Gå til innhold

Kjenner du noen samer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg kjenner mange. Bor i Tromsø. Vil påstå at Tromsø hadde vært litt bleik uten de.

Anonymkode: 2fd6b...019

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kalte seg lapper når jeg var liten. Nå er det visst nok rasistisk å si det. Lurer på hvor lang tid det tar før det er rasistisk å si samer også?

Anonymkode: 2cdd4...643

Skrevet

Ja. Jeg bor på hurumhalvøya, de bor diverse andre steder. Hvor jeg bor har ikke noe med det å gjøre. Men nå er det vel en kjentsak at det bor flere samer i Oslo enn i Nord-Norge 

Anonymkode: 7b6b7...3f4

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

De kalte seg lapper når jeg var liten. Nå er det visst nok rasistisk å si det. Lurer på hvor lang tid det tar før det er rasistisk å si samer også?

Nesten uansett når du måtte være født, så kalte ikke samer seg for lapper. 

Andre har kalt samer for lapp. Lappjævel gjerne. Men det har aldri vært det samer har brukt selv.

Anonymkode: 9ef94...cb7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nesten uansett når du måtte være født, så kalte ikke samer seg for lapper. 

Andre har kalt samer for lapp. Lappjævel gjerne. Men det har aldri vært det samer har brukt selv.

Hvordan forklarer du da Lappland i Sverige?

Foto-skolkarta-Lappland-Tornedalen-20180

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Hvordan forklarer du da Lappland i Sverige?

Foto-skolkarta-Lappland-Tornedalen-20180

Oja, tror du at samene fikk bestemme hva det skulle hete der? Samene som på den tiden ble sett på som undermennesker som skulle forsvenskes eller fornorskes? 

Ja nei, sånn var det ikke. 

Skrevet
10 minutes ago, Anonym bruker said:

Hehe, gir du meg en bok fra 1939? Er du klar over hva som ble gjort mot samer på den tiden?

Det finnes plenty av ordbøker som beskriver negre. Greit å bruke det også da. Kolonisering smolonisering! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hehe, gir du meg en bok fra 1939? Er du klar over hva som ble gjort mot samer på den tiden?

Det finnes plenty av ordbøker som beskriver negre. Greit å bruke det også da. Kolonisering smolonisering! 

Nei, det er når begrepet først ble nedtegnet. Dette er "svenske akademins ordbok", tilsvarer norsk språkråd. De har ikke et språkråd i Sverige, men de har svenske akademin.

Skrevet
3 minutes ago, Anonym bruker said:

Nei, det er når begrepet først ble nedtegnet. Dette er "svenske akademins ordbok", tilsvarer norsk språkråd. De har ikke et språkråd i Sverige, men de har svenske akademin.

Lapp er da betegnet mye før det.

Men poenget ditt var at samene selv skal ha brukt lapp om seg selv. Det er bare helt feil. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ingen samer har kalt seg selv for lapp... 

Anonymkode: 44963...1da

Skrevet

Ja, det bor samer her i kommunen. Jeg kjenner også samer som jeg har møtt i jobbsammenheng.

Anonymkode: 80f02...b64

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

DE kalte seg aldri lapper. Andre kalte dem mye rart, men det endrer ikke på hva de kaller seg selv. 

Anonymkode: 80f02...b64

Skrevet

Ja jeg kjenner noen, veldig koselige. Men de er vel som folk flest, noen hyggelige  noen ikke hyggelige. Spennende kultur og aå elsker jeg joik. Er du same?. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Ja, ei dame. Min nabo. Bor i Kristiansand. 

Anonymkode: d9634...c2c

Kanskje vi kjenner samme dama? 😄 Min venninne er same og bor i Kristiansand, hun flyttet dit for noen år siden☺️

Anonymkode: 6ecc5...1ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...