Gå til innhold

Katten er ikke katt lenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jakter ikke, ingen mus å finne på trappen lenger, leker ikke, sover hele tiden, er nesten ikke ute lenger. Når katter slutter å jakte og leke er det noe galt har jeg lært, men katten viser ikke tegn på smerte eller sykdom. Dyrlege finner ikke noe galt med katten heller. 

Hva kan være årsak?

Anonymkode: 62410...ac1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår katt ble uentusiastisk når den ble middelaldrende. Han slo ut litt på en urinprøve, og ble satt på medisinsk for (urinary health). Det inneholder et stoff som er som antidepressiva for pus. Vi fikk en «ny» katt som var veldig glad og fornøyd! 

Anonymkode: 36369...380

Skrevet

Vi har 4 halvgamle katter. Sjeldent å se at de leker. Inne bare sover og spiser de. 2 av dem er utmerkede jegere med de andre 2 ser vi aldri ha med seg bytte. Kan jo være at de jager og ikke tar det med seg hjem. At en utekatt ikke leker eller tar med mus hjem, høres ikke så unormalt ut for meg, og siden den er sjekket av veterinær kanet være at katten kun er dorsk. 

Anonymkode: 71a32...d62

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Vi har 4 halvgamle katter. Sjeldent å se at de leker. Inne bare sover og spiser de. 2 av dem er utmerkede jegere med de andre 2 ser vi aldri ha med seg bytte. Kan jo være at de jager og ikke tar det med seg hjem. At en utekatt ikke leker eller tar med mus hjem, høres ikke så unormalt ut for meg, og siden den er sjekket av veterinær kanet være at katten kun er dorsk. 

Anonymkode: 71a32...d62

Katten har alltid jaktet og levert ei mus på døra nesten daglig. Spiser dårligere gjør den også. Men drikker vann da

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Katten har alltid jaktet og levert ei mus på døra nesten daglig. Spiser dårligere gjør den også. Men drikker vann da

Har det blitt tatt blodprøver?

Anonymkode: 9fc97...73f

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Har det blitt tatt blodprøver?

Ja. Alt er normalt

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja. Alt er normalt

Er han gammel?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Er han gammel?

Nei, bare 2 år

Skrevet

Er ikke det vanlig på vinteren? Vi har to kastrerte katter, 4 og 5 år gamle. De blir mye latere når det er kaldt ute. Mye mer inne, sover og spiser, legger på seg en del, jakter mindre. Og så våkner de til liv til våren igjen. 

Anonymkode: 67b37...aad

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Er ikke det vanlig på vinteren? Vi har to kastrerte katter, 4 og 5 år gamle. De blir mye latere når det er kaldt ute. Mye mer inne, sover og spiser, legger på seg en del, jakter mindre. Og så våkner de til liv til våren igjen. 

Min også.

Anonymkode: 3c27c...bc8

Skrevet

Mine jakter ikke høst og vinter. De hater kulde, regn og snø og er knapt ute denne tiden. De har gått i dvale i vinduskarmen der de ser på fugler. De er fem år, kastrerte og avslappa typer. På sommeren er de ute hele døgnet og kommer trekkende med alt mulig. 

Anonymkode: 52793...666

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Min også.

Anonymkode: 3c27c...bc8

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Mine jakter ikke høst og vinter. De hater kulde, regn og snø og er knapt ute denne tiden. De har gått i dvale i vinduskarmen der de ser på fugler. De er fem år, kastrerte og avslappa typer. På sommeren er de ute hele døgnet og kommer trekkende med alt mulig. 

Min jakter og er ute i timevis hele året. Elsker å leke i snøen

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Å ja, så den leker likevel? 

Anonymkode: e9437...cdb

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Men altså???? Du lager et innlegg om at katten din ikke gjør det, og nå gjør den det i timesvis??

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Å ja, så den leker likevel? 

Anonymkode: e9437...cdb

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Men altså???? Du lager et innlegg om at katten din ikke gjør det, og nå gjør den det i timesvis??

Normalt sett gjør den det. Men ikke nå

Skrevet

Og den har fått parasittkur?

Anonymkode: 33618...b8c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og den har fått parasittkur?

Anonymkode: 33618...b8c

Nei. Fått en ormekur, vaksiner og er kastrert bare. Men er jo undersøkt av dyrlege 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei. Fått en ormekur, vaksiner og er kastrert bare. Men er jo undersøkt av dyrlege 

Men den er jo bare to år. Dvs at i fjor vinter var den første vinteren, og den var veldig ung. Selvsagt lekte den ute da. Eldre katter er, som oftest, mye roligere. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men den er jo bare to år. Dvs at i fjor vinter var den første vinteren, og den var veldig ung. Selvsagt lekte den ute da. Eldre katter er, som oftest, mye roligere. 

Den har levd ute om vinteren to vintere. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Den har levd ute om vinteren to vintere. 

Hvis den er to år så skulle han jo ikke vært ute den første vinteren engang. Hater uvitende dumme katteeiere. 

Anonymkode: e874c...573

Skrevet

På samme måte som vi endrer adferd etter som vi blir eldre, gjør katten det også. Forrige vinter var den ung, nå er den litt mer voksen.

Anonymkode: 34453...e2f

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hvis den er to år så skulle han jo ikke vært ute den første vinteren engang. Hater uvitende dumme katteeiere. 

Kan ikke en katt være ute om vinteren når den er ett år?

Anonymkode: bfedf...1f3

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Kan ikke en katt være ute om vinteren når den er ett år?

Anonymkode: bfedf...1f3

Du sa den hadde vært ute to vintre. Da må den jo være mer enn to år hvis den var inne det første året slik de skal. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...