Gå til innhold

Østerrike innfører lockdown for uvaksinerte

Anbefalte innlegg

ostepop123 skrev (2 timer siden):

Ja, du må jo gjerne bli skremt av dette, men insidens-tallene for sykeshusinnlagte er nå det de er, uansett hva du sier. 

Nei, jeg tror ikke covid-19 er spesielt farlig for de fleste av oss, men det er åpenbart farligere for oss enn vanlig influensa, for eksempel - det viser graden av sykehusinnleggelser for eksempel i vår. Da var store deler av Norges befolkning i lockdown, de fleste eldre hel- eller delvaksinert, mens de fleste yngre av oss var uvaksinert - og allikevel ble svært mange av de smittede så syke at de måtte legges inn. 

Selvsagt vaksinerer jeg barna mine! Det handler om både deres helse og resten av omverdenens helse.

Jeg blir ikke skremt, jeg er ikke redd i det hele tatt. Jeg er ikke vaksinert heller. *Sjokk! Men andre blir redde. De ser tallene 12 av 100000 og løper og vaksinerer seg. I tillegg trues de med å miste grunnleggende friheter, som å gå på teater eller i svømmehallen, og ser ingen annen utvei. Se på Østerrike, der får ikke uvaksinerte forlate hjemmene sine engang. Friske mennesker som ikke har gjort noe ulovlig settes i lockdown. Absurd. Og dere applauderer?!

Og når det kommer til vaksinen. Aldri før har så mange vært vaksinert i Norge, og likevel settes det rekorder nesten daglig i antall smittede og antall innlagte. Hvorfor det? Det er jo åpenbart at vaksinen ikke fungerer. Hadde den virket, hadde alle piler pekt nedover. Hvordan kan du ikke se det?

Jeg tar ikke en vaksine som åpenbart ikke fungerer og risikerer alle de bivirkningene. Nærmere 40.000 bivirkningsrapporter er kommet inn etter koronavaksinen. Under svineinfluensaen i 2010 ble pandemrix stoppet etter ca 180 innmeldte bivirkninger. Det ble da omtalt som den største vaksineskandalen noen gang. La meg si det igjen. Nå har vi 40.000.
Follow the money, sier jeg bare. 

Anonymkode: 9ef06...0f9

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg blir ikke skremt, jeg er ikke redd i det hele tatt. Jeg er ikke vaksinert heller. *Sjokk! Men andre blir redde. De ser tallene 12 av 100000 og løper og vaksinerer seg. I tillegg trues de med å miste grunnleggende friheter, som å gå på teater eller i svømmehallen, og ser ingen annen utvei. Se på Østerrike, der får ikke uvaksinerte forlate hjemmene sine engang. Friske mennesker som ikke har gjort noe ulovlig settes i lockdown. Absurd. Og dere applauderer?!

Og når det kommer til vaksinen. Aldri før har så mange vært vaksinert i Norge, og likevel settes det rekorder nesten daglig i antall smittede og antall innlagte. Hvorfor det? Det er jo åpenbart at vaksinen ikke fungerer. Hadde den virket, hadde alle piler pekt nedover. Hvordan kan du ikke se det?

Jeg tar ikke en vaksine som åpenbart ikke fungerer og risikerer alle de bivirkningene. Nærmere 40.000 bivirkningsrapporter er kommet inn etter koronavaksinen. Under svineinfluensaen i 2010 ble pandemrix stoppet etter ca 180 innmeldte bivirkninger. Det ble da omtalt som den største vaksineskandalen noen gang. La meg si det igjen. Nå har vi 40.000.

Tallet 12 per 100 000 er ikke skremselspropaganda eller noe som helst annet. Det er korrekt insidenstall for sykehusinnleggelser, og det er helt normalt å skrive det slik. Sammenholdt med 1,5 per 100 000 per vaksinerte, altså fra samme figur, er det vel igrunnen ganske opplagt at vaksinene fungerer - ikke perfekt, men bedre enn ingenting (sjekk medianalderen også i de to gruppene!). Dét har jeg vanskelig for å forstå at du ikke ser.

Og det er altså ikke kun antall meldte bivirkninger som er viktig. Det som teller er antall faktiske bivirkninger (ikke alle hendelser etter vaksinasjon skyldes vaksinasjon), og ikke minst antall alvorlige bivirkninger. Videre må man sammenholde alvorlighetsgraden og forekomsten av eventuelle bivirkninger opp mot eventuell skade forårsaket av sykdommen. Der vinner vaksinene så langt, men som du sikkert registrerte sluttet vi å bruke AstraZeneca-vaksinen i Norge nettopp av den grunn.

Jeg har forøvrig ikke applaudert Østerrikes politikk, så du kan spare deg den typen anklager.

Endret av ostepop123
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Det er jeg enig med deg i. Det er derfor jeg mistenker at en viss person som sprer en masse frykt og usikkerhet her er ansatt i en bedrift som tjener penger på vaksinene. Hun forteller stadig vekk om at, "hvis du ikke er vaksinert vil du døøøøø", "hvis du er vaksinert og blir smittet så er det bare som en liten forkjølelse".

Det er tydelig at noen tjener penger på å skremme og skape frykt.

Anonymkode: 7d3b0...4f4

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er jeg enig med deg i. Det er derfor jeg mistenker at en viss person som sprer en masse frykt og usikkerhet her er ansatt i en bedrift som tjener penger på vaksinene. Hun forteller stadig vekk om at, "hvis du ikke er vaksinert vil du døøøøø", "hvis du er vaksinert og blir smittet så er det bare som en liten forkjølelse".

Det er tydelig at noen tjener penger på å skremme og skape frykt.

Er det meg du mener, 4f4? 

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Regjeringen har besluttet at alle over 18 år skal få tilbud om en tredje vaksinedose. Det kan imidlertid bli behov for gjentatte vaksinedoser, ifølge FHI-direktøren.

- Om det blir nødvendig årlig eller annethvert år, det er vanskelig å si, men vi må være forberedt på at det kan være nødvendig med gjentatte vaksiner, og det er vi jo forberedt på fra for eksempel influensa, sier FHI-direktør Camilla Stoltenberg til Dagbladet.
...
Assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad sa søndag til NTB at mange nok har overvurdert vaksinenes effekt mot smitte.

- Mange har nok overvurdert den smittebegrensende effekten av vaksinene, sa han.
https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-bli-nodvendig-med-gjentatte-stikk/74648420

Det er jo ganske spesielt at regjeringen beslutter at alle over 18 skal få tilbud om dose 3 når FHI direktøren uttaler at det er «foreløpig begrenset kunnskap om effekten av denne dosen». Risiko ved oppfriskningsdose for voksne er ukjent. Så hvilket grunnlag legger regjeringen for dette egentlig, det strider jo mot anbefalingene til who. 

Anonymkode: cc6fc...5e6

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Regjeringen har besluttet at alle over 18 år skal få tilbud om en tredje vaksinedose. Det kan imidlertid bli behov for gjentatte vaksinedoser, ifølge FHI-direktøren.

- Om det blir nødvendig årlig eller annethvert år, det er vanskelig å si, men vi må være forberedt på at det kan være nødvendig med gjentatte vaksiner, og det er vi jo forberedt på fra for eksempel influensa, sier FHI-direktør Camilla Stoltenberg til Dagbladet.
...
Assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad sa søndag til NTB at mange nok har overvurdert vaksinenes effekt mot smitte.

- Mange har nok overvurdert den smittebegrensende effekten av vaksinene, sa han.
https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-bli-nodvendig-med-gjentatte-stikk/74648420

Det er jo ikke "nødvendig" med influensavaksine til dem utenfor risikogruppa. Så dette kan ikke sammenlignes. 

Annonse

Milfy Way skrev (7 minutter siden):

Det er jo ikke "nødvendig" med influensavaksine til dem utenfor risikogruppa. Så dette kan ikke sammenlignes. 

Her er hvordan du kommer i kontakt med Camilla Stolteberg, så du får fortalt henne at hun tar feil:

https://www.fhi.no/om/organisasjon/direktorstab/camilla-stoltenberg/

Veldig viktig at du forteller henne at hun tar feil. Veldig viktig.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Her er hvordan du kommer i kontakt med Camilla Stolteberg, så du får fortalt henne at hun tar feil:

https://www.fhi.no/om/organisasjon/direktorstab/camilla-stoltenberg/

Veldig viktig at du forteller henne at hun tar feil. Veldig viktig.

Neida, det er ikke så viktig. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Samtidig vil ikke vaksinerte oppnå full beskyttelse. Det betyr at etter hvert som en større andel av den voksne befolkningen er vaksinert, vil naturlig nok også en større andel av de som smittes være vaksinerte.

«Noe annet er uunngåelig, all den tid vi ikke har vaksiner som beskytter oss 100 prosent mot smitte», skriver FHI innlegget.
...
Samtidig er Nakstad klar på at vaksinedekningen ene og alene ikke er nok nå.

– Vi lever i et samfunn med mye kontakt mellom mennesker, og vi er mer innendørs om vinteren. Da er ikke vaksineeffekten alene nok til på holde dette helt i sjakk med mindre enda flere vaksinerer seg eller vi får en enda mer treffsikker vaksine, sier Nakstad.

mamma til adhd gutt<3 skrev (53 minutter siden):

Hvorfor svarer ikke fhi på spørsmålene som stilles av de vaksinekritiske? Sånn som vaksinen effekt, bivirkninger, langtidsbivirkninger, at eldre damer begynner å menstruere igjen? 

Og igjen. Når 90% av befolkningen over 18 er vaksinert eller immune - hvorfor i all verden peker alle piler oppover igjen? Smitten øker, antall innleggelser øker. Hvordan er det mulig?

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Og igjen. Når 90% av befolkningen over 18 er vaksinert eller immune - hvorfor i all verden peker alle piler oppover igjen? Smitten øker, antall innleggelser øker. Hvordan er det mulig?

Det er mulig fordi vi ikke vet akkurat hvor lenge vaksinen har full effekt og fordi vaksinen kun er et av flere tiltak . Vaksinen alene ser ikke ut til å være nok ,men uten den hadde vi vært verre stilt .

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Det er mulig fordi vi ikke vet akkurat hvor lenge vaksinen har full effekt og fordi vaksinen kun er et av flere tiltak . Vaksinen alene ser ikke ut til å være nok ,men uten den hadde vi vært verre stilt .

Ja, ikke sant. Den har åpenbart kun effekt i noen måneder, maks. Så hva da? Må man la seg injisere hver 3.-4. måned? Hva tror du det vil gjøre med kroppen? Jeg blir ikke med på det eksperimentet, nei takk. Og det bør respekteres.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, ikke sant. Den har åpenbart kun effekt i noen måneder, maks. Så hva da? Må man la seg injisere hver 3.-4. måned? Hva tror du det vil gjøre med kroppen? Jeg blir ikke med på det eksperimentet, nei takk. Og det bør respekteres.

For å ta det jeg avsluttet med; vi hadde vært verre stilt uten vaksinen. Selv tar jeg den gjerne 3 ganger i året hvis det er det som skal til. Jeg mener helt oppriktig at du og andre med deg burde tenke litt større enn kun dere selv angående vaksinen . 

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

-Vaksinen er veldig effektiv mot alvorlig sykdom og død. 

-Gamle mennesker har ofte et svekket immunforsvar. De får derfor ofte dårligere effekt av vaksinen enn yngre.

-Lengre intervall mellom dosene gir bedre beskyttelse. (men det tok da lengre tid før de ble beskyttet.)

-De eldste ble vaksinert først og md kort intervall mellom dosene.

-Smittetrykket er høyt og veldig mange kommer borti viruset.

-Over 90% av befolkningen over 16 år er fullvaksinert.

-De som blir lagt inn på sykehus nå er stort sett enten gamle eller uvaksinerte, eventurlt begge deler.

-Av dem som blir innlagt som er under 50 år tilhører over 80% de 10% av befolkningen som ikke er vaksinert.

=>Vaksinen virker veødig godt, men ikke perfekt.

Anonymkode: c2968...726

Hvordan er det mulig å tolke dette annerledes enn at vaksinene virker?

image.thumb.png.c0c0c4e85139f7731a04f44175373085.png

ostepop123 skrev (30 minutter siden):

Hvordan er det mulig å tolke dette annerledes enn at vaksinene virker?

image.thumb.png.c0c0c4e85139f7731a04f44175373085.png

Du svarer ikke på spørsmålet mitt. Når 90% av de over 18 år er vaksinert, hvordan, HVORDAN, kan da alle pilene peke oppover? Smitte? Innleggelse? I fjor på denne tiden var ingen vaksinert, og da var det færre smittede og innlagt. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du svarer ikke på spørsmålet mitt. Når 90% av de over 18 år er vaksinert, hvordan, HVORDAN, kan da alle pilene peke oppover? Smitte? Innleggelse? I fjor på denne tiden var ingen vaksinert, og da var det færre smittede og innlagt. 

Du leser jo vitterlig kun det du vil lese du også. I fjor på denne tiden holdt vi avstand og vi var mye mindre sammen. Vaksiner alene er ikke nok viser det seg , men vi hadde vært verre stilt uten vaksiner . Det kan jo tyde på at det er summen av tiltak som har best effekt. 

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

-Vaksinen er veldig effektiv mot alvorlig sykdom og død. 

-Gamle mennesker har ofte et svekket immunforsvar. De får derfor ofte dårligere effekt av vaksinen enn yngre.

-Lengre intervall mellom dosene gir bedre beskyttelse. (men det tok da lengre tid før de ble beskyttet.)

-De eldste ble vaksinert først og md kort intervall mellom dosene.

-Smittetrykket er høyt og veldig mange kommer borti viruset.

-Over 90% av befolkningen over 16 år er fullvaksinert.

-De som blir lagt inn på sykehus nå er stort sett enten gamle eller uvaksinerte, eventurlt begge deler.

-Av dem som blir innlagt som er under 50 år tilhører over 80% de 10% av befolkningen som ikke er vaksinert.

=>Vaksinen virker veødig godt, men ikke perfekt.

Anonymkode: c2968...726

Det er 18 stykker yngre enn 50 år innlagt med korona i hele Norge. 14 av dem uvaksinert. Det er ikke kjempemange, er det vel? Jeg tar sjansen.

Artig lesing https://www.nrk.no/norge/over-400.000-uvaksinerte-_-nakstad-meiner-dei-bidreg-vesentleg-meir-til-innleggingar-1.15732548
«At dekninga er lågare blant unge vaksne, kan nok skuldast at dei ikkje er redde for sjukdommen, seier Nakstad». 
Figuren viser at vaksinasjon gjer det han skal gjera: Risikoen for å bli alvorleg sjuk blir svært mykje redusert ( med 90% av befolkning som er vaksinert). Barn sprer smitte, men blir ikke syke av korona. Men det er kanskje ikke et poeng lenger, nå skal de være redde for sykdommen, slik Nakstad legger det frem. Er det vaksinasjonsdekning som gjelder nå, og ikke belastning på helsevesenet som i fjor? Skjønner ingenting 

Anonymkode: 2de08...9d9

Anonym bruker skrev (På 15.11.2021 den 19.02):

Mye persondebatt. Blæh.

Uansett, du skrev selv at du er kranglevoren fordi...

Det er som sagt subjektivt. Du oppfatter det som riktig å "hause opp" frykt og bekymring "hvis det er nødvendig". Dette er synsing. Du henger deg opp i dette fordi følelser.

Det viktige for deg er ikke om forskningen er god, rett, gal, om forskeren i videoen har rett eller tar feil. Det viktige er dine følelser.

Derfor driver du med hersketeknikker hele tiden. Du vil ikke diskutere sak.

«Vil ikke diskutere sak» sier du til en høyst kompetent debattant som faktisk har giddi å lese forskningen du har lagt frem, men som du dog innrømmer å ikke ha lest (utrolig nok, når du bruker den som argumentasjon). I stedet kommer du med billige poenger og hersketeknikker, og den evinnelige «jeg gidder ikke å diskutere med deg fordi du aaaldri kommer til å forstå»-retorikken når du selv er på syltynn is. Ytterst sjarmerende, det må jeg jaggu si. 

Fordi:

1) Virusvarianten (delta) som er i omløp nå er langt mer smittsom enn den som var i omløp i fjor på samme tid. Sammenlign situasjonen nå med den som var i vår, hvor store deler av Norges befolkning hadde hjemmekontor og alt var stengt. Til tross for strenge tiltak var det langt fler innlagt på sykehus - selv med færre smittede.

2) Vaksinene virker ikke perfekt. De forhindrer ikke smitte 100%.

Hvordan vil du forklare tallene i figuren jeg postet i forrige innlegg, om ikke det er vaksinene som fungerer mot alvorlig sykdom?

Endret av ostepop123
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Hvis du mener å dele opp mennesker, ekskludere folk, hetse folk, ta vekk frihet for ett virus som er like farlig som andre virus, er helt greit å ta tiltak på, så må du vurdere å lese deg mer opp og ikke gjenta kun det media vil du skal si. De bruker dere som bønder i ett sjakk spill. Og dere ser det ikke en gang!

Anonymkode: 54289...1db

Her var det mye rart, gitt. «Et virus som er like farlig som andre virus.» Hvilket generelt virus tenker du på, da? Viruset med stor V? HIV? Ebola? Mange ugreie virus, gitt. 
«lese deg mer opp og ikke gjenta kun det media vil at du skal si» = trang tinnfoliehatt. 
Og stakkars oss som ikke skjønner at vi er bønder i et spill med orddelingsfeil. Usjameg altså. 

Anonymkode: d1d92...7da

• Opprett ny...