Gå til innhold

Finnes det noe som kan hjelpe meg å sove godt, noe som ikke er farlig eller avhengighetsskapende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I tolv år har jeg sovet dårlig. Det har vært unger som har vekket meg, det har vært bekymringer, det har vært en jobb som krever alt. Jeg sovner greit, men sover så lett at jeg vekkes av alt. Mannen snorker og sover seg igjennom et jordskjelv, jeg våkner av at en unge hoster. Finnes det noe som kan hjelpe meg å sove litt tyngre uten at det er helseskadelig eller avhengighetsskapende?

Anonymkode: f0fca...e1f

Skrevet

Spør fastlegen din om råd der. Dette er noe du egentlig burde ta opp med fastlegen og få medisiner for. Det finnes en god del medisiner som hjelper deg med å sove godt, sove gjennom det meste egentlig.

Anonymkode: 62b44...8eb

Skrevet

Melatonin i tabletter eller flytende. 

Anonymkode: 82dad...6dd

Skrevet

Har du prøvd sov i ro? Og kanskje en vektdyne. 

Anonymkode: ea47d...8c1

Skrevet

Melatonin 

Anonymkode: 36e17...b43

Skrevet

Onanering

Åpent vindu

Tung dyne (undervurdert)

Melatonin (reseptfritt, ikke vanedannende)

Anonymkode: 68d56...764

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Onanering

Anonymkode: 68d56...764

😳

Anonymkode: 62b44...8eb

Skrevet

Melatonin. Det sover jeg godt på når livet er halvgreit. Når det er dårlig må jeg ha zopiklone. Det tar jeg med ytterst aktsomhet da det kan være vanedannende

Anonymkode: 4eb63...dbf

Skrevet

Melatonin, sier dere. Ved å ta melatonin, kan man risikere at kroppen produserer mindre av det på sikt, og at man da risikerer å havne i en ond sirkel?

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Melatonin, sier dere. Ved å ta melatonin, kan man risikere at kroppen produserer mindre av det på sikt, og at man da risikerer å havne i en ond sirkel?

HI

Nei, det gjør man ikke. Jeg går på det selv i perioder og det er uproblematisk å slutte tvert. Det er bare et tilskudd og blir som andre tilskudd man tar. Kroppen fortsetter som før. Og for ordens skyld, jeg har snakket med en nevrolog om dette da ene barnet mitt måtte begynne med Melatonin. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nei, det gjør man ikke. Jeg går på det selv i perioder og det er uproblematisk å slutte tvert. Det er bare et tilskudd og blir som andre tilskudd man tar. Kroppen fortsetter som før. Og for ordens skyld, jeg har snakket med en nevrolog om dette da ene barnet mitt måtte begynne med Melatonin. 

Ok, takk. Du har ikke tilfeldigvis tips til et bra produkt? Dråper? Tabletter?

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ok, takk. Du har ikke tilfeldigvis tips til et bra produkt? Dråper? Tabletter?

HI

Jeg bruker depottabletter på resept, men jeg ville helt klart prøvd med laveste dose først. Du kan jo begynne med dråper og så se.

Skrevet

Vallergan fungerer bra, og er ikke avhengighetsskapende. Dessverre gir det litt hangover-effekt påfølgende dag, men det er et godt hjelpemiddel for å komme ut av en periode med søvnløshet og over i et bedre spor.

Anonymkode: 0cae4...377

Skrevet

Ørepropper! 
Jeg utsatte det i mange år, for jeg trodde jeg ville få panikk av dem/føle det klaustrofobisk. Men med en snorkende mann har det endret mitt liv!

Anonymkode: b9883...d64

Skrevet

Har snorkende mann. Vi sover avogtil på hvert vårt rom. 

Anonymkode: 2ad46...750

Skrevet

Jeg bruker vektdyne og pute fylt med bokhveteskall🤣🙈

Det er jo avhengighetsskapende, fordi det er vanskeligere å sovne uten. Men helt naturlig og uten bivirkninger, og gir en deilig ro i kroppen. 

Anonymkode: e859e...589

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er jo avhengighetsskapende, fordi det er vanskeligere å sovne uten. Men helt naturlig og uten bivirkninger, og gir en deilig ro i kroppen. 

Hva er spesielt med den puta, sånn bortsett fra hva den er fylt med. Hva er egenskapene, hvorfor liker du den?

Anonymkode: ba93e...fd6

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Hva er spesielt med den puta, sånn bortsett fra hva den er fylt med. Hva er egenskapene, hvorfor liker du den?

