Gå til innhold

Er moralisme alltid galt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ok, det var ikke dette jeg lurte på likevel.

Det jeg lurte på var om politiet skal følge ordre politiet får, uansett hva politiet måtte mene er det riktige.

Eller om politiet skal gjøre det politiet mener er det riktige, uavhengig av ordre de får.

Anonymkode: 3eecb...b18

Jeg svarte faktisk på det, men kort oppsummert skal politiet følge loven. Dersom de får ordre som motstrider loven, skal de ikke følge den uansett hvor moralsk enige de egentlig er.

Anonymkode: 252bb...595

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jo, du startet en debatt om hvorvidt moralisme er moralsk eller umoralsk.

Moralisme, slik jeg forstår din intensjon med ordet, er å lære bort god moral. Hvis det er umoralsk å lære bort god moral så ville vedkommende jo ikke kunne lære bort god moral, for det ville vært dårlig moral. Noe den personen da er mot. Du sier mot deg selv.

Nei. 

Anonymkode: 96294...581

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Ok, det var ikke dette jeg lurte på likevel.

Det jeg lurte på var om politiet skal følge ordre politiet får, uansett hva politiet måtte mene er det riktige.

Eller om politiet skal gjøre det politiet mener er det riktige, uavhengig av ordre de får.

Det var vel helst at du ikke forstod.

Anonymkode: 44b15...813

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hvis det er rett å gi alle like rettigheter og lik beskyttelse, skal politibetjenten da nekte ordre hvis vedkommende blir beordret til noe som er i strid med dette, eller skal politibetjenten følge ordre selv om det er i strid med dette?

Er det viktig å alltid gjøre det som er rett, eller er det viktigere at politiet alltid følger ordre?

Det sier seg egentlig selv. Politibetjenten skal forholde seg til lovverket, det er mandatet til politibetjenten. Hvis noen gir orde om annet, skal de selvfølgelig ikke følge ordre. 

Anonymkode: d0126...4f4

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hvis det er rett å gi alle like rettigheter og lik beskyttelse, skal politibetjenten da nekte ordre hvis vedkommende blir beordret til noe som er i strid med dette, eller skal politibetjenten følge ordre selv om det er i strid med dette?

Er det viktig å alltid gjøre det som er rett, eller er det viktigere at politiet alltid følger ordre?

Det er jo denne enten/eller-greia di som ikke kan besvares. Å alltid gjøre det som er rett kan f eks være å alltid følge ordre - hvis ordrene også ivaretar det som er rett. Å aldri følge ordre kan være rett hver gang det også, hvis den som gir ordrene er en tyrann som vil undertrykke mennesker og gjøre dem rettsløse. Å følge noen ordrer, men ikke alle, kan være både rett og feil, avhengig av innholdet i ordren. 

Anonymkode: 54b13...596

Skrevet

Du skjønner ikke svarene du får, du stiller opp et diskusjonstema som ikke er sort-hvitt, men du krever likevel svar uten nyanser, og du vedvarer å kalle dette "moralisme", som betyr noe helt annet enn du vil ha det til. Gjør litt grunnarbeid, du. Med deg selv.

Anonymkode: 44b15...813

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...