Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #1 Skrevet 16. november 2021 Hva skulle du ønske at de voksne hadde gjort for deg den gangen? Ønsker mange svar! Anonymkode: ec3e9...901
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #2 Skrevet 16. november 2021 Latt være å kreve ting som var helt umulige for meg, da spesielt på skolen. Som å være muntlig aktiv i timene, holde foredrag, dusje sammen med en haug av folk jeg var livredd for. Jeg var mye "syk" på vgs, var så vidt jeg fikk karakterer. Lå egentlig langt over fraværsgrensa, men fikk ta ekstra prøver for å få karaktergrunnlag ettersom jeg var faglig sterk. Noen kunne også med fordel latt være å uttale seg om ting de ikke kan noe om. Type "Du må prøve å være litt sammen med de andre, det er jo bare å gå bort til noen og ta kontakt." Anonymkode: d0ee2...c53
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #3 Skrevet 16. november 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Latt være å kreve ting som var helt umulige for meg, da spesielt på skolen. Som å være muntlig aktiv i timene, holde foredrag, dusje sammen med en haug av folk jeg var livredd for. Jeg var mye "syk" på vgs, var så vidt jeg fikk karakterer. Lå egentlig langt over fraværsgrensa, men fikk ta ekstra prøver for å få karaktergrunnlag ettersom jeg var faglig sterk. Noen kunne også med fordel latt være å uttale seg om ting de ikke kan noe om. Type "Du må prøve å være litt sammen med de andre, det er jo bare å gå bort til noen og ta kontakt." Anonymkode: d0ee2...c53 Alt dette er normale ting man faktisk bør oppfordre folk til. Den der "angsten" din er så opphauset. Man kan påberope seg angsten, men avvise det som i praksisk er eksponeringsterapi? Fantastisk, kjæle med angsten er lekkert. Anonymkode: fb870...13c
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #4 Skrevet 16. november 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Alt dette er normale ting man faktisk bør oppfordre folk til. Den der "angsten" din er så opphauset. Man kan påberope seg angsten, men avvise det som i praksisk er eksponeringsterapi? Fantastisk, kjæle med angsten er lekkert. Anonymkode: fb870...13c Du aner ikke hva du snakker om. Eksponeringsterapi har jeg gjort masse av, og jeg fungerer helt normalt i dag. Men å kaste en med vannskrekk rett ut på dypt vann er ikke eksponeringsterapi. Anonymkode: d0ee2...c53
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #5 Skrevet 16. november 2021 Se på om det var noe utenfor min kontroll som var årsaken. Jeg ble mobbet og fikk høre det fra de andre ned på detaljnivå hva jeg gjorde galt. Derfor turte og orket jeg ikke gjøre noe som kunne utsette meg for mobbingen. Jeg ble til og med mobbet for at jeg ikke hadde fått mensen enda da jeg var 15….. Forståelse av at det trengs babyskritt. Man kan ikke kaste seg ut i alt med største iver. Det tar tid og det koster ekstremt mye. Det skal gjennomføres, men ikke i de voksnes tempo. Og så hadde det ikke skadet å sende meg til en psykolog. Anonymkode: e697a...121
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #6 Skrevet 17. november 2021 Flere som har opplevd dette selv? Anonymkode: ec3e9...901
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #7 Skrevet 17. november 2021 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Hva skulle du ønske at de voksne hadde gjort for deg den gangen? Ønsker mange svar! Anonymkode: ec3e9...901 Jeg måtte finne ut av det på egen hånd, tørre utfordre meg selv og se at jeg lyktes når jeg gjorde det. Og dette var det også mulighet og rom for i min oppvekst. Altså kan jeg kanskje svare at voksne burde gi ungdommene mer tillit og rom. Anonymkode: c0c7d...c08
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #8 Skrevet 17. november 2021 Svaret mitt lengre ned handler om lett sosial angst. Det du beskriver er mer alvorlig. Men mitt råd er å klart fortelle barnet at du ikke avfeier dets følelser. Anonymkode: c0c7d...c08
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #9 Skrevet 17. november 2021 Jeg hadde voldsom sosial angst selv. Har et snev av det fortsatt, men klarer meg fint. Forståelse fra foreldre og omgivelser er alfa og omega. Snakk om det. Rom til å prøve seg fram. Men samtidig er eksponeringsterapi virkningsfullt så lenge det foregår i trygge rammer. Altså at de selv får bestemme tempo og innsats. Da jeg gikk til psykolog omsider som voksen var eksponering mantraet. For man blir aldri bedre av å stenge seg inne og slippe det som er skummelt. Anonymkode: 466a0...fe6
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #10 Skrevet 17. november 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Svaret mitt lengre ned handler om lett sosial angst. Det du beskriver er mer alvorlig. Men mitt råd er å klart fortelle barnet at du ikke avfeier dets følelser. Anonymkode: c0c7d...c08 Da syns jeg du skal starte en egen tråd om lett sosial angst og alle pinglene du mener burde skjerpe seg ut av angsten. Jeg har aldri møtt noen av dem, så jeg trenger ikke din avsporing av min tråd. Anonymkode: ec3e9...901
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #11 Skrevet 17. november 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg hadde voldsom sosial angst selv. Har et snev av det fortsatt, men klarer meg fint. Forståelse fra foreldre og omgivelser er alfa og omega. Snakk om det. Rom til å prøve seg fram. Men samtidig er eksponeringsterapi virkningsfullt så lenge det foregår i trygge rammer. Altså at de selv får bestemme tempo og innsats. Da jeg gikk til psykolog omsider som voksen var eksponering mantraet. For man blir aldri bedre av å stenge seg inne og slippe det som er skummelt. Anonymkode: 466a0...fe6 Men har du noe mer konkret du kan si om det? Hvis ungdommen ikke engang klarer å komme seg inn på arenaer som er lystbetonte, hvor starter man da? Anonymkode: ec3e9...901
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #12 Skrevet 17. november 2021 Har en 14-åring som sliter med tvangstanker og sosial angst. Det vi jobber med nå (i samarbeid med BUP) er å få satt opp det de kaller en "angst-trapp", der man rangerer situasjoner som gir angst på en skala fra 1-10. Og så er det meningen at vi skal begynne nederst, og jobbe oss oppover. En av oppgavene nå for 14-åringen er feks "gå i en butikk for å se på ting. Bruk god tid. Kjenn at nivået ligger på ca 4-5 og at det etterhvert senker seg til ca 2" Andre ting vi gjør av tilpasninger: Vær fleksibel på tidspunkt. Kanskje det er best å øve seg en time før stengetid, når det er lite folk i butikken. Ha en retrettmulighet (kunne sette seg i bilen i parkeringskjelleren), snakke om situasjonen på forhånd og diskutere hva som kan skje ("Nå skal vi inn her. Hva gjør vi om de hilser på oss? Skal du svare eller skal jeg? Skal jeg stå ved siden av når du ser på ting eller vil du være alene? Hvem skal betale?") Masse ros og skryt. Små belønninger. Anonymkode: 93e9b...f78
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #13 Skrevet 17. november 2021 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Men har du noe mer konkret du kan si om det? Hvis ungdommen ikke engang klarer å komme seg inn på arenaer som er lystbetonte, hvor starter man da? Anonymkode: ec3e9...901 Har det skjedd noe som kan ha utløst dette? Er BUP inne i bildet? Anonymkode: beb0d...5da
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #14 Skrevet 17. november 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Har det skjedd noe som kan ha utløst dette? Er BUP inne i bildet? Anonymkode: beb0d...5da Mobbing ligger nok i bunnen, samt seinere traumer. BUP er ikke kontaktet ennå, det tar tid å få komme innom fastlegen! Anonymkode: ec3e9...901
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #15 Skrevet 17. november 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Mobbing ligger nok i bunnen, samt seinere traumer. BUP er ikke kontaktet ennå, det tar tid å få komme innom fastlegen! Anonymkode: ec3e9...901 Er det mulig å bestille hastetime hos fastlegen? Her ville jeg banket på alle dører, bare for å få fortgang i sakene. Jeg vet ikke hvor du bor, men kanskje det finnes et lavterskeltilbud i kommunen? I Oslo har vi Oslohjelpa/Fagsenteret. Der er det også ansatt psykologer som jobber ut mot skolene. Har god erfaring med disse tilbudene i påvente av hjelp fra BUP. Vil i det minste anbefale deg å undersøke dette nærmere. Anonymkode: beb0d...5da
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #16 Skrevet 17. november 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Er det mulig å bestille hastetime hos fastlegen? Her ville jeg banket på alle dører, bare for å få fortgang i sakene. Jeg vet ikke hvor du bor, men kanskje det finnes et lavterskeltilbud i kommunen? I Oslo har vi Oslohjelpa/Fagsenteret. Der er det også ansatt psykologer som jobber ut mot skolene. Har god erfaring med disse tilbudene i påvente av hjelp fra BUP. Vil i det minste anbefale deg å undersøke dette nærmere. Anonymkode: beb0d...5da Her kan man bare bestille via en app. Ingen hastetimer. Anonymkode: ec3e9...901
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #17 Skrevet 17. november 2021 10 minutes ago, Anonym bruker said: Her kan man bare bestille via en app. Ingen hastetimer. Anonymkode: ec3e9...901 Alle landets legekontor er pålagt å ha noen tilgjengelige timer til ø-hjelp hver virkedag. Anonymkode: a8994...c78
