Gå til innhold

Hvordan fungerer antidepressiva?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 18 år som har slitt hele tenåringslivet sitt med tanker og nedstemthet. Det har gradvis blitt verre og verre etter en seksuell hendelse da hun var 13. Er andre ting som også sliter, men det er nok hovedsaklig dette som har satt seg mest fast. 

Hun gå til abup for utredning og har fått signaler om at hun sliter med ptsd. Hun har også blitt testet om hun er bipolar, og hun sier hun har scoret fullt på den. Hun er ikke enig i at hun er bipolar, og stresser veldig med dette. Jeg ser at hun stort sett ofte er veldig glad eller veldig nedfor. Men ofte er hun sånn midt imellom, slik en tenåring er. Så jeg er også veldig overrasket over utfallet. 

Nå vil behandleren at hun skal starte med antidepressiva, og jeg er veldig veldig skeptisk til det! Hun får medisiner mot tankekjør hun kan sove på ved behov, men disse er visst ikke optimale for henne mener behandleren. 

Dere som har litt kjennskap til dette, vær så snill og kom med innspill. Jeg kjenner jeg er veldig rådvill her, og vil det beste for min datter. Men jeg er så redd for at hun skal bli avhengig av dette 😞 

Anonymkode: 5a78c...e44

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å hva er problemet om hun blir avhengig av de? Noen bruker de resten av livet å er ikke noe galt med det om han/hun virkelig trenger det.

Går selv på antidepressiv å de er helt fantastiske! Endelig kan jeg leve livet igjen uten å være deprimert og kraftige angstanfall.

Anonymkode: 8497d...098

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Å hva er problemet om hun blir avhengig av de? Noen bruker de resten av livet å er ikke noe galt med det om han/hun virkelig trenger det.

Går selv på antidepressiv å de er helt fantastiske! Endelig kan jeg leve livet igjen uten å være deprimert og kraftige angstanfall.

Jeg er bare i utgangspunktet skeptisk for jeg har hørt så mye negativt om dem. Men det er fint å høre at det kan funke også.  Takk for tilbakemeldingen 🙂  

Skrevet

Om hun er bipolar finnes det flere gode medisiner å prøve, men er hun bipolar skal hun ikke ha antidepresiva.

Sikker på at dette stemmer?

Mange som er bipolare har før de fikk riktig diagnose fått antidepresiva, men de blir bare verre av disse. Når de får riktig diagnose og riktige medisiner får de et helt nytt liv. Men det kan ta litt tid å prøve ut før de får riktig medisin og riktig dose. Jeg har en svigerinne som er bipolar, og hun fikk ikke diagnosen sin før i 30-årene. Hun sier det hadde vært så fint om hun hadde fått diagnosen sin tidligere, og slapp et "helt liv" med tankekjør og annerledeshet, flere forsøk på antidepresiva osv uten å noen gang bli bedre.

Tabletter er ikke førstevalg hos en tenåring, det er samtaleterapi. Men når datteren din ikke får det bedre med samtaler, så bør hun jo gå videre og forsøke medisiner. Hun er så ung, hun skal jo ha et godt liv, ikke bare vente og vente mens hun har tunge dager

Anonymkode: a6e28...424

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Om hun er bipolar finnes det flere gode medisiner å prøve, men er hun bipolar skal hun ikke ha antidepresiva.

Sikker på at dette stemmer?

Mange som er bipolare har før de fikk riktig diagnose fått antidepresiva, men de blir bare verre av disse. Når de får riktig diagnose og riktige medisiner får de et helt nytt liv. Men det kan ta litt tid å prøve ut før de får riktig medisin og riktig dose. Jeg har en svigerinne som er bipolar, og hun fikk ikke diagnosen sin før i 30-årene. Hun sier det hadde vært så fint om hun hadde fått diagnosen sin tidligere, og slapp et "helt liv" med tankekjør og annerledeshet, flere forsøk på antidepresiva osv uten å noen gang bli bedre.

Tabletter er ikke førstevalg hos en tenåring, det er samtaleterapi. Men når datteren din ikke får det bedre med samtaler, så bør hun jo gå videre og forsøke medisiner. Hun er så ung, hun skal jo ha et godt liv, ikke bare vente og vente mens hun har tunge dager

Takk, det er slik jeg også tenker. At hun ikke skal ha så tunge dager 😞 Så om noe kan hjelpe, så er jo det helt supert. Men jeg er bare så redd for at hun skal bli avhengig. Vi har litt misbruk av piller i familien, så jeg er uhyre skeptisk. Dette kan jo bli veldig bra også, og jeg er veldig glad for at hun er under utredning. 

Tusen takk for svar 🙂 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Takk, det er slik jeg også tenker. At hun ikke skal ha så tunge dager 😞 Så om noe kan hjelpe, så er jo det helt supert. Men jeg er bare så redd for at hun skal bli avhengig. Vi har litt misbruk av piller i familien, så jeg er uhyre skeptisk. Dette kan jo bli veldig bra også, og jeg er veldig glad for at hun er under utredning. 

Tusen takk for svar 🙂 

Man blir ikke avhengig av antiderpressiva da, det er ikke morfin e.l. det er snakk om

Det er verre om hun begynner selvmedisinere med f.eks alkohol, hasj eller andre midler.... Det er det veldig mange som sliter psykisk som gjør nemlig

https://sykehuset-ostfold.no/behandlinger/medikamentell-behandling-ved-depresjon

Skrevet

"en seksuell hendelse da hun var 13 år"? Mener du at hun ble utsatt for et seksuelt overgrep? PTSD er selvsagt sannsynlig da ofte med depresjon og angst også. Spesialisthelsetjenesten er som regel svært restriktive med medisinert til barn/ungdom så om de foreslår dette er det nok gode grunner til det. Det er jo ikke verre enn at hun kan slutte om hun ikke har effekt. Noen ganger må man behandle depresjonssymt. først for at de skal være i stand til å feks gjennomgå traumebehandling. Be legen om mer informasjon om det er ting du lurer på. Pasienter drøftes også mye i team så legen har nok heller ikke tatt denne avgjørelsen alene. 

Anonymkode: 9df4c...106

Skrevet

Man kan ikke bli avhenig av antidepperssiva på lik linje som andre avhengighetsskapende medisiner. Det er ikke lykkepiller som de omtales som, men de gjør det mer i midten istedenfor bølger opp eller ned i humøret.

De sørger bare for at kroppen sender og mottar serotonin som den skal istedenfor at det er svekket som hos personer med depresjon.  Hvis hun blir fulgt opp vil det jo fort bli plukket opp om det ikke er riktig medisin for henne.

Anonymkode: 4af32...166

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 15.11.2021 den 11.13):

Man blir ikke avhengig av antiderpressiva da, det er ikke morfin e.l. det er snakk om

Det er verre om hun begynner selvmedisinere med f.eks alkohol, hasj eller andre midler.... Det er det veldig mange som sliter psykisk som gjør nemlig

https://sykehuset-ostfold.no/behandlinger/medikamentell-behandling-ved-depresjon

Dette! Det å gå på antidep er ikke farlig, og det gjør ikke at man er pillemisbruker. Antidep er ikke det samme som beroligende piller som folk misbruker.

Det er mye mye verre om hun begynner å selvmedisinere, slik anonym skriver. 

Anonymkode: 1b9fc...696

Skrevet

Antidepresjons piller blokkerer alle vonde følelser så man bare føler gode følelser.

Anonymkode: 7b9e0...31a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Antidepresjons piller blokkerer alle vonde følelser så man bare føler gode følelser.

Nå må du gi deg, det der er rett og slett vranglære...

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 15.11.2021 den 10.44):

Jeg er avhengig av de, gått på de i 18 år og hadde jeg visst hva desse pillene gjør så hadde jeg aldri startet på dem! Jeg sliter med konsentrasjons problemer, sex presentasjonen, svetter mye om natten og dette er bivirkninger fra dem. Du blir helt min i hodet. Gå på kurs, lær deg å lev med det og Finn ut hvorfor og hva som trigger det. Spis sunt og lite ingeting sukker, da sukker gjør slike ting verre. Jeg har fått angst å depresjon selv om jeg har stått på de.

jeg var selv 18 år når jeg startet på den og hadde panikk angst som symptom, men pillene hjalp ikke noe sørlig uannsett. Bare avhengighet for kropp og fikk abstinenser hvis jeg ikke tok. Så unngå de pillene!!

Anonymkode: 04feb...4a8

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Stemmer ikke, les deg opp mer og hør med folk som strever med desse pillene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Man kan ikke bli avhenig av antidepperssiva på lik linje som andre avhengighetsskapende medisiner. Det er ikke lykkepiller som de omtales som, men de gjør det mer i midten istedenfor bølger opp eller ned i humøret.

De sørger bare for at kroppen sender og mottar serotonin som den skal istedenfor at det er svekket som hos personer med depresjon.  Hvis hun blir fulgt opp vil det jo fort bli plukket opp om det ikke er riktig medisin for henne.

Man blir ikke psykisk avhengig men fysisk. Kroppen stopper opp å produsere lykke hormonet for pillen overtar, men man blir flat og likegyldig. Verken glad eller trist. En under gruppe vil få motsatt effekt, alltså mer depresjon, angst osv. dette er ikke mirakel kur, og den beste medisinen er å finne en måte å takle det på. Finne ut hva og hvorfor på det som trigger. Piller er kun plaster på såret men hjelper ikke i lengden. De pillene er og bare beregnet som en hjelp i starten og er ikke noe man skal gå på resten av livet, for effekten av pillen blir redusert etter noen år. Mine virker ikke lengre men kroppen fysisk er ødelagt av dem og hjernen. 
snakker av mange års erfaring og snakker med veldig mange daglig med samme problemet

Skrevet

Ville anbefalt natur preparater langt før denne pillen. Livet mitt er ødelagt av den og jeg ønsker ikke den verste fienden min denne en gang!

