Gå til innhold

Østerrike innfører lockdown for uvaksinerte

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nei. Jeg har kun svart nei på om det betyr at ikke Covid og vaksinen har samme skadevirkning. Dette fordi det finnes vaksiner som ikke benytter seg av hele spike-proteinet. Det tar mannen som jobber innenfor dette, har dette som fagfelt, opp i videoen sin, om du hadde giddet å se den.

Dette er vanskelig å forstå. Betyr ikke det at covid-19 (med hele spikeproteinet) har samme potensielle skadevirkning som mRNA-vaksinene? 

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Eller er motivet ditt bare å krangle? Det virker slik. Men ikke fordi du er så glad i å krangle, det får jeg ikke inntrykk av. Men fordi du ønsker å hevde at vaksine er 100% trygt, gjør oss 100% immune og det finnes ingen bivirkninger

Igjen tillater du deg altså å påstå ting jeg aldri har sagt. Det harmonerer relativt dårlig med all skrikingen om hersketeknikker.

For ordens skyld kan jeg også redegjøre for motivet mitt: det er 1) å ikke være med på å hause opp mer frykt og bekymring enn nødvendig og 2) imøtegå folk som gladelig kaster rundt seg med forskning de ikke forstår. Begge deler synes jeg er skikkelig irriterende.

Fortsetter under...

ostepop123 skrev (1 minutt siden):

Dette er vanskelig å forstå. Betyr ikke det at covid-19 (med hele spikeproteinet) har samme potensielle skadevirkning som mRNA-vaksinene?

Ja, det får ikke jeg gjort så meget med. Er det vanskelig å forstå så er det slik det er. Du skrev, innledningsvis:

ostepop123 skrev (3 timer siden):

Jeg tenker imidlertid at når man benytter seg av denne typen forskning i en diskusjon er det en fordel å forstå hva som er gjort og hvilke implikasjoner det har.

Da venter jeg med å diskutere denne forskningen til du har satt deg inn i hva den sier.

ostepop123 skrev (4 minutter siden):

imøtegå folk som gladelig kaster rundt seg med forskning de ikke forstår

Jeg har ikke en gang lest forskningen. Så om jeg forstår den eller ei aner jeg ikke.

ostepop123 skrev (6 minutter siden):

å ikke være med på å hause opp mer frykt og bekymring enn nødvendig

Dette var høyst subjektivt. Men det stemmer godt med det inntrykket jeg har, at du mener at vaksinen ikke har noen bivirkning, at du mener at vaksinen gir 100% immunitet. Dette er jo ikke vitenskapelig. Men det er i høyeste grad... frykt. Frykt for at vaksinen ikke skal være nok. Frykt for at vaksinen skal ha bivirkninger.

Dette rimer ikke. Altså må det være noe annet som er grunnen til at du er så kranglevoren.

Anonymkode: 7d3b0...4f4

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke en gang lest forskningen. Så om jeg forstår den eller ei aner jeg ikke

Takk for innrømmelsen. Da foreslår jeg at du slutter å konkludere ut fra forskning du hverken har lest eller forstår, og holder deg til YouTube.

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Dette var høyst subjektivt. Men det stemmer godt med det inntrykket jeg har, at du mener at vaksinen ikke har noen bivirkning, at du mener at vaksinen gir 100% immunitet. Dette er jo ikke vitenskapelig. Men det er i høyeste grad... frykt. Frykt for at vaksinen ikke skal være nok. Frykt for at vaksinen skal ha bivirkninger.

Sprekt. Du argumenterer altså mot et inntrykk du har av meg?

the amazing spidermamma skrev (15 minutter siden):

Det er vel helst dine tolkninger av studien hun er kritisk til

Det er rart, for jeg har ikke tolket studien.

the amazing spidermamma skrev (16 minutter siden):

hun har vel ikke sagt at den er feil

Det er sant, det har hun ikke gjort direkte. Hun har skrevet at det bare er én studie, at vi må vente til det kommer tilsvar, osv. Hun har fortalt, indirekte, at hun ikke tar studien seriøst.

Det er, helt riktig, c36 som hevdet at studien er feil og at det i løpet av mindre enn en måned er gjennomført forskning utført av "ganske mange" forskere, som motbeviser studien. Så langt har hun ikke klart å legge ved noen link.

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Det er motbevist av ganske mange forskere nå at dette ikke klarer å trenge inn gjennom cellemembranen. Det er klin umulig. Derfor kan ikke vårt dna forandres. 

Anonymkode: 1552e...c36

the amazing spidermamma skrev (23 minutter siden):

Du tillegger henne konsekvent meninger hun aldri har gitt uttrykk for. 

Få se en liste på 50 sitater der jeg har gjort det.

ostepop123 skrev (Akkurat nå):

Takk for innrømmelsen. Da foreslår jeg at du slutter å konkludere ut fra forskning du hverken har lest eller forstår, og holder deg til YouTube.

Nei, jeg har ikke denne premissen som du har satt deg fore, "forstår du ikke så ikke diskuter". Det er ditt premiss.

Du forstår ikke, da har du ingenting å diskutere. Enten det eller så må du si at du tok feil og si at det er greit å diskutere ting du ikke helt forstår.

ostepop123 skrev (1 minutt siden):

Sprekt.

Takk. Ja, jeg er i ganske god form. Eller mente du det på en stygg måte? Mente du å være slem?

ostepop123 skrev (2 minutter siden):

Du argumenterer altså mot et inntrykk du har av meg?

Nei. Jeg forklarer hvordan det er en tankesvikt, når du hevder å være opptatt av å kjempe mot frykt og bekymring, samtidig som du står for nettopp denne frykten og bekymringen.

Du er blitt flinkere til å drive med hersketeknikker, det skal du ha! Jeg er spent på hvilke nye hersketeknikker du vil benytte deg av. For forskningen kan du jo ikke diskutere, du skjønner den jo ikke.

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Nei, jeg har ikke denne premissen som du har satt deg fore, "forstår du ikke så ikke diskuter". Det er ditt premiss.

Nei, igjen finner du på ting, dette har jeg ikke skrevet. «Forstår du ikke, ikke bruk det som belegg» tenker jeg. Helt generelt, og til deg spesielt.

Annonse

ostepop123 skrev (Akkurat nå):

Nei, igjen finner du på ting, dette har jeg ikke skrevet. «Forstår du ikke, ikke bruk det som belegg» tenker jeg. Helt generelt, og til deg spesielt.

Mye persondebatt. Blæh.

Uansett, du skrev selv at du er kranglevoren fordi...

ostepop123 skrev (1 time siden):

å ikke være med på å hause opp mer frykt og bekymring enn nødvendig

Det er som sagt subjektivt. Du oppfatter det som riktig å "hause opp" frykt og bekymring "hvis det er nødvendig". Dette er synsing. Du henger deg opp i dette fordi følelser.

Det viktige for deg er ikke om forskningen er god, rett, gal, om forskeren i videoen har rett eller tar feil. Det viktige er dine følelser.

Derfor driver du med hersketeknikker hele tiden. Du vil ikke diskutere sak.

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Du forstår ikke, da har du ingenting å diskutere. Enten det eller så må du si at du tok feil og si at det er greit å diskutere ting du ikke helt forstår.

Takk. Ja, jeg er i ganske god form. Eller mente du det på en stygg måte? Mente du å være slem?

Nei. Jeg forklarer hvordan det er en tankesvikt, når du hevder å være opptatt av å kjempe mot frykt og bekymring, samtidig som du står for nettopp denne frykten og bekymringen.

Du er blitt flinkere til å drive med hersketeknikker, det skal du ha! Jeg er spent på hvilke nye hersketeknikker du vil benytte deg av. For forskningen kan du jo ikke diskutere, du skjønner den jo ikke.

Du, derimot, bør øve deg skikkelig om du har tenkt å fortsette med hersketeknikker, for du suger på det! 

Anonymkode: dc597...cd7

Folk og verden er i ferd med å bli riv ruskende gal......

Får lyst til å filleriste folk som vil innføre hinsides strenge restriksjoner. Hvem tror dere at dere er?? 

Dessverre tror jeg at mange som har tatt vaksiner, angrer. Og da er det veldig greit å skylde på noen.

Anonymkode: 1746c...60a

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Folk og verden er i ferd med å bli riv ruskende gal......

Får lyst til å filleriste folk som vil innføre hinsides strenge restriksjoner. Hvem tror dere at dere er?? 

Dessverre tror jeg at mange som har tatt vaksiner, angrer. Og da er det veldig greit å skylde på noen.

At MANGE angrer på vaksinen? Virkelig ? Mange? 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du, derimot, bør øve deg skikkelig om du har tenkt å fortsette med hersketeknikker, for du suger på det! 

Det håper jeg virkelig jeg gjør, jeg har ingen planer om å øve på det eller bli flink til det, jeg avskyr det. Det ødelegger debatter.

mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Enig. Her trenges det kilde heller enn subjektive "jeg har pratet med mange"-inntrykk.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det håper jeg virkelig jeg gjør, jeg har ingen planer om å øve på det eller bli flink til det, jeg avskyr det. Det ødelegger debatter.

Da skulle det være enkelt å unngå? Eller klarer du ikke å la det være når du føler du kommer til kort i diskusjonen?

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Ja, MANGE. Er det vanskelig å forstå? Kjenner mange som angrer. Du kan tro hva du vil. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, MANGE. Er det vanskelig å forstå? Kjenner mange som angrer. Du kan tro hva du vil. 

Hvis du har en kilde på at mange angrer på å ha tatt vaksinen så er det noe å diskutere ut fra. Hvis ikke så er det personlige erfaringer du sitter alene om å ha. Vi andre kan ikke diskutere hva du synes eller hvilke opplevelser du har, det er bare du som vet hva du synes eller hvilke opplevelser du har.

Har du en kilde så gjør det alt så mye lettere.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja! Det er faktisk veldig vanskelig å forstå at du kjenner MANGE som angrer på at de har tatt vaksinen. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvis du har en kilde på at mange angrer på å ha tatt vaksinen så er det noe å diskutere ut fra. Hvis ikke så er det personlige erfaringer du sitter alene om å ha. Vi andre kan ikke diskutere hva du synes eller hvilke opplevelser du har, det er bare du som vet hva du synes eller hvilke opplevelser du har.

Tror du virkelig at folk vil innrømme offentlig i media eller statistikker at de angrer på vaksinen? Det er jo ikke politisk korrekt, og de vil bli uglesett. Man skal juble for alle bivirkningene av vaksinen og ta dem imot med glede visst. Det at flere er syke etter vaksinen flere måneder i ettertid, er ikke så nøye, bare vi vaksinerer alle flere ganger i året. 

Jeg er fortsatt syk etter vaksinen, og det ser ut som immunforsvaret mitt rett og slett gikk i overdrive på grunn av Moderna. Jeg er aldri syk, har aldri feber, ikke en gang da jeg hadde dobbeltsidig lungebetennelse. Har ikke hatt omgangssyke på 12 år, selv om barna har vært syke hver høst. Etter vaksinen for 2,5 måneder siden har jeg hatt lungebetennelse, blærekatarr, øyekatarr og omgangssyke. I tillegg har jeg hodepine daglig, og er nå på runde 3 med forkjølelse siden vaksinen. Så ja, jeg angrer. Tok vaksinen ene og alene for å kunne se foreldrene mine. Hadde jeg visst at jeg ville slite og ha redusert livskvalitet i flere måneder, ville jeg ha nøyd meg med en dose.

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Du oppfatter det som riktig å "hause opp" frykt og bekymring "hvis det er nødvendig".

Eh, nei. Det var faktisk nøyaktig det motsatte jeg skrev.

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Det viktige for deg er ikke om forskningen er god, rett, gal, om forskeren i videoen har rett eller tar feil. Det viktige er dine følelser

Jeg har ikke engang kommentert på hva mannen på videoen sier, så hva det har med mine følelser å gjøre er uklart. Jeg har heller ingenting å utsette på studien. Det jeg har noe å utsette på, er hvordan du tolker den. Det føler jeg av en eller annen mystisk grunn behov for å imøtegå deg på. Du føler jo kanskje noe rundt dette også?

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Derfor driver du med hersketeknikker hele tiden. Du vil ikke diskutere sak.

Igjen, du finner løpende på dine egne argumenter, som involverer min intensjon, og som du umulig kan vite noe om. Jeg har forsøkt å diskutere sak med deg, men det har vist seg vanskelig. Det er flere aspekter ved studien jeg kunne tenke meg å diskutere, men det vil du kanskje ikke? Jeg tenker på slike ting som type celler de har benyttet, dvs nyreceller. Ville det hatt noe å si om man benyttet muskelceller i stedet? Det er jo i musklene vaksinen blir satt. Jeg kan ikke nok om cellebiologi til å forstå dette, men det hadde vært interessant å vite mer om. 

Milfy Way skrev (2 minutter siden):

Tror du virkelig at folk vil innrømme offentlig i media eller statistikker at de angrer på vaksinen? Det er jo ikke politisk korrekt, og de vil bli uglesett. Man skal juble for alle bivirkningene av vaksinen og ta dem imot med glede visst. Det at flere er syke etter vaksinen flere måneder i ettertid, er ikke så nøye, bare vi vaksinerer alle flere ganger i året. 

