Gå til innhold

Kraftige smerter i mellomgulvet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

som kommer mest på natta. Ikke hver dag. Såpass vondt at jeg må gå rundt, klemme hardt mot mellomgulvet og magen helt øverst. Kan flytte seg litt til høyre og over til ryggen mellom skulderbladene og tilbake, men mest i mellomgulvet. Smertestillende hjelper ikke. Fikk pinex forte som jeg prøvde idag, da det plutselig satte igang på dagen. Det kom rett opp, kastet opp 3 gang. Vet ikke om det var pinex eller pga smetter. Men ikke kastet opp de andre gangene jeg har hatt anfall de suste 6 ukene. Dette var 8 gang på 6 uker. 

Noen som har vært borti det samme? Ene legen mente magesår, brokk på spiserøret og noe annet jeg ikke husker. Fastlegen mente det kunne være galleblæra. 

Har vært hos fastlegen, skal til ultralyd av magen på mandag.

Anonymkode: f4b9d...85c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Galleblære. Fint du skal sjekke det ut! Mine plager startet på den måten før det tok helt av 

Anonymkode: 4247b...7fa

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Galleblære. Fint du skal sjekke det ut! Mine plager startet på den måten før det tok helt av 

Uff. Måtte du operere da?

Tørr ikke spise noe, for føler det påvirker anfallene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Uff. Måtte du operere da?

Tørr ikke spise noe, for føler det påvirker anfallene. 

Enda større grunn til å tro det er galle hvis det påvirkes av maten. Jeg hadde små anfall i flere år, sjeldent, men til slutt kom de veldig hyppig, så jeg ble operert nå i høst. Så deilig å slippe smertene 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Enda større grunn til å tro det er galle hvis det påvirkes av maten. Jeg hadde små anfall i flere år, sjeldent, men til slutt kom de veldig hyppig, så jeg ble operert nå i høst. Så deilig å slippe smertene 

Har aldri hatt sånne smerter før. Dette dukket plutselig opp for 5-6 uker siden. Og veldig forskjellig hvor lenge de varer. Alt fra 20 min til 6 timer. 

Er det kikhullsoperasjon? Må man ta noen hensyn i ettertid, matmessig?

Skrevet

Høres ut som gallesteinsanfall.... sinnsykt vondt. Husker jeg sov sittende i sofaen noen netter, der jeg måtte støtte skuldra til sofaputa for å få sove... var smertefullt å ligge på mage eller rygg.

Anonymkode: 761d9...6cb

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Høres ut som gallesteinsanfall.... sinnsykt vondt. Husker jeg sov sittende i sofaen noen netter, der jeg måtte støtte skuldra til sofaputa for å få sove... var smertefullt å ligge på mage eller rygg.

Eneste som kan hjelpe er å sitte foroverbøyd. Så hjelper plutselig ikke det heller. Blir jo så sliten. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Eneste som kan hjelpe er å sitte foroverbøyd. Så hjelper plutselig ikke det heller. Blir jo så sliten. 

Kom deg til lege og få tatt en blodprøve og henvisning til ultralyd for å få bekreftet gallestein. Har du ofte anfall så kan du be legen om operasjon.  Jeg ble operert for 11 år siden. Og ikke hatt noen plager.

Kan være lurt å tenke etter hva du spiste før anfallene, er nok noe i maten  du reagerer på. Jeg reagerte ofte på krydret mat...

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Kom deg til lege og få tatt en blodprøve og henvisning til ultralyd for å få bekreftet gallestein. Har du ofte anfall så kan du be legen om operasjon.  Jeg ble operert for 11 år siden. Og ikke hatt noen plager.

Kan være lurt å tenke etter hva du spiste før anfallene, er nok noe i maten  du reagerer på. Jeg reagerte ofte på krydret mat...

Har vært hos legen, skal på ultralyd på mandag.

Føler jeg ikke kan spise noe. Så tørr ikke spise. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har aldri hatt sånne smerter før. Dette dukket plutselig opp for 5-6 uker siden. Og veldig forskjellig hvor lenge de varer. Alt fra 20 min til 6 timer. 

Er det kikhullsoperasjon? Må man ta noen hensyn i ettertid, matmessig?

Vondt i skuldra og? Var sånn legen satt «diagnose» på meg før jeg tok ultralyd i forbindelse med noe andre magesmerter.  Til slutt ble smertene så utholdelig at jeg måtte oppsøke legevakt og få morfin. 

det som kan hjelpe er voltaren akkurat når du kjenner det kommer! Pinex har ingen effekt. 

Det er kikhull ja. Null stress. Jeg har ingen problemer og spiser nå lavkarbo igjen med god effekt :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

som kommer mest på natta. Ikke hver dag. Såpass vondt at jeg må gå rundt, klemme hardt mot mellomgulvet og magen helt øverst. Kan flytte seg litt til høyre og over til ryggen mellom skulderbladene og tilbake, men mest i mellomgulvet. Smertestillende hjelper ikke. Fikk pinex forte som jeg prøvde idag, da det plutselig satte igang på dagen. Det kom rett opp, kastet opp 3 gang. Vet ikke om det var pinex eller pga smetter. Men ikke kastet opp de andre gangene jeg har hatt anfall de suste 6 ukene. Dette var 8 gang på 6 uker. 

Noen som har vært borti det samme? Ene legen mente magesår, brokk på spiserøret og noe annet jeg ikke husker. Fastlegen mente det kunne være galleblæra. 

Den legen som mente det er magesår, gjorde ikke den legen noe mer med det?

Anonymkode: c6472...2c4

Skrevet

Hei, Dette kan minne om gallestensmerter, spesielt siden du ikke greier å være i ro når smertene kommer. Du bør få en henvisning til ultralyd eller mr for å finne ut av det, om det er stener der,  Voltarol stikkpiller kan hjelpe bedre tror jeg hvis det er gallesten....God bedring :) 

Skrevet

Har du tenkt på hva som kan utløse smertene. "Tung" mat som spekemat f.eks? Nå skal jeg ikke diagnostisere noe som helst, men kanskje syrenøytraliserende kan hjelpe. Enkelte smertestillende tabletter, er ikke særlig bra for magen i hvert fall

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Vondt i skuldra og? Var sånn legen satt «diagnose» på meg før jeg tok ultralyd i forbindelse med noe andre magesmerter.  Til slutt ble smertene så utholdelig at jeg måtte oppsøke legevakt og få morfin. 

det som kan hjelpe er voltaren akkurat når du kjenner det kommer! Pinex har ingen effekt. 

Det er kikhull ja. Null stress. Jeg har ingen problemer og spiser nå lavkarbo igjen med god effekt :)

Mellom skulderbladene ja. 

Skrevet
prekæs skrev (1 time siden):

Har du tenkt på hva som kan utløse smertene. "Tung" mat som spekemat f.eks? Nå skal jeg ikke diagnostisere noe som helst, men kanskje syrenøytraliserende kan hjelpe. Enkelte smertestillende tabletter, er ikke særlig bra for magen i hvert fall

Går fast på syrenøytraliserende. Spiste lite i går. Men det var gryterett. Så var nok for mye krydder i den. 

Skrevet

Hørtes akkurat som mine symptomer da jeg hadde magesår... grusomt vondt.

Anonymkode: e529c...b56

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hørtes akkurat som mine symptomer da jeg hadde magesår... grusomt vondt.

Anonymkode: e529c...b56

Ja, dette er nesten som rier. Bare uten pause, med ekstra topper.

Skrevet

Jeg hadde flere måneder med sånne smerter i fjor høst. Turde ikke spise noe særlig. De fant ingenting på gastroskopi, og på ultralyd fant de ikke noe gallestein el.l. men fettlever. Er overvektig. Smertene gikk over da jeg gikk ned noen kg, men jeg er fortsatt redd for å spise… 

Anonymkode: 3bca1...a73

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 14.11.2021 den 1.25):

Jeg hadde flere måneder med sånne smerter i fjor høst. Turde ikke spise noe særlig. De fant ingenting på gastroskopi, og på ultralyd fant de ikke noe gallestein el.l. men fettlever. Er overvektig. Smertene gikk over da jeg gikk ned noen kg, men jeg er fortsatt redd for å spise… 

Anonymkode: 3bca1...a73

Uff. Så ille. Men du har ikke hatt noe mer problemer eller at du gikk ned litt? Er selv overvektig. 

Hvor ofte hadde du anfall ca?

Skrevet

Det var ingen gallestein å se på ul. Så da vet jeg ikke hva dette kan være. Fikk ikke spurt så mye, men kan steinen eller grus ha passert? Eller må sånt opereres uansett?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det var ingen gallestein å se på ul. Så da vet jeg ikke hva dette kan være. Fikk ikke spurt så mye, men kan steinen eller grus ha passert? Eller må sånt opereres uansett?

Kan passere, må ikke alltid opereres.

Anonymkode: a7987...e65

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 13.11.2021 den 16.52):

Høres ut som gallestein. 

Anonymkode: 4c2cb...e5a

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Høres ut som gallestein. 

Anonymkode: 4c2cb...e5a

De fant ingen på ul.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Kan passere, må ikke alltid opereres.

Anonymkode: a7987...e65

Rart han som tok ul ikke sa det. Hører jo om nyrestein som kommer ut av seg selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...