Gå til innhold

Noen som har barn med Nattskrekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 10 åring som fortsatt har nattskrekk. Det er perioder hvor det er hyppigere enn andre. Det kan gå måneder mellom, og det kan være 2 ganger i løpet av en uke. Jeg klarer ikke finne ut om det er noe spesielt som utløser det. Har dere funnet noen rød tråd i når barnet har nattskrekk?

Anonymkode: 9ca1f...1ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter fikk det mye i perioder hvor hun var sliten. Om hun hadde sovet for lite, hadde det ekstra slitsomt i bhg eller lignende. 
når jeg ble oppmerksom på det og kunne styre søvnen litt så ble det færre episoder. 

Skrevet

Vår eldste slet veldig med dette da han var barn. Vi fikk redusert anfallene ved et enkelt tips fra helsesøster. Nemlig å snakke gjennom dagen før leggetid. På den måten fikk han hjelp til å sortere og prosessere følelser, tanker og opplevelser før han skulle sove i større grad,  i stedet for at alt skjedde i drømmene. 

Anonymkode: 257e2...c7e

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Vår eldste slet veldig med dette da han var barn. Vi fikk redusert anfallene ved et enkelt tips fra helsesøster. Nemlig å snakke gjennom dagen før leggetid. På den måten fikk han hjelp til å sortere og prosessere følelser, tanker og opplevelser før han skulle sove i større grad,  i stedet for at alt skjedde i drømmene. 

Men da har han ikke hatt nattskrekk som sådan.. Nattskrekk , pavor nocturnus, har ikke noe med " å snakke gjennom dagen" å gjøre. Det er ikke mareritt. Det er en søvnforstyrrelse som kan ramme både voksne og barn. 

Anonymkode: e196b...ba6

Skrevet

Jeg forsøker også å danne meg et bilde eller mønster.

Vår får dette spesielt ved lite søvn.

Hun er sensitiv i tillegg.

Anonymkode: 632e4...653

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men da har han ikke hatt nattskrekk som sådan.. Nattskrekk , pavor nocturnus, har ikke noe med " å snakke gjennom dagen" å gjøre. Det er ikke mareritt. Det er en søvnforstyrrelse som kan ramme både voksne og barn. 

Anonymkode: e196b...ba6

Jo, han hadde nattskrekk, flere kvelder i uken. Da han ble eldre avtok anfallene av nattskrekk og ble erstattet av mareritt i stedet. Han har alvorlig insomni og har alltid hatt det, men det har slått seg ut ulikt gjennom livet hans. Nå er han 19 år og sover i snitt 5-6 timer i døgnet hvis han tar depot av Melatonin. Vi har vært tett fulgt opp av nevrolog, så jeg har ganske god peiling på søvn og ulike søvnforstyrrelser. 

Da han hadde nattskrekk, opplevde vi en markant bedring av å snakke gjennom dagen, uansett om du tror på det eller ei. Det kunne selvsagt vært tilfeldig, men vi stoppet en periode da nattskrekken så ut til å gi seg, men da fikk han mange anfall igjen. Derimot hadde det å snakke gjennom dagen liten effekt på marerittene som plaget ham voldsomt da han var rundt 9-14 år.

Skrevet

Er natteskrekk det samme som noctofobi?

Anonymkode: 1e128...afc

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Er natteskrekk det samme som noctofobi?

Anonymkode: 1e128...afc

Nei. Nattskrekk er en søvnforstyrrelse der barnet "våkner" og framstår som våken, men er i panikkmodus. Det handler gjerne irrasjonelt og kan se på foreldrene sine som om de er monstre. I noen tilfeller kan de slå og sparke rundt seg. De husker ingenting av dette selv dagen etter. Dette da i motsetning til mareritt hvor man våkner fra en skummel drøm og gjerne ønsker nærhet og trøst, og husker drømmen godt etterpå. 

Skrevet

Vår datter slet mye spesielt i perioden 10-12 år, i perioder hver natt. De siste 4-5 månedene er det nesten borte, takk gud🙏. De vokser det nok fra seg, men slitsomt for dem men også foreldrene mens det pågår. 

Anonymkode: b5742...b41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...