Gå til innhold

Enebolig fra 2008

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen skal på visning på søndag, på en enebolig bygd i 2008. Hva må vi tenke på? Har lest taksten og et par tg2. Men visse ting begynner vel å bli dags for å bytte? 

Kledning holder flere år, taket også. Hva med bad? Varmtvannsbereder? Det elektriske anlegget? Er 2008 gammelt og i så fall hva må vi regne med å bruke penger på?

Anonymkode: d44d2...652

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk grunnforhold som kvikkleire f.eks. Fra 2008 er det meste gangske nytt å bør være i orden med tanke på alder. Sjekk om eier har gjort om planløsninger, revet vegger (blæreveggen), lekkasjer ol.

Anonymkode: d82e6...b37

Skrevet

2008 er temmelig nytt når det gjelder hus altså. Vårt hus er fra 1952, og vi pusset det opp i 2005.

Hadde en megler her som sa at man ikke kan garantere tette membraner om man dusjer rett på vegg etter 20-30 år, så forsikringsselskapene anbefaler dusjkabinett når det er mer enn 20 år siden badet ble tatt. Men jeg tror de tar godt i da altså, de fleste membraner holder lenger enn 20 år.

Anonymkode: 7754e...c60

Skrevet

Ut i fra det du skriver høres det ut som om dere skal på visning på et hus fra 1908, ikke 2008😅 Det er jo ikke 15 år engang og regnes som et rimelig nytt hus. Sannsynligvis ingenting du trenger å være obs på som snart må byttes ut nei, med mindre selger har herpet huset med viten og vilje.

Anonymkode: e7c4d...396

Skrevet

Vet at huset ikke er veldig gammelt, men det står i taksten blant annet:

Bad eldre enn 15 år har en usikker igjenværende levetid, tg2. 

VVB (varmtvannsbereder) har en normal levetid på 15-20 år. 

Derfor spør jeg, for det virker jo som om mye bør gjøres for å forhindre vannskade osv

Skrevet

Varmtvannstank kan holde i mange år til. Det er dessuten en bitteliten utgift. Betalte ca 10 tusen for montering og tank for noen år siden. Det jeg ville spurt om var dokumentasjon på utført arbeid. Hadde aldri kjøpt et hus hvor huseier hadde mekket bad selv som hobbysnekker. Evnt mekket elektrisk. Taket er viktig, men takstein holder minst 30 år, kanskje lenger avhengig av steintype. Tenker de største utgiftene kan bli  oppgradering til mer moderne, men det er jo ikke hastverk hvis det gamle fungerer bra.

Skrevet

Takst setter kun forventet levetid, slik at mye kan fungere lenge etter det. 

Jeg ville nok vært mest opptatt av hvor mye som er gjort som egeninnsats og vedlikeholdet generelt. Les egenerklæringen nøye, hvilke håndverkere er brukt? Er dette kjente, seriøse? Er det er typisk ferdighus satt opp av JM, Block Watne etc? Ville også sjekket grunnforholdene som ei over nevner, kvikkleire f eks. Se rundt hele huset på grunnmur etter sprekker, kledning etter skader. Ta en stige og sjekk takrennene og om taket er helt og fint, av og til kan en takstein gå i stykker ved dårlig vær og den må byttes. Hvis ikke man har renset takrenner siden huset ble bygd f eks, så er det klart at det gir en pekepinne på hvordan tilstand er ellers. Hvor ofte de bytter filter på balansert ventilasjon, du kan skru av en ventil for å se hvor mye det har grodd til inni den. Sjekk samsvarserklæring for elektrisk. 

Anonymkode: ee010...0e8

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vet at huset ikke er veldig gammelt, men det står i taksten blant annet:

Bad eldre enn 15 år har en usikker igjenværende levetid, tg2. 

VVB (varmtvannsbereder) har en normal levetid på 15-20 år. 

Derfor spør jeg, for det virker jo som om mye bør gjøres for å forhindre vannskade osv

Vi har akkurat solgt huset etter mine foreldre siden de kom på sykehjemmet, og disse tekniske rapportene er skrevet for sikkerhets skyld altså. Han som skrev tilstandsrapporten sa at det var viktig at evt kjøpere ikke kunne komme etterpå og si noen ting, alt skulle stå i rapporten.

Så når det står at badet har en usikker gjenværende levetid så betyr det bare at de tar utgangspunkt i forsikringsselskapenes vurderinger om at det bør måles fukt i membran jevnlig etter 20 år med dusjing rett på vegg f.eks, fordi man ikke garanterer levetid over 20 år osv. Det betyr ikke at det er vanlig at et bad må pusses opp hvert tyvende år, for det blir det jo vanligvis ikke.

Så om det verste som står i rapporten er at det muligens må byttes varmtvannsbereder etterhvert og at badet er 15 år gammelt har dere virkelig ingenting å være redd for.

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Vi har akkurat solgt huset etter mine foreldre siden de kom på sykehjemmet, og disse tekniske rapportene er skrevet for sikkerhets skyld altså. Han som skrev tilstandsrapporten sa at det var viktig at evt kjøpere ikke kunne komme etterpå og si noen ting, alt skulle stå i rapporten.

Så når det står at badet har en usikker gjenværende levetid så betyr det bare at de tar utgangspunkt i forsikringsselskapenes vurderinger om at det bør måles fukt i membran jevnlig etter 20 år med dusjing rett på vegg f.eks, fordi man ikke garanterer levetid over 20 år osv. Det betyr ikke at det er vanlig at et bad må pusses opp hvert tyvende år, for det blir det jo vanligvis ikke.

Så om det verste som står i rapporten er at det muligens må byttes varmtvannsbereder etterhvert og at badet er 15 år gammelt har dere virkelig ingenting å være redd for.

Takk for svar 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...