Jeg er fortsatt syk etter vaksinen, og det ser ut som immunforsvaret mitt rett og slett gikk i overdrive på grunn av Moderna. Jeg er aldri syk, har aldri feber, ikke en gang da jeg hadde dobbeltsidig lungebetennelse. Har ikke hatt omgangssyke på 12 år, selv om barna har vært syke hver høst. Etter vaksinen for 2,5 måneder siden har jeg hatt lungebetennelse, blærekatarr, øyekatarr og omgangssyke. I tillegg har jeg hodepine daglig, og er nå på runde 3 med forkjølelse siden vaksinen. Så ja, jeg angrer. Tok vaksinen ene og alene for å kunne se foreldrene mine. Hadde jeg visst at jeg ville slite og ha redusert livskvalitet i flere måneder, ville jeg ha nøyd meg med en dose.

Nei, problemet er at vi kan ikke diskutere andres opplevelser. Om du opplever at du prater med mange som angrer på at de har tatt vaksinen så betyr ikke det at det er mange som angrer på at de har tatt vaksinen. Vi kan ikke diskutere at, " @Milfy Way opplever at mange har tatt vaksinen, lurer på hvorfor hun opplever det?". Det er ikke noe objektivt, noe holdbart der.

Hvis det står i Aftenposten, for eksempel, "mange angrer på at de har tatt vaksinen", så er det noe objektivt, noe vi alle må holde med om står der i Aftenposten, samme hva vi har for erfaringer, synes, mener, tenker. Så kan vi diskutere hvorfor det er så mange i Aftenposten som sier at de angrer på å ha tatt vaksinen.

Det er så mye vanskeligere å diskutere en anonym person på nett sine opplevelser.

Jeg mener ikke å undervurdere dine opplevelser, jeg mener heller ikke å si at du tar feil. Du har et poeng i at det er vanskelig for folk å si at de angrer på å ha tatt vaksinen. Men, likevel, det er lettere å diskutere ut fra noe objektivt, noe håndfast, heller enn ut fra en anonym person sine opplevelser.

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Tror du jeg ramser opp navn?

Når mennesker opplever bivirkninger så er det selvfølgelig normalt å angre på en vaksine. Spesielt blandt unge og friske mennesker som med høy sannsynlighet hadde blitt mindre syk av viruset. Eldre og syke tenker nok annerledes, og det skjønner jeg godt.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Tror du jeg ramser opp navn?

Når mennesker opplever bivirkninger så er det selvfølgelig normalt å angre på en vaksine. Spesielt blandt unge og friske mennesker som med høy sannsynlighet hadde blitt mindre syk av viruset. Eldre og syke tenker nok annerledes, og det skjønner jeg godt.

Nei, jeg tror ikke du ramser opp navn. Det er bra du ikke gjør det, for det hjelper ikke. Norge består av over 5 millioner mennesker. Om du ramser opp alle navn du vet om på personer som angrer på at de tok vaksinen så vil du komme opp i 150 navn, maks. 150 av 5,000,000 er ikke mange.

Derfor er det lettere om du viser til noe som bekrefter at mange angrer på at de har tatt vaksinen, heller enn bare selvopplevd. Det skriver jeg ikke for å være slem mot deg, det er bare vanskelig å diskutere noe du opplever.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nei, jeg tror ikke du ramser opp navn. Det er bra du ikke gjør det, for det hjelper ikke. Norge består av over 5 millioner mennesker. Om du ramser opp alle navn du vet om på personer som angrer på at de tok vaksinen så vil du komme opp i 150 navn, maks. 150 av 5,000,000 er ikke mange.

Derfor er det lettere om du viser til noe som bekrefter at mange angrer på at de har tatt vaksinen, heller enn bare selvopplevd. Det skriver jeg ikke for å være slem mot deg, det er bare vanskelig å diskutere noe du opplever.

Nesten 30.000 meldinger om mistenkte bivirkninger etter koronavaksine (varden.no)

Milfy Way skrev (3 minutter siden):

Jo, men nå tror jeg vi prater litt forbi hverandre. Den personen som først brøt inn her pratet om å angre på. Det er en følelse. Det kan basere seg på at, "jeg ønsker jeg fikk en av de andre vaksinene i stedet", det kan basere seg på, "jeg skulle ønske jeg ble syk i stedet", eller, som du er inne på bivirkninger, eller noe helt annet som er utenkelig for meg akkurat nå.

Bivirkninger betyr ikke at personen angrer. Selv om jeg forstår du tenker slik i og med at du selv har dårlig erfaring med vaksinen og angrer.

Derfor sier jeg at det må noe objektivt til, for det å diskutere folk som angrer er vanskelig.

Milfy Way skrev (11 minutter siden):

Det er sol å si at alle som ble solbrente angret på sommeren.

Anonymkode: 23e24...5f0

• Opprett ny...