Anonymkode: ba93e...fd6

Litt vanskelig å forklare. Den former seg rundt hode/nakke, og er skikkelig stødig, og kjølig. Får musklene i nakke og rygg til å slappe av på en helt annen måte…

Jeg har mye mindre spenningshodepine og nakkesmerter etter jeg begynte med den puta. Og i tillegg sover jeg bedre😉

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Litt vanskelig å forklare. Den former seg rundt hode/nakke, og er skikkelig stødig, og kjølig. Får musklene i nakke og rygg til å slappe av på en helt annen måte…

Jeg har mye mindre spenningshodepine og nakkesmerter etter jeg begynte med den puta. Og i tillegg sover jeg bedre😉

Men den er litt hard, og veldig langt fra følelsen av å legge hodet på ei fluffy dunpute. Jeg var sikker på at det var et bomkjøp da jeg fikk den, men var overbevist da jeg våknet etter første natt🤩

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg var sikker på at det var et bomkjøp da jeg fikk den, men var overbevist da jeg våknet etter første natt🤩

Om at det var et bomkjøp?

Anonymkode: bf5fc...304

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Om at det var et bomkjøp?

Anonymkode: bf5fc...304

Beklager dårlig setning, men du forstod forhåpentligvis ut fra sammenhengen at jeg er veldig fornøyd med puta🤞🏻

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Vallergan fungerer bra, og er ikke avhengighetsskapende. Dessverre gir det litt hangover-effekt påfølgende dag, men det er et godt hjelpemiddel for å komme ut av en periode med søvnløshet og over i et bedre spor.

Anonymkode: 0cae4...377

Vallergan selges ikke lenger.

Jeg bruker Melatonin nå.

Anonymkode: 8e78c...7b6

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 19.11.2021 den 18.52):

Tvilar ikkje på at puta er god, men må berre spørre, kvifor er den fyllt med akkurat bokhveteskall? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 20.11.2021 den 0.04):

Vallergan selges ikke lenger.

Jeg bruker Melatonin nå.

Anonymkode: 8e78c...7b6

Man kan bruke alimemazin tabletter eller dråper isteden. Er det samme virkestoffet som i vallergan. Bare en annen leverandør. Jeg gikk over til dette da vallergan ble avregistrert. Ble glad da jeg hørte om dette, da vallergan har hjulpet meg så godt

Anonymkode: 721de...097

Skrevet

Kommer an på hvor mye du sliter med søvnen og hvilken grad av funksjonsfall du har pga søvnproblemer. Alle medikament har en form for bivirkning. Det handler om fordelene ved å ta et sederende middel veier opp for ulempene. Så må man hensynta andre faktorer: Er innsovning problemet? Tidlig oppvåkning? Tilleggsproblemer, diagnose? Er problemene statiske eller periodevise? 

Gamle Vallergan, nå Alimemazin, er ikke avnegighetsskapende og eneste bivirkning er hangover. Denne er imidlertid funksjonsnedsettende i seg selv for mange. Jeg blir irritabel, trøtt og har der ikke godt etter oppvåkning etter en natt på dette medikamentet. Imovane og andre benzodiazepiner fungerer godt, spesielt for innsovningsproblematikk. Jeg personlig er ikke glad i denne gruppen medikament, da det er lett å bli avhengig (etter bare en ukes bruk). Er soveproblemene mer enn noe ytterst sjeldent som lar seg kurere av tre dagers imovane-bruk, er ikke medikamentet dekkende for å behandle eller løse utfordringen. Selv har jeg etter årevis med elendige netter og tilleggsutfordringer som angst, tankekjør mm., og en bipolar diagnose, funnet fred med å bruke Seroquel. Ikke avhengighetsskapende, funker år etter år og roer tankekjør. Høres ut som er mirakel, men som alt annet har også denne risiko for å gi grelle bivirkninger. For meg funker det, fordi jeg bruker lav dose, men må du litt opp i dosering for ønsket effekt risikerer du menstrasjonsforstyrrelser, vektøkning mm. Hos meg veier fordelene opp for ulempene. Fordi søvnproblemene er store uten medikasjon og tilstedeværende store deler av tiden uten behandling. Men, jeg står da på en antipsykotisk medisin jeg på alle vis skulle ønske jeg var frisk nok til å slippe. 

Klarer du deg med naturlige hjelpemidler er du heldig. Prøv dette først, eventuelt supplert av Circadin, melatonin som er helt ufarlig. Denne har nada hjelpefunksjon for meg, men den fungerer for mange med lettere utfordringer.  

Anonymkode: 449ad...7d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...