Anonym bruker Skrevet 15. november 2021 #26 Skrevet 15. november 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg banner, mine barn banner ikke hehehe her har det fått motsatt effekt. Aldri hørt de si et ord, har 4 barn fra 4 - 13 år😂 Anonymkode: d6bbd...632 Samme her. Barna her er raske med å ta meg, hvis jeg sier faen feks. Min mor var fæl til å banne da jeg var barn, banner sjeldent, men det kan komme noen gloser av og til. Gjett om jeg får høre det! 😂Hadde noen tatt fra meg tlf eller pad pga det, hadde jeg lagt de for hat. Anonymkode: b75b1...5ed
Anonym bruker Skrevet 15. november 2021 #27 Skrevet 15. november 2021 Jeg har forklart mine at de ikke får lov å bruke ord de ikke vet betydningen av eller ord de ser påvirker andre i negativ retning. Jeg sier også at de som banner gjør det fordi de ikke vet bedre og ikke kan bruke normale ord i steder for banning. Derfor banner de ikke. Vet at far og hans venner bruker en del banneord, og vet barna synes det er teit. Har barn fra voksen til barneskole, og ingen av de banner. Ene sier ofte hun jar lyst til å banne når hun er sint (pubertal så det holder), men hun gjør det aldri Mulig de banner ute blant venner, men det hører jeg ikke, og får ikke gjort noe med. Anonymkode: e7384...df1
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #28 Skrevet 16. november 2021 Banning her er selvsagt helt lov. Jeg tror ikke på verken himmel eller helvete, og ser derfor ingen grunn til at det er "stygt" å si faen, dæven, helvete, satans, jævlig eller lignende. Det er ikke styggere enn å si troll, heks, enhjørning, drage, spøkelse, nøkken, flat jordklode eller andre ikke-eksisterende ting. Jeg lærer ungene at de ikke trenger å si det foran de slektningene som er kristne, fordi de tror på de greiene og får vondt i religionsnervene sine av å høre de orda. Men hos meg kan de si dem alt de vil. Følgelig blir slike ord lite brukt - de har nemlig ingen sjokkerende effekt og de oppnår ikke noe spesielt fra meg enten de bruker dem eller ikke. Jeg syns heller ikke det er stygt med kuk, fitte, kuse, pule, ræv, rass, knulle, kukost eller andre tilsvarende ord. Det er kroppsdeler og kroppsfunksjoner som vi mennesker har tendens til å skambelegge. Jeg sier som før: du kan være litt nøye med hvor og til hvem du bruker disse ordene, siden mange andre føler at de er vulgære. Men ut over det er det ikke noe fælt eller slemt i å si kuse eller knulle. Der jeg setter ned foten, er når ord brukes til å skjelle ut andre eller være stygg mot andre. Derfor aksepterer jeg ikke soper, drittsekk, åndsing, nigger, krøpling osv. Et nedvurderende ord på et annet menneske er aldri greit. Anonymkode: a0493...507
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #29 Skrevet 16. november 2021 Gjør som Emil, ta barna til side og fortell de alle ordene de ikke får bruke. Anonymkode: cab5d...545
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #30 Skrevet 16. november 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Banning her er selvsagt helt lov. Jeg tror ikke på verken himmel eller helvete, og ser derfor ingen grunn til at det er "stygt" å si faen, dæven, helvete, satans, jævlig eller lignende. Det er ikke styggere enn å si troll, heks, enhjørning, drage, spøkelse, nøkken, flat jordklode eller andre ikke-eksisterende ting. Jeg lærer ungene at de ikke trenger å si det foran de slektningene som er kristne, fordi de tror på de greiene og får vondt i religionsnervene sine av å høre de orda. Men hos meg kan de si dem alt de vil. Følgelig blir slike ord lite brukt - de har nemlig ingen sjokkerende effekt og de oppnår ikke noe spesielt fra meg enten de bruker dem eller ikke. Jeg syns heller ikke det er stygt med kuk, fitte, kuse, pule, ræv, rass, knulle, kukost eller andre tilsvarende ord. Det er kroppsdeler og kroppsfunksjoner som vi mennesker har tendens til å skambelegge. Jeg sier som før: du kan være litt nøye med hvor og til hvem du bruker disse ordene, siden mange andre føler at de er vulgære. Men ut over det er det ikke noe fælt eller slemt i å si kuse eller knulle. Der jeg setter ned foten, er når ord brukes til å skjelle ut andre eller være stygg mot andre. Derfor aksepterer jeg ikke soper, drittsekk, åndsing, nigger, krøpling osv. Et nedvurderende ord på et annet menneske er aldri greit. Anonymkode: a0493...507 Banneord brukes jo til det. Mange av de barna som får lov å banne hjemme er jo de som kaller andre «jævla kuk» eller «faens fitte». Det er ord du ikke anser som stygge, men satt sammen blir de nedlatende, og det aksepterer du jo ikke. Jeg jobbet med en klasse i et pr for å få slutt på å kalle hverandre stygge ting og å banne konstant. De som hadde de verste barna var de som tillot banning hjemme. Nå sier jeg ikke at dine barn ikke vet forskjellen på når ordene kan og ikke kan brukes, men dess mer de bruker ordene, dess mer er det lett å glemme seg, og man bruker ordene mot og om andre mye lettere. Anonymkode: e7384...df1
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #31 Skrevet 16. november 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Banneord brukes jo til det. Mange av de barna som får lov å banne hjemme er jo de som kaller andre «jævla kuk» eller «faens fitte». Det er ord du ikke anser som stygge, men satt sammen blir de nedlatende, og det aksepterer du jo ikke. Jeg jobbet med en klasse i et pr for å få slutt på å kalle hverandre stygge ting og å banne konstant. De som hadde de verste barna var de som tillot banning hjemme. Nå sier jeg ikke at dine barn ikke vet forskjellen på når ordene kan og ikke kan brukes, men dess mer de bruker ordene, dess mer er det lett å glemme seg, og man bruker ordene mot og om andre mye lettere. Anonymkode: e7384...df1 Det er jo bare tull. Du kan for det første ikke vite hva foreldrene «tillot hjemme». Og for det andre er det ikke ordene i seg selv som skaper mobbingen. Den starter med en holdning. Har man tendens til å sjikanere andre og bruke nedsettende karakteristikker på andre, så er det virkelig ikke på grunn av tabuordene man gjør det. De som mobber og skjeller ut andre kan selvsagt komme til å benytte tabuord om folk i tillegg, men det har da null og niks å gjøre med om foreldrene «gir dem konsekvens» for banning eller ikke. De blir ikke snillere av å bytte ut «faens kjerring» med «feite kjerring». Anonymkode: a0493...507
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #32 Skrevet 16. november 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det er jo bare tull. Du kan for det første ikke vite hva foreldrene «tillot hjemme». Og for det andre er det ikke ordene i seg selv som skaper mobbingen. Den starter med en holdning. Har man tendens til å sjikanere andre og bruke nedsettende karakteristikker på andre, så er det virkelig ikke på grunn av tabuordene man gjør det. De som mobber og skjeller ut andre kan selvsagt komme til å benytte tabuord om folk i tillegg, men det har da null og niks å gjøre med om foreldrene «gir dem konsekvens» for banning eller ikke. De blir ikke snillere av å bytte ut «faens kjerring» med «feite kjerring». Anonymkode: a0493...507 Jeg vet hva foreldrene tillot hjemme. De som tillot banning og mente det var dagligdagse ord i den klassen unnskyldte også de nevnte tingene som en sjargong blant elevene i stedet for å ta tak i det Anonymkode: e7384...df1
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #33 Skrevet 17. november 2021 Anonym bruker skrev (På 16.11.2021 den 8.45): Jeg vet hva foreldrene tillot hjemme. De som tillot banning og mente det var dagligdagse ord i den klassen unnskyldte også de nevnte tingene som en sjargong blant elevene i stedet for å ta tak i det Anonymkode: e7384...df1 Men da har jeg jo rett i at det startet med en holdning…. 🙄 Anonymkode: a0493...507
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #34 Skrevet 17. november 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Men da har jeg jo rett i at det startet med en holdning…. 🙄 Anonymkode: a0493...507 Nei, hun avkreftet jo nettopp det. Følg med! Anonymkode: cab5d...545
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #35 Skrevet 17. november 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei, hun avkreftet jo nettopp det. Følg med! Anonymkode: cab5d...545 Nei, hun sa at foreldrene ikke fulgte opp mobbing og utskjelling. Det burde de. Men å luke i selve ordforrådet er en helt annen sak. Anonymkode: a0493...507
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #36 Skrevet 18. november 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Nei, hun sa at foreldrene ikke fulgte opp mobbing og utskjelling. Det burde de. Men å luke i selve ordforrådet er en helt annen sak. Anonymkode: a0493...507 Det er ikke å ha et godt ordforråd å banne i alle fall. Det er mangel på det. Alle banneord er negativt ladet. Hvis man skriker «faens fitte» når man smeller lilletåa inn i bordbenet, så sier man egentlig djevelens vagina. Hva er poenget med å si det? Og hvorfor i all verden skal man si det? Og hvorfor er det vanskelig å si «au»? Anonymkode: e7384...df1
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #37 Skrevet 18. november 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det er ikke å ha et godt ordforråd å banne i alle fall. Det er mangel på det. Alle banneord er negativt ladet. Hvis man skriker «faens fitte» når man smeller lilletåa inn i bordbenet, så sier man egentlig djevelens vagina. Hva er poenget med å si det? Og hvorfor i all verden skal man si det? Og hvorfor er det vanskelig å si «au»? Anonymkode: e7384...df1 Fordi at noen ganger så må man ty til kraftigere skyts. Jeg banner ikke ofte, men noen ganger er det høyst nødvendig å si jævla tosk, eller faen i helvete når jeg slår meg. Anonymkode: cd4e7...2e6
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #38 Skrevet 18. november 2021 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Fordi at noen ganger så må man ty til kraftigere skyts. Jeg banner ikke ofte, men noen ganger er det høyst nødvendig å si jævla tosk, eller faen i helvete når jeg slår meg. Anonymkode: cd4e7...2e6 Tror du på et djevel, et helvete og en fanden? Hvis ikke er det ikke kraftigere skyts, da er det meningsløst skyts. "Det var som bare fantasifoster som jeg ikke tror på!", har liksom ikke samme klang som, "au!". Anonymkode: cab5d...545
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #39 Skrevet 18. november 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Fordi at noen ganger så må man ty til kraftigere skyts. Jeg banner ikke ofte, men noen ganger er det høyst nødvendig å si jævla tosk, eller faen i helvete når jeg slår meg. Anonymkode: cd4e7...2e6 Hvorfor er det nødvendig? Og hva betyr det? Anonymkode: e7384...df1
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #40 Skrevet 18. november 2021 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Tror du på et djevel, et helvete og en fanden? Hvis ikke er det ikke kraftigere skyts, da er det meningsløst skyts. "Det var som bare fantasifoster som jeg ikke tror på!", har liksom ikke samme klang som, "au!". Anonymkode: cab5d...545 Jeg bruker ordene som et kraftuttrykk, uten noen dypere mening. Noen ganger er et saftig helvete kun det som passer. Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor er det nødvendig? Og hva betyr det? Anonymkode: e7384...df1 Fordi det letter på trykket. Det blir ikke det samme å si søren og. Anonymkode: cd4e7...2e6
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #41 Skrevet 18. november 2021 Jeg har alltid bannet som en bryggesjauer, både som barn og som voksen. Det var ok hjemme hos meg, men det var ikke rom for å kalle andre stygge ting. Den sammenhengen tror jeg rett og slett ikke på. Hva gjelder egne barn, lærer jeg dem at det ikke er farlig å banne (det er jo bare ord, som ikke skader noen), men at det gjerne er greit å la være å gjøre det når man er på skolen eller med på noe sosialt, fordi mange voksne har problemer med at barn banner. Selv ser tilpasser jeg jo også språkbruken min til situasjonen, jeg unngår f.eks. å banne i jobbmøter eller i samtale med folk jeg ikke kjenner godt, eller som er religiøse. Dette med å straffe barn (ja, det er straff, ikke konsekvens) for å bruke bestemte ord, skjønner jeg ingenting av. Barn må - som voksne - lære at ikke all språkbruk passer i alle sammenhenger, men det får man til uten straff, altså. Anonymkode: 6397c...411
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #42 Skrevet 18. november 2021 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Jeg bruker ordene som et kraftuttrykk, uten noen dypere mening. Noen ganger er et saftig helvete kun det som passer. Fordi det letter på trykket. Det blir ikke det samme å si søren og. Anonymkode: cd4e7...2e6 "Faen" og "Søren" betyr jo uansett det samme. Anonymkode: f64a7...882
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #43 Skrevet 18. november 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Hvorfor er det nødvendig? Og hva betyr det? Anonymkode: e7384...df1 Det er språkbruk spm viser følelser. "Jævla tosk" betyr som oftest at man er oppgitt eller sint på grunn av at den andre gjør eller sier noe som er opplagt feil. "Faen i Helvete" brukes som regel som et rent kraftuttrykk. Ved å bruke slike ord som vi er opplært til at er litt forheksede, tabu og har kraft ut over selve betydningen kan vi redusere opplevelsen av smerte. https://www.klikk.no/side3/vitenskap/banning-lindrer-smerter-6917440 I tillegg får vi reaksjon fra omgivelsene. Jeg tror noe av det samme kan oppnås med gråt og uartigulerte hyl, men banning har i mange miljøer høyere sosial status. Anonymkode: f64a7...882
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #44 Skrevet 18. november 2021 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): "Faen" og "Søren" betyr jo uansett det samme. Anonymkode: f64a7...882 Men de gjør ikke samme nytten. Anonymkode: cd4e7...2e6
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #45 Skrevet 18. november 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg bruker ordene som et kraftuttrykk, uten noen dypere mening. Noen ganger er et saftig helvete kun det som passer. Fordi det letter på trykket. Det blir ikke det samme å si søren og. Anonymkode: cd4e7...2e6 Det er fortsatt ikke nødvendig Anonymkode: e7384...df1
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #46 Skrevet 18. november 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er språkbruk spm viser følelser. "Jævla tosk" betyr som oftest at man er oppgitt eller sint på grunn av at den andre gjør eller sier noe som er opplagt feil. "Faen i Helvete" brukes som regel som et rent kraftuttrykk. Ved å bruke slike ord som vi er opplært til at er litt forheksede, tabu og har kraft ut over selve betydningen kan vi redusere opplevelsen av smerte. https://www.klikk.no/side3/vitenskap/banning-lindrer-smerter-6917440 I tillegg får vi reaksjon fra omgivelsene. Jeg tror noe av det samme kan oppnås med gråt og uartigulerte hyl, men banning har i mange miljøer høyere sosial status. Anonymkode: f64a7...882 Jeg sier «au». Banning er ikke i noen sammenheng nødvendig Anonymkode: e7384...df1
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #47 Skrevet 18. november 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Det er fortsatt ikke nødvendig Anonymkode: e7384...df1 For meg er det nødvendig. Hvorfor krangler du på det? Anonymkode: cd4e7...2e6
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #48 Skrevet 18. november 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): For meg er det nødvendig. Hvorfor krangler du på det? Anonymkode: cd4e7...2e6 Jeg krangler ikke. Jeg sier at det ikke er nødvendig. Det er bare en dårlig vane, ikke en nødvendighet Anonymkode: e7384...df1
Anonym bruker Skrevet 18. november 2021 #49 Skrevet 18. november 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Jeg krangler ikke. Jeg sier at det ikke er nødvendig. Det er bare en dårlig vane, ikke en nødvendighet Anonymkode: e7384...df1 Vel, hun har et poeng. Verken same eller homo får riktig samme klang når ikke jævla og faen er med. Anonymkode: cab5d...545
Anonym bruker Skrevet 19. november 2021 #50 Skrevet 19. november 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Tror du på et djevel, et helvete og en fanden? Hvis ikke er det ikke kraftigere skyts, da er det meningsløst skyts. "Det var som bare fantasifoster som jeg ikke tror på!", har liksom ikke samme klang som, "au!". Anonymkode: cab5d...545 Derfor er det vel neppe noen som roper faens fitte når de slår seg heller, men uansett er jo dette en tulledebatt. Hvis du ikke tror på det du heller, hvorfor sjokkerer det deg om folk sier faen? Anonymkode: a0493...507
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå