Gå til innhold

Ingen karantene for fullvaksinert, jammen ikke rart smitten går opp.

Anbefalte innlegg

Milfy Way skrev (3 minutter siden):

Problemet er at hvis alle skal sitte hjemme hver gang de omgås en smittet, vil Norge stoppe opp. I tillegg vil lovnaden om at "vaksinen er veien ut av pandemien" og at de vaksinerte slipper restriksjoner, være brutt hvis man pålegges det samme som uvaksinerte.

Det tror jeg ikke for det er mye større sjanse for at Norge stopper opp med strategien som det nå e lagt opp til.

Her er det opp til den enkelte hvor mye smitte den ønsker å spre. Det er et mye smartere valg å forhindre smitten når den er lav enn å sitte med konsekvensene av at enkeltpersoner smittet hele arbeidsplassen. Da får man heller tåle litt ekstra fravær i første ledd. 

Det er iallefall slik jeg har lagt opp reglene hos oss. 

Anonymkode: 583bd...6c9

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det tror jeg ikke for det er mye større sjanse for at Norge stopper opp med strategien som det nå e lagt opp til.

Her er det opp til den enkelte hvor mye smitte den ønsker å spre. Det er et mye smartere valg å forhindre smitten når den er lav enn å sitte med konsekvensene av at enkeltpersoner smittet hele arbeidsplassen. Da får man heller tåle litt ekstra fravær i første ledd. 

Det er iallefall slik jeg har lagt opp reglene hos oss. 

Hvis du ønsker å lage og følge egne regler, må du regne med at for eksempel arbeidsgiver ikke ønsker å følge de samme reglene, og du kan få reaksjoner. Det er ikke slik at enhver kan leve i et samfunn ut fra sine egne, hjemmesnekrede regler.

Milfy Way skrev (6 minutter siden):

Problemet er at hvis alle skal sitte hjemme hver gang de omgås en smittet, vil Norge stoppe opp. I tillegg vil lovnaden om at "vaksinen er veien ut av pandemien" og at de vaksinerte slipper restriksjoner, være brutt hvis man pålegges det samme som uvaksinerte.

Har jeg skrevet at alle skal sitte hjemme? 

Test er jo en enkel måte å hindre enda mer smitte. Nå har vi 2000 ish tilfeller om dagen, så det er sikkert håndterbart å teste alle i husstand, ikke bare noen, for en periode. Vil tippe det totalt kan gi mindre hodebry enn smitte som dukker opp både her og der. Var jo ikke akkurat problemfritt på arbeidsplassen til mannen, alt må vaskes ned pga 4 ansatte, da snakker vi ett stort bygg. 

Anonymkode: 261a5...675

Milfy Way skrev (2 timer siden):

Men hvem hindrer deg fra å teste deg da? Du står fritt til å kjøpe hjemmetest på apotek eller matbutikk og teste deg hver morgen før jobb. Folk lager problemer der de ikke er. 

I vår kommune får vi til og med gratis hurtigtester hvis vi har vært eksponert for smitte. Det er bare å hente dem.

Anonymkode: af6db...b56

Milfy Way skrev (1 time siden):

Hvis du ønsker å lage og følge egne regler, må du regne med at for eksempel arbeidsgiver ikke ønsker å følge de samme reglene, og du kan få reaksjoner. Det er ikke slik at enhver kan leve i et samfunn ut fra sine egne, hjemmesnekrede regler.

Ingen nekter meg å ha strengere regler enn myndighetene. Jeg er arbeidsgiver så det er jeg som lager reglene på vår arbeidsplass. Jeg synes ikke myndighetenes regler holder mål og vi har holdt møte om dette slik at vi fikk et bedre sett regler som faktisk vil beskytte oss mot smitte. I møte så fikk alle komme til ordet og ikke en eneste syntes helsemyndighetene har en god strategi nå og at det er en stor logisk brist. Alle har satt veldig pris på at vi har laget lista høyt som har gjort at vi har sluppet unna at smitten at spredd seg her.

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Ingen nekter meg å ha strengere regler enn myndighetene. Jeg er arbeidsgiver så det er jeg som lager reglene på vår arbeidsplass. Jeg synes ikke myndighetenes regler holder mål og vi har holdt møte om dette slik at vi fikk et bedre sett regler som faktisk vil beskytte oss mot smitte. I møte så fikk alle komme til ordet og ikke en eneste syntes helsemyndighetene har en god strategi nå og at det er en stor logisk brist. Alle har satt veldig pris på at vi har laget lista høyt som har gjort at vi har sluppet unna at smitten at spredd seg her.

Nå er ikke HI arbeidsgiver. Hun må derfor følge reglene som er satt av myndighetene og arbeidsplassen. Når du selv er arbeidsgiver for egen bedrift, kan det hende at du kan vedta strengere regler enn myndighetene, men dette er også under tvil. Det er ikke alt man kan vedta.

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er det da vel ingen som har hevdet? 

Anonymkode: 6b77b...692

Selvfølgelig ikke. Poenget er at ikke alle har råd til å sitte hjemme ulønnet, og egenmelding kan man ikke bruke når man ikke er syk. Det er også opp til arbeidsgiver om du kan få ulønnet fri. 

Milfy Way skrev (12 minutter siden):

Selvfølgelig ikke. Poenget er at ikke alle har råd til å sitte hjemme ulønnet, og egenmelding kan man ikke bruke når man ikke er syk. Det er også opp til arbeidsgiver om du kan få ulønnet fri. 

Ja, det stemmer. Det er som sagt ingen som har trodd at man får betalt for frivillig karantene...

Anonymkode: 6b77b...692

Milfy Way skrev (16 minutter siden):

Nå er ikke HI arbeidsgiver. Hun må derfor følge reglene som er satt av myndighetene og arbeidsplassen. Når du selv er arbeidsgiver for egen bedrift, kan det hende at du kan vedta strengere regler enn myndighetene, men dette er også under tvil. Det er ikke alt man kan vedta.

Jo, man kan helt fint ha strengere regler. Det har jeg tatt opp med advokaten vår, ingen stopper for det. Når det gjelder reglene så var det også en felles enighet om dette, alle setter faktisk pris på at vi har et bedre system enn myndighetene. 

Det er bare å hente ekstra tester det, du får så mange du vil gratis på teststasjonen. Når du tar med hjem til ungene ber du også om å få med til deg selv. Det er også dette som er anbefalt, for vaksinerte

Anonymkode: 8c4e7...536

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er bare å hente ekstra tester det, du får så mange du vil gratis på teststasjonen. Når du tar med hjem til ungene ber du også om å få med til deg selv. Det er også dette som er anbefalt, for vaksinerte

Jeg spurte, får med ekstra, takk for tips 👍🏻Skulle ønske dette stod på hjemmesiden til kommunen og ble informert om av sporingsteamet. Ser de strammer inn noe fra i dag, heldigvis 👌🏻

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Her får vi ikke så mange tester vi vil. Får 1 test om man er nærkontakt eller har symptomer på smitte 

Anonymkode: aefc2...03c

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Her får vi ikke så mange tester vi vil. Får 1 test om man er nærkontakt eller har symptomer på smitte 

Anonymkode: aefc2...03c

Samme her. Barn får flere tester enn voksne på grunn av skoletestingen. Voksne får vel 1 test hver gang man er nærkontakt. Man må kjøpe selv hvis man vil teste seg oftere, og apotek tar blodpriser.

Haha, trådstarter her. Altså, Sorry folkens, her har jeg skrevet i ørska. Ingen karantene skriver jeg, mens jeg egentlig tenker på krav til å teste 😅 Det var jo det jeg reagerte mest på. 

Men takk for tipset om å etterspørre ekstra tester, nå har vi fullt opp. Foreløpig alle negative og jeg håper det fortsetter slik 🤞🏻

Anonym bruker skrev (På 17.11.2021 den 0.50):

Med en slik arbeidsgiver ville jeg brukt egenmeldingsdager.

Hadde jeg ikke hatt flere slike dager igjen, da hadde jeg sagt fra når jeg kom på jobb om at arb.giver var blitt informert om at jeg var nærkontakt av en koronasmittet, men at arb.giver likevel ville ha meg på jobb selv om jeg ønsket å bli hjemme til negativ test forelå, og så gjort alt som var mulig for å holde meg langt unna andre, og også gitt de andre en mulighet til å være ekstra forsiktige.

Det er en vits at de som jobber i helsevesenet kan ha koronasyk familiemedlem hjemme og så gå på jobb uten videre. Da er smitten som skjer villet og ønsket fra de som bestemmer.

Anonymkode: 175a5...d69

Det er jo ikke så enkelt for alle, å bruke egenmeldingsdager uten å være syk kan jo være oppsigelsesgrunn eller man kan miste retten til å bruke egenmeldinger. Har man en jobb uten mulighet for hjemmekontor eller en arbeidsgiver som sier man skal komme på jobb, det bryter jo heller ikke mot noen regler, så er det ikke bare å bli hjemme med egenmelding. Det er jo reglene det er noe galt med, og de reglene setter både arbeidsgivere og arbeidstagere i vanskelige situasjoner.

Anonymkode: 5e81e...05a

Anonym bruker skrev (På 17.11.2021 den 0.44):

Vi er riiiimelig mange som har yrker hvor ikke arbeidsgiver setter pris på det. Min arbeidsgiver vil ha meg på jobb. 

Anonymkode: 4aaad...4e7

Sikkert stor forskjell på dette. Jeg hadde nok blitt nektet å reise på jobb om min mann hadde vert smittet. Jobber et sted det er helt krise om noen blir smittet. Har ingenting med arbeidsmoral å gjøre.
Er nok sikkert ikke like kritisk over alt.

Anonymkode: e74fa...83e

• Opprett ny...