Gå til innhold

Roting når barna har med venner hjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor strenge er dere på roting når barna har med venner hjem?

Mine barn er ikke flinke til å huske å rydde etter seg, men gjør det når de minnes på det. De roter sjelden mye, de drar liksom ikke bare ting utover for å gjøre det. Men når de har med besøk så eksploderer det ofte; alt dras ut fra hyller, skuffer og kasser og det bare flyter. Jeg aner ikke hvem "sin skyld" det er at det blir sånn, men sånt orker jeg ikke. Så da må jeg hele tiden minne dem på å rydde og ikke rote. Blir sur kjeftemamma føler jeg🥴 Men hvis ikke ender rydding til slutt på meg for det blir for mye å ta igjen, og barnas rydding blir bare å trykke alt oppi et ledig sted, så null orden. 

Hvordan tenker dere om dette? Er "alt lov" eller følger dere litt med? Her er barna 8 og 6, den eldste er verst. 

Anonymkode: 4b73e...375

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan godt si underveis f.eks: "Tenkte dere å leke med legoen nå? Så kjekt! Men da må dere først rydde opp bilene, ok?", eller "Nå skal Mia hjem om 10 minutter, så da må dere begynne å rydde". Jeg er alltid blid i stemmen og gir beskjed med er smil, og kan også hjelpe dem litt i gang. Mitt inntrykk er i hvert fall at det er helt uproblematisk, vennene kommer jo stadig tilbake. 

Anonymkode: c9e5d...063

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg kan godt si underveis f.eks: "Tenkte dere å leke med legoen nå? Så kjekt! Men da må dere først rydde opp bilene, ok?", eller "Nå skal Mia hjem om 10 minutter, så da må dere begynne å rydde". Jeg er alltid blid i stemmen og gir beskjed med er smil, og kan også hjelpe dem litt i gang. Mitt inntrykk er i hvert fall at det er helt uproblematisk, vennene kommer jo stadig tilbake. 

Anonymkode: c9e5d...063

Jeg greier ikke si ting med et smil dessverre, når hele rommet er tømt ut. Eller de har tråkket skitt inn i stua fordi de skulle hente noen uten å ta av sko. Skal jeg forhindre kaoset må jeg jo være på dem hele tida😅 

Men hver gang jeg ser om dem så må jeg jo sifra om noe de har "glemt" å rydde osv.

De kommer igjen her også selv om jeg sikkert framstår som sur🙈😅

Skrevet

Da sønnen vår var yngre, hadde han ofte besøk av et tvillingpar som var helt ekstrem til å rote. De var i alle rom og dro ut alt som ikke var skrudd fast. Måtte låse soveromsdøra vår og boddøra f eks. Kjempeirriterende. Jeg er ellers et avbalansert menneske, men akkurat disse ungene holdt på å gjøre meg gal. Så jeg var SUR når de var på besøk. Jeg regelrett kjefta, men det måtte de bare tåle, for det er unødvendig å rote så inni granskauen. Heldigvis slutta de å komme, og det var helt greit.

Anonymkode: 4e913...450

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg greier ikke si ting med et smil dessverre, når hele rommet er tømt ut. Eller de har tråkket skitt inn i stua fordi de skulle hente noen uten å ta av sko. Skal jeg forhindre kaoset må jeg jo være på dem hele tida😅 

Men hver gang jeg ser om dem så må jeg jo sifra om noe de har "glemt" å rydde osv.

De kommer igjen her også selv om jeg sikkert framstår som sur🙈😅

Sko i stua er det nulltoleranse for her, så da ville jeg også ha blitt forbanna og ikke smilt.

Men at gjestene gjerne vil se hva som er i hver eneste lekeskuff, det klarer jeg å ha tålmodighet med. Det er jo spennende å leke hos andre.

Anonymkode: 02a6e...890

Skrevet

Jeg minte de igrunn ofte på å rydde når de skulle skifte lek, flinke var de ikke med bedre hvertfall. 
Så innførte vi nye egler i huset. Slle i huset skulle rydde/vaske og gjøre det som trengtes fra 17.30 til 18. Hvem sitt rot eller skit som måtte ordnes var helt uvesentlig, huset skulle bli greit før vi krøyp opp i sofaen. Det var tiden vi alle var hjemme de fleste dager og som passet oss best. Når dette hadde fått kjørt seg inn så ble det stor forskjell på ungene når de hadde besøk, da viste de at de måtte rydde det opp senere så de fikk vennene til å hjelpe til. Alltid litt igjen, men forskjell på litt og totalt kaos. Da slutta jeg også å minne de på å rydde. 

Strøkent hus har jeg ingen planer om å ha, men huset skal se greit ut. Det skal ikke gjøre noe å få uanmeldt besøk. Dagsrot som ungene eller vi holder på med er helt greit, men det skal ikke få lov å balle på seg hele tiden. Jeg klarer ikke sette meg ned i sofaen på kvelden og se det er rotete over alt. Nå kom jeg akkurat hjem fra jobb og stuebordet er fult av ting en unge holder på med, det er helt greit for hun rydder opp når hun er ferdig idag eller en annen dag. Jeg skal på jobb i morra tidlig, så hun skal få lov å kose seg. Hadde tatt to min å rydde om det kom besøk også.

Anonymkode: 62847...872

Skrevet

Har 3 barn på 8,10 og 12. De har en egen etasje for seg selv med hvert sitt soverom, loftsstue og et stort "lekerom". De kan rote så mye de vil der oppe og trenger ikke rydde opp etter hvert.  Har  en regel, og det er at det er strøkent der oppe hver torsdag slik at vi får støvsuget og vasket før helg. Nå har også han på 8 erfart (helt av seg selv) at det lønner seg å rydde etter hvert hvis ikke blir jobben mye større😅 Drar de med seg leker i stua så er det helt i orden, men da skal det ryddes opp før kvelden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...