Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #1 Skrevet 18. november 2021 Vet det er vanlig når ungene er små, men søker etter noen med erfaringer med eldre barn. (over 10 år) Anonymkode: daccb...275
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #2 Skrevet 18. november 2021 Min var tågjenger leeeenge. Hun gikk til fysioterapi fra hun var 3 til 8-9 år. Hun hadde så korte sener i legger så det var en langvarig greie. Ble litt bedre og så gikk hun over til å gå på tærne igjen. Det ble ganske smertefullt for henne etterhvert også. Hun hatet fysio og øvelser hjemme. Nå er hun 15 og er helt fin. Viktig å få hjelp for det kan være ganske vondt. Anonymkode: 08cc2...f82
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #3 Skrevet 18. november 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Min var tågjenger leeeenge. Hun gikk til fysioterapi fra hun var 3 til 8-9 år. Hun hadde så korte sener i legger så det var en langvarig greie. Ble litt bedre og så gikk hun over til å gå på tærne igjen. Det ble ganske smertefullt for henne etterhvert også. Hun hatet fysio og øvelser hjemme. Nå er hun 15 og er helt fin. Viktig å få hjelp for det kan være ganske vondt. Anonymkode: 08cc2...f82 Hvor ofte gikk hun til fysio? Min var innom en gang, men fikk aldri skikkelig oppfølging. Anonymkode: daccb...275
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #4 Skrevet 18. november 2021 Hvis dette er et problem som barnet har hatt over lang tid, men ikke ble fulgt opp på det, så er det feil. Ta kontakt med helsestasjonen eller annen fysioterapeut så fort som mulig, viktig at det blir tatt tak i. Må belage dere på daglige øvelser og tøyninger i lang tid! Men viktig å følge opp slik at det ikke blir et varig problem i livet. Kan også hjelpe på fortgang å få tatt IMS-triggerpunkt med nåler på leggmuskulaturen noen ganger. Men dere må få ordentlige øvelser og tøyninger av fysioterapeut, og gjerne behandlinger også i begynnelsen, siden barnet ditt har gått lenge med det. Egeninnsatsen kommer dere ikke unna, så sørg for å få ordentlige og detaljerte forklaringer fra fysioterapeut, og tydelige øvelser og tøyninger. Og at det følges opp jevnlig så lenge det måtte være nødvendig! Viktig at barnet selv forstår hvorfor dette er viktig, og også å ikke slutte med øvelser/tøyninger selv om det kanskje blir mindre vondt, men at det er noe hun må fortsette å gjøre, litt som å pusse tennene også er noe vi bare må gjøre daglig. Og dere foreldre må gjerne gjøre øvelsene og tøyningene sammen med henne - de fleste voksne trenger slike øvelser og tøyninger også Det er forebyggende for en rekke andre problemer også Anonymkode: 8efb0...bdb
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #5 Skrevet 18. november 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvor ofte gikk hun til fysio? Min var innom en gang, men fikk aldri skikkelig oppfølging. Anonymkode: daccb...275 Varierte. Fra en gang i uka i starten så nedtrapping. Mye øvelser hjemme som måtte gjøres. Fikk beskjed fra fysio at det vi gjorde hjemme var bra nok så vi gikk over til kontrolltimer mer enn behandling. Det var mange år med mye trening da. Det fine var at mye kunne gjøres mens hun så tv eller drev med nettbrett. Og hadde hun fokus på tv så var ikke tøyningen like vond. Anonymkode: 08cc2...f82
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #6 Skrevet 18. november 2021 Søk de inn på ballettskole? Anonymkode: 80cad...19e
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #7 Skrevet 18. november 2021 Takk for svar! Egentrening er greit det, men det har vert for dårlig oppfølging. Hun har vert under utredning lenge, men føler vi står veldig alene. Får beskjed om at dette "går seg til", men jeg tror ikke det er så lett. Anonymkode: daccb...275
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå