Anonym bruker Skrevet 9. november 2021 #1 Skrevet 9. november 2021 Har en gutt som nettopp fylte 5 år. I noen måneder nå har han blitt mer og mer kresen. Tidligere har han vær kresen men spist relativt normal mat. Men ikke brød med frø i, ikke hard skorpe, spesielle pålegg, ikke grønnsaker og kun eple av frukt.. Nå har det eskalert og han vil ikke spise noe av det vi andre spiser. Til middag nekter han absolutt alt. Samme om han har vært med å lage. I beste fall smaker han en knøttliten bit før det blir erklært forferdelig. Vi prøver å la han bestemme selv innen visse grenser men nå har det kommet til at han kun spiser makaroni, lomper, potet chips.. Av pålegg er det svært lite han vil ha. Ender opp med enten noe søtt eller til nød hvit ost. Han tror hele tiden det er noe godt i huset. Skulle vi ha noe kjeks eller annet liggende må det gjemmes i kjeller, ellers maser han om at det er middagen hans og påstår at det er det eneste han liker.. 🙄 Han har t.o.m prøvd å låse opp døra til kjeller for å komme seg ned dit å hente selv. Vi har prøvd å ikke ha disse tingene i huset. Da blir det full klikk, han lager leven og han nekter såklart å spise. Det blir ganske dårlig stemning i huset av det. Men allikevel synes jeg at vi bør kunne ha sånne ting i huset uten at poden gjør alt i sin makt for å få tilgang til det. Når han kommer fra barnehagen er han alltid veldig sulten. Men alt vi foreslår som vi vet han egentlig liker er da æsj, liker ikke. Så kombinert med sulten unge og raseri over å ikke få det han vil spise så i stedet begynner dette maset og jakten på kjeks eller annet godteri. Jeg er meget lei av denne kampen hver dag, men aner ikke hvordan vi skal få gutten til å spise normalt igjen. Jeg vet såklart at lomper og alt det ovennevnte er usunt. Men jeg får han ikke til å spise annet! Har prøvd mange forskjellige ting men om noen kan hjelpe med tips, råd, erfaringer så takker jeg stort for det. Og jeg føler meg allerede som en mislykka nok mor. Så takk for at du sparer sårende kommentarer... Anonymkode: a5230...8eb
Anonym bruker Skrevet 9. november 2021 #2 Skrevet 9. november 2021 Det som fungerer her er å aldri ha kjeks. Og hvis vi klarer å ha middagen klar fort etter bhg går det som regel bedre. I tillegg synes jeg det er greit at de smaker litt, også får de en brødskive hvis de ikke liker. Gjør ingen stor sak av det. Så blir det sakte men sikkert bedre. 1klassingen spiser mer variert nå, og er mer eventyrlysten. Anonymkode: 83759...374
Anonym bruker Skrevet 9. november 2021 #3 Skrevet 9. november 2021 PS, jeg pleier å trøste meg selv med at det ikke er bare næring som skal inntas ved middagen, men at de lærer å møtes til felles måltid. Så kommer vel selve spisingen etterhvert. De aller fleste ungdommer spiser jo mat Anonymkode: 83759...374
Anonym bruker Skrevet 9. november 2021 #4 Skrevet 9. november 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det som fungerer her er å aldri ha kjeks. Og hvis vi klarer å ha middagen klar fort etter bhg går det som regel bedre. I tillegg synes jeg det er greit at de smaker litt, også får de en brødskive hvis de ikke liker. Gjør ingen stor sak av det. Så blir det sakte men sikkert bedre. 1klassingen spiser mer variert nå, og er mer eventyrlysten. Anonymkode: 83759...374 Takk for svar. Kjøper dere aldri inn noe å har liggende for å spare til f.eks jul? Det er et problem her. Vi har begynt å småhandle litt forskjellig som skal spares til jula. Legges i kjeller som låses av. Handler jo gjerne når det er tilbud for å gjemme unna. Men dette har poden skjønt og finner nøklene for å komme seg ned i kjelleren 🤦♀️ Han er av typen som ikke gir seg veldig lett.. Men om det blir eneste løsning så ja ja.. Kjipt men. Anonymkode: a5230...8eb
Anonym bruker Skrevet 9. november 2021 #5 Skrevet 9. november 2021 3 minutes ago, Anonym bruker said: Takk for svar. Kjøper dere aldri inn noe å har liggende for å spare til f.eks jul? Det er et problem her. Vi har begynt å småhandle litt forskjellig som skal spares til jula. Legges i kjeller som låses av. Handler jo gjerne når det er tilbud for å gjemme unna. Men dette har poden skjønt og finner nøklene for å komme seg ned i kjelleren 🤦♀️ Han er av typen som ikke gir seg veldig lett.. Men om det blir eneste løsning så ja ja.. Kjipt men. Anonymkode: a5230...8eb Nå har mine blitt litt bedre, så nå har vi faktisk litt pepperkaker etc. Men det var en periode skuffen måtte være tom for kjeks ja. Eller annen godis. Dere får leve i nuet i år 😅 Anonymkode: 83759...374
Anonym bruker Skrevet 9. november 2021 #6 Skrevet 9. november 2021 En på fem skjønner beskjeden. Det kommer ikke noe godt i hus før du begynner å spise. Med mindre han er ekstremt underernært og tynn så hadde jeg servert og tatt bort urørt. Sultne unger spiser altså. Han tester dere og høres ut som han stadig vinner kampene. Her har ungene gått sultne fra bordet og ventet på kveldsmat til normal tid. Eneste måten de lærer på. Anonymkode: d63e0...04d
Superdolly Skrevet 9. november 2021 #7 Skrevet 9. november 2021 Jeg sier som flere andre: Ikke kjøp inn kjeks eller annet godt. La det være helt tomt, og la gutten gjennomsøke kjelleren uten hell. Fortell ham at kjeks ikke er middag, og at dere ikke kommer til å kjøpe inn det. Enkelt og greit. Server helt vanlig mat, og fortell ham at dette trenger kroppen hans.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2021 #8 Skrevet 9. november 2021 Spiser han i barnehagen? Anonymkode: 4919c...cb7
Anonym bruker Skrevet 9. november 2021 #9 Skrevet 9. november 2021 Du må faktisk tåle at han er sint og frustrert. Ikke kjøp inn noe som frister ham av søtsaker på en stund, og ikke lag noe oppstyr. Dekk bordet, tenn lys og gjør det hyggelig. Ikke spør ham om mat, bare si vær så god. Hvis han ikke tar seg mat, ikke kommenter det, men prat heller om noe kjekt og gøy. Overse rett og slett helt hans manglende vilje til å spise, og spis din egen mat med nytelse. Er dere to voksne, så si gjerne ting til hverandre om hvor godt det smaker, men ikke noe om maten til barnet. Ha altså fokus på hyggelige måltider, ikke hva han vil eller ikke vil spise. Han må få hjelp til å komme ut av den vonde sirkelen om å ha voldsomt fokus på liker og liker ikke, og heller over på hyggen ved måltider. Det tar tid, men pleier å gå seg til. Anonymkode: 3a341...64e
Anonym bruker Skrevet 9. november 2021 #10 Skrevet 9. november 2021 Spiser han skive når han ikke vil ha middag? I så fall hadde jeg latt han få det, matvegring går som regel over, uavhengig av om man lager kamp om det eller ikke. Kjeks hadde jeg kuttet ut for en periode. Kan du få lagre juleinnkjøpene hos noen andre i denne perioden? Anonymkode: 5bc5b...7d8
Anonym bruker Skrevet 9. november 2021 #11 Skrevet 9. november 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Spiser han skive når han ikke vil ha middag? I så fall hadde jeg latt han få det, matvegring går som regel over, uavhengig av om man lager kamp om det eller ikke. Kjeks hadde jeg kuttet ut for en periode. Kan du få lagre juleinnkjøpene hos noen andre i denne perioden? Anonymkode: 5bc5b...7d8 Takk for tips. Litt vanskelig med lagring hos andre, men nå vurderer jeg å lagre i hyller i garasjen 😅 Anonymkode: a5230...8eb
Anonym bruker Skrevet 9. november 2021 #12 Skrevet 9. november 2021 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Takk for tips. Litt vanskelig med lagring hos andre, men nå vurderer jeg å lagre i hyller i garasjen 😅 Anonymkode: a5230...8eb God idé Jeg har tre barn som alle har hatt en superkresen periode i den alderen. Vi har aldri laget noe styr rundt måltidene, ville de ikke ha middag så fikk de skive, etter å ha smakt (en ørliten bit). Nå er to av de voksne og spiser nesten alt (en klarer ikke ananas og en liker ikke kremdesserter) mens minsten på 9 er på vei til å bli glad i å smake forskjellig mat. Anonymkode: 5bc5b...7d8
sug lut Skrevet 9. november 2021 #13 Skrevet 9. november 2021 En femåring? Og du klarer ikke sette grenser? Han bare finner nøklene og går i kjelleren og tar godteri og kjeks? Du skal få et festlig liv. Blir han sulten nok så spiser han den maten han får.
