Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #1 Skrevet 19. november 2021 Jeg har mange påkjenninger i hverdagen som jeg ikke kan gjøre noe med. Dette har ført til mye stress i kroppen og det er vanskelig å slappe av, å få kroppen til å slappe av og og det er vanskelig å få hodet til å koble av, det er vanskelig å slutte å tenke. Er det noen som har tips til hvordan jeg skal klare å slappe av? Jeg blir sliten og holder på å bli sykmeldt fordi jeg klarer ikke mer. Anonymkode: 84a23...7e8
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #2 Skrevet 19. november 2021 Kan du si noe om hva de påkjenningene er, så kanskje det går an å komme med noen tips? Anonymkode: d97f0...274
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #3 Skrevet 19. november 2021 Jeg er blitt uføretrygdet pga. sykdom og har det slik sett roligere nå enn før. Likevel er det stadige utfordringer i hverdagen pga. helsen, og også mye med økonomi og en del andre ting. Det som er helt avgjørende for meg er å holde et sunt kosthold (finner lettvinte løsninger som tar minimalt med tid), og det å få gått meg turer (så mye dagsformen tillater). Men også tøyninger og avspennende øvelser. Om jeg ikke tøyer hver eneste dag, så samler jeg mer stress i kroppen, og sover da (enda) dårligere. Jeg har funnet ut at for meg er det best å tøye på kvelden, før jeg skal legge meg, for da er kroppen mer avslappet, og da kobler også hodet lettere av. Så jeg tar melatonindråper før jeg går på badet, tar kveldsstellet og tøyer alt av muskler i beina og setet, hoftebøyerne, brystmusklene, latissimus. Jeg står gjerne og roterer i ryggen, helt avslappet, armene bare slenger rundt kroppen. Det blir på en måte som en slags yin-yoga-økt. Og så leser jeg klisslitteratur/kiosklitteratur mens jeg tøyer + på sengekanten. Det er akkurat nok til at jeg orker å lese det, har alltid en lykkelig avslutning, det er lettlest, og derfor også grei avkobling fra tankekjør som ellers kan komme på kvelden/senga. Forsøker også å finne noe som er positivt hver dag. I dag ble det det å gå i sterk storm, så sterk motvind at jeg kunne lene meg mot stormen (trygt område å gå i). Det bøttet ned med regn sideveis. Men vinden og regnet var greit med regntøy og støvler. Hoppet til og med oppi en svær sølepytt, bare for å føle meg litt vill og gal et lite øyeblikk. Men er du for sliten, snakk med legen din, kanskje du trenger litt mer tid i dagen for å greie å hente deg inn igjen. Om ikke annet en gradert sykemelding for å lette litt på presset. Snakk med legen din om det. Hør også om det finnes Friskvernsentral eller lignende i kommunen du bor i, noen steder har de gode livsmestringskurs eller andre opplegg som kan være fine å følge for å få en positiv endring, selv om de ytre påkjenningene kanskje ikke forsvinner med det første. Klem Anonymkode: 6213e...304
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #4 Skrevet 19. november 2021 Vært der, er nå sykemeldt. Mitt råd er å ikke motarbeide sykemeldingen. Dersom du er redd du egentlig trenger den, snakk med legen, hvor lenger du utsetter det, jo lenger blir sykemeldingen. Hilsen hun som mestret alt, klarte alt, var superkvinnen...... Helt til det en dag bare sa stopp og er nå sykemeldt på 3. måneden etter å ha kollapset på jobb Anonymkode: 8eae7...05a
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #5 Skrevet 19. november 2021 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Kan du si noe om hva de påkjenningene er, så kanskje det går an å komme med noen tips? Anonymkode: d97f0...274 Kort fortalt handler det om barn som trenger litt ekstra siden diagnosene gir litt utfordringer. Det har jeg akseptert, at det skal være sånn i noen år. Jeg lurer på hva jeg skal gjøre for å la bekymringene slippe taket, lære kroppen å slappe av. Jeg er så stressa at det er vanskelig å sove. Nå har jeg lest litt om avslappingsteknikker, jeg håper at det hjelper. Anonymkode: 84a23...7e8
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #6 Skrevet 19. november 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Vært der, er nå sykemeldt. Mitt råd er å ikke motarbeide sykemeldingen. Dersom du er redd du egentlig trenger den, snakk med legen, hvor lenger du utsetter det, jo lenger blir sykemeldingen. Hilsen hun som mestret alt, klarte alt, var superkvinnen...... Helt til det en dag bare sa stopp og er nå sykemeldt på 3. måneden etter å ha kollapset på jobb Anonymkode: 8eae7...05a Ja, det har jeg også gjort, i alt for mange år. Nå skal jeg ta hensyn til kroppen. Anonymkode: 84a23...7e8
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #7 Skrevet 19. november 2021 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Jeg er blitt uføretrygdet pga. sykdom og har det slik sett roligere nå enn før. Likevel er det stadige utfordringer i hverdagen pga. helsen, og også mye med økonomi og en del andre ting. Det som er helt avgjørende for meg er å holde et sunt kosthold (finner lettvinte løsninger som tar minimalt med tid), og det å få gått meg turer (så mye dagsformen tillater). Men også tøyninger og avspennende øvelser. Om jeg ikke tøyer hver eneste dag, så samler jeg mer stress i kroppen, og sover da (enda) dårligere. Jeg har funnet ut at for meg er det best å tøye på kvelden, før jeg skal legge meg, for da er kroppen mer avslappet, og da kobler også hodet lettere av. Så jeg tar melatonindråper før jeg går på badet, tar kveldsstellet og tøyer alt av muskler i beina og setet, hoftebøyerne, brystmusklene, latissimus. Jeg står gjerne og roterer i ryggen, helt avslappet, armene bare slenger rundt kroppen. Det blir på en måte som en slags yin-yoga-økt. Og så leser jeg klisslitteratur/kiosklitteratur mens jeg tøyer + på sengekanten. Det er akkurat nok til at jeg orker å lese det, har alltid en lykkelig avslutning, det er lettlest, og derfor også grei avkobling fra tankekjør som ellers kan komme på kvelden/senga. Forsøker også å finne noe som er positivt hver dag. I dag ble det det å gå i sterk storm, så sterk motvind at jeg kunne lene meg mot stormen (trygt område å gå i). Det bøttet ned med regn sideveis. Men vinden og regnet var greit med regntøy og støvler. Hoppet til og med oppi en svær sølepytt, bare for å føle meg litt vill og gal et lite øyeblikk. Men er du for sliten, snakk med legen din, kanskje du trenger litt mer tid i dagen for å greie å hente deg inn igjen. Om ikke annet en gradert sykemelding for å lette litt på presset. Snakk med legen din om det. Hør også om det finnes Friskvernsentral eller lignende i kommunen du bor i, noen steder har de gode livsmestringskurs eller andre opplegg som kan være fine å følge for å få en positiv endring, selv om de ytre påkjenningene kanskje ikke forsvinner med det første. Klem Anonymkode: 6213e...304 Takk. Jeg har lest om avspenningsøvelser for musklene. Jeg skal prøve det, litt hver dag. Utover det skal jeg fortsette med trening, som jeg trenger for å unngå smerter, og ikke minst sunt kosthold. Takk for gode råd. Jeg skal undersøke om kommunen har et tilbud om livsmestring, eller noe sånt. Anonymkode: 84a23...7e8
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #8 Skrevet 19. november 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Takk. Jeg har lest om avspenningsøvelser for musklene. Jeg skal prøve det, litt hver dag. Utover det skal jeg fortsette med trening, som jeg trenger for å unngå smerter, og ikke minst sunt kosthold. Takk for gode råd. Jeg skal undersøke om kommunen har et tilbud om livsmestring, eller noe sånt. Anonymkode: 84a23...7e8 Hør nå har, jeg er ikke den du siterte, men den over. Tenkt så mye du ønsker om trenging og mestring og hva det nå enn må være... Det spiller INGEN rolle så lenge du fortsetter i samme tempo. Føler du slik du beskrev i hovedinnlegget vil du før eller siden gå på en smell, snakk med legen NÅ. Avspenningsøvelser er fine dem, men det du trenger er å kunne puste, ikke sikkert du trenger 100% enda, men tar du ikke tak i det NÅ kan dette bli langvarig. Anonymkode: 8eae7...05a
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #9 Skrevet 19. november 2021 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Takk. Jeg har lest om avspenningsøvelser for musklene. Jeg skal prøve det, litt hver dag. Utover det skal jeg fortsette med trening, som jeg trenger for å unngå smerter, og ikke minst sunt kosthold. Takk for gode råd. Jeg skal undersøke om kommunen har et tilbud om livsmestring, eller noe sånt. Anonymkode: 84a23...7e8 Ser du nå har beskrevet litt mer om situasjonen din. Har du vurdert å søke om et avlastningshjem? Det kan være gull verdt, for da vet du at du jevnlig har et lite pusterom. Og ikke minst så kan det også være en berikelse for det barnet med ekstra behov. Så et besøkshjem kan bli vinn-vinn for dere begge. Og også for ev. parforhold og/eller andre barn. Undersøk muligheten for dette over helgen og legg inn en søknad. ❤️ Anonymkode: 6213e...304
Anonym bruker Skrevet 20. november 2021 #10 Skrevet 20. november 2021 Ja. Har hatt det mye tungt i livet generelt. Men det siste 1,5 året har vært ekstremt tungt til tider og jeg har vært så langt nede at jeg har vurdert om jeg orker mer motgang. Hadde jeg ikke hatt barn hadde jeg nok meldt meg ut for lenge siden. Nå har det skjedd så mye kjipt uforutsett og så lite positivt at kroppen min er helt slapp. Jeg føler meg tiltaksløs og lei. Føler meg dritt. Jeg er der for barna, supermamma, skrur på alle knapper mens jeg er med de. Så er jeg alene, og da visner jeg bare inn i boble med likegyldighet og forvirring. Det er utrolig slitsomt. Jeg er sliten. Sender deg en stor klem. Det suger.. Anonymkode: d08f4...a5d
Anonym bruker Skrevet 20. november 2021 #11 Skrevet 20. november 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Kort fortalt handler det om barn som trenger litt ekstra siden diagnosene gir litt utfordringer. Det har jeg akseptert, at det skal være sånn i noen år. Jeg lurer på hva jeg skal gjøre for å la bekymringene slippe taket, lære kroppen å slappe av. Jeg er så stressa at det er vanskelig å sove. Nå har jeg lest litt om avslappingsteknikker, jeg håper at det hjelper. Anonymkode: 84a23...7e8 Avlastningshjem en helg i måneden? Anonymkode: d97f0...274
Anonym bruker Skrevet 20. november 2021 #12 Skrevet 20. november 2021 Jeg klarer ikke la være å dømme folk som deg, Hi... Synes dere er så svake. Superkvinne, my ass! Vi bor i verdens beste land, har alt, og likevel så klager dere og møter denne såkalte veggen. Tenk hvordan det er i mange andre land, bare tenk på å vondt mange faktisk har det. Hva med å slutte å sutre over ingenting, ta seg et grepa tak i nakken, og gjøre noe fornuftig. Dette er min mening, beklager at jeg er direkte og virker stygg. Anonymkode: 1f9b3...bfe
Anonym bruker Skrevet 20. november 2021 #13 Skrevet 20. november 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Hør nå har, jeg er ikke den du siterte, men den over. Tenkt så mye du ønsker om trenging og mestring og hva det nå enn må være... Det spiller INGEN rolle så lenge du fortsetter i samme tempo. Føler du slik du beskrev i hovedinnlegget vil du før eller siden gå på en smell, snakk med legen NÅ. Avspenningsøvelser er fine dem, men det du trenger er å kunne puste, ikke sikkert du trenger 100% enda, men tar du ikke tak i det NÅ kan dette bli langvarig. Anonymkode: 8eae7...05a Ja, det er sant. Jeg glemte å skrive at jeg skal spørre om å få en sykmelding. Anonymkode: 84a23...7e8
Anonym bruker Skrevet 20. november 2021 #14 Skrevet 20. november 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Ser du nå har beskrevet litt mer om situasjonen din. Har du vurdert å søke om et avlastningshjem? Det kan være gull verdt, for da vet du at du jevnlig har et lite pusterom. Og ikke minst så kan det også være en berikelse for det barnet med ekstra behov. Så et besøkshjem kan bli vinn-vinn for dere begge. Og også for ev. parforhold og/eller andre barn. Undersøk muligheten for dette over helgen og legg inn en søknad. ❤️ Anonymkode: 6213e...304 Ja, vi har en plan for avlastning, hvis det fungerer, blir det lettere å slappe av. 😊 Anonymkode: 84a23...7e8
Anonym bruker Skrevet 20. november 2021 #15 Skrevet 20. november 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Ja. Har hatt det mye tungt i livet generelt. Men det siste 1,5 året har vært ekstremt tungt til tider og jeg har vært så langt nede at jeg har vurdert om jeg orker mer motgang. Hadde jeg ikke hatt barn hadde jeg nok meldt meg ut for lenge siden. Nå har det skjedd så mye kjipt uforutsett og så lite positivt at kroppen min er helt slapp. Jeg føler meg tiltaksløs og lei. Føler meg dritt. Jeg er der for barna, supermamma, skrur på alle knapper mens jeg er med de. Så er jeg alene, og da visner jeg bare inn i boble med likegyldighet og forvirring. Det er utrolig slitsomt. Jeg er sliten. Sender deg en stor klem. Det suger.. Anonymkode: d08f4...a5d Husk å ta vare på deg selv oppi alt dette. Anonymkode: 84a23...7e8
Anonym bruker Skrevet 20. november 2021 #16 Skrevet 20. november 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg klarer ikke la være å dømme folk som deg, Hi... Synes dere er så svake. Superkvinne, my ass! Vi bor i verdens beste land, har alt, og likevel så klager dere og møter denne såkalte veggen. Tenk hvordan det er i mange andre land, bare tenk på å vondt mange faktisk har det. Hva med å slutte å sutre over ingenting, ta seg et grepa tak i nakken, og gjøre noe fornuftig. Dette er min mening, beklager at jeg er direkte og virker stygg. Anonymkode: 1f9b3...bfe Når jeg hører om folk som deg, tenker jeg at du har ikke opplevd nok i livet ditt. Eller så mangler du forståelse for at også folk som ikke har opplevd krig eller ekstrem fattigdom kan ha det vanskelig. Anonymkode: 84a23...7e8
Anonym bruker Skrevet 20. november 2021 #17 Skrevet 20. november 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg klarer ikke la være å dømme folk som deg, Hi... Synes dere er så svake. Superkvinne, my ass! Vi bor i verdens beste land, har alt, og likevel så klager dere og møter denne såkalte veggen. Tenk hvordan det er i mange andre land, bare tenk på å vondt mange faktisk har det. Hva med å slutte å sutre over ingenting, ta seg et grepa tak i nakken, og gjøre noe fornuftig. Dette er min mening, beklager at jeg er direkte og virker stygg. Anonymkode: 1f9b3...bfe Jeg klarer ikke (og ønsker ikke) å la være å dømme folk som deg! Som er dum, uempatisk, slem og selvrettferdig. Anonymkode: 118b2...ad0
Anonym bruker Skrevet 20. november 2021 #18 Skrevet 20. november 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg klarer ikke la være å dømme folk som deg, Hi... Synes dere er så svake. Superkvinne, my ass! Vi bor i verdens beste land, har alt, og likevel så klager dere og møter denne såkalte veggen. Tenk hvordan det er i mange andre land, bare tenk på å vondt mange faktisk har det. Hva med å slutte å sutre over ingenting, ta seg et grepa tak i nakken, og gjøre noe fornuftig. Dette er min mening, beklager at jeg er direkte og virker stygg. Anonymkode: 1f9b3...bfe Du virker ikke stygg. Du ER stygg. Og veldig lite intelligent. Du kan dessverre ikke bli bedre, det kan heldigvis hi. Anonymkode: d577f...f58
Anonym bruker Skrevet 20. november 2021 #19 Skrevet 20. november 2021 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Jeg klarer ikke la være å dømme folk som deg, Hi... Synes dere er så svake. Superkvinne, my ass! Vi bor i verdens beste land, har alt, og likevel så klager dere og møter denne såkalte veggen. Tenk hvordan det er i mange andre land, bare tenk på å vondt mange faktisk har det. Hva med å slutte å sutre over ingenting, ta seg et grepa tak i nakken, og gjøre noe fornuftig. Dette er min mening, beklager at jeg er direkte og virker stygg. Anonymkode: 1f9b3...bfe Synes du det er rett å dømme folk som lever i et av verdens rikeste land, har alle muligheter til å skaffe seg normale allmennkunnskaper, men som lar være å gjøre det og heller rakker ned på andre? Svarte du ja på spørsmålet - bruk tiden din bedre på å skaffe deg den allmennkunnskapen som du pr. i dag tydeligvis mangler. Eneste andre alternativet, at du har store mangler hva normal empatiske evner angår, det er jo langt tristere for din del. Gjør noe med det du selv kan. Anonymkode: 6213e...304
Anonym bruker Skrevet 20. november 2021 #20 Skrevet 20. november 2021 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Jeg klarer ikke la være å dømme folk som deg, Hi... Synes dere er så svake. Superkvinne, my ass! Vi bor i verdens beste land, har alt, og likevel så klager dere og møter denne såkalte veggen. Tenk hvordan det er i mange andre land, bare tenk på å vondt mange faktisk har det. Hva med å slutte å sutre over ingenting, ta seg et grepa tak i nakken, og gjøre noe fornuftig. Dette er min mening, beklager at jeg er direkte og virker stygg. Anonymkode: 1f9b3...bfe Hva gjør du men denen fantastiske innsikten da, du er vel ute og redder verden regner jeg med? Du sitter vel ikke her i det fantastiske landet og gjør ingenting for de i andre land som har det vondt vel? Anonymkode: 141b5...103
Anonym bruker Skrevet 20. november 2021 #21 Skrevet 20. november 2021 Hi, jeg kom over en fantastisk fin og beroligende musikk/film på youtube akkurat nå og kom til å tenke på deg. Sjekk ut denne: https://www.youtube.com/watch?v=ojTAxYheSns Den er på vel en time, men bare få minutter gjør noe med kroppen, roer helt ned. Anonymkode: 6213e...304
Anonym bruker Skrevet 20. november 2021 #22 Skrevet 20. november 2021 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Jeg klarer ikke la være å dømme folk som deg, Hi... Synes dere er så svake. Superkvinne, my ass! Vi bor i verdens beste land, har alt, og likevel så klager dere og møter denne såkalte veggen. Tenk hvordan det er i mange andre land, bare tenk på å vondt mange faktisk har det. Hva med å slutte å sutre over ingenting, ta seg et grepa tak i nakken, og gjøre noe fornuftig. Dette er min mening, beklager at jeg er direkte og virker stygg. Anonymkode: 1f9b3...bfe Håper du får et sykt barn selv. Da vil du lære at der fins ikke penger nok i verden til å kompensere for de bekymringene. Anonymkode: d97f0...274
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå