Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #1 Skrevet 16. november 2021 Er ikke det litt rart at de som skal styre er helt land, ikke er helt klar over HVOR de bor🙈 Når et regelverk om «hvor bor du» blir for komplisert- hvordan i alle dager er de da kompetente til oppgaven som kreves for å sitte på tinget? Anonymkode: b46a6...27d
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #2 Skrevet 16. november 2021 Stortingspresidenten bør gå av med det samme! Dette er ikke akseptabelt og det er nok et eksempel på at de utnytter og svindler på de allerede gode betingelsene de har gitt seg selv. Jeg forventer at hun går av, det er det eneste anstendige å gjøre i denne situasjonen! Men hun sier "jeg kan ikke gjøre annet enn å beklage" - det er uakseptabelt! https://borsen.dagbladet.no/nyheter/stortingspresidenten-beklager---misforsto-regelverket/74660096 Anonymkode: c2372...5d8
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #3 Skrevet 16. november 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Stortingspresidenten bør gå av med det samme! Dette er ikke akseptabelt og det er nok et eksempel på at de utnytter og svindler på de allerede gode betingelsene de har gitt seg selv. Jeg forventer at hun går av, det er det eneste anstendige å gjøre i denne situasjonen! Men hun sier "jeg kan ikke gjøre annet enn å beklage" - det er uakseptabelt! https://borsen.dagbladet.no/nyheter/stortingspresidenten-beklager---misforsto-regelverket/74660096 Anonymkode: c2372...5d8 Det er vel desverre få av de som har noe særlig anstendighet. Det viser seg jo at de melker systemet til sin fordel så fort de har mulighet til det, hyklere de fleste av de. Anonymkode: 04b45...677
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #4 Skrevet 16. november 2021 Jeg tenker også på at dersom du eller jeg må stå til svars for en eller annen faktisk misforståelse på et eller annet skjema til kommunen eller staten så vil ikke et, "jeg misforsto, beklager", holde. Da bringer de med seg riset uten å nøle. Mens når en stortingspolitiker bevisst gjør feil så er det bare et lite, "oi da, uff, beklager, kan skje den beste, tihi!", så slipper de alt av konsekvenser. Jørgen hattemaker og kong Salamo. Anonymkode: 85bc6...e4d
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #5 Skrevet 16. november 2021 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Det er vel desverre få av de som har noe særlig anstendighet. Det viser seg jo at de melker systemet til sin fordel så fort de har mulighet til det, hyklere de fleste av de. Anonymkode: 04b45...677 Færre og færre av de som sitter på Stortinget har noen ordentlig arbeidserfaring. Flere og flere er kun politiske broilere som aldri har hatt en ordentlig jobb. Da sier det seg selv at de mister kontakten med virkeligheten. Det burde vært et krav om minimum fem, helst ti, år vanlig yrkeserfaring før man kunne bli valgt inn på Stortinget. Arbeidserfaring utenom det politiske miljøet. Det tror jeg ville gjort politikerne mer nødvendig virkelighetsorienterte. Anonymkode: c2372...5d8
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #6 Skrevet 17. november 2021 Regelverket og hvordan det skulle tolkes har i beste fall vært uklart. Her har både politikkere og byrokratiet misfordtått reglene. Jeg er helt enig i at det er bra de tar en oppryddning, men jeg synes ikke det er galt at stortingspolitikkere har gratis pendlerbolig, uansett hvor de kommer fra eller bor. Regelverket må bare være så klart at det blir retferdig og alle tolker det likt. Anonymkode: 061b6...fed
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #7 Skrevet 17. november 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Færre og færre av de som sitter på Stortinget har noen ordentlig arbeidserfaring. Flere og flere er kun politiske broilere som aldri har hatt en ordentlig jobb. Da sier det seg selv at de mister kontakten med virkeligheten. Det burde vært et krav om minimum fem, helst ti, år vanlig yrkeserfaring før man kunne bli valgt inn på Stortinget. Arbeidserfaring utenom det politiske miljøet. Det tror jeg ville gjort politikerne mer nødvendig virkelighetsorienterte. Anonymkode: c2372...5d8 Nå har jeg begynt å gå gjennom yrkesbakgrunnen til Stortingspolitikkerene fra "mitt" parti (sp). Foreløpig har jeg ikke funnet noen som mangler arbeidserfaring utenfor politikken. Det tar litt tid å sjekke ut. Jeg ser ikke bort fra at jeg vil finne noen uten annen arbeidserfaring etter hvert, men så mange ser et ikke ut til å bli hvis de som står først i alfabetet er representative. Har du noen oversikt over stortingspolitikkerenes arbeidserfaring skulle jeg gjerne lest den. Anonymkode: 061b6...fed
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #8 Skrevet 17. november 2021 Skjønner ikke hva som er så vanskelig å forstå jeg da... Pendlerboliger er fint, et godt tilbud til politikere som skal jobbe i Oslo i 4 år og fremdeles har boligutgifter der de ellers bor. Men det sier seg da vel selv at de som bor i grei avstand fra Oslo, type Lillestrøm, ikke skal ha pendlerbolig. Og det har de skjønt selv også altså, når de oppgir falske adresser, som gutterommet hos mamma og leiligheten til en kollega i Trondheim som hovedbolig. Da har de bevisst svindlet til seg noe de ikke har krav på. Finnes ikke misforståelser i det. Anonymkode: 521d0...2fa
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #9 Skrevet 17. november 2021 Hvis de har så store problemer med å forstå reglene så har de kanskje ikke noe på stortinget å gjøre. Det kan da ikke være så vanskelig og mye er også sunn fornuft. Intensjonen med reglen er at de som har en bolig og utgifter på denne på hjemmstedet, og ikke kan bo her og jobbe i Oslo, får dekket pendlerbolig. Dette fordi de ikke skal ha utgifter til bolig på to steder. Har man adresse på gutterommet hjemme hos foreldrene og dermed ikke har utgifter til bolig på hjemmstedet så er det ingen grunn til at man skal få dekket bolig i Oslo. Eier man bolig i nærheten av Oslo så skal man være folkeregistrert der og man kan bo der. Ikke behov for å få dekket leilighet i Oslo. Anonymkode: 37540...c94
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #10 Skrevet 17. november 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Nå har jeg begynt å gå gjennom yrkesbakgrunnen til Stortingspolitikkerene fra "mitt" parti (sp). Foreløpig har jeg ikke funnet noen som mangler arbeidserfaring utenfor politikken. Det tar litt tid å sjekke ut. Jeg ser ikke bort fra at jeg vil finne noen uten annen arbeidserfaring etter hvert, men så mange ser et ikke ut til å bli hvis de som står først i alfabetet er representative. Har du noen oversikt over stortingspolitikkerenes arbeidserfaring skulle jeg gjerne lest den. Anonymkode: 061b6...fed Husker ikke hvor, men det var en avis som hadde laget en oversikt over stortingrepresentantenes yrkesbakgrunn, ble referert i flere aviser. Mener det var over 20 som ble valgt inn i år som er yrkespolitikere, dvs. de har ingen annen yrkeserfaring enn fra politikken (ev. kun ansettelse i en politisk organisasjon). Anonymkode: c2372...5d8
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #11 Skrevet 17. november 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Nå har jeg begynt å gå gjennom yrkesbakgrunnen til Stortingspolitikkerene fra "mitt" parti (sp). Foreløpig har jeg ikke funnet noen som mangler arbeidserfaring utenfor politikken. Det tar litt tid å sjekke ut. Jeg ser ikke bort fra at jeg vil finne noen uten annen arbeidserfaring etter hvert, men så mange ser et ikke ut til å bli hvis de som står først i alfabetet er representative. Har du noen oversikt over stortingspolitikkerenes arbeidserfaring skulle jeg gjerne lest den. Anonymkode: 061b6...fed "Byråkrat" er ikke riktig det vi tenker på når vi prater om yrke da. Anonymkode: 85bc6...e4d
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #12 Skrevet 17. november 2021 https://www.nettavisen.no/nyheter/hadde-hun-vart-nav-klient-sa-hadde-hun-blitt-domt-til-ubetinget-fengsel/s/12-95-3424206491 Dette er så tydelig, at hun selv bør innse at hun ikke kan sitte som landets andre leder, men må trekke seg. Anonymkode: c2372...5d8
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #13 Skrevet 17. november 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): https://www.nettavisen.no/nyheter/hadde-hun-vart-nav-klient-sa-hadde-hun-blitt-domt-til-ubetinget-fengsel/s/12-95-3424206491 Dette er så tydelig, at hun selv bør innse at hun ikke kan sitte som landets andre leder, men må trekke seg. Anonymkode: c2372...5d8 Hva i alle dager har dette med NAV å gjøre??? Navere utnytter systemet, det er derfor det finnes lover som skal hindre dem fra det. Anonymkode: 4928a...34f
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #14 Skrevet 17. november 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Hva i alle dager har dette med NAV å gjøre??? Navere utnytter systemet, det er derfor det finnes lover som skal hindre dem fra det. Anonymkode: 4928a...34f Likhet for loven, det å tilegne seg ytelser man ikke har rett på, you know... Bare ikke for snyltende stortingsrepresentanter, som selv vedtar sine egne regler i tillegg til landets lover og regler, men som tydeligvis ikke har kapasitet til å forstå sine egne regler eller bare enkel logikk. For det er enkel logikk at når man kjøper hus og bosetter seg nær Stortinget så har man ikke rett på pendlerbolig. Hadde en vanlig arbeidstaker forsøkt seg på en slik ordning for å snylte på skatten så hadde det også blitt dømt i retten. Anonymkode: c2372...5d8
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #15 Skrevet 17. november 2021 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): "Byråkrat" er ikke riktig det vi tenker på når vi prater om yrke da. Anonymkode: 85bc6...e4d Av dem jeg sjekket var det sykepleier, journalist, advokat, jurist i det offentlige, bonde, i forsvaret mm. Mange, om ikke alle, hadde selvfølgelig også erfaring fra lokalpolitikk eller artiorganisasjonen. Det er også viktig for en politikker. I Norge jobber veldig mange i byrokratiske stillinger. Det ville være rart å utelate hele den gruppen fra å kunne stille til valg. Vi har 169 Stortingsrepresentanter. Om det stemmer at 20 av dem ikke har hatt annen jobb er ikke det mer enn 12%. Anonymkode: 061b6...fed
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #16 Skrevet 17. november 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Av dem jeg sjekket var det sykepleier, journalist, advokat, jurist i det offentlige, bonde, i forsvaret mm. Anonymkode: 061b6...fed Åååååh, nå skjønner jeg. Ja, mange politikere har en solid utdanning. Det er arbeidserfaring vi prater om, ikke utdanning. Men ja, det er bra at politikerne i det minste har utdanning. Anonymkode: 85bc6...e4d
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #17 Skrevet 17. november 2021 Huff. «Bor på hybel hos Trond Giske i Trondheim» blir vel en altfor tjukk løgn å komme seg ut av? Anonymkode: 0918d...c42
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #18 Skrevet 18. november 2021 Mulig reglene er uklare, jeg har aldri lest dem, så jeg aner ikke. Men jeg ser vel heller for meg at her har de eksistert en ukultur i sikkert mange år, så det er nok flere som skjelver i buksene, eller skjørtene, nå. En ukultur som har satt seg så godt fast, at selv de som egentlig skulle kontrollere og eventuelt veilede bare "tror" at det er sånn det skal være, av typen "alle gjør det" liksom. (og ingen blir tatt). Her trengs det en skikkelig opprydding og veiledning som er annerledes enn "Det er bare å gjøre sånn, det har jeg gjort i mange år. Ingen som bryr seg om det." Noen svindler nok mer bevisst også. Kanskje burde man være ærlige nok til å innrømme at det har vært en slik ukultur, at det har blitt sånn fordi "alle andre" gjør det / har gjort det. Uten at noe blir riktig når bare mange nok gjør noe galt. Anonymkode: e722a...b55
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #19 Skrevet 18. november 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Mulig reglene er uklare, jeg har aldri lest dem, så jeg aner ikke. Men jeg ser vel heller for meg at her har de eksistert en ukultur i sikkert mange år, så det er nok flere som skjelver i buksene, eller skjørtene, nå. En ukultur som har satt seg så godt fast, at selv de som egentlig skulle kontrollere og eventuelt veilede bare "tror" at det er sånn det skal være, av typen "alle gjør det" liksom. (og ingen blir tatt). Her trengs det en skikkelig opprydding og veiledning som er annerledes enn "Det er bare å gjøre sånn, det har jeg gjort i mange år. Ingen som bryr seg om det." Noen svindler nok mer bevisst også. Kanskje burde man være ærlige nok til å innrømme at det har vært en slik ukultur, at det har blitt sånn fordi "alle andre" gjør det / har gjort det. Uten at noe blir riktig når bare mange nok gjør noe galt. Anonymkode: e722a...b55 Enig i det med at dette trolig er en ukultur som stortingsrepresentantene bare har valgt å akseptere og ikke snakke høyt om. En ting er at de har prøvd seg, men en like viktig side her er at Stortingets administrasjon har godtatt denne praksisen i årevis. Og ikke minst at hun som har stillingen som stortingsdirektør gikk ut og forsvarte representantene og at hun ikke tok noen som helst selvkritikk for at hennes kontor ikke har gjort den jobben de er ansatt til å gjøre. Stortingsdirektøren bør også takke for seg, for med en slik slapp holdning som har fått spre seg, og det at hun viser at hun støtter den, det kan ikke fortsette! Anonymkode: c2372...5d8
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #20 Skrevet 18. november 2021 Stortingsdirektør Marianne Andreassen var tidligere direktør for Lånekassa. Og DE klarer stadig og med nådeløs klarhet å håndheve reglene for borteboerstøtte til studenter. Men hun ville det vel ikke så veldig når det var politikervennene det gjaldt, da. Anonymkode: 62584...371
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #21 Skrevet 18. november 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Stortingsdirektør Marianne Andreassen var tidligere direktør for Lånekassa. Og DE klarer stadig og med nådeløs klarhet å håndheve reglene for borteboerstøtte til studenter. Men hun ville det vel ikke så veldig når det var politikervennene det gjaldt, da. Anonymkode: 62584...371 Det viser at evnen til å forstå og følge et lovverk og reglement er fullt tilstede... når hun selv vil. Hun har tross alt hatt nåværende stilling som stortingsdirektør i tre og et halvt år, så vil anta at hun har hatt mulighet til å sette seg inn i regelverket... Anonymkode: c2372...5d8
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #22 Skrevet 19. november 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Stortingsdirektør Marianne Andreassen var tidligere direktør for Lånekassa. Og DE klarer stadig og med nådeløs klarhet å håndheve reglene for borteboerstøtte til studenter. Men hun ville det vel ikke så veldig når det var politikervennene det gjaldt, da. Anonymkode: 62584...371 For ikke å nevne Pasientreiser. De vet på millimeteren hvor du bor. Anonymkode: 0918d...c42
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #23 Skrevet 19. november 2021 Anonym bruker skrev (På 17.11.2021 den 0.05): Jeg tenker også på at dersom du eller jeg må stå til svars for en eller annen faktisk misforståelse på et eller annet skjema til kommunen eller staten så vil ikke et, "jeg misforsto, beklager", holde. Da bringer de med seg riset uten å nøle. Mens når en stortingspolitiker bevisst gjør feil så er det bare et lite, "oi da, uff, beklager, kan skje den beste, tihi!", så slipper de alt av konsekvenser. Jørgen hattemaker og kong Salamo. Anonymkode: 85bc6...e4d Nettopp. Nav skandalen er jo ett prakteksempel, den behandlingen enkelte fikk, selv etter feil i tolkning og praksis var varslet, er helt hårreisende. Gjør du feil som ansatt eller arbeidsgiver, feil i skattemelding, feil i skjema til nav, som vanlig borger er det ingen nåde. Ordlyden, sanksjoner, tilleggsskatt og mulkt. Selv ved feil som opplagt er misforståelse. Sett gjerne navklientene i juryen i denne saken. Kan de sitte der og bortforklare seg til folk som har fått livet ødelagt, ble satt i høyrisikofengsel med drapsmenn, fordi de fylte ut en feil i ett skjema. Anonymkode: e8405...e68
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #24 Skrevet 19. november 2021 Stortingsdirektør Marianne Andreassen er jo en spiller i dette som definitivt også bør granskes, og eventuelt ta sin hatt og gå. Hun er ikke fjernere fra det politiske liv enn at hun har vært statssekretær i Arbeiderpartiet, og det er vel ikke urimelig å anta at hun visste godt hvor opptil flere av disse FAKTISK bodde. Ikke minst egne partifeller som den nå avgåtte stortingspresidenten. Anonymkode: 62584...371
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #25 Skrevet 19. november 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Stortingsdirektør Marianne Andreassen er jo en spiller i dette som definitivt også bør granskes, og eventuelt ta sin hatt og gå. Hun er ikke fjernere fra det politiske liv enn at hun har vært statssekretær i Arbeiderpartiet, og det er vel ikke urimelig å anta at hun visste godt hvor opptil flere av disse FAKTISK bodde. Ikke minst egne partifeller som den nå avgåtte stortingspresidenten. Anonymkode: 62584...371 Veldig enig i dette! Er overrasket over at media ikke har nøstet videre i hennes utsagn om saken, for den var helt uakseptabel for en person i en slik stilling. Stortingsdirektørens rolle bør absolutt granskes, for hun har sørget for at hennes kontor har fortsatt å tillate en ordning hvor stortingsrepresentantene har kunnet fortsette å tilegne seg goder de ikke har rett på, dvs. hun er ansvarlig for at svindelen har kunnet fortsette. At dette er et problem som har vært der før hun tiltrådte sin stilling, det er ikke formidlende, for hun er likevel ansvarlig for det som har vært gjort de 3,5 årene hun har hatt dette ansvaret. Hun fraskriver seg alt ansvar: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WjJ4yG/stortingsdirektoeren-tar-selvkritikk-vi-kunne-gitt-bedre-informasjon "På spørsmål om stortingsdirektøren opplever at hun har et medansvar for at flere representanter har gjort feil i disse sakene, svarer hun: – Jeg kan ikke ta ansvar for de opplysningene som skulle vært gitt. Jeg opplever at jeg har et ansvar med tanke på veiledning, og for at vi er klare og tydelige. Det ansvaret må jeg selvfølgelig ta. Samtidig medgir Andreassen at hun synes situasjonen er veldig krevende. – Det er en veldig vond situasjon å sitte i. Det tror jeg mange forstår. – Selvfølgelig tenker man igjennom hva man kunne gjort fra sitt ståsted. Selvsagt gjør man det. Og jeg ser jo at det er viktig å få et enda tydeligere regelverk og enda bedre veiledning. Men det kan ikke innebære at jeg tar et ansvar for det som tilligger det representantene skal forholde seg til mot dette regelverket, sier stortingsdirektøren." Hun forsøker seg her på samme ansvarsfraskrivelse som både Ropstad, Hansen og andre har forsøkt - "dere må forstå hvor veldig vond situasjon dette er for meg, jeg kanskje gjort ting annerledes, men jeg har ikke noe ansvar for det som har skjedd, jeg har ikke gjort noe galt". Hun velger å se bort fra at hun ikke har gjort jobben sin godt nok, hun bør gå fra jobben frivillig. Anonymkode: c2372...5d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå