Anonym bruker Skrevet 14. november 2021 #1 Skrevet 14. november 2021 Mamma har overtatt leiligheten til min oldemor og den er i hennes stil kan du si 😊 så her må jeg gjøre et par grep før jeg flytter inn. Jeg skal bo her kun 2 år, så den skal kun pusses opp for min trivsel. Mine foreldre skal pusse ordentlig opp og selge senere. Dvs ingen dyre løsninger, men noe jeg mestrer selv. Noen som kan guide meg gjennom enkleste måten å få slette vegger på? Det står mellom sånn tapet som "fornyer veggene" og rullesparkle evt helsparkle. Ikke panelplater, Walls 2paint eller lignende. Evt andre alternativer jeg ikke vet om? Må/bør jeg ta av listene? Disse skal males, men usikker på hvit eller samme farge som jeg skal male veggene. Bør en tapet evt settes under lista, så sette listene på igjen etterpå? Og er det lett å legge laminatgulv? Jeg får hjelp av en handy nabo, men jeg vil gjerne slippe å spørre om dette er noe jeg greier selv. Må bare låne en sag evt, har kappet før. Må bare være nøye så det blir lite svinn, for jeg kan være litt rask og tenke feil 😆 Noen med tips? Anonymkode: b2bac...b27
Anonym bruker Skrevet 14. november 2021 #2 Skrevet 14. november 2021 Helt ærlig, jeg tror du må spørre på et forum med menn i stedet.... Anonymkode: 5b341...794
Anonym bruker Skrevet 14. november 2021 #3 Skrevet 14. november 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Helt ærlig, jeg tror du må spørre på et forum med menn i stedet.... Anonymkode: 5b341...794 Eh, nei hvorfor det? Mange utrolig dyktige damer rundt omkring. Så jeg spør her jeg 😊 Er ikke bare mannfolk som kan tapetsere og legge gulv, det er jo også en av de "enklere" tingene. Hadde neppe spurt om å bytte tak eller vinduer akkurat her inne. Men MANGE damer elsker å pusse opp og er flinke til det 👌 Anonymkode: b2bac...b27
Anonym bruker Skrevet 14. november 2021 #4 Skrevet 14. november 2021 Jeg er ikke så veldig handy, men har jo vært med å pusse opp en del. Du trenger ikke å ta av listene for å tapetsere, du får tapetet under uten. Jeg har aldri sett at listene har samme farge som veggene, men sjekk på Pinterest osv så ser du hva som er vanlig. Laminat er lett å legge, bare pass på at ikke alle skjøtene kommer på samme sted, og vær nøye. Anonymkode: ef536...9b5
Anonym bruker Skrevet 14. november 2021 #5 Skrevet 14. november 2021 Jeg har vært med å helsparkle en gang før, det var en sinnsykt stor jobb. Hva med å fjerne tapeten som er der nå? Du kan leie dampmaskin eller kjøpe det rimelig. Listene ville jeg sjekket om var mulig å løsne fra veggen, det er litt varierende. Vi gjorde det i huset vårt, men de var ikke «skutt» fast med spikerpistol, da er det straks litt mer problematisk å unngå å ødelegge de. Er de i heltre, tåler de litt mer. Hvis de lar seg fjerne, vil det være mye lettere å male de og veggen, samt legge gulvet. Laminat er veldig enkelt å legge, bare du starter riktig og har forskjellige lengder slik at skjøtene flyter. YouTube har mye genialt av tips og triks. Sjekk det ut, visuelt er mye bedre enn tekst når det kommer til praktiske oppgaver. Anonymkode: 7136f...2a5
Anonym bruker Skrevet 14. november 2021 #6 Skrevet 14. november 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg har vært med å helsparkle en gang før, det var en sinnsykt stor jobb. Hva med å fjerne tapeten som er der nå? Du kan leie dampmaskin eller kjøpe det rimelig. Listene ville jeg sjekket om var mulig å løsne fra veggen, det er litt varierende. Vi gjorde det i huset vårt, men de var ikke «skutt» fast med spikerpistol, da er det straks litt mer problematisk å unngå å ødelegge de. Er de i heltre, tåler de litt mer. Hvis de lar seg fjerne, vil det være mye lettere å male de og veggen, samt legge gulvet. Laminat er veldig enkelt å legge, bare du starter riktig og har forskjellige lengder slik at skjøtene flyter. YouTube har mye genialt av tips og triks. Sjekk det ut, visuelt er mye bedre enn tekst når det kommer til praktiske oppgaver. Anonymkode: 7136f...2a5 Ps, hvis du skulle finne på å ta bort listene, husk å lage ett merke på de som gjør det lett å finne tilbake til hvilken vegg de hører hjemme. Kan være så enkelt som å skriva bakpå 1-2-3-4, starter til høyre for døren. Anonymkode: 7136f...2a5
Anonym bruker Skrevet 14. november 2021 #7 Skrevet 14. november 2021 Hvorfor gidder du det for to år? Anonymkode: dd5af...63a
Anonym bruker Skrevet 14. november 2021 #8 Skrevet 14. november 2021 Takk for supre tips! Det med å merke listene hadde jeg nok fort glemt oppi kaoset 😊 Kom gjerne med flere tips 😊 Ang å fjerne tapeten som allerede er der tror jeg ikke at jeg orker, fordi flaten under er ikke rett så må likevel gjøre samme jobb etter at gammel tapet er fjernet. Så her ser jeg for meg dobbelt jobb. Usikker på om jeg må male taket, mulig det er mer gult enn hvitt per nå. Er det best å bruke rulle i så fall? Skal Google litt ang lister. Er fint med samme farge på vegg og gulvfliser, men usikker på taklister og evt karmer. Noen som har prøvd å male karmene i samme farge som vegg? Har kun sett dette på Instagram. Anonymkode: b2bac...b27
Anonym bruker Skrevet 14. november 2021 #9 Skrevet 14. november 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor gidder du det for to år? Anonymkode: dd5af...63a Fordi det ser grusomt ut der (beklager oldemor❤). Grusomt. Punktum. 😳 Derfor rimelige løsninger for egen trivsel 😊 Anonymkode: b2bac...b27
Anonym bruker Skrevet 14. november 2021 #10 Skrevet 14. november 2021 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Fordi det ser grusomt ut der (beklager oldemor❤). Grusomt. Punktum. 😳 Derfor rimelige løsninger for egen trivsel 😊 Anonymkode: b2bac...b27 Hehe, det skjønner jeg godt. Hvis de uansett skal pusse opp om to år, kan de ikke like gjerne gjøre det nå? Er jo begrenset hvor mye du sliter på det hvis dere velger materialer som tåler litt. Altså, fliser i gangen i stedet for parkett, steinplate på kjøkken i stedet for tre. Ting som tåler en vinterdag med sørpe og snø, bokstavlig talt. Anonymkode: 7136f...2a5
Anonym bruker Skrevet 14. november 2021 #11 Skrevet 14. november 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Hehe, det skjønner jeg godt. Hvis de uansett skal pusse opp om to år, kan de ikke like gjerne gjøre det nå? Er jo begrenset hvor mye du sliter på det hvis dere velger materialer som tåler litt. Altså, fliser i gangen i stedet for parkett, steinplate på kjøkken i stedet for tre. Ting som tåler en vinterdag med sørpe og snø, bokstavlig talt. Anonymkode: 7136f...2a5 Hvorfor kan ikke folk svare på det folk spør om her inne? Hvorfor skal det alltid tas utgangspunkt i at alle andre sitter med fasiten? Jeg vet da at stein tåler mer enn tre, men jeg skal ikke bytte kjøkken. Har aldri nevnt kjøkken. Jeg vet at flis er knallbra, det har hun allerede i gangen. Jeg skal som nevnt pusse opp for egen trivsel, det er snakk om vegger og gulv som jeg ber om råd til, så jeg trenger ikke råd ang membran og baderomsinnredning, det elektriske anlegget eller lignende. Hvorfor må jeg informere om at mine foreldre ikke har råd til å ta oppussingen akkurat nå, for få svar på det jeg spør om? Jeg vil pusse opp enkelt, vegger og gulv, akkurat nå, for 2 år, fordi jeg vil, fordi det bare er sånn det er. Takk for gode tips ellers 😊 Anonymkode: b2bac...b27
Anonym bruker Skrevet 14. november 2021 #12 Skrevet 14. november 2021 Mal tapeten, fjern tapeten eller sett plater utenpå den. Mye enklere og Kanskje også billigere enn helsparkling. Alternativt riv veggen med tapeten på, sjekk isolasjonen og så legg nye plater. Gulv er enkelt å legge. Og gjort på kort tide pass på at du bruker kappet fra rad en som første på rad to osv Anonymkode: bad65...e6a
Anonym bruker Skrevet 14. november 2021 #13 Skrevet 14. november 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Mal tapeten, fjern tapeten eller sett plater utenpå den. Mye enklere og Kanskje også billigere enn helsparkling. Alternativt riv veggen med tapeten på, sjekk isolasjonen og så legg nye plater. Gulv er enkelt å legge. Og gjort på kort tide pass på at du bruker kappet fra rad en som første på rad to osv Anonymkode: bad65...e6a Ja det med skjøter skal jeg huske på 👌 Helsparkling er nok ikke noe for meg nei. Blir tapet og maling tenker jeg😊 Anonymkode: b2bac...b27
Anonym bruker Skrevet 14. november 2021 #14 Skrevet 14. november 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Hvorfor kan ikke folk svare på det folk spør om her inne? Hvorfor skal det alltid tas utgangspunkt i at alle andre sitter med fasiten? Jeg vet da at stein tåler mer enn tre, men jeg skal ikke bytte kjøkken. Har aldri nevnt kjøkken. Jeg vet at flis er knallbra, det har hun allerede i gangen. Jeg skal som nevnt pusse opp for egen trivsel, det er snakk om vegger og gulv som jeg ber om råd til, så jeg trenger ikke råd ang membran og baderomsinnredning, det elektriske anlegget eller lignende. Hvorfor må jeg informere om at mine foreldre ikke har råd til å ta oppussingen akkurat nå, for få svar på det jeg spør om? Jeg vil pusse opp enkelt, vegger og gulv, akkurat nå, for 2 år, fordi jeg vil, fordi det bare er sånn det er. Takk for gode tips ellers 😊 Anonymkode: b2bac...b27 Haha, jeg skjønner frustrasjonen din! Tenkte det samme som deg. For et par dager siden var det en som spurte etter rimelige løsninger for å pusse opp et bad, og da fikk hun spørsmål om det virkelig var nødvendig å pusse det opp🙈😂 Når du tenker å kun ta det kosmetiske kan det kanskje være en ide å bare male tapeten? Og gulvlister må av når det skal legges nytt gulv. Anonymkode: ef536...9b5
Anonym bruker Skrevet 14. november 2021 #15 Skrevet 14. november 2021 Gulv er lett å legge, men sjekk dørterskler, om det blir noe problemer der om du skal legge nytt gulv oppå det gamle og dermed kommer høyere opp. Vegglister skal i dag ikke være hvite med mindre du har hvite vegger. Gulvlister skal ha samme farge som gulvet, eller veggen, ikke bli en hvit strek gjennom rommet. Taklister skal ha samme farge som taket. Bruk youtube for alt det er verdt, der ligger det prikk til prikk filmer om absolutt alt. Å legge veggfornyer er en helt grei løsning, men du må sparke igjen hull og sånt først da, så ujevnhetene ikke blir for store under. Snakk med de i malebutikken så du får riktig lim under. Hva slags underlag du har avgjør hva slags lim nemlig. Om det ikke blir helt perfekt skjuler kalkmaling litt småfeil. Anonymkode: 4a7e8...c7d
Anonym bruker Skrevet 14. november 2021 #16 Skrevet 14. november 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Haha, jeg skjønner frustrasjonen din! Tenkte det samme som deg. For et par dager siden var det en som spurte etter rimelige løsninger for å pusse opp et bad, og da fikk hun spørsmål om det virkelig var nødvendig å pusse det opp🙈😂 Når du tenker å kun ta det kosmetiske kan det kanskje være en ide å bare male tapeten? Og gulvlister må av når det skal legges nytt gulv. Anonymkode: ef536...9b5 Haha, såpass 😂 Pga tapet med et horribelt mønster fra før så blir det nok en slett tapet og deretter maling🙈 to år går fort men vil trives i to år👌 Ja gulvlistene må jo uansett av, så da er det jo fort gjort å ta av taklistene også og bare tapetsere, male og få opp alle listene helt til slutt når gulvet også er lagt 😊 Anonymkode: b2bac...b27
Anonym bruker Skrevet 14. november 2021 #17 Skrevet 14. november 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Gulv er lett å legge, men sjekk dørterskler, om det blir noe problemer der om du skal legge nytt gulv oppå det gamle og dermed kommer høyere opp. Vegglister skal i dag ikke være hvite med mindre du har hvite vegger. Gulvlister skal ha samme farge som gulvet, eller veggen, ikke bli en hvit strek gjennom rommet. Taklister skal ha samme farge som taket. Bruk youtube for alt det er verdt, der ligger det prikk til prikk filmer om absolutt alt. Å legge veggfornyer er en helt grei løsning, men du må sparke igjen hull og sånt først da, så ujevnhetene ikke blir for store under. Snakk med de i malebutikken så du får riktig lim under. Hva slags underlag du har avgjør hva slags lim nemlig. Om det ikke blir helt perfekt skjuler kalkmaling litt småfeil. Anonymkode: 4a7e8...c7d Ååå, det med dørterskler osv skal jeg være obs på ja. Skal se videoer, lurt! Har gjort dette før men det er 10 år siden, så må friske opp kunnskapen. Og det at ting blir glemt når man står oppi det er lettere å unngå ved å forberede seg. Det med listene er fornuftig, supert tips 👏👏 Ber om tips i butikken så alt blir riktig ja, takk for svar 😊😊 Anonymkode: b2bac...b27
Anonym bruker Skrevet 14. november 2021 #18 Skrevet 14. november 2021 Anonym bruker skrev (57 minutter siden): Hvorfor kan ikke folk svare på det folk spør om her inne? Hvorfor skal det alltid tas utgangspunkt i at alle andre sitter med fasiten? Jeg vet da at stein tåler mer enn tre, men jeg skal ikke bytte kjøkken. Har aldri nevnt kjøkken. Jeg vet at flis er knallbra, det har hun allerede i gangen. Jeg skal som nevnt pusse opp for egen trivsel, det er snakk om vegger og gulv som jeg ber om råd til, så jeg trenger ikke råd ang membran og baderomsinnredning, det elektriske anlegget eller lignende. Hvorfor må jeg informere om at mine foreldre ikke har råd til å ta oppussingen akkurat nå, for få svar på det jeg spør om? Jeg vil pusse opp enkelt, vegger og gulv, akkurat nå, for 2 år, fordi jeg vil, fordi det bare er sånn det er. Takk for gode tips ellers 😊 Anonymkode: b2bac...b27 Ingen som har bedt om avhandling om hvorfor bare fordi man stopper opp og lurer på om dere gjør det mer tungvinte enn nødvendig. Jeg har ikke bedt om forklaring på økonomien til foreldrene dine 🤷🏼♀️ Har gitt deg flere tips, hva du gjør eller ikke er opp til deg. Anonymkode: 7136f...2a5
Anonym bruker Skrevet 14. november 2021 #19 Skrevet 14. november 2021 Jeg synes du bør starte med å male taket, og så maler du listene med samme farge samtidig. Det er utrolig stusselig med nyoppussede vegger og gulnet umalt tak. Jeg vil fraråde deg å ta ned listene, hvis de har stått I flere år kan de være så sprø i treet at de ikke er mulig å ta av uten at de ødelegges. Tro meg, vi har prøvd uten hell på flere hus med gamle lister. Jeg ville lagt veggfornyer. Den kan være litt tung å jobbe med, men det er bare å bruke god tid å ikke ha hastverk, så går det helt fint . Jeg ville også malt gulvlistene hvite, og heller ikke fjernet disse av samme grunn som taklistene. Her kan du få deg kostnader og jobb hvis du ikke får listene hele av. For slik oppussing du skal gjøre ville jeg valgt hvite lister, rett og slett fordi det er lettere med tanke på maling av både tak og vegger. Det er lettere å sparre ut med veggfargen opp mot hvite lister. Det er kjipt hvis du skal ha lister i samme farge som veggen, og er uheldig å søler på det hvite taket. Anonymkode: d7005...02f
Anonym bruker Skrevet 14. november 2021 #20 Skrevet 14. november 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Ingen som har bedt om avhandling om hvorfor bare fordi man stopper opp og lurer på om dere gjør det mer tungvinte enn nødvendig. Jeg har ikke bedt om forklaring på økonomien til foreldrene dine 🤷🏼♀️ Har gitt deg flere tips, hva du gjør eller ikke er opp til deg. Anonymkode: 7136f...2a5 Nei, du har ikke bedt om forklaring på økonomien til foreldrene mine, helt riktig, det var det jeg som nevnte etter at du skrev: Hvis de uansett skal pusse opp om to år, kan de ikke like gjerne gjøre det nå? Jeg spør jo om tips og skriver jo: Jeg skal bo her kun 2 år, så den skal kun pusses opp for min trivsel. Jeg nevner også at jeg skal gjøre dette selv og at de skal pusse opp ordentlig senere. Dvs de skal ikke pusse opp nå, såpass har vi faktisk greid å resonnere oss frem til og blitt enige om at jeg kan gjøre hva jeg vil i leiligheten frem til de tar en renovering senere. Dvs jeg ønsker ikke tips om rimelige ferdighus, kjøkkeninredning eller for den saks skyld fliser i gangen 😊 Anonymkode: b2bac...b27
Anonym bruker Skrevet 14. november 2021 #21 Skrevet 14. november 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Ingen som har bedt om avhandling om hvorfor bare fordi man stopper opp og lurer på om dere gjør det mer tungvinte enn nødvendig. Jeg har ikke bedt om forklaring på økonomien til foreldrene dine 🤷🏼♀️ Har gitt deg flere tips, hva du gjør eller ikke er opp til deg. Anonymkode: 7136f...2a5 Okay, klikk i telefonen, så ut som innlegget var svar motsatt vei. Legger meg flat, teknisk utfordring 🙈 Anonymkode: 7136f...2a5
Anonym bruker Skrevet 14. november 2021 #22 Skrevet 14. november 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg synes du bør starte med å male taket, og så maler du listene med samme farge samtidig. Det er utrolig stusselig med nyoppussede vegger og gulnet umalt tak. Jeg vil fraråde deg å ta ned listene, hvis de har stått I flere år kan de være så sprø i treet at de ikke er mulig å ta av uten at de ødelegges. Tro meg, vi har prøvd uten hell på flere hus med gamle lister. Jeg ville lagt veggfornyer. Den kan være litt tung å jobbe med, men det er bare å bruke god tid å ikke ha hastverk, så går det helt fint . Jeg ville også malt gulvlistene hvite, og heller ikke fjernet disse av samme grunn som taklistene. Her kan du få deg kostnader og jobb hvis du ikke får listene hele av. For slik oppussing du skal gjøre ville jeg valgt hvite lister, rett og slett fordi det er lettere med tanke på maling av både tak og vegger. Det er lettere å sparre ut med veggfargen opp mot hvite lister. Det er kjipt hvis du skal ha lister i samme farge som veggen, og er uheldig å søler på det hvite taket. Anonymkode: d7005...02f Ja vil jo helst slippe å bytte listene, så siden dette kun er kosmetisk så blir nok listene på. Takk for tips. Male tak+lister. Beholde taklistene på. Veggfornyer, male. Må ta av gulvlistene pga gulvlegging, men den risikoen får jeg ta. Gulvet i dag er et rød-oransje gulvbelegg så laminat blir det uten tvil. Ingen gulvmatte i verden kan dekke det gulvet som er nå. Usikker på om jeg vil ha hvite gulvlister eller ikke, men det finner jeg ut av takk for god hjelp 😊 Anonymkode: b2bac...b27
Anonym bruker Skrevet 14. november 2021 #23 Skrevet 14. november 2021 Det du ser på som en rask og enkel fornying, kommer til å være mye mer omfattende enn du tror. Jeg ville ikke forsøkt å ta ned lister - de ødelegges og kan ikke brukes igjen, og listing er mye jobb… Hvis du absolutt MÅ gjøre noe mer med veggene enn å male dem, ville jeg gått for en slik fornyer-tapet, og malt det. Et lag med akryl øverst og nederst ved listene, for å få en noenlunde pen overgang. Mal lister og tak. Gulv kan også males. Er det forresten mye ledninger på veggene? Sjekk opp det først, og ha en plan for dem. Kjøkkenflis kan dekkes med folie, eller males. Anonymkode: 87726...f51
Anonym bruker Skrevet 14. november 2021 #24 Skrevet 14. november 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Ja vil jo helst slippe å bytte listene, så siden dette kun er kosmetisk så blir nok listene på. Takk for tips. Male tak+lister. Beholde taklistene på. Veggfornyer, male. Må ta av gulvlistene pga gulvlegging, men den risikoen får jeg ta. Gulvet i dag er et rød-oransje gulvbelegg så laminat blir det uten tvil. Ingen gulvmatte i verden kan dekke det gulvet som er nå. Usikker på om jeg vil ha hvite gulvlister eller ikke, men det finner jeg ut av takk for god hjelp 😊 Anonymkode: b2bac...b27 Sjekk hva som er under gulvbelegget. Kan være tregulv. Uansett ville jeg heller malt gulvbelegget enn å ta av gulvlister og legge nytt! Her er også ledninger langs lister en potensiell jobb, nemlig. Anonymkode: 87726...f51
Anonym bruker Skrevet 14. november 2021 #25 Skrevet 14. november 2021 YouTube Anonymkode: 143ed...e91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå