Gå til innhold

Fullamme etter 6 mnd gammel baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere :) Jeg har ikke ammet før men ammer nå mitt barn. De sier at man kan bare gi morsmelk fram til 6 mnd. Men etter det så må man begynne med fast føde.. Jeg har prøvd å lese meg opp til det men finner ikke ut av noe. Er det noen som vet hvorfor man må begynne med fast føde etter 6 mnd?, og hvorfor man ikke kan bare holde seg til morsmelk videre etter dem er fylt 6 mnd? 

Tusen Takk for svar på dette ☺️

Anonymkode: 998dd...ec9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan vel begynne med smaksprøver fra 4 mnd? Gunstig for å utvikle smaksløker.. 

Morsmelk er ikke nok etter 6 mnd. Snakk med helsesykepleier 

Anonymkode: 7ab00...683

Skrevet

Jernlagrene de er født med er oppbrukt etter seks mnd og melken inneholder ikke jern og de trenger derfor mat med jern i.

Anonymkode: 7173f...53c

Skrevet

Aha okey. Takk for svar ☺️

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Man kan vel begynne med smaksprøver fra 4 mnd? Gunstig for å utvikle smaksløker.. 

Morsmelk er ikke nok etter 6 mnd. Snakk med helsesykepleier 

Anonymkode: 7ab00...683

Ja det er sant. Men siden man fullammer så trenger man ikke å gi fra før 6 mnd, man anses heller ikke som fullammer viss man gir fast føde itillegg fra 4 mnds alder. ☺️

Skrevet

De trenger rett og slett mer næring enn morsmelk gir. Spesielt viktig er jern, men det er også sånn at de må ha mat som er litt tyngre fordøyelig og holder de mett lenger. Morsmelk er veldig lett fordøyelig, men fra 6 mnd begynner barna blir ganske mye mer mobile, aktive osv og kan ikke ammes annenhver time døgnet rundt for å få nok næring.

Ene datteren min var ikke helt enig da, hun fikk diare nesten uansett hva jeg prøvde å gi henne av smaksprøver. Så vi begynte med smaksprøver da hun var litt over 5 mnd, men hun var 7 mnd før hun faktisk tålte det. Helsesøster mente hun var veldig sensitiv i magen, så vi gav ikke gluten før hun var enda eldre. Hun fikk smaksprøver, så bare morsmelk til magen var stabil igjen, smaksprøver, bare morsmelk til magen var stabil osv. Holdt på sånn i over 2 mnd før hun plutselig kunne spise litt grøt og most frukt uten å få diare.

Men på slutten der, når hun var drøye 7 mnd, krabbet, reiste seg etter møblene osv.... Hun var sulten HELE tiden, mormelken holdt ikke lenge før hun var sulten igjen altså. I tillegg syntes hun det var kjedelig å ligge ved brystet og slapp puppen hele tiden for å se hva som skjedde i rommet.

Man merker at de er klar for mer solid føde ;)

Anonymkode: 0165e...343

Skrevet

Jeg har hatt ett barn som ikke ville ha fast føde før han var nærmere ett år. Vi prøvde så godt vi kunne, men han nektet å åpne munnen. 

(Mye halsbetennelse etc som sikkert førte til smerte)

Men en ting er å amme, men å fulleamme så store barn krever mye. Hele døgnet. Jeg er kjempeposetiv til amming, men man kan amme lenge uten at det er hovednæring.

Anonymkode: 96746...ef9

Skrevet

Fullammet min ene datter til hun var 9 mnd fordi hun kastet opp all fast føde konsekvent. 
Hun fikk nok næring i hvert fall, ble god og rund. Er i dag en sprek, atletisk og sunn ung dame.

Anonymkode: 3af88...21c

Skrevet

Fullammet alle mine til rundt 8 mnd. Begynte å gi dem smaksbiter fra ca 6 mnd, men de hang i puppen konstant og var ikke særlig interessert. Det kom veldig naturlig når vokste til. 

Anonymkode: df59c...7cf

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fullammet alle mine til rundt 8 mnd. Begynte å gi dem smaksbiter fra ca 6 mnd, men de hang i puppen konstant og var ikke særlig interessert. Det kom veldig naturlig når vokste til. 

Anonymkode: df59c...7cf

Jeg og fullammet til 9 mnd. Hun ville ikke ha mat. Tok blodprøver og de var helt fine. 

Anonymkode: 9e63a...beb

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Hei dere :) Jeg har ikke ammet før men ammer nå mitt barn. De sier at man kan bare gi morsmelk fram til 6 mnd. Men etter det så må man begynne med fast føde.. Jeg har prøvd å lese meg opp til det men finner ikke ut av noe. Er det noen som vet hvorfor man må begynne med fast føde etter 6 mnd?, og hvorfor man ikke kan bare holde seg til morsmelk videre etter dem er fylt 6 mnd? 