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #18 Skrevet 18. november 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Alle landets legekontor er pålagt å ha noen tilgjengelige timer til ø-hjelp hver virkedag. Anonymkode: a8994...c78 Men ikke alle sykdommer kvalifiserer til øyeblikkelig hjelp. Jeg har skissert grunnen til timeønsket. Fått time i desember. I denne tråden ønsker jeg meg imidlertid beskrivelser av hva en ungdom med angst trenger, slik at jeg kan være den best mulige mammaen for mitt barn. Anonymkode: ec3e9...901
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #19 Skrevet 18. november 2021 5 hours ago, Anonym bruker said: Men ikke alle sykdommer kvalifiserer til øyeblikkelig hjelp. Jeg har skissert grunnen til timeønsket. Fått time i desember. I denne tråden ønsker jeg meg imidlertid beskrivelser av hva en ungdom med angst trenger, slik at jeg kan være den best mulige mammaen for mitt barn. Anonymkode: ec3e9...901 Hvis problemet er så stort at barnet ikke kommer seg inn i skoletimer, er det grunn nok til å få en ø-hjelpstime. Har jobba med dette i mange år... Anonymkode: a8994...c78
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #20 Skrevet 18. november 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Men ikke alle sykdommer kvalifiserer til øyeblikkelig hjelp. Jeg har skissert grunnen til timeønsket. Fått time i desember. I denne tråden ønsker jeg meg imidlertid beskrivelser av hva en ungdom med angst trenger, slik at jeg kan være den best mulige mammaen for mitt barn. Anonymkode: ec3e9...901 I denne tråden ønsker du å ikke bli motsagt eller få nyansert ditt bilde. Da bør du i stedet satse på å kjøpe deg papegøye. Anonymkode: fb870...13c
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #21 Skrevet 19. november 2021 Anonym bruker skrev (16 timer siden): I denne tråden ønsker du å ikke bli motsagt eller få nyansert ditt bilde. Da bør du i stedet satse på å kjøpe deg papegøye. Anonymkode: fb870...13c Skal DU nyansere mitt bilde av mitt eget barns diagnose eller kommunens helseadministrasjon? Er du idiot, eller hva mener du du har å bidra med? De har ikke time de vil bruke på mitt barn, det er ellers irrelevant, for jeg vil vite hva jeg kan gjøre hjemme selv - med eller uten legens hjelp. Når du kommer med noe fra din erfaring som angstplaget barn, lytter jeg gjerne. Alt annet kan du skrive i dagboka di i stedet. Anonymkode: ec3e9...901
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #22 Skrevet 19. november 2021 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Hvis problemet er så stort at barnet ikke kommer seg inn i skoletimer, er det grunn nok til å få en ø-hjelpstime. Har jobba med dette i mange år... Anonymkode: a8994...c78 Ikke i denne kommunen. Vet ikke hvorfor. Anonymkode: ec3e9...901
Gjest Forumassistent Skrevet 19. november 2021 #23 Skrevet 19. november 2021 Ryddet for brukerangrep med svar. Forumansvarlig
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #24 Skrevet 19. november 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Ikke i denne kommunen. Vet ikke hvorfor. Anonymkode: ec3e9...901 Ikke for å krangle, men har du forsøkt å ringe til legekontoret ved åpningstid? Det er da sekretæren tildeler ø-hjelptimer. Da kan du kort forklare hvor problematisk dette er for ditt barn og at dere ikke kan vente til langt ut i desember på å få en legetime. Forhåpentligvis vil det la seg gjøre å få en av timene som er satt av til øyeblikkelig hjelp den dagen. Anonymkode: beb0d...5da
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #25 Skrevet 19. november 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ikke for å krangle, men har du forsøkt å ringe til legekontoret ved åpningstid? Det er da sekretæren tildeler ø-hjelptimer. Da kan du kort forklare hvor problematisk dette er for ditt barn og at dere ikke kan vente til langt ut i desember på å få en legetime. Forhåpentligvis vil det la seg gjøre å få en av timene som er satt av til øyeblikkelig hjelp den dagen. Anonymkode: beb0d...5da Jeg har besvart de administrative spørsmålene grundig nok, føler jeg. Og jeg tror ikke heller at en time i denne uke eller neste uke er det som avgjør barnets framtid. Sykdommen startet for flere år siden, og går opp og ned i intensitet, akkurat nå er det dårligere, men regionen vår er inne i et koronautbrudd med mye testing og behandling, og vi er ikke prioritert. Jeg håper de som leser denne tråden kan forholde seg til status quo og heller respondere på det jeg spør om, for tråden ble opprettet med tanke på at barnet nok kommer til å ha angstproblematikk i en lang periode framover. Det er den perioden jeg ruster meg for, og derfor spør jeg dem som SELV HADDE ANGST DA DE VAR UNGE. Anonymkode: ec3e9...901
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå