Gå til innhold

Til dere som har leste serien "sagaen om Isfolket"...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som ungdom husker jeg at jeg hadde en skikkelig diskusjon med norsklæreren min om noe liknende. Han var veldig opptatt av at alle skulle lese kvalitetslitteratur, og en gang kom han med et oppgitt sukk om hvorfor kiosklitteratur solgte så mye bedre enn seriøse og gode bøker. Jeg husker jeg sa at det kunne ha noe med prisen å gjøre, kanskje? Den gangen kostet pocketbøker 20-50 kr på en hvilken som helst kiosk, mens gode bøker var dyre, så jeg foreslo at kanskje folk lånte disse bøkene på biblioteket. 

Jeg sa også at jeg syntes det var helt greit at barn og ungdom leste Hardyguttene og Frøken Detektiv, hvis det kunne gi dem leseglede, for i mitt hode var det langt bedre enn at de ikke leste i det hele tatt.

Han var uenig i alt jeg sa, og jeg forsto det ikke den gangen. Jeg forstår det heller ikke nå. 

For min egen del er det slik at bøker og lesing fyller ulike formål. Noen ganger leser jeg for opplevelsen, noen ganger for å slappe av, noen ganger for å koble ut, noen ganger fordi jeg vil oppleve stor litteratur, noen ganger fordi jeg må (dette er gjerne fagbøker knyttet til jobb, selv om jeg også noen ganger leser disse fordi jeg vil). Og jeg bruker ulike sjangere og ulike typer til å fylle disse ulike ønskene. 

Jeg har aldri lest Sagaen om Isfolket, men jeg har pløyd meg gjennom mye annet i kiosk- og seriesegmentet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...