Gå til innhold

Veien til uføretrygd - det vil jo ikke lønne seg å jobbe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er muligens på vei mot uføretrygd. Jeg sitter med kalkulatoren til smartepenger, og ser at dersom jeg blir gradert ufør, uansett hvor mye eller lite, vil jeg tape tusenvis av kroner i året på det, kontra å være 100% ufør. Jeg trodde at hvis man hadde noe restarbeidsevne så skulle man få betalt for det, ikke straffes, men slik jeg forstår kalkulatoren, fungerer det ikke sånn. 
Si at jeg som 100% ufør har rett på 391.000 kr før skatt. Hvis jeg er 50% ufør og tjener 200.000 kr ved siden av, reduseres totalutbetalingen min til 293.000. Dvs uføretrygden min er da bare på 93.000. Jeg taper altså nesten 100.000 kr på å jobbe 50%. Da vil det jo ikke lønne seg å jobbe? Eller har jeg misforstått totalt?

Anonymkode: 87402...811

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med mindre du får kraftig ned i lønn på den delen du jobber, vil det alltid lønne seg å jobbe 

Anonymkode: 5115f...e6e

Skrevet

Du har misforstått. Du får en inntektsgrense basert på den inntekten du hadde ved innvilgelse av uføretrygd. Jeg er 50% ufør og kan tjene ca 410 000 før jeg blir trukket i uføretrygd. Det som ikke lønner seg i mitt tilfelle er å jobbe over den grensen da jeg har forsikringsutbetaling som vil bli redusert hvis jeg tjener over grensen. Jeg har ca 200 000 utbetalt i uføretrygd, noe du også vil ha rett på hvis du har hatt god nok inntekt de siste årene før du ble ufør. 

Anonymkode: c5a77...446

Skrevet

Den kalkulatoren er ikke fullstendig. Hvis du er 50% ufør vil du ikke bli trukket så mye for å tjene 200.000.

Dette står i kalkulatoren:

Reduksjon i uføretrygden forårsaket av lønnsinntekt (gjelder ved 100% uførhet)

Anonymkode: f249d...83d

Skrevet

Det er også et punkt der det står: Fri inntekt (dette kan du tjene uten å få reduksjon)

Dette beløpet vil bli mye høyere ved 50% uføretrygd. Mulig resultatet blir riktig hvis du legger inn riktig tall her.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Takk dere. Jeg googlet litt og fant omsider en fin side som forklarer. 
https://arbinn.nho.no/arbeidsliv/pensjon/uforepensjon/uforetrygd-fra-folketrygden/

Ikke lett å bli klok på det her. 🙈

HI

Nei, jeg har vært nødt til å bare stole på at utregningene i vedtaksbrevene er riktige, for jeg klarer ikke å kontrollere det selv. 🙈 Men jeg har jobbet mye noen år og minimalt andre år, og aldri opplevd å tape totalt sett på å jobbe.

Skrevet

Det vil alltid lønne seg å jobbe.

Som ufør får du jo bare 66% av hva du tjener i jobb, så du taper jo mindre enn du tjener ved å jobbe, for jobber du får du 100% av lønnen utbetalt.

I gamle dager, når man mistet skattefradraget man hadde som ufør, og plutselig måtte skatte både av lønn og uføretrygd kunne det bli sånn at det ikke lønte seg å jobbe. Men i dag har man ikke det fradraget lenger, man beskattes som vanlig av trygden, og vil derfor alltid ha mer utbetalt om man jobber enn om man ikke gjør det. Det var en veldig viktig del av reformen som skjedde for en del år siden.

Problemet i dag er at det er vanskelig å fylle opp restarbeidsevnen. Svigerinnen min ble 80% ufør, men etter to år med iherdig prøving på å få en jobb som kunne fylle 20% ble hun 100% ufør. Ingen, virkelig ingen, ville ansette noen i en 20% stilling som var 80% ufør...

Anonymkode: 9e5ac...9f3

Skrevet

Slik det er i dag, lønner det seg ikke å jobbe. 

Anonymkode: 53150...5d4

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er også et punkt der det står: Fri inntekt (dette kan du tjene uten å få reduksjon)

Dette beløpet vil bli mye høyere ved 50% uføretrygd. Mulig resultatet blir riktig hvis du legger inn riktig tall her.

Det fribeløpet fjerner den nye regjeringen nå

Anonymkode: 46ba1...2ab

Skrevet
On 11/9/2021 at 1:51 PM, Anonym bruker said:

Jeg er muligens på vei mot uføretrygd. Jeg sitter med kalkulatoren til smartepenger, og ser at dersom jeg blir gradert ufør, uansett hvor mye eller lite, vil jeg tape tusenvis av kroner i året på det, kontra å være 100% ufør. Jeg trodde at hvis man hadde noe restarbeidsevne så skulle man få betalt for det, ikke straffes, men slik jeg forstår kalkulatoren, fungerer det ikke sånn. 
Si at jeg som 100% ufør har rett på 391.000 kr før skatt. Hvis jeg er 50% ufør og tjener 200.000 kr ved siden av, reduseres totalutbetalingen min til 293.000. Dvs uføretrygden min er da bare på 93.000. Jeg taper altså nesten 100.000 kr på å jobbe 50%. Da vil det jo ikke lønne seg å jobbe? Eller har jeg misforstått totalt?

Jeg har vert uførtrygdet synde jeg var 18, alltid vert i jobb, aldri tapt noe ting på uføretrygden, og ha noe og gå til hver dag er viktig

Anonymkode: 3c90f...6dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...