Gå til innhold

5 åring som er veldig kresen...

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Såklart han ikke FÅR TA NØKLENE. Han finner de selv.. Men jeg må nok gå med nøklene på meg heretter. Det ser jeg selv. Han får heller ikke lov å forsyne seg av lageret selv og vet veldig godt at det ikke er lov. Det betyr ikke at han ikke gjør for det om. 

Dette har forsåvidt skjedd 2 ganger og da har vi hatt en prat om akkurat det. Sist gang i går en stund før jeg skrev innlegget. 

Jeg skal ta med meg rådene om å ha det han liker ved siden av i tillegg så han får noe han liker. 

Takker for rådene jeg har fått, håper resten får i seg litt morras kaffe. 

Anonymkode: a5230...8eb

Må si jeg synes det at barnet er så grenseløs er mer bekymringsfullt enn at han ikke "liker" maten. Hvordan "finner" han nøklene? Leter i skuffer og skap eller ligger de ganske greit tilgjengelig? Hadde i alle fall tømt huset. Trenger ikke friste unger som strever med selvregulering. Blir bare for vanskelig og mye konflikt. Hadde tatt en dag barnet ikke er hjemme....pakket alt snop i esker i garasjen. Låst selvsagt. Men sagt at vi ikke har noe i hus nå før jul. Mat serveres til vanlige tider. Spis eller la være. Om barnet virkelig sultestreiker og ikke får i seg næring over flere døgn, da er det på tide å skaffe profesjonell hjelp. 

Anonymkode: 28678...0ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem andre bor barnet med? Far? Søsken? Hvordan forholder de seg til mat, snop og grenser generelt?

Skrevet

Uten at jeg skal sette noen diagnose, men er han under utredning for noe? Her fikk jeg beskjed om at brød uten korn og skorper er klassisk eksempel på en bestemt diagnose. ( sammen med mange andre sammensatte)

Skrevet
KellyTaylor skrev (Akkurat nå):

Uten at jeg skal sette noen diagnose, men er han under utredning for noe? Her fikk jeg beskjed om at brød uten korn og skorper er klassisk eksempel på en bestemt diagnose. ( sammen med mange andre sammensatte)

At det er eksempel på diagnose..? Jaha... Kan vel ramse opp ganske mange barn UTEN diagnoser som ikke vil ha ditt og datt uten at det er diagnose inni bildet. 

Rigiditet på mat er noe helt annet. Da aksepterer de rett og slett ikke den spesielle maten og snevrere seg inn på spesielle matvarer. 

Når det gjelder min sønn er det "liker ikke" på mat jeg vet han egentlig liker. Men det er æsj der og da fordi han ikke har lyst på det vi skal ha til middag. 

Vi har vært svært dumme og gitt etter for annen type mat, og da har det noen ganger blitt søtt pålegg. Men det blir begrenset til helger heretter og bare tatt frem til helger. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

At det er eksempel på diagnose..? Jaha... Kan vel ramse opp ganske mange barn UTEN diagnoser som ikke vil ha ditt og datt uten at det er diagnose inni bildet. 

Rigiditet på mat er noe helt annet. Da aksepterer de rett og slett ikke den spesielle maten og snevrere seg inn på spesielle matvarer. 

Når det gjelder min sønn er det "liker ikke" på mat jeg vet han egentlig liker. Men det er æsj der og da fordi han ikke har lyst på det vi skal ha til middag. 

Vi har vært svært dumme og gitt etter for annen type mat, og da har det noen ganger blitt søtt pålegg. Men det blir begrenset til helger heretter og bare tatt frem til helger. 

Du trenger ikke gå rett i angrep med en gang?

Det var bare et forslag fra min side.:overrasket:

Skrevet
KellyTaylor skrev (3 minutter siden):

Du trenger ikke gå rett i angrep med en gang?

Det var bare et forslag fra min side.:overrasket:

Hvordan du tolker angrep er ikke jeg sikker på, mente rett og slett å påpeke forskjeller. 

Uansett er det ikke rart jeg blir oppgitt da mange her trekker konklusjoner og leker eksperter. 

Jeg kan også påpeke at vi har autistiske barn i utvidet familie som søskenbarn og har sett tydelig hvordan virkelig rigidetet på mat utarter seg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Hvordan du tolker angrep er ikke jeg sikker på, mente rett og slett å påpeke forskjeller. 

Uansett er det ikke rart jeg blir oppgitt da mange her trekker konklusjoner og leker eksperter. 

Jeg kan også påpeke at vi har autistiske barn i utvidet familie som søskenbarn og har sett tydelig hvordan virkelig rigidetet på mat utarter seg. 

Hvis du ikke innser at svaret ditt til KT oppfattes som angrep så tror jeg du mangler grunnleggende sosiale ferdigheter. 

Anonymkode: 5bc5b...7d8

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Skjønner du blir oppgitt. Noen av svarene er over grensa. Har svart deg tidligere. Gutten din er over gjennomsnittet selvgående når det kommer til å jakte på snop. Er han normalvektig forresten?

Jeg mener oppriktig at han åpenbart trenger en helt annen grensesetting og stramme rammer enn de andre barna. Det er det som er å være en foreldre. Oppdra ulikt fordi de trenger forskjellige ting. Slik jeg har lest det så fungerer han ikke med normal grensesetting. Diagnose skal jeg ikke spekulere i, men han er åpenbart uten skrupler på endel ting. Mine barn har mast om snop og kjeks men de hadde aldri drevet slik han gjør. Derfor er det kanskje på sin plass å lure på om det er noe ekstra da. 
Sannheten er jo at det dere har gjort til nå ikke har vært en suksess. Om han er normalvektig så ville jeg latt han gå sulten fra bordet og stått i raseriet som kommer. Planlegg det til en dag dere voksne har tid og overskudd. Behold roen og forklar igjen og igjen. På et eller annet tidspunkt vil han bli ferdig med raseriet. Og dere kan ikke ha noe annet enn vanlig mat i hus på en god stund. Han er fem år, han forstår godt når dere sier, siden du hele tiden prøver å ta uten lov så vil vi ikke ha dette i huset mer. Han forstår dette, han liker det selvsagt ikke da. 
Jeg ville også sluttet å ha tilpasset mat. Ha ting på bordet som han har spist tidligere. Æsj hadde jeg slått beinhardt ned på. Forlat bordet når du sier æsj. Det er totalt uakseptabelt og grunn til å ikke få delta ved bordet. Store barn som sier æsj har jeg personlig skikkelig problemer med. 

Anonymkode: d63e0...04d

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Æsj hadde jeg slått beinhardt ned på. Forlat bordet når du sier æsj. Det er totalt uakseptabelt og grunn til å ikke få delta ved bordet. Store barn som sier æsj har jeg personlig skikkelig problemer med. 

Dette er jeg enig i. Det er langt over kanten og veldig respektløst. Og det kan også en femåring få vite, i alderstilpassede ord. 

Anonymkode: 4bc96...3df

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Må si jeg synes det at barnet er så grenseløs er mer bekymringsfullt enn at han ikke "liker" maten. Hvordan "finner" han nøklene? Leter i skuffer og skap eller ligger de ganske greit tilgjengelig? Hadde i alle fall tømt huset. Trenger ikke friste unger som strever med selvregulering. Blir bare for vanskelig og mye konflikt. Hadde tatt en dag barnet ikke er hjemme....pakket alt snop i esker i garasjen. Låst selvsagt. Men sagt at vi ikke har noe i hus nå før jul. Mat serveres til vanlige tider. Spis eller la være. Om barnet virkelig sultestreiker og ikke får i seg næring over flere døgn, da er det på tide å skaffe profesjonell hjelp. 

Dette. 
Og jeg har altså fått i meg morgenkaffen. 

Anonymkode: 4bc96...3df

Skrevet
KellyTaylor skrev (2 timer siden):

Å omtrent sette en diagnose på ett lite barn var da voldsomt. Sønnen min er 10 år nå å takler forsatt ikke korn i brødet,helt uten diagnose. Å når han var mindre ville ikke han heller spise harde skorper,men etter hvert lærte han seg at det ikke var noe valg. 

Anonymkode: efbbd...bd1

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du vet jo selv hva som er problemet. Dere har gitt etter for mas. Han maser da selvsagt mer, for erfaringen hans da er at det funker. Nå blir jobben større fordi dere ikke orket ta den underveis. Nå må det ryddes. Du sier det skal tas frem ditt og datt i helgene. Er det så lurt? Hvor god tidsforståelse har en som nettopp er fylt fem? Hadde bare dropper alt søtt frem til jul feks. Brus. Potetgull. Kjeks. Nugatti. Sjokolade etc. er jo ting ingen barn MÅ ha. Sikkert greit å vise at reglene er endret på en ordentlig og tydelig måte. Det må selvsagt gjelde for de voksne også. Har man ikke snacks tilgjengelig vil de aller fleste barn begynne å spise det de får. 

Skrevet

En del folk bitcher helt unødvendig mye. Dette er en felle som det er lett å gå i med barn, jeg ser mange eksempler i vennekretsen. Vi vil jo gjerne at barna skal spise noe, og for å være greie begynner foreldre å tilrettelegge og dille, og ser ikke før det har gått en stund at problemet bare blir større. Ikke ha dårlig samvittighet for at du har gjort samme feil som veldig mange andre, og ikke bry deg om de mer surmaga innleggene her. Drit i dem som føler seg kallet til å fjerndiagnostisere sønnen din, uten verken grunnlag eller kompetanse. Men ta til deg det du har fått av gode råd. Det aller viktigste tenker jeg er å skape rutiner og forutsigbarhet, og ikke gjøre mat til en arena for kamp eller oppmerksomhet/selvhevdelse. Lag måten sånn som du lager den, uten tilrettelegging, og gi barnet inntrykk av at du ikke bryr deg om hva det spiser/Ikke spiser, at det er opp til barnet selv. Jeg anbefaler virkelig boka som heter "Bare barnemat". Den er skrevet av ernæringsfysiologer, men de virker også å ha en god porsjon innsikt i barns psykologi og hvordan måltidssituasjonen påvirker barnas atferd.

Anonymkode: 2ebad...44c

Skrevet

Ingen friske barn sulter til døde i norge. Han spiser når han blir sulten nok. Ikke si "vi har rydda godteriet ut i garasjen". Bare si dere ikke har. Enkelt og greit. Ingen 5 åring skal vel få styre når det kommer snacks på bordet?

Jeg har en sønn som er i undervekt grad 2, fordi han ikke liker en dritt! Han har aldri kjempa om å få noe annet, men han spiser en skive med nugatti til frokost, 2 med prim til lunsj, en bitteliten porsjon middag (akkurat nok til å bli mett) og en skive med nugatti til kvelds. Han er så tynn at han må få i seg energi. Om han får 200 kroner til å shoppe godis og snacks når han skal til kompiser på spillkveld så kjøper han kanskje en bitteliten melkesjokolade fordi han også vil ha med noe. Han liker virkelig ingenting! Han fråtser aldri, han spiser kun fordi han må overleve. 

Anonymkode: 83284...2f1

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Ingen friske barn sulter til døde i norge. Han spiser når han blir sulten nok. Ikke si "vi har rydda godteriet ut i garasjen". Bare si dere ikke har. Enkelt og greit. Ingen 5 åring skal vel få styre når det kommer snacks på bordet?

Jeg har en sønn som er i undervekt grad 2, fordi han ikke liker en dritt! Han har aldri kjempa om å få noe annet, men han spiser en skive med nugatti til frokost, 2 med prim til lunsj, en bitteliten porsjon middag (akkurat nok til å bli mett) og en skive med nugatti til kvelds. Han er så tynn at han må få i seg energi. Om han får 200 kroner til å shoppe godis og snacks når han skal til kompiser på spillkveld så kjøper han kanskje en bitteliten melkesjokolade fordi han også vil ha med noe. Han liker virkelig ingenting! Han fråtser aldri, han spiser kun fordi han må overleve. 

Om det er noen trøst. Sånn var mannen min da han var barn. Ganske altetende i dag men klarer ikke smør, smøreost, majones og dressing. Svigermor gråt for seg selv fordi den tynne lille magre sønnen ikke spiste. Hun gav seg på prinsippene da han var rundt fire år. Han spiste nugatti og hapå i 12 år. Grovbrød og knekkebrød var greit da. Da han ble ungdom syntes han det etterhvert var flaut å være så kresen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Så hyggelig å høre at du har fasiten. Skjønner at det må være fint å sitte inne med så mye kunnskap. 

Men dette var jo faktisk fasiten. Denne ungen er jo ute av kontroll pga foreldrene er evneveike. 

Anonymkode: b5aa7...4f1

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Om det er noen trøst. Sånn var mannen min da han var barn. Ganske altetende i dag men klarer ikke smør, smøreost, majones og dressing. Svigermor gråt for seg selv fordi den tynne lille magre sønnen ikke spiste. Hun gav seg på prinsippene da han var rundt fire år. Han spiste nugatti og hapå i 12 år. Grovbrød og knekkebrød var greit da. Da han ble ungdom syntes han det etterhvert var flaut å være så kresen. 

Sønnen min liker heller ikke smør, smøreost, majones eller sånt han heller. Ikke melk, ikke fløte, ikke rømme, ikke noe av de fete kildene. Han er nå 14, rundt 178 høy og veier hele 42 kilo! Ikke noe å juble for, men han er heldigvis "sunn og rask" så jeg er ikke bekymra. Han slutta å spise da han var 4, ironisk nok. Før det spiste han aboslutt alt. Det går seg til. Blir folk av han og! Jeg gidder hvertfall ikke pese noe om det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Sønnen min liker heller ikke smør, smøreost, majones eller sånt han heller. Ikke melk, ikke fløte, ikke rømme, ikke noe av de fete kildene. Han er nå 14, rundt 178 høy og veier hele 42 kilo! Ikke noe å juble for, men han er heldigvis "sunn og rask" så jeg er ikke bekymra. Han slutta å spise da han var 4, ironisk nok. Før det spiste han aboslutt alt. Det går seg til. Blir folk av han og! Jeg gidder hvertfall ikke pese noe om det. 

Å være ekstremt kresen kontra å kun ville spise søtsaker og kjeks er to forskjellige ting. Mannen min er ekstremt konsistens var. Nå er han voksen og høflig og spiser det han får. Konsistensen på nevnte matvarer gir han følelsen av at maten er dårlig og harsk. Sliter skikkelig. Noen ganger kan jeg bli oppgitt over hans sarte gane. Men han kan ikke noe for det og er veldig diskré i sin måte å håndtere det på. 
Selv likte jeg aldri melk da jeg var barn, eller nå. Viste seg at jeg har melkeintoleranse da jeg ble 25. instinktivt fortalte kroppen min meg, melk skal du ikke like for du er allergisk. 

Skrevet

Spiser han i barnehagen?

Anonymkode: 4919c...cb7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...