Gå til innhold

Fastrente, betale ned ekstra

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen fortelle meg på en forståelig måte:

Jeg har et boliglån med fastrente. Jeg ønsker å betale ned en god del ekstra på lånet om noen år, men hvordan var dette igjen i praksis?

Over/underrente?

Hvilken rente tar man utgangspunkt i? Flytende rente i samme bank? 

Forklar er du snill 💗💗

Anonymkode: afffa...97e

Skrevet

Overkurs eller underkurs, avhengig av dagens rente mot den du har bundet. Akkurat nå vil jeg tippe det er lite gunstig. Hvor lenge du har bundet er også av betydning for hvordan de beregner overkurs eller underkurs. 

Anonymkode: 8b752...c97

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Overkurs eller underkurs, avhengig av dagens rente mot den du har bundet. Akkurat nå vil jeg tippe det er lite gunstig. Hvor lenge du har bundet er også av betydning for hvordan de beregner overkurs eller underkurs. 

Overkurs ja, ikke overrente 🤦‍♀️ takk!

Dagens rente, dvs Norges bank, eller nominell eller effektiv rente i banken jeg har lån i? 

Beklager, skjønner at jeg må ha dette med teskje. 

Har noen et konkret eksempel? Feks om min fastrente i 5 år er på 2%. Hva blir konsekvensene av å betale ned en god slump ekstra om renta er høyere vs lavere enn fastrenta mi?

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Overkurs ja, ikke overrente 🤦‍♀️ takk!

Dagens rente, dvs Norges bank, eller nominell eller effektiv rente i banken jeg har lån i? 

Beklager, skjønner at jeg må ha dette med teskje. 

Har noen et konkret eksempel? Feks om min fastrente i 5 år er på 2%. Hva blir konsekvensene av å betale ned en god slump ekstra om renta er høyere vs lavere enn fastrenta mi?

Prøv denne, kan gi litt ide om summen. 

https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/965-overkurs-og-underkurs

Mener det skal være den faktiske renten du har mot veiledende rente nå. Det skal stå på hjemmesiden deres.  Er lånet bundet mer enn 10 år er det mer komplisert. 

Skrevet

Nå forstår jeg mer... det kommer an på fastrenten de kan tilby sine nye kunder. Dvs hvis jeg med fastrente vil betale inn feks 200.000 på lånet mitt må jeg se på hvilken fastrente de tilbyr nye kunder når jeg gjør innbetalingen. Om den er høyere eller lavere enn min fastrente. 

Selve regne stykket forstod jeg ikke helt enda, men det kommer vel 🤪

Men betyr det enkelt fortalt at hvis jeg har 2 i rente og betaler inn ekstra når fastrenten til nye kunder ligger på 1, så får jeg tilbake penger. Mens hvis den ligger på 3 så må jeg betale ekstra, fordi det er penger de taper på at jeg betaler inn ekstra når de heller kunne fått 3 %.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...