Du MÅ begynne med fast føde senest ved 6 mnd. Morsmelk inneholder ikke nok jern og sink til at du kan fortsette å fullamme. Det er også gunstig å introdusere fast føde tidlig mtp å forhindre allergier. Du kan IKKE gi kun morsmelk etter 6 mnd. 

Alle de som svarer og sier de fullammet til 8-9 måneder høres til unntaket, selv om de alle ser ut til å samles i denne tråden. Det er ikke anbefalt med kun morsmelk etter 6 mnd. De aller fleste babyer liker mat og kaster ikke opp av mat og har godt av den ekstra næringen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Du kan fortsette å fullamme opp til ett års alder, under forutsetning av at du går til kontroller hos helsesøster for å sjekke at ditt barn ikke blir jernfattig. Det er ingen ting som heter at jernlagrene er tomme etter eksakt 6 måneder. For noen er det før, for andre er det etter. Og i så fall kan du gi jerntilskudd. Alle andre næringsstoffer får barnet via melken. Faktisk så bruker enkelte sekter dette bevisst: de har i sin filosofi at de ikke skal bruke andre typer prevensjon av religiøse grunner. Jeg tenker nå på f eks Smiths venner. I stedet fullammer de, fordi man da unngår å få eggløsning. Og de benytter seg av disse tjenestene hos helsesøster. Du kan rolig fullamme ditt barn så lenge du holder følge med jernlagrene, HI!

Anonymkode: 0933d...c00

Skrevet
Pobie skrev (31 minutter siden):

Du MÅ begynne med fast føde senest ved 6 mnd. Morsmelk inneholder ikke nok jern og sink til at du kan fortsette å fullamme. Det er også gunstig å introdusere fast føde tidlig mtp å forhindre allergier. Du kan IKKE gi kun morsmelk etter 6 mnd. 

Alle de som svarer og sier de fullammet til 8-9 måneder høres til unntaket, selv om de alle ser ut til å samles i denne tråden. Det er ikke anbefalt med kun morsmelk etter 6 mnd. De aller fleste babyer liker mat og kaster ikke opp av mat og har godt av den ekstra næringen. 

"MÅ"? Du har ikke peiling.

"De aller fleste babyer liker mat" er ikke det samme som "ingen babyer kan leve uten fast føde". Selvsagt kan de det, hvis deres behov blir ivaretatt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

"MÅ"? Du har ikke peiling.

"De aller fleste babyer liker mat" er ikke det samme som "ingen babyer kan leve uten fast føde". Selvsagt kan de det, hvis deres behov blir ivaretatt.

Behovene blir jo ikke ivaretatt når de ikke får i seg næringsstoffene de trenger. Ja, det finnes tilfeller der en baby ikke har fått i seg fast føde etter 6 mnd og det gikk bra, men det er ikke anbefalt at man velger å utsette fast føde fordi det er så koselig å amme og man ikke har lyst til å styre med mat. HI høres ut som hun tilhører sistnevnte gruppe. Man skal selvføgelig introdusere fast føde senest ved 6 mnd med mindre det er diagnoser inne i bildet. 

Skrevet
Pobie skrev (8 timer siden):

Behovene blir jo ikke ivaretatt når de ikke får i seg næringsstoffene de trenger. Ja, det finnes tilfeller der en baby ikke har fått i seg fast føde etter 6 mnd og det gikk bra, men det er ikke anbefalt at man velger å utsette fast føde fordi det er så koselig å amme og man ikke har lyst til å styre med mat. HI høres ut som hun tilhører sistnevnte gruppe. Man skal selvføgelig introdusere fast føde senest ved 6 mnd med mindre det er diagnoser inne i bildet. 

Wow snakk om å tru det verste om folk. For det første var dette noe jeg bare lurte på for jeg har ikke hørt noe om hvorfor man bare kan fullamme til 6 mnd og ikke etter, det var bare noe som plutselig dukket opp i hode mitt i går mens jeg ammet.  Så for det første så har jeg ingenting imot med å lage mat til babyen min.  Selvsagt er det koselig å amme og håper jeg kan amme så lenge som mulig (de sier opp til 2 år er best å amme til) Men det er også strev med å amme da babyen ikke alltid er rolig ved amming og andre ting som følger med ved lekking av melk konstant osv osv osv. Så dette handler så absolutt ikke at det er kun koselig og at jeg ikke gidder å styre med mat. Har andre barn og har hatt null stress med å styre med mat til dem ☺️ jeg har bare ikke fått til ammingen med de andre og håper jeg får det til denne gangen. Men dette var tydeligvis feil av meg å lure på her inne. 

Til dere andre tusen takk for svar. ☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...