Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #26 Skrevet 10. november 2021 Leste alle bøkene som tenåring. Har lest serien flere ganger etter det. Har selv bachelor i Litteraturvitenskap og sier som en over at den gjør nytten sin Serien er lett/enkel, passe driv og er behagelig å lese når en har mye å tenke på. Alt trenger ikke være Kafka eller illiaden 😊 Anonymkode: a64fa...f5a
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #27 Skrevet 10. november 2021 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Leste alle bøkene som tenåring. Har lest serien flere ganger etter det. Har selv bachelor i Litteraturvitenskap og sier som en over at den gjør nytten sin Serien er lett/enkel, passe driv og er behagelig å lese når en har mye å tenke på. Alt trenger ikke være Kafka eller illiaden 😊 Anonymkode: a64fa...f5a Signerer. Greit å ikke like serien. Men å kalle den møl vitner bare om behov for å hevde seg. Litteratur kommer i sjangre og jeg leser mye forskjellig. Noen ganger ønsker jeg noe lettlest. Da kan serier som isfolket fungere fint. Andre ganger ønsker jeg noe med dybde, historiske referanser eller kulturelle referanser. Da velger jeg noe annet. Høsten har jeg behov for noe lettlest. Når det er sagt, jeg tviler sterkt på at de ekstremt kulturelle og litteraturbevisste trakterer et sted som klikk. Så her inne blir det nesten litt komisk å stemple noe som møl. Personen leser trolig ikke noe i det hele tatt tenker jeg da. Anonymkode: 4b556...bf1
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #28 Skrevet 10. november 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Signerer. Greit å ikke like serien. Men å kalle den møl vitner bare om behov for å hevde seg. Litteratur kommer i sjangre og jeg leser mye forskjellig. Noen ganger ønsker jeg noe lettlest. Da kan serier som isfolket fungere fint. Andre ganger ønsker jeg noe med dybde, historiske referanser eller kulturelle referanser. Da velger jeg noe annet. Høsten har jeg behov for noe lettlest. Når det er sagt, jeg tviler sterkt på at de ekstremt kulturelle og litteraturbevisste trakterer et sted som klikk. Så her inne blir det nesten litt komisk å stemple noe som møl. Personen leser trolig ikke noe i det hele tatt tenker jeg da. Anonymkode: 4b556...bf1 Ok, jeg har mastergrad i et kulturfag, og litteraturvitenskap er del av fagkretsen min, men LIKEVEL er jeg inne på klikk nå og da. Ikke for å se om brukerne holder Hamsun-standard på skriveriene sine, men for å diskutere barn, jobb, forhold, mat og småtips om det ene og det andre. Og nei, det er ikke snobberi å kalle ukebladromaner for møl. Selvsagt er de det. Hvis de var noe annet, ville et forlag ha gitt dem ut med det samme. Isfolket er for litteraturen det Maskorama er for symfoniorkestrene: ikke sammenlignbart overhodet - rein tidtrøyte, ikke kunst. Anonymkode: db8b4...95a
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #29 Skrevet 10. november 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ok, jeg har mastergrad i et kulturfag, og litteraturvitenskap er del av fagkretsen min, men LIKEVEL er jeg inne på klikk nå og da. Ikke for å se om brukerne holder Hamsun-standard på skriveriene sine, men for å diskutere barn, jobb, forhold, mat og småtips om det ene og det andre. Og nei, det er ikke snobberi å kalle ukebladromaner for møl. Selvsagt er de det. Hvis de var noe annet, ville et forlag ha gitt dem ut med det samme. Isfolket er for litteraturen det Maskorama er for symfoniorkestrene: ikke sammenlignbart overhodet - rein tidtrøyte, ikke kunst. Anonymkode: db8b4...95a Dette er jo en snobberi-debatt som har rast i alle år. Og det er bare pinlig. De forfatterne som selger bøker til halve befolkningen slipper ikke inn i det gode selskap. Et eksempel er Frid Ingulstad. Man kan gjerne si at det etter faglig standard innenfor litteraturvitenskap ikke når opp, eller at man ikke selv liker den sjangeren. Men kanskje være litt mer ydmyk overfor hva folk faktisk ønsker å lese. Jeg har også tråkket universitetet i årevis, og har lest faglitteratur i så mange år at jeg mistet leselysten. En lettbeint bok har samme effekt som en tv-serie. Krever fint lite av meg, og får meg til å kople av. Når det kommer til Isfolket sliter jeg litt med språket og klisjeene, men jeg liker historiene som formidles. Jeg lytter til bøkene nå når jeg vandrer rundt i skogen - og det bringer meg tilbake til ungdomsskolen, og de kjente karakterene jeg elsket da. Og da klarer jeg likevel å holde ut dårlig språk. Datteren min på 12 klarer ikke lese bøker dersom det er dårlig språk - så kanskje det er hun som blir vår families høykulturelle alibi 😅😅 Anonymkode: cce2e...c45
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #30 Skrevet 10. november 2021 Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Alt trenger ikke være Kafka eller illiaden 😊 Anonymkode: a64fa...f5a Nei, men alt trenger å holde høyere nivå enn en skolestil fra en 7.klassing. Anonymkode: db8b4...95a
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #31 Skrevet 10. november 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Dette er jo en snobberi-debatt som har rast i alle år. Og det er bare pinlig. De forfatterne som selger bøker til halve befolkningen slipper ikke inn i det gode selskap. Et eksempel er Frid Ingulstad. Man kan gjerne si at det etter faglig standard innenfor litteraturvitenskap ikke når opp, eller at man ikke selv liker den sjangeren. Men kanskje være litt mer ydmyk overfor hva folk faktisk ønsker å lese. Jeg har også tråkket universitetet i årevis, og har lest faglitteratur i så mange år at jeg mistet leselysten. En lettbeint bok har samme effekt som en tv-serie. Krever fint lite av meg, og får meg til å kople av. Når det kommer til Isfolket sliter jeg litt med språket og klisjeene, men jeg liker historiene som formidles. Jeg lytter til bøkene nå når jeg vandrer rundt i skogen - og det bringer meg tilbake til ungdomsskolen, og de kjente karakterene jeg elsket da. Og da klarer jeg likevel å holde ut dårlig språk. Datteren min på 12 klarer ikke lese bøker dersom det er dårlig språk - så kanskje det er hun som blir vår families høykulturelle alibi 😅😅 Anonymkode: cce2e...c45 Ville du brukt samme argumentasjon omkring musikk? «Javisst, han synger skjærende falskt, men det er pinlig å kreve kvalitet»? Anonymkode: db8b4...95a
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #32 Skrevet 10. november 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ville du brukt samme argumentasjon omkring musikk? «Javisst, han synger skjærende falskt, men det er pinlig å kreve kvalitet»? Anonymkode: db8b4...95a Jeg bruker samme argumentasjon omkring musikk. Jeg respekterer og har respekt for at noen sjangre appellerer til langt flere enn det musikken jeg liker gjør - selv om jeg ikke syns det holder mål i det hele tatt. Anonymkode: cce2e...c45
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #33 Skrevet 10. november 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg bruker samme argumentasjon omkring musikk. Jeg respekterer og har respekt for at noen sjangre appellerer til langt flere enn det musikken jeg liker gjør - selv om jeg ikke syns det holder mål i det hele tatt. Anonymkode: cce2e...c45 Respekterer og har respekt for.. Jeg har nok lest litt for mye Isfolket 😂 Anonymkode: cce2e...c45
