Anonym bruker Skrevet 11. november 2021 #51 Skrevet 11. november 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Så alle som forlanger at den som lager noe bør kunne sitt fag, de er "snobber"? Jeg får håpe du i det minste er rørsnobb, da, og ikke inviterer en advokat inn i huset for å legge opp rør til vasken din, i stedet for å be en rørlegger gjøre det. Likeledes håper jeg du er såpass justis-snobb at du ikke ber rørleggeren forsvare deg i retten. Anonymkode: db8b4...95a Sorry, men........🤣🤣🤣 Anonymkode: 2ce63...720
Anonym bruker Skrevet 11. november 2021 #52 Skrevet 11. november 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Hvis du ikke ser forskjellen mellom en håndtverker og et kreativt produkt, så blir det uansett ikke mulig å ta diskusjonen videre. Mange av verdens beste forfattere, de fleste, har ingen utdanning innen forfatterskap. Å skrive bøker er ikke et fagfelt på samme måte som rørlegger og tømrer, så sammenligningen din faller på sin egen urimelighet. Anonymkode: 69bd6...bb5 Det å kunne sitt fag, som 95a skriver, er ikke det samme som å ha en spesifikk utdanning. Men antagelig vil du forvente at rørleggeren faktisk er god på det han eller hun driver med. På samme måte må man kunne stille noen krav til at forfatteren kan det han eller hun driver med. Kunstens kvalitet er naturligvis ikke en objektiv størrelse, men uansett hvordan man ser på det måles den ikke gjennom lesertall. For Margit Sandemos del er det imidlertid lett å peke på flere helt konkrete svakheter, slik som skrivefeil, klisjéer, gjentagelser av forslitte uttrykk, ufullstendige setninger og så videre. Hva gjelder innholdet kan man gi henne kred for god fantasi, selv om plottene også er nokså gjentakende underveis. Skummel (snill på bunnen!), velutrustet mann møter vakker kvinne (ekstremt uskyldig, snill heks eller vampete heks), sammen slåss de mot mørke krefter. Om man har lest andre av Sandemos bøker er det slående at det samme plottet ofte ligger til grunn der også, i varierende grad selvsagt. Det synes jeg vitner om manglende kvalitet rent innholdsmessig også. Og ja, jeg har lest alle bøkene i Sagaen om Isfolket, og koste meg med det som 15-åring-ish. 😀 Anonymkode: 27252...c68
Anonym bruker Skrevet 11. november 2021 #53 Skrevet 11. november 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Hvis du ikke ser forskjellen mellom en håndtverker og et kreativt produkt, så blir det uansett ikke mulig å ta diskusjonen videre. Mange av verdens beste forfattere, de fleste, har ingen utdanning innen forfatterskap. Å skrive bøker er ikke et fagfelt på samme måte som rørlegger og tømrer, så sammenligningen din faller på sin egen urimelighet. Anonymkode: 69bd6...bb5 Utdanning i forfatterskap er ikke en forutsetning for kvalitet, men også «kreative produkter» har kvalitetskrav. Det er ikke sånn at skuespillere bare går på scenen og lirer av seg noen fraser, eller at musikere klimprer litt som de finner på i farta. Jeg jobber ellers med «kreative produkter», det er det jeg lever av, og jeg kan love deg at kvalitetskravene er høye. Selv om det også i mitt felt er uutdannede folk som holder høyt nivå. De har lært seg ferdighetene uten formell utdanning, men det betyr ikke at de kan sjuske med kvaliteten. Margit Sandemo drev rein masseproduksjon, og det er kvaliteten som mangler. Innlegget jeg siterte, påsto at dersom man ikke klarer å ignorere dårlig språk og platte klisjeer, er man litteratursnobb. Det var det jeg svarte på. Du likte ikke sammenligningen med håndverkere, men vi kan jo holde oss til kunsten: Er man musikksnobb hvis man ikke klarer å ignorere sure toner og haltende rytme også? Anonymkode: db8b4...95a
Anonym bruker Skrevet 11. november 2021 #54 Skrevet 11. november 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg tror hun griper etter siste halmstrå i å fremstå som en voksen og reflektert person. Har mine tvil om master hun skryter på seg i full anonymitet. Nivået på argumenter minner om en på ungdomsskolen. Anonymkode: 4b556...bf1 Kan godt hende jeg personlig er på ungdomsskolenivå på mange ting, men det betyr jo ikke at all litteratur er like god likevel. Eller er det det du prøver å si? Jeg tar feil og Sandemo holder samme nivå som Hamsun? Anonymkode: db8b4...95a
Anonym bruker Skrevet 11. november 2021 #55 Skrevet 11. november 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Utdanning i forfatterskap er ikke en forutsetning for kvalitet, men også «kreative produkter» har kvalitetskrav. Det er ikke sånn at skuespillere bare går på scenen og lirer av seg noen fraser, eller at musikere klimprer litt som de finner på i farta. Jeg jobber ellers med «kreative produkter», det er det jeg lever av, og jeg kan love deg at kvalitetskravene er høye. Selv om det også i mitt felt er uutdannede folk som holder høyt nivå. De har lært seg ferdighetene uten formell utdanning, men det betyr ikke at de kan sjuske med kvaliteten. Margit Sandemo drev rein masseproduksjon, og det er kvaliteten som mangler. Innlegget jeg siterte, påsto at dersom man ikke klarer å ignorere dårlig språk og platte klisjeer, er man litteratursnobb. Det var det jeg svarte på. Du likte ikke sammenligningen med håndverkere, men vi kan jo holde oss til kunsten: Er man musikksnobb hvis man ikke klarer å ignorere sure toner og haltende rytme også? Anonymkode: db8b4...95a De fleste har vel sine greier de ikke klarer ignorere. Greia er vel at man fint klarer å ignorere uten å gjøre noe mer ut av det. Det er mange musikk sjangre jeg ikke lytter på. Kaller det ikke dårlig musikk eller beskylder de som digger det for å ha dårlig smak. Folk er forskjellige. Anonymkode: 4b556...bf1
Anonym bruker Skrevet 11. november 2021 #56 Skrevet 11. november 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Kan godt hende jeg personlig er på ungdomsskolenivå på mange ting, men det betyr jo ikke at all litteratur er like god likevel. Eller er det det du prøver å si? Jeg tar feil og Sandemo holder samme nivå som Hamsun? Anonymkode: db8b4...95a Det har jeg aldri sagt. Jeg slår ned på at du kaller ting møl. Det er din personlige mening da. Jeg synes det vitner om usikkerhet å kategorisere noe som møl. Anonymkode: 4b556...bf1
Anonym bruker Skrevet 11. november 2021 #57 Skrevet 11. november 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): De fleste har vel sine greier de ikke klarer ignorere. Greia er vel at man fint klarer å ignorere uten å gjøre noe mer ut av det. Det er mange musikk sjangre jeg ikke lytter på. Kaller det ikke dårlig musikk eller beskylder de som digger det for å ha dårlig smak. Folk er forskjellige. Anonymkode: 4b556...bf1 Det er ikke snakk om SJANGER her, men om GJENNOMFØRING. Hvis man ikke klarer å skrive godt, så kan du sammenligne det med en pianist som ikke klarer å spille godt. Det er likegyldig om han maltrakterer Mozart eller Ole Ivars da, altså. Og det er mitt ankepunkt mot Sandemo: hun mestrer ikke faget sitt, det er ikke sjangeren hun feiler med. Anonymkode: db8b4...95a
Anonym bruker Skrevet 11. november 2021 #58 Skrevet 11. november 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Det har jeg aldri sagt. Jeg slår ned på at du kaller ting møl. Det er din personlige mening da. Jeg synes det vitner om usikkerhet å kategorisere noe som møl. Anonymkode: 4b556...bf1 Jeg kunne jo si at det vitner om innbilskhet å fjerndiagnostisere folk basert på enkeltinnlegg der innholdet kun går på sak - ikke på person. Men siden jeg nødig vil virke så innbilsk, lar jeg det være. At du syns det gjør vondt å tenke på din barndoms yndlingsbok som møl, er jo ikke noen god grunn til å påta deg rollen med å karakterisere meg. Folk som produserer ting de ikke kan produsere, ender med å lage søppel. Det gjelder enten produktet er en roman eller et strikketøy; man må kunne greia først. Anonymkode: db8b4...95a
Anonym bruker Skrevet 11. november 2021 #59 Skrevet 11. november 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Det er ikke snakk om SJANGER her, men om GJENNOMFØRING. Hvis man ikke klarer å skrive godt, så kan du sammenligne det med en pianist som ikke klarer å spille godt. Det er likegyldig om han maltrakterer Mozart eller Ole Ivars da, altså. Og det er mitt ankepunkt mot Sandemo: hun mestrer ikke faget sitt, det er ikke sjangeren hun feiler med. Anonymkode: db8b4...95a Likevel har Sandemo tjent mer på sitt forfatterskap enn du noen gang vil tjene. Du som åpenbart har utdannelse og kunnskap til å mene masse om hva som er møl og søppel. 😳 Anonymkode: 4b556...bf1
Anonym bruker Skrevet 11. november 2021 #60 Skrevet 11. november 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Jeg kunne jo si at det vitner om innbilskhet å fjerndiagnostisere folk basert på enkeltinnlegg der innholdet kun går på sak - ikke på person. Men siden jeg nødig vil virke så innbilsk, lar jeg det være. At du syns det gjør vondt å tenke på din barndoms yndlingsbok som møl, er jo ikke noen god grunn til å påta deg rollen med å karakterisere meg. Folk som produserer ting de ikke kan produsere, ender med å lage søppel. Det gjelder enten produktet er en roman eller et strikketøy; man må kunne greia først. Anonymkode: db8b4...95a Det er langt i fra min favoritt fra barndommen. Jeg måtte bare diskutere med deg siden du så arrogant betegner det som møl. Har heller ikke sagt det er et godt litterært verk. Uansett, bøkene har solgt som bare tusan. Åpenbart treffer det folk. Så jeg skjønner bare ikke behovet du har for å kalle noe for møl fordi det ikke tilfredsstiller deg. Siden vi er inne på favoritter. Jeg liker faktisk Amalie Skram og mener helt oppriktig at hun burde få være på pallen over våre store norske. 😊👍 Anonymkode: 4b556...bf1
Anonym bruker Skrevet 11. november 2021 #61 Skrevet 11. november 2021 Anonym bruker skrev (På 10.11.2021 den 10.13): Ok, jeg har mastergrad i et kulturfag, og litteraturvitenskap er del av fagkretsen min, men LIKEVEL er jeg inne på klikk nå og da. Ikke for å se om brukerne holder Hamsun-standard på skriveriene sine, men for å diskutere barn, jobb, forhold, mat og småtips om det ene og det andre. Og nei, det er ikke snobberi å kalle ukebladromaner for møl. Selvsagt er de det. Hvis de var noe annet, ville et forlag ha gitt dem ut med det samme. Isfolket er for litteraturen det Maskorama er for symfoniorkestrene: ikke sammenlignbart overhodet - rein tidtrøyte, ikke kunst. Anonymkode: db8b4...95a Symfoniorkesteret ja. Jeg ville heller hørt to katter sloss. Anonymkode: 627bc...4b5
Anonym bruker Skrevet 11. november 2021 #62 Skrevet 11. november 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Likevel har Sandemo tjent mer på sitt forfatterskap enn du noen gang vil tjene. Du som åpenbart har utdannelse og kunnskap til å mene masse om hva som er møl og søppel. 😳 Anonymkode: 4b556...bf1 Spot on👍🏻 Anonymkode: 627bc...4b5
Anonym bruker Skrevet 11. november 2021 #63 Skrevet 11. november 2021 Jeg synes det er trist at så mange snakker så kritisk om bøker som har gitt utallige ungdommer i generasjoner leselyst. Min nærmeste venninne, som hadde slitt en del med å lese og skrive, hun kastet seg over Isfolket, slukte bøkene. Før dette hadde hun flere ekstratimer i uken på skolen. Ingen andre bøker hadde fenget henne, så hun fikk aldri mengdetrening i å lese. I tillegg ble foreldrenes mas om å lese de "riktige" bøkene og det å lese nok, sammen med spesiallærerens mas om det samme, bare noe som forsterket hennes negative forhold til å lese og skrive. Etter de første bøkene hun leste av Isfolket forsvant hennes såkalte lese-skrivevansker, og hun ble glad i å lese også andre ting. På videregående skole nektet norsklæreren å tro at hun hadde hatt så store lese-skrivevansker som hun faktisk hadde hatt, for det skulle ikke være mulig. Kjenner til flere lignende historier. Selv tenker jeg at ulike bøker har ulike funksjoner, alt til sin tid. Siste ukene har jeg lest Hoem, Trude Teige, Klara Hveberg, Rachel Joyce, en mengde fagartikler, og mange såkalte kiosklitteraturbøker. Har forresten lest noen dikt av Hans Børli og Jakob Sande. Har vært gjennom min del av klassisk litteratur og kan godt ta frem flere av disse på nytt, og tenker nå å ta frem noen store jeg aldri har lest. Et av prosjektene mine for 2023 er å lese W. Shakespeares samlede verker på engelsk, en svær murkloss av flere bøker jeg har hatt i mange år uten å lese, selv om jeg har lest deler av hans forfatterskap i andre bøker. Kiosklitteraturen er for meg total avkobling når jeg trenger det. Det er ulik kvalitet på ulik kiosklitteratur, men alt kan ha sin misjon. Jeg har enkelte kjedebutikker jeg helst ikke handler klær i fordi det er mye polyester o.l. som ikke holder seg fint, men innimellom kan jeg også der finne plagg som jeg har stor glede av den korte tiden de varer. Så velger jeg heller klær av bedre kvalitet og tilpasset ulike formål når jeg vil ha noe som jeg har mer varig glede av, eller som krever spesifikke egenskaper. Sånn er det med litteratur (og musikk) også, alt til hver sin tid. Isfolket leste jeg først som godt voksen, og koste meg med dem og leste alle på rappen. En ting er handlingen, kreativiteten imponerte meg, men også det at hun må ha satt seg ganske godt i de ulike historiske tidene, siden serien strekker seg over 400 år. Jeg endte med å søke opp en del informasjon i bøkene hennes, og lærte på den måten noen historiske fakta som jeg ikke hadde fått med meg tidligere. Som lett underholdning er serien helt fin. Jeg tror også at mange unge trenger det litt lettere tilgjengelige. I dag bombarderes unge av informasjon og påvirkning fra alle kanter hele tiden. De trenger å koble ut, de trenger å bli inspirert av kreativitet, det å drømme seg litt bort, koble ut ytre impulser, lese noe som ikke krever så mye av dem - men som likevel kan være en viktig vei bort fra skjerm og bruke slik lett litteratur som et trappetrinn til videre "bedre" litteratur. Er det noe unge trenger er det lesetrening. Det er noe merkelig som skjer nå som skolene fjerner bøker og skrivetrening. Forskning viser at man leser og husker ting i bøker bedre enn det man scroller seg gjennom på nett, og forskning viser også at man lærer bedre når man skriver egne notater med blyant/penn enn om man skriver på tastatur. Og samtidig blir det stadig mer å lese i høyere utdanning... Stimuler heller til leseglede fremfor å kritisere det som leses. Vekkes den generelle lesegleden får man mengdetrening i lesing og da blir det ofte lettere å også lese helt andre bøker og "tyngre" litteratur og faglitteratur. Anonymkode: 9c747...44f
Anonym bruker Skrevet 11. november 2021 #64 Skrevet 11. november 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Likevel har Sandemo tjent mer på sitt forfatterskap enn du noen gang vil tjene. Du som åpenbart har utdannelse og kunnskap til å mene masse om hva som er møl og søppel. 😳 Anonymkode: 4b556...bf1 Ny verdensrekord i usaklig argumentasjon! Jeg er imponert. Anonymkode: 27252...c68
Anonym bruker Skrevet 11. november 2021 #65 Skrevet 11. november 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg synes det er trist at så mange snakker så kritisk om bøker som har gitt utallige ungdommer i generasjoner leselyst. Min nærmeste venninne, som hadde slitt en del med å lese og skrive, hun kastet seg over Isfolket, slukte bøkene. Før dette hadde hun flere ekstratimer i uken på skolen. Ingen andre bøker hadde fenget henne, så hun fikk aldri mengdetrening i å lese. I tillegg ble foreldrenes mas om å lese de "riktige" bøkene og det å lese nok, sammen med spesiallærerens mas om det samme, bare noe som forsterket hennes negative forhold til å lese og skrive. Etter de første bøkene hun leste av Isfolket forsvant hennes såkalte lese-skrivevansker, og hun ble glad i å lese også andre ting. På videregående skole nektet norsklæreren å tro at hun hadde hatt så store lese-skrivevansker som hun faktisk hadde hatt, for det skulle ikke være mulig. Kjenner til flere lignende historier. Selv tenker jeg at ulike bøker har ulike funksjoner, alt til sin tid. Siste ukene har jeg lest Hoem, Trude Teige, Klara Hveberg, Rachel Joyce, en mengde fagartikler, og mange såkalte kiosklitteraturbøker. Har forresten lest noen dikt av Hans Børli og Jakob Sande. Har vært gjennom min del av klassisk litteratur og kan godt ta frem flere av disse på nytt, og tenker nå å ta frem noen store jeg aldri har lest. Et av prosjektene mine for 2023 er å lese W. Shakespeares samlede verker på engelsk, en svær murkloss av flere bøker jeg har hatt i mange år uten å lese, selv om jeg har lest deler av hans forfatterskap i andre bøker. Kiosklitteraturen er for meg total avkobling når jeg trenger det. Det er ulik kvalitet på ulik kiosklitteratur, men alt kan ha sin misjon. Jeg har enkelte kjedebutikker jeg helst ikke handler klær i fordi det er mye polyester o.l. som ikke holder seg fint, men innimellom kan jeg også der finne plagg som jeg har stor glede av den korte tiden de varer. Så velger jeg heller klær av bedre kvalitet og tilpasset ulike formål når jeg vil ha noe som jeg har mer varig glede av, eller som krever spesifikke egenskaper. Sånn er det med litteratur (og musikk) også, alt til hver sin tid. Isfolket leste jeg først som godt voksen, og koste meg med dem og leste alle på rappen. En ting er handlingen, kreativiteten imponerte meg, men også det at hun må ha satt seg ganske godt i de ulike historiske tidene, siden serien strekker seg over 400 år. Jeg endte med å søke opp en del informasjon i bøkene hennes, og lærte på den måten noen historiske fakta som jeg ikke hadde fått med meg tidligere. Som lett underholdning er serien helt fin. Jeg tror også at mange unge trenger det litt lettere tilgjengelige. I dag bombarderes unge av informasjon og påvirkning fra alle kanter hele tiden. De trenger å koble ut, de trenger å bli inspirert av kreativitet, det å drømme seg litt bort, koble ut ytre impulser, lese noe som ikke krever så mye av dem - men som likevel kan være en viktig vei bort fra skjerm og bruke slik lett litteratur som et trappetrinn til videre "bedre" litteratur. Er det noe unge trenger er det lesetrening. Det er noe merkelig som skjer nå som skolene fjerner bøker og skrivetrening. Forskning viser at man leser og husker ting i bøker bedre enn det man scroller seg gjennom på nett, og forskning viser også at man lærer bedre når man skriver egne notater med blyant/penn enn om man skriver på tastatur. Og samtidig blir det stadig mer å lese i høyere utdanning... Stimuler heller til leseglede fremfor å kritisere det som leses. Vekkes den generelle lesegleden får man mengdetrening i lesing og da blir det ofte lettere å også lese helt andre bøker og "tyngre" litteratur og faglitteratur. Anonymkode: 9c747...44f Jeg er så enig. Var så heldig med lærer på skolen, han var involvert i ett eget prosjekt for å få unge til å lese mer. Det gikk i alt mulig fra Donald til Snorre. Vet du, klassen vår lå skyhøyt i forhold til gjennomsnitt. Leseglede er nøkkelen. Pompøse generaliseringer om hva som god nok litteratur er bare ett smykke man drar på seg for å virke mer interessant enn man egentlig er. Anonymkode: 1a645...c9a
Anonym bruker Skrevet 11. november 2021 #66 Skrevet 11. november 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg er så enig. Var så heldig med lærer på skolen, han var involvert i ett eget prosjekt for å få unge til å lese mer. Det gikk i alt mulig fra Donald til Snorre. Vet du, klassen vår lå skyhøyt i forhold til gjennomsnitt. Leseglede er nøkkelen. Pompøse generaliseringer om hva som god nok litteratur er bare ett smykke man drar på seg for å virke mer interessant enn man egentlig er. Anonymkode: 1a645...c9a Helt enig! Så heldig dere var med den læreren Anonymkode: 9c747...44f
Anonym bruker Skrevet 11. november 2021 #67 Skrevet 11. november 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Og det er mitt ankepunkt mot Sandemo: hun mestrer ikke faget sitt, Anonymkode: db8b4...95a Det er ikke så kategorisk som du fremstiller det. Tar man utgangspunkt i litterær kvalitet, så når hun ikke opp. Som litterær underholder er hun riktignok blant de beste - kanskje DEN beste. Anonymkode: ad947...eb1
Anonym bruker Skrevet 12. november 2021 #68 Skrevet 12. november 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er ikke så kategorisk som du fremstiller det. Tar man utgangspunkt i litterær kvalitet, så når hun ikke opp. Som litterær underholder er hun riktignok blant de beste - kanskje DEN beste. Anonymkode: ad947...eb1 Hamsun er pageturner uten like! Anonymkode: db8b4...95a
Anonym bruker Skrevet 12. november 2021 #69 Skrevet 12. november 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg er så enig. Var så heldig med lærer på skolen, han var involvert i ett eget prosjekt for å få unge til å lese mer. Det gikk i alt mulig fra Donald til Snorre. Vet du, klassen vår lå skyhøyt i forhold til gjennomsnitt. Leseglede er nøkkelen. Pompøse generaliseringer om hva som god nok litteratur er bare ett smykke man drar på seg for å virke mer interessant enn man egentlig er. Anonymkode: 1a645...c9a Har aldri nektet på at ungdommer får leseglede av å sluke kioskromaner. Heller ikke på at mengdelesing gir god trening. Anonymkode: db8b4...95a
Anonym bruker Skrevet 12. november 2021 #70 Skrevet 12. november 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Uansett, bøkene har solgt som bare tusan. Åpenbart treffer det folk Anonym bruker skrev (9 timer siden): Likevel har Sandemo tjent mer på sitt forfatterskap enn du noen gang vil tjene. Du som åpenbart har utdannelse og kunnskap til å mene masse om hva som er møl og søppel. 😳 Anonymkode: 4b556...bf1 …og som sagt: «Mange liker det!» er ikke synonymt med «det er bra». Mange liker porno også, det er likevel ikke stor filmkunst. Anonymkode: db8b4...95a
Anonym bruker Skrevet 12. november 2021 #71 Skrevet 12. november 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Har aldri nektet på at ungdommer får leseglede av å sluke kioskromaner. Heller ikke på at mengdelesing gir god trening. Anonymkode: db8b4...95a Du følte deg tydeligvis truffet, i og med du svarer opp ett innlegg som var til en helt annen med «har aldri nektet»… Selv muldvarpen som ville vite hvem som hadde bærsjet på hodet hans har en plass og hensikt. Litteratur er så mangt, det er ikke møl når du kan gi noen ett øyeblikk med leseglede, refleksjon, avslapning, læring og avkobling. Trenger ikke være avansert litteratur for å fylle sin misjon. Å snobbe seg med boktitler er like mye verdt som fine smykker og LV vesker. Bling og glitter, du har vist et prakteksemplar på at det å lese korrekt litteratur ikke nødvendigvis gjør deg spesielt reflektert. Anonymkode: 1a645...c9a
Anonym bruker Skrevet 12. november 2021 #72 Skrevet 12. november 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Du følte deg tydeligvis truffet, i og med du svarer opp ett innlegg som var til en helt annen med «har aldri nektet»… Selv muldvarpen som ville vite hvem som hadde bærsjet på hodet hans har en plass og hensikt. Litteratur er så mangt, det er ikke møl når du kan gi noen ett øyeblikk med leseglede, refleksjon, avslapning, læring og avkobling. Trenger ikke være avansert litteratur for å fylle sin misjon. Å snobbe seg med boktitler er like mye verdt som fine smykker og LV vesker. Bling og glitter, du har vist et prakteksemplar på at det å lese korrekt litteratur ikke nødvendigvis gjør deg spesielt reflektert. Anonymkode: 1a645...c9a Muldvarpen er ei god bok. Det er visst flere som følte seg enda mer truffet, siden mine karakteristikker av et bokverk avføder så mange personorienterte kommentarer og til dels sjikane… Anonymkode: db8b4...95a
Anonym bruker Skrevet 12. november 2021 #73 Skrevet 12. november 2021 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Muldvarpen er ei god bok. Det er visst flere som følte seg enda mer truffet, siden mine karakteristikker av et bokverk avføder så mange personorienterte kommentarer og til dels sjikane… Anonymkode: db8b4...95a Du får ta det med de det gjelder i så fall, jeg har ikke holdt følge med hvem som sjikanere hvem i tråden. Anonymkode: 1a645...c9a
Anonym bruker Skrevet 12. november 2021 #74 Skrevet 12. november 2021 Bøkene til Sandemo er en virkelighetsflukt, noe mange trenger av og til. Derfor er det gode bøker for mange på et tidspunkt i livet. Akkurat som serier som «Supernatural» og «outlander» er serier som treffer når man trenger en pause fra hverdagen. Anonymkode: 364cc...690
Syngensang Skrevet 13. november 2021 #75 Skrevet 13. november 2021 Vil tru at Sagaen om isfolket uansett ligg eit par hakk over dib om ein skal reagere skriftleg materiale. Kos deg du hi!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå