uheldig å bruke ordet traumatisert og det var nok det eneste som flere her fikk med seg av det jeg skrev.

Nå har det blitt en krangel om hvilke måter det er verst å dø på. Det blir jo helt tatt ut av sammenheng. HI snakker om at pandemien ikke eksisterer, uten å ha kunnskap om pandemien på innsiden av sykehusene. 

Det er jo helt klart det er andre sykdommer som også er forferdelige det er det ingen som fornekter heller. 

Hele den diskusjonen blir bare meningsløs. 

Har du lest ditt eget innlegg? Jeg regner jo med at du kan formulere deg bedre enn et svakt oversettelsesprogram.

Forsøk å skrive hva du selv mener, med dine egne ord. Det kan gjøre diskusjonen litt mer interessant.

Anonymkode: fe65e...240

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

For det første diskuterte vi her om koronapasienter var mer traumatiserende for sykepleiere enn andre pasienter. For det andre er ikke det du skriver sant lenger: etter vaksinering av majoriteten av befolkningen så er ikke koronapasientene særlig mer ressurskrevende enn andre pasienter. De ligger i snitt kortere på sykehus og er mindre syke. 

• Opprett ny...