Gå til innhold

Passe på alt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg trenger tips og råd i forhold til planlegging.. jeg er kronisk syk med ME og jeg sliter slik ed hukommelse og jeg glemmer ofte ting fort ut selv om jeg leste det der og da. Jeg har 2 barn med samboer, han jobber en del overtid osv så meste havne på meg. De har en del lekser, går på forskjellige ting, kamper osv. Itillegg dukker det alltid opp ekstra dagen før på ting.  Hvordan kan jeg klare å følge meg på alt dette. Eldste er også konfirmant i år og da blir det enda mer å følge opp..

trenger  ikke hets i denne tråden

Anonymkode: 07fea...e26

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hei. Jeg trenger tips og råd i forhold til planlegging.. jeg er kronisk syk med ME og jeg sliter slik ed hukommelse og jeg glemmer ofte ting fort ut selv om jeg leste det der og da. Jeg har 2 barn med samboer, han jobber en del overtid osv så meste havne på meg. De har en del lekser, går på forskjellige ting, kamper osv. Itillegg dukker det alltid opp ekstra dagen før på ting.  Hvordan kan jeg klare å følge meg på alt dette. Eldste er også konfirmant i år og da blir det enda mer å følge opp..

trenger  ikke hets i denne tråden

Alarm på mobilen på alt. Konfirmamtens også. 

Anonymkode: 2c56e...032

Skrevet

Skrive ned ting. 

Vi har sånn whiteboard kalender for hele familien på kjøleskapet 

Anonymkode: 177fd...9e9

Skrevet

Jeg har en kalender som heter SJEF som jeg kjøper hvert år på Staples. Den er i A4 format med ring i ryggen, og når den er åpen viser den en hel uke. Siden man kan fylle inn for hele året betyr det at alt av avtaler skrives inn når de inngåes, og det er lett å holde oversikt. Den står åpen på riktig uke på en billedlist på kjøkkenet, og er hele husets hjerne. Hver søndag etter frokost sjekker vi og ser hva som er av greier kommende uke. For ettertiden er det et fint minne, for jeg skriver ned hvem som er syke og er borte fra skolen, når noen knekker armen eller har vondt i kneet etter trening, når mormor har bursdag etc.

I tillegg har jeg en liten bok som er gavebok. De skriver jeg hva som gies til hvem for eksempel til jul. Jeg kan lett finne ut hva min niese fikk av meg til jul for fire år siden. Det er av og til nyttig.

Skrevet
amandine skrev (9 minutter siden):

I tillegg har jeg en liten bok som er gavebok. De skriver jeg hva som gies til hvem for eksempel til jul. Jeg kan lett finne ut hva min niese fikk av meg til jul for fire år siden. Det er av og til nyttig.

Samme, pluss hvor og med hvem julen ble feiret (og evt hvorfor besetningen ble som den ble), og en egen oversikt over hvem jeg skal sende julekort til.

Skrevet

Da sjal jeg få bestilt slik som kan henges opp på kjøleskapet. Måtte lete en stund for vi har intrigert kjøleskap som gjør at de magnetiske ikke er noe nytte. 
håper dette kan hjelpe oss for gud bære meg det er så ekstremt mye å følge med.

vi kan og få melding fra skolen dagen før at det imorgen skal de plutselig det, samme med andre arrangement så man må nesten hver 100 % på alt. Og det er tøft for vanlige friske mennesker.. dere er gode som får dette til ❤️

Skrevet

Jeg har en kalender som jeg henger på kjøleskapet, bytter hver søndag. Veldig kjekk. Jeg har også egen bok/perm for jul. Der jeg skriver ned gaver jeg gir bort, hvem jeg skriver julekort til, kalendergavene slik at jeg ser hva jeg mangler.

Anonymkode: 01e9a...ed2

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Da sjal jeg få bestilt slik som kan henges opp på kjøleskapet. Måtte lete en stund for vi har intrigert kjøleskap som gjør at de magnetiske ikke er noe nytte. 
håper dette kan hjelpe oss for gud bære meg det er så ekstremt mye å følge med.

vi kan og få melding fra skolen dagen før at det imorgen skal de plutselig det, samme med andre arrangement så man må nesten hver 100 % på alt. Og det er tøft for vanlige friske mennesker.. dere er gode som får dette til ❤️

Du kan og få whiteboardtavler til å henge på veggen. som denne fra clas ohlson. Få ungene dine til å selv skrive opp avtaler som de skal være med på, spesielt den største som er konfirmant kan ta endel ansvar der.
Jeg har kronisk migrene og for meg så går det utover hukommelse, evne til å tenke klart og logisk, så jeg har stor sympati med deg, det er utrolig slitsomt.

https://www.clasohlson.com/no/Whiteboardtavle-58%2C3-x-43%2C3-cm/p/Pr441665000

Anonymkode: bb3a1...c87

Skrevet

Legger alt inn i både kalender på mobilen med varsling dagen før samt samme dag. Pluss jeg skriver ned i tillegg. Har også en kalender på jobb PCen :)Er alene med 3 barn 😊

Anonymkode: 5883c...dd9

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Du kan og få whiteboardtavler til å henge på veggen. som denne fra clas ohlson. Få ungene dine til å selv skrive opp avtaler som de skal være med på, spesielt den største som er konfirmant kan ta endel ansvar der.
Jeg har kronisk migrene og for meg så går det utover hukommelse, evne til å tenke klart og logisk, så jeg har stor sympati med deg, det er utrolig slitsomt.

https://www.clasohlson.com/no/Whiteboardtavle-58%2C3-x-43%2C3-cm/p/Pr441665000

Anonymkode: bb3a1...c87

Ja jeg så den jeg også. Jeg har desverre ikke noe særlig vegg å henge på kjøkkenet og det blir litt rart å ha den i stua 🙈 men jeg fant en slik man kan klistre på selve kjøleskaps døren som var ganske stor, så den virket veldig genial 😂

ja huff føler meg som en levende zombie til tider og er helt grusomt. Er så flaut og hvis man glemmer ting. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Legger alt inn i både kalender på mobilen med varsling dagen før samt samme dag. Pluss jeg skriver ned i tillegg. Har også en kalender på jobb PCen :)Er alene med 3 barn 😊

Anonymkode: 5883c...dd9

Det gjor jeg også før og funket kjempe fint, men virker som det å går helt i glemme boken.. er jo helt håpløse her.. skulle vært alarmklokke som hylte mot meg.. hehe. 

Skrevet
sug lut skrev (1 time siden):

Samme, pluss hvor og med hvem julen ble feiret (og evt hvorfor besetningen ble som den ble), og en egen oversikt over hvem jeg skal sende julekort til.

Å helvete! Med den frontallappen kan du sikkert klare deg med bittelitt svakere organisatoriske evner. Mottas med takk!

Skrevet

Vi har delt Google kalender på mobilen. Legger inn alle avtaler og alt som skal huskes på den, med én gang e-posten e.l. kommer. Jeg, mannen og barna har egne fargekoder.

I tillegg har vi en svær whiteboard på kjøkkenet som oppdateres hver søndag, med egne kolonner til hvert familiemedlem. 

Skrevet

Jeg bruker mobilen, mannen og jeg har delt kalender, med alarm. Den har reddet meg mange ganger! 

Å ha kalender på kjøkkenet fungerte ikke for meg fordi jeg ikke har mulighet til å sjekke den når jeg er på jobb el. og må vite om jeg/vi er ledige. Eller det er ting den ettermiddagen. Jeg må kunne sjekke der og da, uansett hvor jeg er.

Anonymkode: cf406...327

Skrevet

Jeg har også ME. Jeg legger inn alt som skal huskes med varsling på mobilen. Alltid to varsler, slik at jeg blir  varslet en til to dager før + en/to timer før noe må skje. 

Anonymkode: 64355...ba1

Skrevet

Jeg har en familiekalender på veggen, der føres alt av avtaler inn. Tannlege, foreldremøte, kjøretimer, cup'er osv osv. Har fire barn så det er nok av ting å føre inn ;)

I tillegg har jeg en ukekalender på kjøleskapet. Ligner på denne. Konseptet er det samme da, og fungerer supert. Skriver hver søndag kveld hva som skjer kommende uke, bursdager, treninger, når de eldste ungene skal jobbe på ettermiddagen osv

https://www.sjarmtroll.no/products/ukeplan

Min greie er å skrive ned alt, for da blir det ikke så fullt i hodet av alt jeg må huske. Er det skrevet ned er det vanskeligere å glemme.

Anonymkode: 65a73...d8d

Skrevet

Jeg hadde månedsplanlegger der alle hadde hver sin kollone. Hver mnd skrev jeg opp hvem som hadde gym, svømming, trening, kamper osv. Hver mandag når ungene fikk ukeplaner så sjekket jeg alle og skrev opp hva som burde skrives opp. Utedag, ha med grillmat, skidag osv. 

Små og store måtte skrive opp alt og det var hva som sto på lista vi fulgte. Så hadde noen glemt en bursdag så ble det ikke noe bursdag om det kræsjet med noe annet. Hver morgen skulle ALLE titte på lista for å se hva de skulle, om de måtte pakke gymtøy osv. på den måten fikk de inn vanen og gjorde det meste selv. Når dette hadde gått seg litt til og de hadde gjort noen bommerter så sa jeg ifra at nå har dere ansvaret, jeg dobbeltsjekker ikke om dere har husket gymtøy osv. Da begynte dagene å gli bedre hjemme. De lærte seg også å se om de skulle noe på kvelden og om de andre skulle noe, for da slapp de ringe meg og høre om de skulle noe eller kunne dra til en kompis. Hektiske dager, men de glei veldig bra etterhvert. 

18åringen er syk omdagen og sliter med hukommelsen. Nå har hun begynt å bruke kalenderen igjen. Vi hadde egentlig slutta med den siden de er så store og ikke så mye vi må ta hensyn til. Nå er den full og hun har tatt over våre kolonner nesten også. Jeg titter på den hver dag jeg går ut, for da ser jeg om det er noe viktig jeg må minne henne på. 

Anonymkode: 4c0ea...ee5

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Jeg hadde månedsplanlegger der alle hadde hver sin kollone. Hver mnd skrev jeg opp hvem som hadde gym, svømming, trening, kamper osv. Hver mandag når ungene fikk ukeplaner så sjekket jeg alle og skrev opp hva som burde skrives opp. Utedag, ha med grillmat, skidag osv. 

Små og store måtte skrive opp alt og det var hva som sto på lista vi fulgte. Så hadde noen glemt en bursdag så ble det ikke noe bursdag om det kræsjet med noe annet. Hver morgen skulle ALLE titte på lista for å se hva de skulle, om de måtte pakke gymtøy osv. på den måten fikk de inn vanen og gjorde det meste selv. Når dette hadde gått seg litt til og de hadde gjort noen bommerter så sa jeg ifra at nå har dere ansvaret, jeg dobbeltsjekker ikke om dere har husket gymtøy osv. Da begynte dagene å gli bedre hjemme. De lærte seg også å se om de skulle noe på kvelden og om de andre skulle noe, for da slapp de ringe meg og høre om de skulle noe eller kunne dra til en kompis. Hektiske dager, men de glei veldig bra etterhvert. 

18åringen er syk omdagen og sliter med hukommelsen. Nå har hun begynt å bruke kalenderen igjen. Vi hadde egentlig slutta med den siden de er så store og ikke så mye vi må ta hensyn til. Nå er den full og hun har tatt over våre kolonner nesten også. Jeg titter på den hver dag jeg går ut, for da ser jeg om det er noe viktig jeg må minne henne på. 

Anonymkode: 4c0ea...ee5

Så utrolig bra løsning 👏🏻 Takk for tips, den skal jeg og gjennomføre her i heimen for alt havner hele tiden på meg.. og det er ganske slitsomt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...