Gå til innhold

Koronapass. Hjelp meg å forstå, er dere snille

Anbefalte innlegg

Når koronapass nå innføres flere steder, hva innebærer det egentlig? Vil alle som har tatt en, to eller tre doser ha grønt pass i uoverskuelig fremtid? 
F.eks en person som ble fullvaksinert i mai - vil han ha grønt pass nå? Han er jo nærmest å anse som uvaksinert når det er gått seks måneder. 
Eller vil en person med kun én dose ha grønt pass?

Hva med barn? Er de fritatt?

Anonymkode: 1a54f...15f

Fortsetter under...

Tror ikke det er noen begrensning på tid for fullvaksinerte. Den er gyldig 90 dager frem, hvis du legger merke til det endrer utløpsdatoen seg hele tiden. Ved infeksjon er det 6 mnd. Ved test er det vel bare ett par dager. 

Barn er jeg usikker på. Mulig det kommer mer avklaring, det er jo ganske nytt. Nå skal det vel stort sett brukes på utesteder, der er det uansett ingen under 18 som skal inn. 

Anonymkode: cc810...07e

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Tror ikke det er noen begrensning på tid for fullvaksinerte. Den er gyldig 90 dager frem, hvis du legger merke til det endrer utløpsdatoen seg hele tiden. Ved infeksjon er det 6 mnd. Ved test er det vel bare ett par dager. 

Barn er jeg usikker på. Mulig det kommer mer avklaring, det er jo ganske nytt. Nå skal det vel stort sett brukes på utesteder, der er det uansett ingen under 18 som skal inn. 

Hvordan kan det ikke være begrensning på vaksinerte når effekten går ut etter noen måneder? Eller for å omformulere spørsmålet - hvorfor skal vi da ta en boosterdose alle sammen?

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvordan kan det ikke være begrensning på vaksinerte når effekten går ut etter noen måneder? Eller for å omformulere spørsmålet - hvorfor skal vi da ta en boosterdose alle sammen?

Fordi det egentlig ikke handler om å begrense smitte direkte, det handler om å få flest mulig til å vaksinere seg🤨

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hvordan vet du at koronapasset fremdeles er gyldig i 90 dager, koronapasset som vi hadde på helfo eksisterer ikke der lenger.

Anonymkode: 60c3c...e8e

Annonse

Den perfekte mor, påan igjen skrev (2 timer siden):

Fordi det egentlig ikke handler om å begrense smitte direkte, det handler om å få flest mulig til å vaksinere seg🤨

Det har jeg begynt å tro og. Men hvorfor det egentlig når vaksinen åpenbart ikke fungerer slik de håpet?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det har jeg begynt å tro og. Men hvorfor det egentlig når vaksinen åpenbart ikke fungerer slik de håpet?

Det er jo ingen tvil om at det er viktig at mange vaksinerer seg, men hvorfor de legger opp til denne hetsen og diskrimineringen av dem som velger av ulike grunner å ikke gjøre som anbefalt, det forstår jeg ikke. Mulig det er blitt en slags prinsippsak for dem, men det virker litt for utrolig det også. Men jeg må si at holdningen skremmer meg, og jeg er stygt redd for at tilliten til dem som eksperter er sterkt svekket under neste pandemi.

Den perfekte mor, påan igjen skrev (13 minutter siden):

Det er jo ingen tvil om at det er viktig at mange vaksinerer seg, men hvorfor de legger opp til denne hetsen og diskrimineringen av dem som velger av ulike grunner å ikke gjøre som anbefalt, det forstår jeg ikke. Mulig det er blitt en slags prinsippsak for dem, men det virker litt for utrolig det også. Men jeg må si at holdningen skremmer meg, og jeg er stygt redd for at tilliten til dem som eksperter er sterkt svekket under neste pandemi.

Så lenge mange følger med som saueflokk og blir med på hets og hat, vil de oppnå målet sitt. Disse menneskene kan i hvert fall ikke påberope seg høy intellekt eller feire Grunnloven vår på 17. mai. Fordi disse holdningene har ingenting med Norge som fritt land å gjøre. 

Anonymkode: 170d0...2ab

Den perfekte mor, påan igjen skrev (4 timer siden):

Problemet er jo faktisk de som alt er skeptisk til myndigheter. Ser du i Oslo så er det de samme bydelene som går igjen når det gjelder høye smittetall og nå lavere vaksineringsgrad. 

Anonymkode: b9d2d...319

Jeg kommer uansett ikke til å laste ned koronapass, har en mobil som nok synger på siste verset og har problemer med flere av appene jeg har lastet ned.

Det er også falsk trygghet, ville faktisk heller sitte ved siden av noen som har testet negativt på koronatest enn en som kun er vaksinert. Vi vet jo at vaksinerte smitter så vil kun tegnet meg selv som grønn etter en negativ test. Hele showet blir for dumt, kan nesten ikke tro at folk faller for det. 

Anonymkode: 8ed2f...c37

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Aner ikke, det er nå bare den infoen jeg kan finne, gjennomgått infeksjon har en utløpsdato på 6 mnd. Koronapasset har gyldighet 90 dager frem, så mulig de skal se på det også for alt jeg vet. 

Kanskje en utfordring at vaksinene har vist seg å være noe forskjellig hva gjelder beskyttelse også? Det hjelper i hvert fall på at fullvaksinerte med symptomer også skal holde seg hjemme, hvis det etterleves vel å merke. 

Jeg kommer ikke til å ta en booster, jeg er fullvaksinert med Moderna og er i utgangspunktet ikke i risiko. Nå får det være greit, vaksinen min kan de sende til ett land som ligger bakpå i stedet. Gjør mer nytte der. 

Det er heller ingen informasjon om hva de uvaksinerte skal gjøre for å få koronapass. Joda, teste seg, det sier seg selv. Men i praksis?

Her jeg bor står det spesifikt på kommunens sider at de ikke foretar tester for personer som trenger koronasertifikat, men at man må gå privat til f.eks. bedriftshelsetjeneste. Javel, det finnes to slike firma her, men ingen av dem tilbyr slike tester, da må man til en annen by, to timer unna.

Samtidig gikk Helsedirektoratet/FHI klart og tydelig ut i vår og sa at kun offentlige tester ville kvalifisere for koronasertifikat. Samtidig som de sa at det offentlige helsevesenet ikke kunne belastes med testing til koronasertifikat. Den ene hånden vet ikke hva den andre gjør...

Hvem skal i så fall betale for disse testene, som store deler av landet faktisk ikke har tilgang på? Hvor langt er det meningen at man skal måtte reise for å ev. få en test for å få et koronapass?

Anonymkode: 6fe8c...73b

Annonse

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Det er heller ingen informasjon om hva de uvaksinerte skal gjøre for å få koronapass. Joda, teste seg, det sier seg selv. Men i praksis?

Her jeg bor står det spesifikt på kommunens sider at de ikke foretar tester for personer som trenger koronasertifikat, men at man må gå privat til f.eks. bedriftshelsetjeneste. Javel, det finnes to slike firma her, men ingen av dem tilbyr slike tester, da må man til en annen by, to timer unna.

Samtidig gikk Helsedirektoratet/FHI klart og tydelig ut i vår og sa at kun offentlige tester ville kvalifisere for koronasertifikat. Samtidig som de sa at det offentlige helsevesenet ikke kunne belastes med testing til koronasertifikat. Den ene hånden vet ikke hva den andre gjør...

Hvem skal i så fall betale for disse testene, som store deler av landet faktisk ikke har tilgang på? Hvor langt er det meningen at man skal måtte reise for å ev. få en test for å få et koronapass?

Det er vel for å gjøre det så tungvint å være uvaksinert som mulig😣 Bare ikke glem at det er «frivillig» bli vaksinert, og at smitte fra vaksinerte ikke teller👍🏻

Den perfekte mor, påan igjen skrev (23 timer siden):

Det er vel for å gjøre det så tungvint å være uvaksinert som mulig😣 Bare ikke glem at det er «frivillig» bli vaksinert, og at smitte fra vaksinerte ikke teller👍🏻

Det er helt håpløst!

Skal de innføre koronapass MÅ kommunene også få kapasitet og ressurser til å teste de som trenger tester til pass. Slik kapasitet finnes pr. i dag ikke. Da kan de ikke innføre disse passene, da alle ikke vil ha mulighet til å skaffe seg pass hvis de er uvaksinerte, enten de er uvaksinert fordi de ikke kan eller vil ta vaksinen.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er helt håpløst!

Skal de innføre koronapass MÅ kommunene også få kapasitet og ressurser til å teste de som trenger tester til pass. Slik kapasitet finnes pr. i dag ikke. Da kan de ikke innføre disse passene, da alle ikke vil ha mulighet til å skaffe seg pass hvis de er uvaksinerte, enten de er uvaksinert fordi de ikke kan eller vil ta vaksinen.

Det driter de i. Det er nok litt av poenget - å gjøre livet så vanskelig som mulig for de stapeisene som ikke vil vaksinere seg.

Jeg skjønner ikke hva dere bæljer og klager etter. Det er ikke koronapass i Norge enda, uten det du finner på helsenorge og som hjelper deg på reise. Snakk om å lage storm i vannglass.

Anonymkode: 5ff3b...f57

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva dere bæljer og klager etter. Det er ikke koronapass i Norge enda, uten det du finner på helsenorge og som hjelper deg på reise. Snakk om å lage storm i vannglass.

Anonymkode: 5ff3b...f57

Det skal innføres flere steder. Tromsø blant annet. Ordføreren der har til og med sagt at det vil bli en fin måte å få flere uvaksinerte til å vaksinere seg. 

For å si det enkelt å greit, ett pass er bare gyldig en viss periode fra den dagoen du er vaksinert og Max 6 mnd. Så hvis du ikke tar en ny booster så blir den ugyldig. De vil innføre dette for å tvinge folk til å vaksinere seg, men de skjønner ikke at folk tar ikke vaksinen for det. Jeg kan fint klare meg uten det passet jeg. Ingen problem. Det største problemet er at folk synest at pass er en god ide.. då lurer jeg litt på hva som svirrer i hodet på folk.. de vil at uvaksinerte skal sulte, ikke kunne handle osv for en vaksine.. og du lurer på hvordan hitler klarte å få med seg så mange følgere.. jo vi kopiere samme måten som det startet med fra Tyskland.. bare byttet navn fra jøder til uvaksinerte. Og fyy enkelte folk er blitt onde!! Det er nå du ser hva som ligger i enkelt mennesker. Det er som å leve i en film.. men det som er så greit med filmer er at det gode slår alltid det onde! Jeg gal gleder meg den dagen den riktige sannheten kommer frem på bordet, og folk kommer til å få sjokk. Men det jeg håper og er at desse personene som er med på denne galskapen også får en konsekvenser! For dette er noe som virkelig ikke bør gjentas noen gang!

Anonymkode: 1d3fa...0f8

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

For å si det enkelt å greit, ett pass er bare gyldig en viss periode fra den dagoen du er vaksinert og Max 6 mnd. Så hvis du ikke tar en ny booster så blir den ugyldig. De vil innføre dette for å tvinge folk til å vaksinere seg, men de skjønner ikke at folk tar ikke vaksinen for det. Jeg kan fint klare meg uten det passet jeg. Ingen problem. Det største problemet er at folk synest at pass er en god ide.. då lurer jeg litt på hva som svirrer i hodet på folk.. de vil at uvaksinerte skal sulte, ikke kunne handle osv for en vaksine.. og du lurer på hvordan hitler klarte å få med seg så mange følgere.. jo vi kopiere samme måten som det startet med fra Tyskland.. bare byttet navn fra jøder til uvaksinerte. Og fyy enkelte folk er blitt onde!! Det er nå du ser hva som ligger i enkelt mennesker. Det er som å leve i en film.. men det som er så greit med filmer er at det gode slår alltid det onde! Jeg gal gleder meg den dagen den riktige sannheten kommer frem på bordet, og folk kommer til å få sjokk. Men det jeg håper og er at desse personene som er med på denne galskapen også får en konsekvenser! For dette er noe som virkelig ikke bør gjentas noen gang!

Pandemien kan på denne måten ses på som et gode - man klarer å avdekke personenes egentlige "jeg" og luke ut dem som bare spilte hyggelige og ordentlige før pandemien kom. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

De vil jo selvfølgelig ikke uvaksinerte skal sulte, og ingen uvaksinerte kommer  til å sulte eller ikke få handle. Å overdrive sånn tjener jo ikke til noe som helst.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

De vil jo selvfølgelig ikke uvaksinerte skal sulte, og ingen uvaksinerte kommer  til å sulte eller ikke få handle. Å overdrive sånn tjener jo ikke til noe som helst.

Dette er ikke overdrevet. Dette er det som skjer i andre land som har innført dette. Hvis en ikke har korona pass, hvordan skal man kunne handle da? Man slipper jo ikke inn i butikkene. 
hvis du går inn på det andre innlegget her inne så ser du hva som skjer i Australia akkurat nå. De var det første landet som startet med dette så her kan det se hva du Kan glede deg til. Derfor er det nå siste sjanse for folk å våkne og ikke tenke at ja men det går jo greit deg.. nei det gjør det ikke. Tenk å gi fra seg friheten til myndighetene.. då har du mistet fotfestet. Dere må stikke fingeren i jorda og innse hva som egentlig foregår! Det er pga de som ønsker dette og trur på det som blir sakt, som gjør at dette kommer til å skje. Mens myndighetene, ordførere osv legger syndebukken på uvaksinerte for å lage enda mer splid i samfunnet. De bruker dere som bønder i ett sjakk spill, og så lenge dere følger etter, gir dere fra dere friheten som Norge fikk etter 2 verdenskrig. Å sitte å tenke nei dette kommer ikke til å skje, det er bare noe som skjer i en film.. i hate to say it to you, Buckle up, for dette kommer til å bli en helvetes tur!

I vår kommune er det, på tross av vedvarende høyt smittetrykk, besluttet å ikke innføre koronapass😊 Her blir de fleste smittet på jobb, i skolen og i private sammenkomster. Koronapass vil ikke ha nytte. 
Er fullvaksinert og glad for beslutningen kommunen har tatt 

Anonymkode: df760...581

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

I vår kommune er det, på tross av vedvarende høyt smittetrykk, besluttet å ikke innføre koronapass😊 Her blir de fleste smittet på jobb, i skolen og i private sammenkomster. Koronapass vil ikke ha nytte. 
Er fullvaksinert og glad for beslutningen kommunen har tatt 

Anonymkode: df760...581

Samme her. De sier de ikke har lov til å innføre dette heller med tanke på regler og menneske rettigheten. Man blir faktisk like mye smittet i hjemmet som ute så det å hindre folk vil ikke ha noe å si på smitten, bare gjør det vanskelig for hver en familie. Barn skal fortsette som før og de er like mye smittebærere som andre. 

• Opprett ny...