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er helt feil! Man blir avhengig av den og det er daglig folk som må avruse pga denne tabeletten i mnd og år. Den er verre en å gå av på en heroin. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 15.11.2021 den 11.22):

"en seksuell hendelse da hun var 13 år"? Mener du at hun ble utsatt for et seksuelt overgrep? PTSD er selvsagt sannsynlig da ofte med depresjon og angst også. Spesialisthelsetjenesten er som regel svært restriktive med medisinert til barn/ungdom så om de foreslår dette er det nok gode grunner til det. Det er jo ikke verre enn at hun kan slutte om hun ikke har effekt. Noen ganger må man behandle depresjonssymt. først for at de skal være i stand til å feks gjennomgå traumebehandling. Be legen om mer informasjon om det er ting du lurer på. Pasienter drøftes også mye i team så legen har nok heller ikke tatt denne avgjørelsen alene. 

Anonymkode: 9df4c...106

Unge og andre blir fort gitt piller som en enkel løsning men det tar ikke vekk problemet. Problemet vil innhentes uannsett og det beste er å ta det med en gang og jobbe med dette. Leger kan veldig lite om desse pillene og det er utrolig mange psykologer som sverger til dette da de har lite tid. Avhengighets graden er så stor at den bør vær det absolutt siste man gjennomfører for en kort periode for å komme over en kneik og trappe ned sakte etterpå. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ikke svar på ting du tydligvis ikke har peiling på! Bruker selv disse tablettene å jeg føler både sorg og lei meg,når det oppstår ting som gjør meg lei meg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Man blir ikke psykisk avhengig men fysisk. Kroppen stopper opp å produsere lykke hormonet for pillen overtar, men man blir flat og likegyldig. Verken glad eller trist. En under gruppe vil få motsatt effekt, alltså mer depresjon, angst osv. dette er ikke mirakel kur, og den beste medisinen er å finne en måte å takle det på. Finne ut hva og hvorfor på det som trigger. Piller er kun plaster på såret men hjelper ikke i lengden. De pillene er og bare beregnet som en hjelp i starten og er ikke noe man skal gå på resten av livet, for effekten av pillen blir redusert etter noen år. Mine virker ikke lengre men kroppen fysisk er ødelagt av dem og hjernen. 
snakker av mange års erfaring og snakker med veldig mange daglig med samme problemet

Hvorfor kommer du men sånt piss? Bruker selv antidepressiv å jeg føler trist og sorg likevel. Er absolutt ikke blitt likegyldig! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor kommer du men sånt piss? Bruker selv antidepressiv å jeg føler trist og sorg likevel. Er absolutt ikke blitt likegyldig! 

Oki, da er det din erfaring. Jeg kjenner hundrevis som jeg snakker med daglig som søker om hjelp for å komme av desse tablettene. Folk reagere forskjellig men prosentdelen for reaksjoner er høyere enn for de som ikke reagere. Er ikke for en grunn at leger går ut å advare at det blir skrevet ut alt dor mye av desse pillene, samt lite og ingenting oppfølging etterpå. Jeg reagere på sorg, glede og sinne men det er fordi jeg har gått på de for lenge så virkestoffet fungere ikke på samme måte lengre. Jeg måtte øke dosen for noen år siden og jeg kjente meg ikke igjen, ble helt bomull i hodet og var helt ut av det. 
å kalle en spade for en spade er ikke piss! Hvis du leser på pakningsvedlegget så klare du fint lese hva bivirkninger det er også. Hver eneste person jeg kjenner privat som har gått på dem, har slitt med de tabletten og forbanne de som pesten. Visste du og at det er faktisk ikke alle som kan gå på de også pga dna-et vårt? Det tenker ikke legene på i det hele tatt. Hva HI velger å gjør er selvfølgelig opp til dem, men mener at de fortjener å få hele sannheten på bordet og ikke en kvikk fiks der og da. Ingen leger informere om dette, og det har blitt gjort en studie på hvor mange leger som informere/fortelle om bivirkninger og generelt hva desse tabletter går ut på og stor mulighet for avhengighet etter en stund. Lite og ingen av de informere, og det var likt i mitt tilfelle og. Jeg visste ikke om dette og ville ha noe som tok vekk angsten min.
du kan jo og sjekke hvor mye forskjellige piller de blander sammen inne i psykiatrien av forskjellige antidepressiv og hvor dårlige enkelte blir pga mangel av kunnskap om dem. Var ikke så lenge siden de viste en dokumentar om dette i Norge. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Oki, da er det din erfaring. Jeg kjenner hundrevis som jeg snakker med daglig

Jeg snakker også med hundrevis av venner daglig.

Anonymkode: 2f1eb...6ed

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg snakker også med hundrevis av venner daglig.

Anonymkode: 2f1eb...6ed

Så bra at du gjør det, det gjør ikke jeg, jeg kjenner til da jeg er kontakt person og jobber med å hjelpe de ut av denne prosessen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...