Gå til innhold

Skulle gått ned 5-10 kg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen tips å starte med? 

Anonymkode: 08cfa...92a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Halvparten 

Spis halvparten av hva du pleier til alle måltider. 

Anonymkode: d2291...71b

Skrevet

Det må jeg også. Planen min er følgende:

Tallerken, minimum halvparten av middag skal være grønnsaker. 1/4 potet/ris og 1/4 kjøtt/saus. Holde meg til en porsjon. 

Ikke spise mellom måltidene

Siste måltid minst 2-3 timer før jeg legger meg. 

Trene 3 * pr uke, styrke

Drikke ett stort glass vann før alle måltider og spise noe mindre, slik at jeg ikke går over 15-1600 kcal pr dag

Kutte ut flytende kalorier

Kun godteri en dag i uka hvis jeg skal ha det. Kjøpe liten sjokolade i stedet for stor plate. 

Anonymkode: 2f67e...517

Skrevet

Det jeg gjorde var å tillate meg selv å spise meg helt mett til middag hver dag på det familien pleier å ha til middag men bare med litt mindre fete sauser enn kanskje vanlig. Resten av dagene spiser jeg lite. Ikke frokost. Da er jeg uansett ikke sulten. Lunch er en prsjon havregrt ellercto skiver brød med magert pålegg. I tillegg en frukt og 100 kcak kveldsmat.

På lørdagene spiser jeg det jeg vill av kosemiddag og snop eller kaker på kvelden. Hvis jeg er på besøk spiser jeg som vanlig bare litt redusert med kaker og snop.

På den måten har jeg nå gått ned 15 kilo uten at hverken mann eller barn har fått med seg at jeg har slanket meg, selv om jeg har mistet 17 % av vekten min.

Anonymkode: 0e8d7...0f1

Skrevet

For min del handler det i tillegg til sunnere/mindre også litt om å tåle å være sulten. De periodene jeg legge rpå meg, er jeg sånn at så snart jeg kjenner antydning til sult, vil jeg ta meg ett eller annet å spise. 

Men hvis jeg klarer å akseptere at det er helt OK å kjenne litt sult et par timer mellom hvert måltid, da klarer jeg å sjkjerpe meg og gå ned. Sult går dessuten oftest over av seg selv hvis man holder ut en liten stund, så da er det helt ok.

Anonymkode: 3924d...da6

Skrevet

For min del er det kun mengden det går på. Jeg spiser sunt, og jeg liker ikke sjokolade, smågodte og potetgull men går fortsatt opp i vekt. Så hva jeg spiser er ikke problemet. Man kan spise seg feit på sunn mat. Jeg vet jeg spiser for mye, men greier ikke gjøre noe med det. Jobber med det. Må også ned ca 10 kg. 

Min dag kan se sånn ut: (tar ikke med vann, kun mat og annen drikke)

Frokost: 6 Knekkebrød med et tynt lag kremost naturell og 2 skiver kokt skinke oppå (per knekkebrød). Agurk og tomat ved siden av. 2 kopper kaffe med litt lettmelk oppi.

Lunsj: salatbar. 1 kokt egg, isbergsalat, agurk, paprika, tomat, litt revet ost, en liten dæsj dressing, kylling, mais, rødløk. 2 kopper kaffe med litt lettmelk oppi. 

Mellommåltid: Havregryn med melk, og litt syltetøy oppi. Grei porsjon, enten 2 små eller 1 stor. Dvs hvis det er 2 små så er det fordi jeg prøvde å begrense meg men feilet. 

Middag: 3 laksefileter,  mye grønnsaker. Litt pasta. 

Evt 2 store kyllingfileter. Mye grønnsaker. Litt ris. 

I går spiste jeg 4 grillede kyllinglår med tilbehør. Dagen før spiste jeg 4 store torskefileter.  Jeg overspiser fordi jeg greier ikke stoppe om jeg synes det er veldig godt. 

Kveldsmat: 5-6 knekkebrød med ost/skinke, evt makrell i tomat eller leverpostei m/agurk. 1 glass melk ved siden av.

Kveldssnacks: grønnsaker og dip (halv boks rømme). Spiser ofte noe etter kveldsmat, men er stort sett grønnsaker. Det som ødelegger mtp vekta er dipen. 

Anonymkode: 2be94...5c0

Skrevet

Vet du. Vektnedgang er 95% motivasjon. Resten er en blanding av flere ting. Med mindre mann er helt nedsnødd så tør jeg påstå at de aller fleste innerst inne vet hva som må til. For egen del så handlet min overvekt om at jeg ikke gadd å prioritere å lage sunn mat, lunsj og middag i hovedsak. Lunsj var det å lage og ta med sunne ting. Være forberedt på suget som ville komme gjennom dagen og ha sunne valg til mellommåltid i veska. Å lage til ekstra velsmakende grønnsaker til middagen etc. Min overvekt handlet om ca 2-400 kalorier ekstra hver dag. Jeg var ingen overspiser men pga hurtige løsninger så ble det noen kalorier ekstra her og der hver dag. Da kommer kiloene sakte på. Nå lage jeg i stand alltid kvelden før. Lager salater, kutter grønnsaker til morgendagens middag osv. Jeg spiser vanlig mat og går ikke på diett, men jeg måtte ta smartere valg. Jeg slanker meg heller ikke, jeg har endret livsstil. Gått ned 22 kg på 2,5 år. Noen tenker det sikkert er veldig lite over så lang tid, men det er altså livsstilendring og ikke slankekur. Jeg er nå 5 kg unna målet, og stresser ikke. Fordi jeg føler jeg har funnet balansen. 
Begynn i det små, spiser du ost, kjøp lettost, erstatt kanskje noen brødmåltid med knekkebrød og frukt. Ha alltid rikelig med grønnsaker til middag. Ovnsbakte rotgrønnsaker feks går til veldig mye. Å koke en brokkoli er jo vanvittig kjedelig tilbehør. Legg arbeid i tilbehøret, tenk tallerkenmodellen. Mest grønt. Ha tålmodighet. Ja, det er digg å vips gå ned ti kilo, men det er ofte kortvarig glede. Last ned gratisapp for å telle kalorier. Vær nøye på det, tar du en osteskive i munnen mens du smører matpakka til ungene så må du registrere den. Da vil du bli oppmerksom på hvilke kalorier som er unødvendige. 

Anonymkode: 22e78...555

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

For min del er det kun mengden det går på. Jeg spiser sunt, og jeg liker ikke sjokolade, smågodte og potetgull men går fortsatt opp i vekt. Så hva jeg spiser er ikke problemet. Man kan spise seg feit på sunn mat. Jeg vet jeg spiser for mye, men greier ikke gjøre noe med det. Jobber med det. Må også ned ca 10 kg. 

Min dag kan se sånn ut: (tar ikke med vann, kun mat og annen drikke)

Frokost: 6 Knekkebrød med et tynt lag kremost naturell og 2 skiver kokt skinke oppå (per knekkebrød). Agurk og tomat ved siden av. 2 kopper kaffe med litt lettmelk oppi.

Lunsj: salatbar. 1 kokt egg, isbergsalat, agurk, paprika, tomat, litt revet ost, en liten dæsj dressing, kylling, mais, rødløk. 2 kopper kaffe med litt lettmelk oppi. 

Mellommåltid: Havregryn med melk, og litt syltetøy oppi. Grei porsjon, enten 2 små eller 1 stor. Dvs hvis det er 2 små så er det fordi jeg prøvde å begrense meg men feilet. 

Middag: 3 laksefileter,  mye grønnsaker. Litt pasta. 

Evt 2 store kyllingfileter. Mye grønnsaker. Litt ris. 

I går spiste jeg 4 grillede kyllinglår med tilbehør. Dagen før spiste jeg 4 store torskefileter.  Jeg overspiser fordi jeg greier ikke stoppe om jeg synes det er veldig godt. 

Kveldsmat: 5-6 knekkebrød med ost/skinke, evt makrell i tomat eller leverpostei m/agurk. 1 glass melk ved siden av.

Kveldssnacks: grønnsaker og dip (halv boks rømme). Spiser ofte noe etter kveldsmat, men er stort sett grønnsaker. Det som ødelegger mtp vekta er dipen. 

Oi, så forskjellige vi mennesker er. Jeg spiser kanskje 1/4 av det du spiser, men legger likevel på meg. Ok, her er min gjennomsnittsdag:

Frokost: 2 knekkebrød med skinke, tomat eller agurk. 
Lunsj: Liten salatbolle med kylling, tomat, egg, en spiseskje dressing. 
Middag: en bit laksefilet, en mandelpotet, et par skjeer saus, en kokt gulrot

Kvelds: spises sjelden, men et eple, en banan eller liten skål musli med melk. 
Drikker kun sort kaffe og vann. Ikke noe godteri, kjeks eller potetgull unntatt lørdag. 

Rart? Jeg er 167 cm og 73 kilo. Går ikke ned. 

Anonymkode: f8c72...af0

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Oi, så forskjellige vi mennesker er. Jeg spiser kanskje 1/4 av det du spiser, men legger likevel på meg. Ok, her er min gjennomsnittsdag:

Drikker kun sort kaffe og vann. Ikke noe godteri, kjeks eller potetgull unntatt lørdag. 

Du spiser jo altfor lite. Det er en ting! Jeg har slanka meg i alle år. Sverga til lavkarbo, gikk ned mye, men plutselig sa det stopp leeenge. La inn alt jeg spiste og havna på Max 700 kalorier om dagen. Når jeg økte gikk jeg ned igjen. 

Anonymkode: bb296...bde

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du spiser jo altfor lite. Det er en ting! Jeg har slanka meg i alle år. Sverga til lavkarbo, gikk ned mye, men plutselig sa det stopp leeenge. La inn alt jeg spiste og havna på Max 700 kalorier om dagen. Når jeg økte gikk jeg ned igjen. 

Gjør jeg? Jeg er ikke sulten. Men vil jeg gå ned ved å spiser MER, mener du? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Regn ut kaloriene i løopet av noen dager, så ser du hvor du ligger. Jeg synes og det høres lite ut, men det kommer og an på hvilke valg du tar med de varene du spiser.

Anonymkode: 26ae6...4f3

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ja, det tror jeg du vil. Gjør som hun andre foreslår, legg alt inn i Lifesum feks og se hvor mye kalorier du får i deg i løpet av en dag 

en kropp som sulter går ikke ned i vekt. Selvom du føler deg mett, så trenger kroppen din mer. Det er helt ok å ha kaloriunderskudd for å gå ned i vekt, men min basalforbrenning er på 2300 kalorier (jeg er mye høyere enn deg, veier mer og trener styrke) og da kan jeg ikke spise 1000 kalorier om dagen. Da går kroppen i nødmodus og sparer på alt 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Nå la jeg inn det jeg det eksempelet du kom med og havna på rundt 750 - 800 kalorier, det er veldig lite, lite fiber er det og.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nå la jeg inn det jeg det eksempelet du kom med og havna på rundt 750 - 800 kalorier, det er veldig lite, lite fiber er det og.

Hmm. Okei. Da får jeg kanskje spise litt mer. Takk. 😊

Unnskyld, hi, ikke meningen å kuppe tråden din. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Ja, det tror jeg du vil. Gjør som hun andre foreslår, legg alt inn i Lifesum feks og se hvor mye kalorier du får i deg i løpet av en dag 

en kropp som sulter går ikke ned i vekt. Selvom du føler deg mett, så trenger kroppen din mer. Det er helt ok å ha kaloriunderskudd for å gå ned i vekt, men min basalforbrenning er på 2300 kalorier (jeg er mye høyere enn deg, veier mer og trener styrke) og da kan jeg ikke spise 1000 kalorier om dagen. Da går kroppen i nødmodus og sparer på alt 

Hvordan forklarer du da at en med anoreksi går ned i vekt med 800-900 kcal om dagen? 

Anonymkode: f0c68...39e

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Hvordan forklarer du da at en med anoreksi går ned i vekt med 800-900 kcal om dagen? 

En anorektiker spiser ikke så mye. Det er forskjell på nok mat til å klare seg, og så lite at kroppen tærer på alt annet for å overleve

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Men du bør legge det inn selv, for jeg vet ikke hvilke varer og mengde, så jeg kan bomme i begge retninger. F.eks steker du laks og kylling smør, hvor mye kylling i salaten, hvor mange egg i salaten, hvor mange skinkeskiver på knekkebrødene. Så det kan være du spiser mer kalorier enn jeg kom frem til.

Skrevet

Mitt beste tips er å bruke mindre tallerkener og bare forsyne deg en gang. Planlegg så du har sunne løsninger når du har dårlig tid, er syk eller er sliten.

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

En anorektiker spiser ikke så mye. Det er forskjell på nok mat til å klare seg, og så lite at kroppen tærer på alt annet for å overleve

Jo. Anorektikere spiser gjerne mat i perioder. Enten ingenting eller litt, eller litt mer. Det vet jeg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg går opp i vekt om jeg spiser for lite, og jeg går oppi vekt nå som jeg spiser for mye.med mindre du spiser smør på knekkebrødene, steker i mye olje/smør, har smør/olje i sauser og dermed spiser svært mange skjulte kalorier så synes jeg det er litt rart ja. Men kanskje du faktisk spiser for lite🤔

Skrevet

Ikke noe problem 😊

Skrevet

Noen som vet om denne er grei å bruke når en skal ned i vekt? Har aldri før prøvd å slanke meg så aner ikke hva en bør unngå. Skal "bare" ned 3-4 kg så julekjolen passer :P

20211110_160955.jpg

Anonymkode: 9bbb7...abd

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Noen som vet om denne er grei å bruke når en skal ned i vekt? Har aldri før prøvd å slanke meg så aner ikke hva en bør unngå. Skal "bare" ned 3-4 kg så julekjolen passer :P

20211110_160955.jpg

Klarer du ikke lese en innholdsfortegnelse?

Skrevet

20211110_160955.jpg

Hold deg til rent kjøtt og fisk uten tilstettninger med salat / grønnsaker i moderate mengder.

Skrevet

Klarer du ikke lese en innholdsfortegnelse?

Klarer ikke du å svare hyggelig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...