Gå til innhold

Pressekonferansen i dag.

Anbefalte innlegg

Fra helseministeren tok over, var det noen som egentlig fikk noe ut av det annet enn «send ballen videre til kommunen og spørsmålene videre til fhi og Helsedirektoratet»? Hold deg hjemme når du er syk, men ingen oppfølging om hvem som skal betale eller hva alle foreldre der ute som sikkert har skrapet på egenmeldingsdagene skal gjøre når de er brukt opp. Ingen refusjonsordning eller plan for hvordan man skal få til det praktiske. 

Så lot jeg meg irritere over Nakstad som følte han måtte presisere på vegne av justisministeren hele tiden. Hva skjedde der egentlig? Flere som reagerte på det? Hun var jo eneste som evnet å prate i klartekst og få frem de punktene som var viktig, hverken mer eller mindre. 

Anonymkode: e50ee...b1b

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144423437-pressekonferansen-i-dag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altfor tafatte tiltak!

Helseministeren anbefaler at man går bort fra håndtrykk igjen og heller begynner å hilse med albuen igjen. Javel... vet ikke hvordan det er andre steder, men her jeg bor har svært få begynt å håndhilse igjen. Og få hilser med albuen også - fordi folk ser logikken i at man kommer nærmere hverandre når man hilser med albuen, og siden covid-19 smitter lettere via luft, så er det logisk å ikke komme så nær andre.

Skremmende i dag å se at Østerrike går for at alle blir pålagt å vaksinere seg, og om de ikke gjør det så skal man straffes med store bøter eller fengsel. Og det for en vaksine som faktisk ikke er endelig godkjent og ikke blir det før tidligst i 2023.

Kjerkhol sier:

– Koronasertifikat vil ivareta hensynet til næringslivet, privatpersoner og religionsfrihet, og gjøre tiltakene mindre inngripende, sier Kjerkol, og legger til at dette vil gi lettelser for de fullvaksinerte.

https://www.nrk.no/norge/helsedirektoratet_-anbefaler-utredning-av-koronasertifikat-1.15736821

"... vil gi lettelser for de fullvaksinerte." Det kan virke som om det viktigste nå er å gi fullvaksinerte fordeler, men det største problemet, at vaksinene ikke virker så godt som de først hadde håpet mot smittespredning, det snakkes det lite om. Da er det meningsløst å innføre en ordning som ikke begrenser smitte nok blant alle, men faktisk gi en friordning for mange å fortsette å spre smitte.

Og vil disse ordningene de i dag vil innføre gi lettelser for de fullvaksinerte? Joda, på kort sikt gjør det nok det. Men det er ikke logisk når man vet at smitten sprer seg såpass mye blant også fullvaksinerte, og at vaksineeffekten avtar etter noen måneder. Det betyr at man med  (enn så lenge) to vaksinedoser vil få grønt koronasertifikat, selv om man kan gå rundt og ha mindre beskyttelse og/eller være smittet, men ha mindre symptomer. Det vil i praksis si at en fullvaksinert faktisk kan være en større smittekilde enn en uvaksinert som har testet seg negativ og på den måten fått grønt koronasertifikat, fordi eneste betingelsen for fullvaksinerte er at de er nettopp fullvaksinerte, ikke at de er smittefrie.

Nå sies det at alle over 65 skal få tilbud om tredje vaksinedose innen jul. Det sies også at det bør gå 6 måneder mellom dose to og dose tre. For mange vil det ha gått kortere tid. Min far har nettopp fått dose tre, men dose to ble satt i sommer.

Og hva skjer med koronasertifikatene fremover? Vil eldre over 65 kun få grønt sertifikat om de har tatt også tredje dose? Hva med de som har hatt korona og kun har tatt en dose? Eller de som fikk bivirkninger av enten første eller andre dose og frarådes å ta flere doser?

Fremdeles har heller ikke blødningeforstyrrelser kommet inn i bivirkningsoversikten som Felleskatalogen opererer med overfor pasienter. Likevel skrives det at personer med blødningetendenser, som får lett blåmerker eller bruker blodfortynnende midler bør diskutere med lege før man ev. tar vaksinen. https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pas-comirnaty-biontech-pfizer-682780#pil-innhold-info

I den utvidede informasjonen hos Felleskatalogen: https://www.felleskatalogen.no/medisin/comirnaty-biontech-pfizer-682780;jsessionid=cp0p-HNBVs_5hBMMBnF2A3IN7ERrNwZhW_11zQEf.fkweb-live-web-cluster-fkweb-live-3

"Effekt og sikkerhet er ikke evaluert hos immunkompromitterte, inkl. immunsuppressivbehandlede, og effekten kan være lavere hos disse. Anbefalingen om å vurdere 3. dose til alvorlig immunkompromitterte er basert på begrensede serologiske bevis fra klinisk behandling av pasienter med iatrogen immunkompromittering etter solid organtransplantasjon. Varighet av beskyttelse: Varigheten av beskyttelse er ukjent. Begrensninger i vaksinens effekt: Det er mulig at ikke alle som vaksineres oppnår beskyttelse. Full beskyttelse vil trolig ikke oppnås før 7 dager etter 2. dose."

Det står også:

"Ingen interaksjonsstudier er utført. Samtidig administrering med andre vaksiner er ikke undersøkt."

Likevel vaksineres mange eldre nå først med tredje dose koronavaksine, og få dager etter med influensavaksine.

Angående fertilitet står det:

"Dyrestudier indikerer ingen direkte eller indirekte skadelige effekter mhp. reproduksjonstoksisitet."

Med andre ord, de antar at vaksinen ikke har negativ effekt på fertilitet hos mennesker, men de vet ikke. Og heller ikke i denne utvidede informasjonen om vaksinen står det noe om alle kvinner som opplever store blødningeforstyrrelser eller uteblitt menstruasjon over lang tid.

Det står imidlertid at flere av bivirkningene blir større etter andre dose enn første. Men hva som skjer etter tredje dose skrives ikke noe om.

Vaksiner som ikke vil bli godkjent før tidligst i 2023 skal man nå mer eller mindre tvinges til å ta, selv om ingen vet noe om ev. langtidsvirkninger av vaksinene. I Østerrike vil de nå at det skal bli plikt å vaksinere seg, de som ikke vil skal straffes med bøter eller fengsel. For å nekte å ta et legemiddel som foreløpig faktisk ikke er endelig godkjent. Da passer det jo fint å sørge for å ta fra uvaksinerte rettigheter og samtidig sørge for at såkalt fullvaksinerte kan fortsette å spre smitte.

Anonymkode: e7783...333

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jehovas Vitner kan jo ikke ta vaksine (det strider mot religionen deres), så så meget for den trosfriheten...

Anonymkode: 90b6c...73c

Trosfriheten!? Hvordan i alle dager kan du blande inn tro?

Anonymkode: ec9fa...552

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Leste du i det hele tatt teksten i innlegget over mitt?

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Kjerkhol sier:

– Koronasertifikat vil ivareta hensynet til næringslivet, privatpersoner og religionsfrihet, og gjøre tiltakene mindre inngripende, sier Kjerkol, og legger til at dette vil gi lettelser for de fullvaksinerte.

https://www.nrk.no/norge/helsedirektoratet_-anbefaler-utredning-av-koronasertifikat-1.15736821

Anonymkode: e7783...333

Hva tror du "religionsfrihet" betyr for noe? Hmm? Hva tror du det betyr?

I og med at du er opptatt av at det er blandet inn i dette, hva svarte Kjerkhol når du kontaktet henne for å spørre hvorfor hun blander inn religionsfrihet i dette?

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Leste du i det hele tatt teksten i innlegget over mitt?

Hva tror du "religionsfrihet" betyr for noe? Hmm? Hva tror du det betyr?

I og med at du er opptatt av at det er blandet inn i dette, hva svarte Kjerkhol når du kontaktet henne for å spørre hvorfor hun blander inn religionsfrihet i dette?

Og hvordan kan du mene at det ikke gjelder for JV? 

Annonse

Ville tro det var det helseminister siktet til med religionsfrihet, hvor test kan gi grønt pass? Eller mulig ikke, det var ett søl av en pressekonferanse. Alt annet enn informasjonen om innreise var jo svada ala ikke håndhilse. Har ikke sett noen håndhilse i det siste, skjønner ikke hva de snakker om. Er det så mye bedre å dunke albuen? Mens man ler høyt, det pleier de fleste å gjøre. Og er fraråde det egentlig ett tiltak? Ellers var det jo bare opp til kommunen. 

Anonymkode: e50ee...b1b

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Og hvordan kan du mene at det ikke gjelder for JV? 

Er du blind? I så fall, gjør noe med braille-oversetteren din. Den fungerer ikke som den skal.

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jehovas Vitner kan jo ikke ta vaksine (det strider mot religionen deres), så så meget for den trosfriheten...

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Er du blind? I så fall, gjør noe med braille-oversetteren din. Den fungerer ikke som den skal.

Det er ikke bra med høyt blodtrykk,du er jo helt hinsides hissig. Det å ha et koronapass om det innføres, vil gi deg frihet også som uvaksinert da du kan teste deg til gyldig pass. Da har du mulighet til å delta på sammenkomster i menigheten din selv uten vaksine. Jeg er ikke helt sikker på hvem av oss som har problemer med leseforståelse og kunnskap generelt, men jeg tror ikke det er meg.

Jeg er ikke helt sikker på hvem av oss som har problemer med leseforståelse

Vel, la meg fjerne den usikkerheten:

Du har tre ganger lurt på hva det sto i forskjellige deler av tekster her inne. Jeg har spurt 0 (null) ganger hva det står i forskjellige tekster.

Uansett, du sporer av med hersketeknikkene dine. Ikke er de morsomme heller. Jeg gjentar:

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Hvor ble det av svaret du fikk fra Kjerkhol, for øvrig? Du var jo opptatt av hva religionsfrihet hadde med dette å gjøre.

• Opprett ny...