Anonym bruker Skrevet 9. november 2021 #2 Skrevet 9. november 2021 Jeg tror de fleste voksne vet sånn omtrent hvordan det slår seg ut, men langt færre nøyak hva det egentlig er (nevrokjemisk) og graderingen, ulikheter osv. Litt som med adhd, de fleste vet litt om omtrent hva det går i, men ikke helt hva det egentlig er og alle gradene. Anonymkode: 4dd73...043
Anonym bruker Skrevet 9. november 2021 #3 Skrevet 9. november 2021 Var 31 år før jeg visste hva autist var. Jobber ikke innen helse, ingen diagnoser i nær familie. Tror mange ikke vet det før de kommer borti teamet. Gjelder forøvrig andre ting også. Asberger, borderline osv Anonymkode: 0ce90...b9a
Anonym bruker Skrevet 9. november 2021 #4 Skrevet 9. november 2021 En ting jeg lærte tidelig ifm utredning av min egen sønn: en autist finnes ikke. Autisme derimot Dette er ikke et stikk til deg hi. La meg forklare: jeg så selv etter likhetstegn på andre jeg visste befant seg på spekteret. -Han snakker jo litt sånn rart ja.. Sånn som (mitt eget barn) -Hun henger seg opp i røde legobrikker ja.. (mitt eget barn) er akkurat sånn med kart! -Han går det ikke an å ha øyekontakt med. Sånn er jo (mitt eget barn) også! Også kom sjokket. Sønnen min gikk en kort periode på karate. En dag sa treneren i forbifarten at h*n hadde autisme! Jeg ble ordentlig satt ut! H*n var jo ikke som en autist! I det minste det jeg så på som en autist. Da ble jeg satt på plass av mannen min. Autisme er jo ikke ensbetydende med at alle er like og oppfører seg likt. Det spekteret er stoort! Så mitt svar, jeg aner ikke! Det skulle vise seg at sønnen min ikke befant seg på spekteret alikevell. Men, som nevro sa; «han er innom med lilletåa» 😍 Anonymkode: 2f4c4...c16
Anonym bruker Skrevet 9. november 2021 #5 Skrevet 9. november 2021 Enkelt forklart: en nerd. Anonymkode: 5a744...91b
Anonym bruker Skrevet 9. november 2021 #6 Skrevet 9. november 2021 Jeg hadde ikke peiling før broren min fikk diagnosen for noen få år siden. Før det trodde jeg alle med autisme var helt i sin egen verden og umulig å få kontakt med. Anonymkode: abe53...3b3
Anonym bruker Skrevet 9. november 2021 #7 Skrevet 9. november 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Enkelt forklart: en nerd. Anonymkode: 5a744...91b På ingen måte. Mennesker med autisme er like forskjellige som alle andre. Noen er slik og andre sånn. Anonymkode: 0f0f5...d20
Anonym bruker Skrevet 9. november 2021 #8 Skrevet 9. november 2021 Det er så mange grader av autisme, at det går ikke an å si at ALLE som har autisme er AKKURAT SÅNN! Noen fungerer helt fint, og er nesten helt "normale", mens noen ikke en gang snakker. Anonymkode: 9a90a...518
Anonym bruker Skrevet 9. november 2021 #9 Skrevet 9. november 2021 Jeg er selv på spekteret (Asperger, som det ble kalt før - mange av oss bruker fortsatt det begrepet) og syns det er veldig vanskelig å forklare det «riktig». Har ennå ikke funnet en enkel og grei forklaring som gjør at andre kan skjønne det, og jeg jobber ennå selv med å lese meg opp. Det er så omfattende, og forskjellig fra en autist til en annen. Her er en kort innføring: https://autismeforeningen.no/informasjonsmateriell/autismespekteret-intro/ Legg merke til at det er fire ganger så mange gutter som jenter som får diagnose. Det er ikke nødvendigvis fordi det er fire ganger så mange gutter som jenter som HAR autisme, men fordi det faktisk kan være ganske så usynlig utenfra. Meg selv som eksempel: ingen har noengang forstått at jeg har autisme. Jeg kom selv over informasjon som gjorde at jeg kjente meg igjen, og ba om utredning. Var 45 da jeg fikk diagnosen. Og jeg kjenner mange som ikke er blitt «plukket opp» før de har vært både 30, 40 eller 50 før de har fått diagnosen. Anonymkode: bfe16...776
Anonym bruker Skrevet 9. november 2021 #10 Skrevet 9. november 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Enkelt forklart: en nerd. Anonymkode: 5a744...91b Absolutt ikke. Sønnen min er autist og har ADHD. Han slit mye i forhold til læring, er 10 år og kan kun lese og skrive enkeltord. Har konstatert en IQ rett over psykisk utviklingshemma. Han treng kontroll og vite hva som skal skje. Anonymkode: 70ab8...34f
Anonym bruker Skrevet 9. november 2021 #11 Skrevet 9. november 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): På ingen måte. Mennesker med autisme er like forskjellige som alle andre. Noen er slik og andre sånn. Anonymkode: 0f0f5...d20 Ja, men en nerd er et godt eksempel på hvordan en autist er. De sliter med sosial forståelse og er ekstremt opptatt av enkelttema. Noe som er typisk for autister. Anonymkode: 5a744...91b
