Gå til innhold

"Verdens mest vaksinerte sted" stenger ned og avlyser julen

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Veldig leit å se hvordan alle peker på hverandre. Stoltenberg gikk nettopp ute med siste tallene. Uvaksinerte har rett over 400 pr 100 000 smittet, fullvaksinerte 123 pr 100 000. Det er ganske så i tråd med forventet, 65 % beskyttelse mot smitte. Innebærer da att hver tredje fullvaksinert som blir utsatt for smitte blir smittet. 

Mannen min ble smittet nylig på jobb, han er også fullvaksinert. Jeg ble ganske overrasket over at ikke det forelå noe annet enn anbefaling om jeg tester meg ett par ganger, ingen plikt og lev som før, tross vi sov sammen da han var uvitende smittet og vi bor ett sted det ikke er mulig med hundre prosent isolasjon. Jeg fikk, takket være tips her inne og en grei kommune, med testkit for 7 dager til meg selv også da ungene ble testet og vi hentet til deres kit. Dette burde vært automatikk. Det er virkelig ikke inngripende for min del å teste samtidig som ungene blir testet hver dag. Tvert i mot er det betryggende å vite at ikke jeg kan smitte andre. 

Jeg tror det gjelder for de fleste, de fleste har ikke lyst til å smitte andre, vaksinert eller ikke. Testing er en lite inngripende løsning sammenlignet med mye annet. 

Anonymkode: 702d9...0e7

Veldig merkelig at det ikke er like krav om testing, helt enig.

I kommunen jeg bor i står det på kommunens nettsider at hurtigtester gis til barn og skoleelever. Da vil for mange økonomi bli styrende om de har mulighet til å teste seg så ofte eller ikke. De billigste hurtigtestene jeg har sett koster over 50 kr pr. stykk. Mange har ikke råd til 350 kr ekstra utgifter nå som alt annet er blitt dyrere og strømmen enda dyrere.

Helt håpløst at regjeringen er så tafatt! Jeg hadde faktisk forventet langt bedre av den nye regjeringen. Her hadde de alt å vinne på å vise et tydelig lederskap når det gjelder pandemien, men det har de så langt ikke gjort.

Koronapass er også oppi alt dette en avsporing, da du kan ha grønt koronasertifikat og være smittsom og med lov bevege deg ute uten plikt til å teste deg.

Anonymkode: 16026...718

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Veldig merkelig at det ikke er like krav om testing, helt enig.

I kommunen jeg bor i står det på kommunens nettsider at hurtigtester gis til barn og skoleelever. Da vil for mange økonomi bli styrende om de har mulighet til å teste seg så ofte eller ikke. De billigste hurtigtestene jeg har sett koster over 50 kr pr. stykk. Mange har ikke råd til 350 kr ekstra utgifter nå som alt annet er blitt dyrere og strømmen enda dyrere.

Helt håpløst at regjeringen er så tafatt! Jeg hadde faktisk forventet langt bedre av den nye regjeringen. Her hadde de alt å vinne på å vise et tydelig lederskap når det gjelder pandemien, men det har de så langt ikke gjort.

Koronapass er også oppi alt dette en avsporing, da du kan ha grønt koronasertifikat og være smittsom og med lov bevege deg ute uten plikt til å teste deg.

Her er butikkene tomme, og på apoteket koster det 499 kroner for 5 tester. Det er helt hårreisende at utgiftene ved testing skal pålegges foreldrene. Jeg har fire barn. Skal jeg teste samtlige av dem to ganger i uka, vil det bety 750 kroner i uka i tester. Det har jeg rett og slett ikke råd til. Heldigvis deler skolen til de eldste ut testene gratis. De to yngste må vi kjøpe til. 

Milfy Way skrev (30 minutter siden):

Her er butikkene tomme, og på apoteket koster det 499 kroner for 5 tester. Det er helt hårreisende at utgiftene ved testing skal pålegges foreldrene. Jeg har fire barn. Skal jeg teste samtlige av dem to ganger i uka, vil det bety 750 kroner i uka i tester. Det har jeg rett og slett ikke råd til. Heldigvis deler skolen til de eldste ut testene gratis. De to yngste må vi kjøpe til. 

Når jeg tenker meg om er det faktisk tre uker siden jeg så de hurtigtestene til vel 50 kr pr. stykk, så det er langt fra sikkert det er mulig å få tak i lenger, slik smitteutviklingen er blitt.

Det er helt klart at de ikke har lovmessig rett til å innføre innenlands koronasertifikat her uten å samtidig legge tilrette for enkel og gratis testing samtidig for de som må.

Men hele koronapassdiskusjonen er egentlig bare en måte politikerne (og andre) sporer av debatten. For med koronasertifikat kan fullvaksinerte smittede med grønt pass nå med myndighetenes velsignelse få gå rundt og smitte altfor mange andre. De eneste med grønt koronapass som faktisk vil være sikre for andre, det er ironisk nok de som er uvaksinerte og akkurat har testet seg for å få grønt sertifikat.

Men vi ser jo fra Gibraltar, Signapor, Irland og andre steder i verden, at smitten øker stort, selv full vaksinedekning eller tilnærmet full vaksinedekning. Da sier det seg selv at det ikke vil hjelpe å kaste skyld på én gruppe, de uvaksinerte, når de aller fleste andre fritt kan smitte andre, helt uten plikt til å teste seg.

Siste tallene jeg så har Gibraltar satt over 190 000 vaksinedoser og nå visstnok ligger på over 140 % vaksinedekning når man tar utgangspunkt i to vaksiner til alle fullvaksinerte til nå.

• Opprett ny...