Gå til innhold

Hvilke tradisjoner har dere lille julaften?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da pynter vi til jul, spiser grøt med mandel og setter ut grøt til fjøsnissen, har fenalår til kvelds, hører på julemusikk og spiller brettspill

Anonymkode: a78d9...e80

Skrevet

Pynter ferdig til jul, pakker inn de siste gavene, grøt til middag, ser på kvelden før kvelden, ostefat og portvin, setter brøddeig til lunsj julaften, ser på the Holiday etter NRK sitt program er ferdig. Det siste jeg gjør før jeg legger meg er å gjøre klart julestrømpene til ungene. 

Skrevet

Ser Grevinnen og hovmesteren. 

Anonymkode: 1995c...7f2

Skrevet

Pynter juletreet, spiser grøt med mandel og legger frem strømpene til Juleskoka. Gleder meg allerede! 

Anonymkode: 82238...0fb

Skrevet

Lager karamellpuddingen og surkålen. Så har vi en hyggelig ettermiddag med exmannen mens vi spiser god mat. På kvelden er det " Hjelp det er juleferie". Da er det jul ❤️

Skrevet

Når huset er pyntet ferdig, går vi ut i hagen.

Tenner bålpannen, griller pølser, koser oss. Som regel kommer noen naboer innom, vi har julelys i trærne, ulltepper og gløgg. Ungene har lommelykter, reflekser, nabobarn kommer og leker mørkegjemsel osv.

Veldig koselig, går inn når det nærmer seg leggetid, med roser i kinnene.

Samme greia hvert år. Eldste to barna er egentlig for gamle for mørkegjemsel og slikt nå, men gleder seg likevel til denne kvelden som har blitt en veldig viktig del av juletradisjonene våre.

Anonymkode: 6be32...67d

Skrevet

Pynter ferdig til jul (juletre pynter vi bittelillejulaften), reiser rundt med gavene hvis vi ikke har fått levert alle, og har spekemat og ost til Grevinnen og hovmesteren. Og mannen tar seg en konjakk. Da er det jul. 

Skrevet

Pynter juletreet, steker ribbe nr.1, dekker kveldsmat med julepålegg, hjemmebakt brød, lefser, en ribbesmak og en lite akevitt og så ser vi på julefilm og spiser godteri. Tradisjonen tro bruker vi omtrent like lang tid på å velge film som vi bruker på å se den. Pauser alltid filmen for å se Grevinnen og hovmesteren. Det siste jeg gjør før jeg legger meg er å henge opp julestrømpe til ungene. Innholdet er det samme hvert år: klementin, julehefte, sjokoladeplate og en pose seigmenn. 

Skrevet

Jeg jobbet frem til i fjor i barnehage og har av en grunn ofte hatt vakta til kl 17.00 på lille julaften. Så ofte har jeg vært ganske sliten etter travel desember, og hatt fokus på å lande litt og slappe av. 

Nå jobber jeg på skole og kommer til å ha fri fra 22. desember. Så burde finne noen «nye»/ flere tradisjoner for lille julaften nå. Treet pynter vi ofte rundt den 17/12 og ribbe langtidssteker jeg på julaften så vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Noe med mandel i grøten kanskje. Gleder meg! 🎄

Anonymkode: 8a212...733

Skrevet

Som regel jobber vi begge to. I år har jeg fri, mannen har vakt til 21.30. Men han har ikke jobbet den vakten på Over 6 mnd, så vi får se.

Vi pynter hele huset, juletreet og skifter på sengene. Barna spiser grøt og setter ut en skål til nissen. Vi spiser nachos til kvelden før kvelden. Julestrømpene er det siste som blir ordnet før vi legger oss. Ofte en film etter kvelden før kvelden😊

Anonymkode: 790b4...597

Skrevet

Vi startet ny tradisjon ifjor med nye kjæresten min. Siden begge to er mest glad i ribbe så har vi ribbe på lillejulaften,ettersom vi får pinnekjøtt til middag på julaften. Litt senare ser vi på en julefilm som barnet bestemmer med med julekaker og julebrus til. 

Anonymkode: 38a0a...f50

Skrevet

Vi pynter juletreet og spiser risgrøt. Setter ut grøt til nissen. Kvelden før kvelden står på, med blant annet grevinnen og hovmesteren. Når barna har lagt seg fylles julestrømpene og pakker kommer under treet. 

Anonymkode: 97180...e8a

Skrevet

Hvis lille julaften havner på en hverdag er det først jobb, så samles storfamilien til julegrøt med mandel, julekaker og gløgg. 
Er det i helgen, så pakker vi inn gaver og spiser god frokost og reiser en tur til Drøbak for lunsj, før det blir julegrøt med storfamilien 

Anonymkode: 774cc...b63

Skrevet

Pleier å være ferdig pyntet hus og tre hos oss, siden vi har en venn som er fra vestlandet som kommer på besøk på pinnekjøtt. Mannen min er også fra vestlandet, men resten av familien vår her på østlandet er ikke så glade i pinnekjøtt, derfor har vi det lillejulatften isteden. Når vår venn kommer inn døren på kvelden lillejulaften er det liksom tegn på at jula er åpnet😊 Sent på kvelden pleier vi å gå på en julekonsert i den lokale kirken. Da senker roen seg virkelig.

Anonymkode: c2775...efb

Skrevet

Pynter juletreet, tenner lys, koser oss med godis og julefilmer. På kvelden er det grevinnen og hovmesteren. Når ungene er i seng tar jeg og mannen et glass vin:)

Anonymkode: 283c3...65a

Skrevet

Er det jul med barna så spiser vi svigermors hjemmelagde kjøttsuppe og ser grevinnen og hovmesteren . Med ungene ser vi hjemme alene . Er det jul uten barn så spiser vi ute på vår yndlings restaurant etter en dag på spa . Dagen avsluttes i verdens mykeste seng på vårt absolutt favoritt hotell. Vi feirer alternativ jul de årene vi ikke har barna og har skapt vår egen tradisjon for det.

Skrevet

Vi rydder vekk adventspynten og finner fram julepynten. Setter opp juletreet og pynter det. 

Vi spiser som regel grøt til middag og setter alltid ut en skål på låven til nissen. Som oftest dukker det opp noen pakker i høyet når fjøsstellet er ferdig for kvelden. 

Prøver å være ferdige til Grevinnen og hovmesteren på TV. Da synker vi ned i sofaen med en kopp gløgg og kjenner julestemningen komme.

Skrevet

Siste finpussen på rydding og vask før vi henger opp julestrømpene og slapper av med en fin julefilm ☺️

Skrevet

Vi pynter treet og gjør det siste vi skal, vi er igrunn alltid ferdig så det blir mest kos. Jeg jobber turnus så noen ganger pyntes det på dagen andre ganger kvelden.

Før når vi hadde julaften hjemme hadde vi grøt, måtte jo ha grøt for å kunne lage riskrem. Men nå som vi ikke feirer hjemme lengre så velger vi noe vi har lyst på og det varierer. Når det er helt unormalt og jeg har fri, og vi skal feire med min familie drar vi til mine foreldre. Da gjør vi igrunn akkurat det samme der, selv om vi må gjøre mye husarbeid. Mamma styrer altid selv om hun er ferdig og vi ikke skal ha julaften der engang. Jeg eller ungene klarer ikke bare å sitte å se på. 

Anonymkode: f92d7...dd0

Skrevet

Spise grøt og finne mandelen

Pynte pepperkakehuset

Siste runde med pakkeleveringer

Treet opp og pyntes.

Anonymkode: 22cb8...a0e

Skrevet

Vi sover lenge

så går vi til bakeren og kjøper rundstykker og har en god frokst

så er det den siste vasken før julen

pynter juletreet

så bestiller vi gjerne noe mat den dagen, for i jula og rom julen blir det masse julemat

på kvelden ser jeg og barna gjerne på home alone 1 og 2

og hvis jeg  orker etter de er lagt ser jeg på Elf

Anonymkode: 3675b...8e9

Skrevet

Vi jobbèr som regel på formidagen. Så er det stort famileselskap med grøt og mandel +grevinnen og hovmesteren og så pynting av juletreet på kvelden.

Anonymkode: 6fdac...0ae

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Vi sover lenge

så går vi til bakeren og kjøper rundstykker og har en god frokst

så er det den siste vasken før julen

pynter juletreet

så bestiller vi gjerne noe mat den dagen, for i jula og rom julen blir det masse julemat

på kvelden ser jeg og barna gjerne på home alone 1 og 2

og hvis jeg  orker etter de er lagt ser jeg på Elf

Anonymkode: 3675b...8e9

Har du alltid fri lille julaften?

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Har du alltid fri lille julaften?

Vet ikke med henne, men jeg har alltid det. Skolene stenger rundt 19.12., og jeg jobber som lærer. 

Anonymkode: 22cb8...a0e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...