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #34 Skrevet 10. november 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Ok, jeg har mastergrad i et kulturfag, og litteraturvitenskap er del av fagkretsen min, men LIKEVEL er jeg inne på klikk nå og da. Ikke for å se om brukerne holder Hamsun-standard på skriveriene sine, men for å diskutere barn, jobb, forhold, mat og småtips om det ene og det andre. Og nei, det er ikke snobberi å kalle ukebladromaner for møl. Selvsagt er de det. Hvis de var noe annet, ville et forlag ha gitt dem ut med det samme. Isfolket er for litteraturen det Maskorama er for symfoniorkestrene: ikke sammenlignbart overhodet - rein tidtrøyte, ikke kunst. Anonymkode: db8b4...95a Du må gjerne dele om deg titler og hvor høykulturell du er. Likevel skinner det gjennom at du bare er et vanlig menneske som alle andre som i tillegg har et behov for å rakke ned på det du selv ikke liker. Isfolket er oversatt til 9 språk. Sandemo er en av tidenes mestselgende forfatter og har solgt nesten 40 millioner bøker. Det er selvsagt ikke et vitnesbyrd om at hun skriver så sabla bra, men det hun skrev fenget mange mennesker. Jeg stiller rett og slett spørsmål ved mennesker som stempler ting som søppel og møl. Uansett hva det egentlig er. Å kategorisere noe som dritt er en dårlig egenskap. Jeg bryr meg ikke om andre mennesker har master eller doktorgrad egentlig. Måten man omtaler mennesker og feks forfatterskap er langt mer interessant. Trolig bunner det i egen usikkerhet og behov for å markere og hevde seg. Anonymkode: 4b556...bf1
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #35 Skrevet 10. november 2021 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Du må gjerne dele om deg titler og hvor høykulturell du er. Likevel skinner det gjennom at du bare er et vanlig menneske som alle andre som i tillegg har et behov for å rakke ned på det du selv ikke liker. Isfolket er oversatt til 9 språk. Sandemo er en av tidenes mestselgende forfatter og har solgt nesten 40 millioner bøker. Det er selvsagt ikke et vitnesbyrd om at hun skriver så sabla bra, men det hun skrev fenget mange mennesker. Jeg stiller rett og slett spørsmål ved mennesker som stempler ting som søppel og møl. Uansett hva det egentlig er. Å kategorisere noe som dritt er en dårlig egenskap. Jeg bryr meg ikke om andre mennesker har master eller doktorgrad egentlig. Måten man omtaler mennesker og feks forfatterskap er langt mer interessant. Trolig bunner det i egen usikkerhet og behov for å markere og hevde seg. Anonymkode: 4b556...bf1 Har noen omtalt mennesker og forfatterskap her? «The bandwagon fallacy» er ellers ikke noe argument. Pommes frites blir ikke en bedre matvare av at mange spiser den… Anonymkode: db8b4...95a
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #36 Skrevet 10. november 2021 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Jeg bruker samme argumentasjon omkring musikk. Jeg respekterer og har respekt for at noen sjangre appellerer til langt flere enn det musikken jeg liker gjør - selv om jeg ikke syns det holder mål i det hele tatt. Anonymkode: cce2e...c45 At det appellerer er én ting, det må jo folk gjøre med som de vil, men spørsmålet mitt var egentlig: ville vi ha godtatt like lave kvalitetskrav i alle kunstarter? Anonymkode: db8b4...95a
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #37 Skrevet 10. november 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): At det appellerer er én ting, det må jo folk gjøre med som de vil, men spørsmålet mitt var egentlig: ville vi ha godtatt like lave kvalitetskrav i alle kunstarter? Anonymkode: db8b4...95a Vi gjør det Anonymkode: cce2e...c45
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #38 Skrevet 10. november 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Har noen omtalt mennesker og forfatterskap her? «The bandwagon fallacy» er ellers ikke noe argument. Pommes frites blir ikke en bedre matvare av at mange spiser den… Anonymkode: db8b4...95a Likevel spiser mange det OG liker det. Igjen kommer en personlig mening som en fasit. Du faller så gjennom. Godt mulig du har studier i sekken. Mennesker som utvikler seg er mennesker som er åpne. Du virker som en veldig rigid og stivbeint voksen som har funnet din fasit og tviholder på den som den absolutte sannhet. Ikke ulikt religiøse ekstremister. Anonymkode: 4b556...bf1
HeiteH Skrevet 10. november 2021 #39 Skrevet 10. november 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Det handler nok om ulike ting. Selv ble jeg introdusert til serier som 13-åring av en venninne. Da var den spennende og helt fantastisk. Jeg leste den om igjen mot slutten av tenårene og elsket den fortsatt. Som voksen har den fått en annen funksjon for meg, den blir en "go to" og trygghet/trøst når jeg er helt på felgen, utkjørt og/eller lei meg. Det beroliger meg å få et gjensyn med Tengel, Sol, Villemo og resten av gjengen. Helt bevisst stenger jeg ute den mer mangelfulle litterære kvaliteten og lar meg selv heller skli inn som et slags "medlem" av familien slik at det bare blir et koselig og avslappende gjensyn med noe kjent og kjært. Jeg kan nevne at jeg nå har mastergrad i nordiske språk og dermed både har lest, og leser, mye kvalitetslitteratur, men jeg kommer nok aldri til å bli en litteratursnobb likevel. Kanskje mest fordi jeg ser verdien i det rent koselige og underholdende i en del kiosklitteratur. Derfor er det ikke vanskelig for meg å forstå at andre voksne også kan like serier som Sagaen om Isfolket, selv om de leser den for første gang. Jeg bruker selv kiosklitteratur en del som lydbøker når jeg gjør husarbeid og liknende, fordi de har sin funksjon da. De krever lite konsentrasjon, vekker følelser og gjerne latter, og de får kjedelige oppgaver til å gå fortere. Anonymkode: 69bd6...bb5 Jeg er ikke snobbete, men lar meg irritere over dårlig språk og meningsløse historier. Kiosklitteratur fungerer derfor ikke som adspredelse for meg.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #40 Skrevet 10. november 2021 Og med det begynner jeg på bok nr 9, og gleder meg til fortsettelsen om Sagaen om Isfolket 🥰 Takk, HI Anonymkode: f56ca...2d5
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #41 Skrevet 10. november 2021 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Og med det begynner jeg på bok nr 9, og gleder meg til fortsettelsen om Sagaen om Isfolket 🥰 Takk, HI Anonymkode: f56ca...2d5 Kos deg. Så at boken var om Mikael. Blir sikkert kjekt 😊 Anonymkode: cce2e...c45
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #42 Skrevet 10. november 2021 HeiteH skrev (18 timer siden): Verste mølet noensinne. Fatter ikke at jeg gadd lese de, men så var jeg bare 12-13 år. Hvordan voksne folk kan finne glede i så dårlig litteratur forstår jeg ikke. Nostalgi for min del. Det er koselig å lese på nytt og drømme seg bort i en annen tid. Anonymkode: f47d7...6a0
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #43 Skrevet 10. november 2021 HeiteH skrev (3 timer siden): Jeg er ikke snobbete, men lar meg irritere over dårlig språk og meningsløse historier. Kiosklitteratur fungerer derfor ikke som adspredelse for meg. Haha, da ER du jo litt litteratursnobb! Og det er helt greit, altså. Majoriteten av kollegaene mine er også det, som deg klarer de ikke å overse klisjéer, dårlig språk og lettbeinte historier, men det gjør jo ikke noe. Jeg har evnen til å skru på akkurat det filteret og bare la meg underholde i stedet, hvis ikke hadde jeg også vært litteratursnobb. Jeg for min del er sjokolade- og issnobb. Takler ikke kjipe og smakløse billigversjoner og må ha kvalitet! 😊 Anonymkode: 69bd6...bb5
HeiteH Skrevet 10. november 2021 #44 Skrevet 10. november 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Haha, da ER du jo litt litteratursnobb! Og det er helt greit, altså. Majoriteten av kollegaene mine er også det, som deg klarer de ikke å overse klisjéer, dårlig språk og lettbeinte historier, men det gjør jo ikke noe. Jeg har evnen til å skru på akkurat det filteret og bare la meg underholde i stedet, hvis ikke hadde jeg også vært litteratursnobb. Jeg for min del er sjokolade- og issnobb. Takler ikke kjipe og smakløse billigversjoner og må ha kvalitet! 😊 Anonymkode: 69bd6...bb5 Jeg er ikke issnobb. Jeg trenger ikke Ben and Jerry, men er fornøyd med Diplom. Grensen går ved first price.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #45 Skrevet 10. november 2021 HeiteH skrev (1 time siden): Jeg er ikke issnobb. Jeg trenger ikke Ben and Jerry, men er fornøyd med Diplom. Grensen går ved first price. Haha! Anonymkode: 69bd6...bb5
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #46 Skrevet 10. november 2021 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Likevel spiser mange det OG liker det. Igjen kommer en personlig mening som en fasit. Du faller så gjennom. Godt mulig du har studier i sekken. Mennesker som utvikler seg er mennesker som er åpne. Du virker som en veldig rigid og stivbeint voksen som har funnet din fasit og tviholder på den som den absolutte sannhet. Ikke ulikt religiøse ekstremister. Anonymkode: 4b556...bf1 Ingen lurte på om mange sluker junk. Spørsmålet mitt var om kvaliteten endrer seg fordi mange spiser det. Svaret er selvsagt nei, kvaliteten er den samme enten ingen eller alle "liker" noe. Det er logikk, ikke religion. Anonymkode: db8b4...95a
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #47 Skrevet 10. november 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Majoriteten av kollegaene mine er også det, som deg klarer de ikke å overse klisjéer, dårlig språk og lettbeinte historier, men det gjør jo ikke noe. Jeg har evnen til å skru på akkurat det filteret og bare la meg underholde i stedet, hvis ikke hadde jeg også vært litteratursnobb. Så alle som forlanger at den som lager noe bør kunne sitt fag, de er "snobber"? Jeg får håpe du i det minste er rørsnobb, da, og ikke inviterer en advokat inn i huset for å legge opp rør til vasken din, i stedet for å be en rørlegger gjøre det. Likeledes håper jeg du er såpass justis-snobb at du ikke ber rørleggeren forsvare deg i retten. Anonymkode: db8b4...95a
Anonym bruker Skrevet 11. november 2021 #48 Skrevet 11. november 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Så alle som forlanger at den som lager noe bør kunne sitt fag, de er "snobber"? Jeg får håpe du i det minste er rørsnobb, da, og ikke inviterer en advokat inn i huset for å legge opp rør til vasken din, i stedet for å be en rørlegger gjøre det. Likeledes håper jeg du er såpass justis-snobb at du ikke ber rørleggeren forsvare deg i retten. Anonymkode: db8b4...95a Dette ble jo bare veldig tåpelig. Anonymkode: cce2e...c45
Anonym bruker Skrevet 11. november 2021 #49 Skrevet 11. november 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Så alle som forlanger at den som lager noe bør kunne sitt fag, de er "snobber"? Jeg får håpe du i det minste er rørsnobb, da, og ikke inviterer en advokat inn i huset for å legge opp rør til vasken din, i stedet for å be en rørlegger gjøre det. Likeledes håper jeg du er såpass justis-snobb at du ikke ber rørleggeren forsvare deg i retten. Anonymkode: db8b4...95a Hvis du ikke ser forskjellen mellom en håndtverker og et kreativt produkt, så blir det uansett ikke mulig å ta diskusjonen videre. Mange av verdens beste forfattere, de fleste, har ingen utdanning innen forfatterskap. Å skrive bøker er ikke et fagfelt på samme måte som rørlegger og tømrer, så sammenligningen din faller på sin egen urimelighet. Anonymkode: 69bd6...bb5
Anonym bruker Skrevet 11. november 2021 #50 Skrevet 11. november 2021 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Hvis du ikke ser forskjellen mellom en håndtverker og et kreativt produkt, så blir det uansett ikke mulig å ta diskusjonen videre. Mange av verdens beste forfattere, de fleste, har ingen utdanning innen forfatterskap. Å skrive bøker er ikke et fagfelt på samme måte som rørlegger og tømrer, så sammenligningen din faller på sin egen urimelighet. Anonymkode: 69bd6...bb5 Jeg tror hun griper etter siste halmstrå i å fremstå som en voksen og reflektert person. Har mine tvil om master hun skryter på seg i full anonymitet. Nivået på argumenter minner om en på ungdomsskolen. Anonymkode: 4b556...bf1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå