Gå til innhold

Til dere som har leste serien "sagaen om Isfolket"...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt på serien, og akkurat avsluttende bok 8. Jeg syntes de første 4-5 bøkene var best, men nå har de liksom mistet litt av "piffen"... Tar de seg opp igjen? Blir det litt mer "hekseri" igjen, eller var det bare de første bøkene? 

Ikke spoil for mye da 🤪🤪

Anonymkode: f56ca...2d5

Fortsetter under...

Skrevet

Det kommer og går litt gjennom serien så vidt jeg kan huske, det er jo en lang serie

Veldig typisk ungdomslitteratur da, elendig språk. Vil tro at du, dersom du er voksen, ikke vil sitte igjen med en stor litteraturopplevelse når du har pløyd gjennom 40 og noe bøker ;)

Men nå er det sikkert 30 år siden jeg leste dem da, serien gikk på rundgang i gjengen da vi var tenåringer. 

Anonymkode: 9fb8b...3cd

Skrevet

Mye bra i vente. Kommer nye karakterer som er store trollmenn og hekser. 

Anonymkode: 3b037...617

Skrevet

Gled deg til Heiki

Anonymkode: 2b8d3...37b

Skrevet

Jeg leste serien da jeg var tenåring og ga opp litt ut i siste bok. De er helt greie i begynnelsen, men det er mye opp igjen og siste bok er fullstendig håpløs. 

Anonymkode: 3a9ae...329

Skrevet

Foreløbig er det litt sånn at man "knytter" seg til karakterene, og det er det som en spennende. Ja, jeg er voksen, men disse bøkene krever ikke akkurat fylt fokus, så hører på de (lydbok) mens jeg gjør andre ting. Da blir ikke husvask og andre oppgaver så kjedelige 🤪

Hi

Annonse

Skrevet

Leste alt fremtil ett eller annet kapittel i bok 43. Tror vi da var kommet til nå tid, gadd ikke lese resten.

Anonymkode: d44ee...3c8

Skrevet

Ja. Husker det var litt trøtt fra rundt 9 til 12. Men tar seg opp igjen. Bøddelens datter, og det som foregikk i Danmark er litt kjedelig. 

Anonymkode: 4b556...bf1

Skrevet

Mine favoritter var selvsagt Silje og Tengel. Sol, Villemo, Heiki og Cecilie. 

Anonymkode: 4b556...bf1

Skrevet

Ja, du kommer snart til Villemo og senere Heike.

Anonymkode: 69bd6...bb5

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Ja, du kommer snart til Villemo og senere Heike.

Ok, da fortsetter jeg i spenning 🤪

Skrevet

Jeg syns også det er flere gode karakterer gjennom bøkene. Særlig Villemo husker jeg. 

Jeg hører serien som lydbok på Nextory nå - og er på bok 7 - etter å ha lest den som ungdom. Veldig kjekt å ha på øret når jeg går tur. Den tar jo liksom aldri slutt 😁

Husker det var en bok om tundraen som jeg led meg gjennom. Og mener at den siste var litt rar. 

Anonymkode: cce2e...c45

Skrevet

Herregud, jeg leste den serien ett par ganger på ungdomsskolen og kjøpte til og med talisman i halskjede 😂😂

De første bøkene er de beste, de leste jeg sikker fem ganger, om ikke mer. Avslutningen er noe nedtur, men det kommer en og annen artig historie innimellom.  

Anonymkode: 1a645...c9a

Annonse

Skrevet

Ikke alle bøkene var bra, men de hang jo sammen. Jeg likte serien godt da jeg leste den som ungdom😅

Skrevet

Det kommer så mye bra, gled deg 🤩

Etter Isfolket er det bare å fortsette rett på Heksemesteren før Lysets Rike som knytter Isfolket og Heksemesteren sammen.

Anonymkode: 2ce63...720

Skrevet

Hun dør til slutt.

Anonymkode: 2f2c0...fef

Skrevet

Nå er deg maaange år siden jeg leste de, men det kommer flere bra bøker etter dette. Men de siste 5-6 bøkene mener jeg var ganske kjedelige. 

Anonymkode: 0e486...1e4

Skrevet

Har lest hele serien tre ganger, merker jeg får lyst til å begynne på nr. fire nå. Fantastisk serie, også de siste bøkene som noen sier er kjedelig. Alt avhenger nok av hvor mye du lever deg inn i historiene.

Anonymkode: 2ce63...720

Skrevet

Elsker isfolket 😃

Anonymkode: f47d7...6a0

Skrevet

Verste mølet noensinne. Fatter ikke at jeg gadd lese de, men så var jeg bare 12-13 år. Hvordan voksne folk kan finne glede i så dårlig litteratur forstår jeg ikke.

Skrevet
HeiteH skrev (27 minutter siden):

Verste mølet noensinne. Fatter ikke at jeg gadd lese de, men så var jeg bare 12-13 år. Hvordan voksne folk kan finne glede i så dårlig litteratur forstår jeg ikke.

Da jeg gikk på ungdomsskolen ble all leselyst ødelagt fordi vi ble tvunget til å lese Herbjørg Wassmo. Jeg var overhode ikke moden for den slags litteratur. 
Så pløyde jeg gjennom Sagaen om Isfolket med stor glede da jeg var rundt 20. Leselysten var vekket.

Nå er dette lenge siden og den sjangeren er byttet ut med både Hoem og andre forfattere med litt mer «tyngde».

Men jeg er evig takknemlig for denne serien. Bøker betyr enormt mye for meg i dag og hadde det ikke vært for Sandemo så hadde livet mitt vært fattigere..

Anonymkode: 9220a...7c5

Skrevet

Ville heller stikke ut øyet mitt selv med en sløv gaffel enn å måtte lese hele den serien. Gudbedre for noe møl.

Anonymkode: db8b4...95a

Skrevet

Det som jeg fikk ut av å lese sagaen var en sønn ved navnet Sander.

Anonymkode: d44ee...3c8

Skrevet

Har lest den syv ganger 🥰. Digger Villemo, Sol og Ingrid ♥️.

Skrevet
HeiteH skrev (8 timer siden):

Det handler nok om ulike ting. Selv ble jeg introdusert til serier som 13-åring av en venninne. Da var den spennende og helt fantastisk. Jeg leste den om igjen mot slutten av tenårene og elsket den fortsatt. Som voksen har den fått en annen funksjon for meg, den blir en "go to" og trygghet/trøst når jeg er helt på felgen, utkjørt og/eller lei meg. Det beroliger meg å få et gjensyn med Tengel, Sol, Villemo og resten av gjengen. Helt bevisst stenger jeg ute den mer mangelfulle litterære kvaliteten og lar meg selv heller skli inn som et slags "medlem" av familien slik at det bare blir et koselig og avslappende gjensyn med noe kjent og kjært.

Jeg kan nevne at jeg nå har mastergrad i nordiske språk og dermed både har lest, og leser, mye kvalitetslitteratur, men jeg kommer nok aldri til å bli en litteratursnobb likevel. Kanskje mest fordi jeg ser verdien i det rent koselige og underholdende i en del kiosklitteratur. Derfor er det ikke vanskelig for meg å forstå at andre voksne også kan like serier som Sagaen om Isfolket, selv om de leser den for første gang. Jeg bruker selv kiosklitteratur en del som lydbøker når jeg gjør husarbeid og liknende, fordi de har sin funksjon da. De krever lite konsentrasjon, vekker følelser og gjerne latter, og de får kjedelige oppgaver til å gå fortere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...