Spurvugla Skrevet 9. november 2021 #14 Skrevet 9. november 2021 En metode som bli anbefalt og i hvertfall kan gjøre måltidene litt hyggeligere, er å passe på at dere alltid har en ting han liker på bordet. Liker han makaroni, lomper og brød med smør f.eks. har dere alltid minst en av tingene på bordet i tillegg til den andre maten. Poenget er å gjøre ham tryggere i måltidssituasjonen, da tør han (kanskje) etterhvert å smake på ting. Han blir også vant til å spise måltider sammen med andre. Spiser han like dårlig i barnehagen? Hvis du ikke vet bør du nok ta en prat med dem om dette. Det kan være de kan hjelpe til.
Hengebukksvinet Skrevet 9. november 2021 #15 Skrevet 9. november 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Spiser han skive når han ikke vil ha middag? I så fall hadde jeg latt han få det, matvegring går som regel over, uavhengig av om man lager kamp om det eller ikke. Kjeks hadde jeg kuttet ut for en periode. Kan du få lagre juleinnkjøpene hos noen andre i denne perioden? Anonymkode: 5bc5b...7d8 Lagre innkjøp hos andre? Alvorlig talt. Her må det settes grenser…ettertrykkelig!
frk Nilsen Skrevet 9. november 2021 #16 Skrevet 9. november 2021 (endret) Det jeg reagerer mest på her er at han får ta nøkler og bare forsyne seg fra lageret som er ment til senere. Han er ikke bare kresen han gjør akkurat som han vil, akkurat det som passer han. Her må det jobbes med grensesetting og konsekvenser, ikke bare med det å få gutten til å spise mer variert. Endret 9. november 2021 av frk Nilsen
Anonym bruker Skrevet 9. november 2021 #17 Skrevet 9. november 2021 Jeg har fire barn, og alle har i større eller mindre grad hatt "liker ikke" faser. De sier det er en kombinasjon av at smaksløkene utvikler seg, derfor kan det føles som ting endrer smak, og at matinntak er noe de kan ta kontroll over og derfor gjør det i en løsrivningsfase. Vi har aldri laget noe stort nummer ut av det, middagen skal være koselig. Som foreslått over her har vi alltid hatt noe på bordet som likes, om det så bare er en boks med mais eller noen cherrytomater, raspet gulerot eller hva som nå har passet sånn nogenlunde til middagen. Har ikke noe annet blitt spist har vi rett og slett bare oversett det og snakket om dagen, kvelden, noe vi gleder oss til osv. Jeg har heller aldri vært så streng på dette med å ta en skive om de absolutt ikke liker maten, ikke loff med nugatti selvfølgelig, men en skive med leverpostei eller ost er like greit som gryteretten de ikke vil ha altså. Det viktigste er at vi koser oss med et felles måltid og at mat ikke er en kamp som skal kjempes. Nå er barna blitt ganske store, mellom 12 og 20 år, og en er fremdeles mest glad i brødmat, en er mest glad i varmmat og to er rett og slett glad i alt, men ingen er veldig kresne og de spiser det meste av det de blir servert alle fire. Liker ikke fasen går gjerne over om det ikke blir for mye dill rundt det. Anonymkode: a6461...f2f
Anonym bruker Skrevet 9. november 2021 #18 Skrevet 9. november 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Kjøper dere aldri inn noe å har liggende for å spare til f.eks jul? Det er et problem her. Vi har begynt å småhandle litt forskjellig som skal spares til jula. Nei. Jeg kjøper sånne ting den 22.desember. Hvorfor skal jeg spise gamle kjeks til jul? Det er 10.november i dag og over 6 uker igjen til jul! Anonymkode: 4bc96...3df
Anonym bruker Skrevet 9. november 2021 #19 Skrevet 9. november 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): En på fem skjønner beskjeden. Det kommer ikke noe godt i hus før du begynner å spise. Med mindre han er ekstremt underernært og tynn så hadde jeg servert og tatt bort urørt. Sultne unger spiser altså. Han tester dere og høres ut som han stadig vinner kampene. Her har ungene gått sultne fra bordet og ventet på kveldsmat til normal tid. Eneste måten de lærer på. Anonymkode: d63e0...04d Her også. Anonymkode: 4bc96...3df
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #20 Skrevet 10. november 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Nei. Jeg kjøper sånne ting den 22.desember. Hvorfor skal jeg spise gamle kjeks til jul? Det er 10.november i dag og over 6 uker igjen til jul! Anonymkode: 4bc96...3df 🤪🤣 Anonymkode: 5bc5b...7d8
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #21 Skrevet 10. november 2021 Det høres ut som dere har større problemer enn bare kresenheten. En på fem år skjønner hva "nei, det er ikke lov" betyr. Altså handler dette også om hans behov for grensetesting og oppmerksomhet. Du må selvsagt sette grenser (med kjærlighet og tålmodighet, men konsekvent og uten dill.) Og du må gi ham oppmerksomheten han trenger, men helst på andre områder. Jeg ville ha forsøkt å gjøre mitt aller beste for at måltidene ikke skal være arenaen for testing av grenser og oppmerksomhetssøking. Det gjør man ved å gjøre det lite spennende å si "liker ikke", og ved å unngå å delta i "kampen om maten". Jeg kan anbefale en bok som heter "Bare barnemat". Metoden som beskrives der har jeg god erfaring med. Den består i hovedtrekk av at alt skal på tallerkenen ("det hører til"), men at barnet bestemmer selv hva det spiser. Sørg for at det er en del av maten (brød, ris eller whatever) som barnet liker, slik at det ikke låser seg med én gang. Deretter slutter du å bry deg om hva barnet spiser og ikke spiser. "Jeg liker ikke" møtes med svar som "Du gjør som du vil", "Du spiser det du har lyst på" og "det er dette som er middagen". Ikke lag alternativ mat til barnet. De aller fleste barn begynner etterhvert å smake på forskjellige ting av seg selv. Ikke mas om det, og lat som du ikke bryr deg. Gi det noen uker/måneder, så vil mat slutte å være en oppmerksomhetsarena. Anonymkode: 2ebad...44c
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #22 Skrevet 10. november 2021 frk Nilsen skrev (10 timer siden): Det jeg reagerer mest på her er at han får ta nøkler og bare forsyne seg fra lageret som er ment til senere. Han er ikke bare kresen han gjør akkurat som han vil, akkurat det som passer han. Her må det jobbes med grensesetting og konsekvenser, ikke bare med det å få gutten til å spise mer variert. Såklart han ikke FÅR TA NØKLENE. Han finner de selv.. Men jeg må nok gå med nøklene på meg heretter. Det ser jeg selv. Han får heller ikke lov å forsyne seg av lageret selv og vet veldig godt at det ikke er lov. Det betyr ikke at han ikke gjør for det om. Dette har forsåvidt skjedd 2 ganger og da har vi hatt en prat om akkurat det. Sist gang i går en stund før jeg skrev innlegget. Jeg skal ta med meg rådene om å ha det han liker ved siden av i tillegg så han får noe han liker. Takker for rådene jeg har fått, håper resten får i seg litt morras kaffe. Anonymkode: a5230...8eb
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #23 Skrevet 10. november 2021 Hjelp du begynne å ha grenser . Ikke nødvendigvis med maten. Men leter opp nøkler og leter opp maten??? Hva gjør han om han finner noe? her i huset er barna oppdratt fra de er små til at den typen «mat» må de spørre om lov til å ta av. Spiser han i barnehagen? Hørte om flere hvor foreldre har klaget på at ungene spiser ingeniørhøyskole, også får man snap av de sitter med ei stor skål med godis eller cheese doddels. Da skjønner jeg at ungen ikke vil spise vanlig mat. Anonymkode: 403b4...271
sug lut Skrevet 10. november 2021 #24 Skrevet 10. november 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Såklart han ikke FÅR TA NØKLENE. Han finner de selv.. Men jeg må nok gå med nøklene på meg heretter. Det ser jeg selv. Han får heller ikke lov å forsyne seg av lageret selv og vet veldig godt at det ikke er lov. Det betyr ikke at han ikke gjør for det om. Dette har forsåvidt skjedd 2 ganger og da har vi hatt en prat om akkurat det. Sist gang i går en stund før jeg skrev innlegget. Jeg skal ta med meg rådene om å ha det han liker ved siden av i tillegg så han får noe han liker. Takker for rådene jeg har fått, håper resten får i seg litt morras kaffe. Anonymkode: a5230...8eb Med andre ord, du har null kustus på sneipen og tenker å la det fortsette slik.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #25 Skrevet 10. november 2021 sug lut skrev (Akkurat nå): Med andre ord, du har null kustus på sneipen og tenker å la det fortsette slik. Så hyggelig å høre at du har fasiten. Skjønner at det må være fint å sitte inne med så mye kunnskap. Anonymkode: a5230...8eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå