Gå til innhold

Vet du om det finnes en nettside med gratis slekstre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har my Herritage men det er blitt så mye rot der og jeg synes det er litt vanskelig å navigere meg rundt.

Jeg har kommet fem til en eller annen høvding lagt tilbake i tid men det er så mange barn født utenom ekteskap på den tiden så det er veldig usikkert at jeg virkelig er i høvdingslekt😅😅. Jeg har lyst til å "forske" litt mer nedover i linjen før jeg går oppover igjen. Jeg har også  lagt til smartmatcher i hytt og pine så  jeg har alt for mange søsken av barnebarn og tanter og onkler til søsknene til tipp tipp oldeforeldre osv Helt unødvendige greier (for meg) også blir det så veldig uoversiktlig. Egentlig så har jeg lyst til å slette hele treet, men det er jo søren meg vanskelig det også

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil anbefale deg et slektsprogram som du har på maskinen din selv, der du plotter inn alt selv. Å ha nettbaserte greier der andre kan balnde seg inn er ikek lurt og om du vil dele noe finnes det opplegg for det. du må nesten teste ut og se hva du liker selv. jeg pleier å si at det ser som bilkjøp.. noen like volvo, noen liker saab noen like toyota...

Gramps om du har Linux,  reunion eller mac familytree  om du har mac, TMG, brothers keeper, embla osv om  du har pc... osv osv...

sjekk slekt og data sine sider og norsk slekthistorisk forening...

jeg stopper forøvrig  etter  1750, da er det ikke min forskning men kopiering av andres arbeid. stol aldri på andre enn deg selv og  ha kilder på alt! og les kildene selv og ikke kopier fra andre. da overtar du andres feil...

Anonymkode: 21a7e...776

Skrevet

Så enig med forrige taler. Stol på deg selv og ikke kopier andres. Det er så mange som ukritisk putter inn ymse de er "helt sikre" på, og mange tar feil, feil som forplanter seg. 

Jeg har også som forrige sa, gitt meg lenge før vikingtiden. Selv om det er skrevne kilder om slekten mye lenger tilbake enn jeg har nedtegnet. 

Skrevet

Støtter også de to over her - det er en egen liten hobby å gå inn på andres trær der min familie er involvert og se hvor feil de har latt det gå fordi de er slurvete, og dét er bare de feilene som er synlig uten å i det hele tatt engasjere seg særlig. Jeg gidder selvsagt ikke å rette dem opp, amatører får bare holde på og det er antakelig de samme som ukritisk sender avsted sitt dna i hytt og pine og tror dét er uproblematisk.

Anonymkode: 30ba7...325

Skrevet

Det spørs jo på hva man vil ha kvantitet eller kvalitet... slekstforskning, slekstgransking eller slekstsinfoinnsamling...

Og når jeg har gått bakover så langt jeg kommer, går jeg fremover. Jeg har tatt med litt inngifter fordi det er gøy å se hvor gården forsvinner ut gjennom inngifter.  Å alle de rare grenene er også spennende syns jeg da.

Og så har jeg sklidd ut til siden på grener av kjente nordmenn, venner og annet...

Jeg har en humorgren som går tilbake til Adam og Eva via en haug med faraoer...  Den har jeg fått av en som bare samlet ikke forsket men den har jeg ikke koblet inn på treet mitt, det er jo bare for å le og knise..

Anonymkode: 21a7e...776

Skrevet

My Heritage er bra, hvis man bruker det riktig. Jeg kjenner ikke til andre slektsprogram, men det er mange som anbefaler Brothers Keeper og Legacy, uten at jeg vet om det er bra eller dårlige programmer. Jeg finner en trygghet i å ha noe som ligger på Internett, for da slipper jeg å tenke på at jeg kan miste alt arbeidet mitt. På min Myheritageprofil kan kun jeg redigere, jeg legger til kilder på alt jeg har av info og jeg vil være sikker på at data jeg legger inn er riktig. Smart match er ikke en sikker kilde, men brukes av og til hvis jeg ikke finner informasjon andre steder. Sikre kilder er digitalarkivet, bøker, nasjonalbiblioteket og muntlig informasjon fra familien. Hvis du vil fortsette å bruke Myheritage, bør du lage nytt tre og glemme det gamle treet. Husk å legge ved Kildeinformasjon, det kommer godt med senere.

Anonymkode: 47259...9e3

Skrevet

Nå ble jeg inspirert, her. Fredagskvelden blir tilbragt med å lage system i papirer.. 

Skrevet
amandine skrev (40 minutter siden):

Nå ble jeg inspirert, her. Fredagskvelden blir tilbragt med å lage system i papirer.. 

Og fredagskvelden min blir brukt til å jobbe med min mann sin slekt. 😅

Han ble veldig nysgjerrig når jeg fant fram fødselsmeldingen til oldefaren.😁

Anonymkode: 47259...9e3

Skrevet
smurfis skrev (5 timer siden):

Jeg har my Herritage men det er blitt så mye rot der og jeg synes det er litt vanskelig å navigere meg rundt.

Jeg har kommet fem til en eller annen høvding lagt tilbake i tid men det er så mange barn født utenom ekteskap på den tiden så det er veldig usikkert at jeg virkelig er i høvdingslekt😅😅. Jeg har lyst til å "forske" litt mer nedover i linjen før jeg går oppover igjen. Jeg har også  lagt til smartmatcher i hytt og pine så  jeg har alt for mange søsken av barnebarn og tanter og onkler til søsknene til tipp tipp oldeforeldre osv Helt unødvendige greier (for meg) også blir det så veldig uoversiktlig. Egentlig så har jeg lyst til å slette hele treet, men det er jo søren meg vanskelig det også

Hvis du går tilbake bare 600 år er alle europeere i slekt. Vet ikke hvor langt tilbake denne høvdingen var?

https://www.nationalgeographic.com/science/article/charlemagnes-dna-and-our-universal-royalty

Anonymkode: 66298...979

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...