Gå til innhold

Hvor mye koster det for å avlive en hund hos veterinær ? U/i

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvor langt er tau? 

Umulig å vite. Store forskjeller i pris hos veterinærer. Se om de har prisliste på nett, evt ring dem. Sammenlign priser hvis du har tilgang til flere veterinærer. 

Anonymkode: 524d5...be0

Hos oss kosta det 6000 kr for en mellomstor hund. Det var med undersøkelse, bedøvelsen, selve avlivninga, kremering og urne.

Men prisen kommer ann på størrelsen, om det er singel eller felles kremering, varig eller nedbrytbar urne.

Anonymkode: 51d0c...64e

Vi endte opp på 10 000,- med da undersøkelse, ultralyd, bedøvelsen, avlivningssprøyta, kremering og urne. Hun ble akutt syk en helligdag og da kostet oppmøte 2000,-. Dette er nå 3 år siden. Så du må nesten høre med dyrlegen. Vi hadde en mellomstor hund.

Anonymkode: e9e46...a3f

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Syke menneske! På hvilken human måte tror du folk kan gjøre dette?

Anonymkode: bf9a4...414

På samme humane måte som folk avliver elg ved elgjakt.

Anonymkode: a031d...a9e

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Like humant som på jakt. 

En bekjent lot hunden gå som vanlig å snuse i fjæra, også ble den avlivet med et velplassert skudd. 

Det finnes ganske mange som har greie på human avliving altså, ikke bare veterinær. Dessuten tror jeg denne hunden hadde en bedre avslutning på livet enn de som blir puttet i bur, kjørt til dyrlege av emosjonelle eiere og alt stresset det medfører. 

Anonymkode: e5fff...daa

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Det er mye mer humant å avlive hunden med gevær på en tur i skogen (momentant, mens hunden er i favorittaktivitet), enn å

* kjøre hunden til dyrlegen (ukjent sted med ekle lukter og fremmede folk)

* få sprøyter, bli lagt på benken og ligge der redd

* dø sakte mens hunden ikke skjønner hva som skjer.

Så ja, man kan avlive humant selv, men man må ha trening. Og selvfølgelig ikke alle klarer å skyte hunden selv.

Anonymkode: 6f652...3a7

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Og selvfølgelig ikke alle klarer å skyte hunden selv.

Som russer er du veldig gjenkjennelig. Selv om du virkelig er veldig god i norsk. Молодец!

Anonymkode: a031d...a9e

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Vet det er flere som gjør dette faktisk, og det er fult lovlig. Ikke at jeg hadde klart det selv.

Anonymkode: 76819...201

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Vet det er flere som gjør dette faktisk, og det er fult lovlig. Ikke at jeg hadde klart det selv.

Anonymkode: 76819...201

Det er jo det som er hinderet for mange. Bønder avliver jo dyr rett som det er, både slaktedyr og syke/svært gamle gjeterhunder. Men de er gjerne vokst opp i miljøet og anser avliving av dyr som noe dagligdags. For de fleste av oss er det en umulig oppgave å avlive våre egne kjæledyr, derfor drar vi til dyrlegen.

Koster fra 2000 kr og oppover tror jeg . Litt avhengig av hvor mye undersøkelser det er i forkant, om man ønsker urne o.l. 

I forhold til debatten om å avlive selv, vil jeg absolutt si at det er mer humant å ta med huden i skogen og avlive med et skudd. Er jeger; men hadde ikke klart å gjøre det med min hund.. 

Anonymkode: 554ce...2d9

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Det er jo det som er hinderet for mange. Bønder avliver jo dyr rett som det er, både slaktedyr og syke/svært gamle gjeterhunder. Men de er gjerne vokst opp i miljøet og anser avliving av dyr som noe dagligdags. For de fleste av oss er det en umulig oppgave å avlive våre egne kjæledyr, derfor drar vi til dyrlegen.

Jeg kjenner manger bønder og ingen av de tar lett på å avlive dyra, hverken slaktedyr eller gjeterhundene. Og det er heldigvis ikke ofte de må gjøre. Men er dyrlegen for langt unna og det er veldig kritisk, f.eks de må velge mellom søya eller lammet under lamming, så venter de ikke på dyrlegen selv om dyrlegen skulle være på vei. Fordi ingen dyr skal lide. 

Anonymkode: 51d0c...64e

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det er mye mer humant å avlive hunden med gevær på en tur i skogen (momentant, mens hunden er i favorittaktivitet), enn å

* kjøre hunden til dyrlegen (ukjent sted med ekle lukter og fremmede folk)

* få sprøyter, bli lagt på benken og ligge der redd

* dø sakte mens hunden ikke skjønner hva som skjer.

Så ja, man kan avlive humant selv, men man må ha trening. Og selvfølgelig ikke alle klarer å skyte hunden selv.

Vært med på avliving før? Min hund fikk en beroligende sprøyte av veterinær her hjemme. Sovnet, fikk så siste sprøyte mens hun sov.

Og, det er heller ikke alle hunder som er redde hos dyrlege og er de det så får de beroligende sprøyte allerede på venterommet. Vært med på begge deler 4 ganger!!

TinaK 1990 skrev (7 minutter siden):

Vært med på avliving før? Min hund fikk en beroligende sprøyte av veterinær her hjemme. Sovnet, fikk så siste sprøyte mens hun sov.

Og, det er heller ikke alle hunder som er redde hos dyrlege og er de det så får de beroligende sprøyte allerede på venterommet. Vært med på begge deler 4 ganger!!

Hos oss er det ikke et tilbud at veterinær kommer hjem. Mine hunder har alltid vært stresset hos veterinær i forbindelse med vaksiner, undersøkelser og behandlinger. Ja, jeg har vært med på avliving før, både i skogen og hos dyrlegen. Ut fra min subjektive opplevelse var dyret mer stresset hos dyrlegen. Men det er som sagt min subjektive oppfatning, andres oppfatninger kan være annerledes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...