Anonym bruker Skrevet 9. november 2021 #12 Skrevet 9. november 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Ja, men en nerd er et godt eksempel på hvordan en autist er. De sliter med sosial forståelse og er ekstremt opptatt av enkelttema. Noe som er typisk for autister. Anonymkode: 5a744...91b Nei, en nerd er ikke «et godt eksempel på hvordan en autist er»! Det er et eksempel på hvordan en autist KAN være. Eller hvordan en ikke-autist kan være…. Anonymkode: bfe16...776
Anonym bruker Skrevet 9. november 2021 #13 Skrevet 9. november 2021 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Ja, men en nerd er et godt eksempel på hvordan en autist er. De sliter med sosial forståelse og er ekstremt opptatt av enkelttema. Noe som er typisk for autister. Anonymkode: 5a744...91b Nei, du tar faktisk fullstendig feil. Anonymkode: 0f0f5...d20
Anonym bruker Skrevet 9. november 2021 #15 Skrevet 9. november 2021 Veldig kjedelig at en del tror at alle autistiske mennesker er nerdete eller innadvendte, eller at man er på autismespekteret fordi man er nerdete og innadvendt. Trenger ikke å stemme i det hele tatt! Jeg ville si at det er typisk for autismespekteret å ha noen utfordringer når det kommer til kommunikasjon og sosiale situasjoner. Hvor store de utfordringene er, og hvordan det kommer til uttrykk, varierer veldig fra person. Mange trives best med rutiner og repetisjon, og sansemessig over- eller underfølsomhet(for lys, lyd, lukt) er også ganske vanlig. Anonymkode: f3301...644
Anonym bruker Skrevet 9. november 2021 #16 Skrevet 9. november 2021 Anonym bruker skrev (På 8.11.2021 den 23.51): ? Anonymkode: 765d0...9ea Det er ikke noe alle vet, men det er noe de fleste klarer å google. Anonymkode: 14e9e...6f2
Anonym bruker Skrevet 9. november 2021 #17 Skrevet 9. november 2021 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Jeg er selv på spekteret (Asperger, som det ble kalt før - mange av oss bruker fortsatt det begrepet) og syns det er veldig vanskelig å forklare det «riktig». Har ennå ikke funnet en enkel og grei forklaring som gjør at andre kan skjønne det, og jeg jobber ennå selv med å lese meg opp. Det er så omfattende, og forskjellig fra en autist til en annen. Her er en kort innføring: https://autismeforeningen.no/informasjonsmateriell/autismespekteret-intro/ Legg merke til at det er fire ganger så mange gutter som jenter som får diagnose. Det er ikke nødvendigvis fordi det er fire ganger så mange gutter som jenter som HAR autisme, men fordi det faktisk kan være ganske så usynlig utenfra. Meg selv som eksempel: ingen har noengang forstått at jeg har autisme. Jeg kom selv over informasjon som gjorde at jeg kjente meg igjen, og ba om utredning. Var 45 da jeg fikk diagnosen. Og jeg kjenner mange som ikke er blitt «plukket opp» før de har vært både 30, 40 eller 50 før de har fått diagnosen. Anonymkode: bfe16...776 Venninna mi var faktisk 50! Anonymkode: 14e9e...6f2
Anonym bruker Skrevet 9. november 2021 #18 Skrevet 9. november 2021 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Jeg er selv på spekteret (Asperger, som det ble kalt før - mange av oss bruker fortsatt det begrepet) og syns det er veldig vanskelig å forklare det «riktig». Har ennå ikke funnet en enkel og grei forklaring som gjør at andre kan skjønne det, og jeg jobber ennå selv med å lese meg opp. Det er så omfattende, og forskjellig fra en autist til en annen. Her er en kort innføring: https://autismeforeningen.no/informasjonsmateriell/autismespekteret-intro/ Legg merke til at det er fire ganger så mange gutter som jenter som får diagnose. Det er ikke nødvendigvis fordi det er fire ganger så mange gutter som jenter som HAR autisme, men fordi det faktisk kan være ganske så usynlig utenfra. Meg selv som eksempel: ingen har noengang forstått at jeg har autisme. Jeg kom selv over informasjon som gjorde at jeg kjente meg igjen, og ba om utredning. Var 45 da jeg fikk diagnosen. Og jeg kjenner mange som ikke er blitt «plukket opp» før de har vært både 30, 40 eller 50 før de har fått diagnosen. Anonymkode: bfe16...776 Kan jeg spørre hva du kjente deg igjen på? Anonymkode: 31251...7d9
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #19 Skrevet 10. november 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Kan jeg spørre hva du kjente deg igjen på? Anonymkode: 31251...7d9 Jeg har alltid følt meg ganske annerledes, og det er vanskelig med small-talk. Jeg har blitt ganske flink til det, men misliker sterkt å snakke om overfladiske ting bare for å få følelse av fellesskap med andre. Det funker ikke for meg. Jeg har store problemer med å følge med i samtalen/samtalene når vi er en gruppe på flere enn tre. Jeg får ikke til å bryte inn på «rett» plass og det blir feil uansett; enten blir jeg helt stille og føler meg veldig ensom, eller så avbryter jeg folk, og da blir jeg gjerne sett på som uhøflig. Føler meg mest vel med en eller to når jeg skal sosialisere meg. Øyekontakt med folk jeg føler ikke liker meg, eller jeg er usikker på, gjør fysisk vondt. Jeg merker at folk tror jeg har helt andre intensjoner enn jeg egentlig har, og jeg har fått mye kjeft, uvilje, eller sinne rettet mot meg fordi folk tror jeg er uærlig eller spiller et eller annet spill. Da blir jeg misforstått fullstendig, og det gjør meg veldig trist. Har hatt masse trøbbel på arbeidsplasser, og mange kortvarige arbeidsforhold pga det. Det sliter veldig, når man prøver sitt beste men blir mislikt for noe man ikke er (man blir misforstått og mistrodd), gang på gang. Alt jeg ønsker er å gjøre jobben min, og er flink til mye, bare jeg ikke blir satt til salg. Det går absolutt ikke… Feilsøking er jeg utmerket på, og det er ganske vanlig. Jeg har også sensoriske utfordringer, og liker ikke trange, stive klær, sterkt lys, og jeg blir redd av høye lyder som feks gravemaskiner o.l. Muntlige beskjeder er vanskelig å følge fordi da har jeg ikke tid til å prosessere samtidig som jeg forsøker å høre etter. Har også problemer med søvn. Er veldig b-menneske. Ellers er vel det med empati noe av det som er den «verste» myten i mine øyne. En autist kan være veldig empatisk, bare på en litt annen måte. Jeg tror få er like empatisk som meg, men det er ikke alle situasjoner jeg klarer å sette meg inn i. Det er mye mer også, men dette er vel det mest fremtredende. Til sist vil jeg si at alt dette kan være HELT usynlig for andre, og jeg skulle ønske både folk flest og behandlere som leger, psykologer etc hadde mer kunnskap og mindre fordommer om autisme. Anonymkode: bfe16...776
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #20 Skrevet 10. november 2021 Anonym bruker skrev (20 timer siden): Ja, men en nerd er et godt eksempel på hvordan en autist er. De sliter med sosial forståelse og er ekstremt opptatt av enkelttema. Noe som er typisk for autister. Anonymkode: 5a744...91b Da har du også misforstått hva en nerd er. Ja, en nerd er en person med stor kunnskap innen et emne (og det behøver ikke å være data), men det er ingenting med at en person er ner som gjør at personen ikke kan snakke om andre ting eller at personen sliter med sosial forståelse Anonymkode: 45345...b9b
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #21 Skrevet 10. november 2021 Jeg kan lite og vil vite lite om disse diagnosene mange har nå. Jeg fikk ett tantebarn med en diagnose og familien var veldig opptatt av hva jeg kunne og ikke kunne gjøre, hva han kunne og ikke kunne gjøre. Jeg ble helt svett før jeg møtte han for første gang at jeg sa: jeg vil ikke vite en eneste ting, jeg vil heller bli kjent med han og han med meg enn at jeg skal bli kjent med ett menneske jeg føler dere gjør til ett ikke menneske. Japp, det var flere som ble sure på meg, men jeg fikk ett veldig fint forhold til mitt nye tantebarn som da var 16år. Deg vsr vel noen mnd etter vi møttes han kom på besøk hos oss en uke alene, det var første gang noen hadde passet han. Jeg syns han er ett helt vanlig og velfungerende menneske, han har sine ting men deg mener jeg at vi alle mennesker har og vi finnerr måter å få det til å fungere i hverdagen. Så dette er noe jeg har vært bevist å pratet med mine barn om, at vi skal bli kjent med mennesket og ikke hva alle andre mener. Mine unger har hatt klassekamerater med ulike diagnoser og det har sett ut som at de har gjort dette. Jeg har hørt ungene klage og få ut frustrasjon hjemme pga medelever som har vært vanskelige på ulike måter, men med litt samtale og tankemyldring så har de funnet sine måter å håndtere dette på. Ja, det kan være slitsomt å ha den medeleven som ikke klarer å sitte stille på stolen sin i klassen, men som en medelev kan man være med på å gjøre hverdagen litt enklere for alle om en er litt krativ i tankegangen. Så bli kjent med personen istede for all informasjonen om hva en diagnose kan bety, for alt dette stemmer ikke, men noe stemmer. Leger og foreldre gjør jobben med alt som trengs, vi andre bør bare være medmennesker som blir kjent med personen og ikke diagnosen. Anonymkode: 0e331...6e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå