Gå til innhold

Økonomiske bekymringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men har jeg grunn til det 🤔 660 kr igjen på konto, lønn på fredag (pleier få utbetalt 23000 ca, sikkert litt mer nå i november pga halv skatt). Har mann, men vi har ikkje felles økonomi. Han tar seg av lån og strøm (tjener nok dobbelt av meg), jeg kjøper mat, klær, SFO og det meste av gaver. Har rekning på nye vinterdekk til bil på 5000 og gaver til barna og litt klær på til sammen 4000. I tillegg til andre julegaver, SFO og mat. 

Anonymkode: 76979...ad5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke halv skatt før i desember.

Anonymkode: f1ff1...f79

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men har jeg grunn til det 🤔 660 kr igjen på konto, lønn på fredag (pleier få utbetalt 23000 ca, sikkert litt mer nå i november pga halv skatt). Har mann, men vi har ikkje felles økonomi. Han tar seg av lån og strøm (tjener nok dobbelt av meg), jeg kjøper mat, klær, SFO og det meste av gaver. Har rekning på nye vinterdekk til bil på 5000 og gaver til barna og litt klær på til sammen 4000. I tillegg til andre julegaver, SFO og mat. 

Det går sikkert fint. Ikke lenge til fredag.

MEN! 
Sikre deg selv så du ikke går i den klassiske fella ved eventuelt samlivsbrudd. Manen betaler lån og kvinnen betaler forbruksvarene. Vips så sitter hun igjen med 0 dersom forholdet ryker, og huset står i mannens navn. 

Anonymkode: 7d326...f5f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke halv skatt før i desember.

Anonymkode: f1ff1...f79

Noen har i november, min mann feks. De som har lønningsdag litt sent i måneden, har gjerne halv skatt i november. 

Anonymkode: fd36c...0eb

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Så hvis ikke du har råd til å kjøpe mat så sulter dere siden det er din utgift?

Jeg har 519.- på konto.

Får "lønn" aap på 7400.- på mandag. 

Men det går det å. Må jo gå. 

Anonymkode: bbd8e...526

Skrevet

Mannen din utnytter deg økonomisk. Dersom han går fra deg, sitter du igjen med ingenting. Har dere felleseie på boligen? Hvorfor betaler ikke han mer av utgifter til mat og klær?

Anonymkode: f5f18...846

Skrevet

Du havna rett i kvinnefella ser jeg. Satser på dere eier huset 50/50 så du ikke står på bar Bakke om det tar slutt. 

han tjener dobbelt så mye som deg? Da får han betale dobbelt så mye på gavene da 

Anonymkode: 91465...2ce

Skrevet

Her er det noe som skurrer, for han bruker da ikke 46.000 på lån og strøm? Dere burde satt dere ned med en økonomirådgiver for det er ikke slik at dere skal sulte mens mannen nyter en biff-middag. Det beste hadde vært om dere fordelte alle utgifter %-vis ut i fra inntekt, arbeid i hjemmet skal fordeles 50-50 (om du jobber mindre for å ta deg av felles hjem så skal dette kompenseres med at han betaler mer). Og for guds skyld sørg for at du er medeier i huset! Som de andre skriver så har du ramlet i kvinnefella. 

660 til fredag burde gå fint. Lag en stor gryte lapskaus eller lignende, det er i alle fall 2 middager, blomkålsuppe med bacon er billig og enkelt å lage.  

Anonymkode: d214a...26c

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Her er det noe som skurrer, for han bruker da ikke 46.000 på lån og strøm? Dere burde satt dere ned med en økonomirådgiver for det er ikke slik at dere skal sulte mens mannen nyter en biff-middag. Det beste hadde vært om dere fordelte alle utgifter %-vis ut i fra inntekt, arbeid i hjemmet skal fordeles 50-50 (om du jobber mindre for å ta deg av felles hjem så skal dette kompenseres med at han betaler mer). Og for guds skyld sørg for at du er medeier i huset! Som de andre skriver så har du ramlet i kvinnefella. 

660 til fredag burde gå fint. Lag en stor gryte lapskaus eller lignende, det er i alle fall 2 middager, blomkålsuppe med bacon er billig og enkelt å lage.  

Anonymkode: d214a...26c

Ja, det går fint. Men bekymra for neste mnd med ekstra utgifter til rekninger, gaver og diverse. 🤔 HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det går fint. Men bekymra for neste mnd med ekstra utgifter til rekninger, gaver og diverse. 🤔 HI

Og hvorfor kan ikke mannen bidra neste mnd? Hvis han tjener dobbelt så mye som deg så har han jo utbetalt 46.000? Som betyr at dere har utbetalt 79.000 på én mnd?? Jeg forstår ikke med all min kraft hvordan du kan se på dette som et problem?? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og hvorfor kan ikke mannen bidra neste mnd? Hvis han tjener dobbelt så mye som deg så har han jo utbetalt 46.000? Som betyr at dere har utbetalt 79.000 på én mnd?? Jeg forstår ikke med all min kraft hvordan du kan se på dette som et problem?? 

Han må betale mer de mnd det er mer utgifter da ? er dere ikke en familie? dette høres ut som en mann jeg heller ville blitt kvitt.  

Anonymkode: 54dc2...29c

Skrevet

Her er det jeg som tjener 43.000 per mnd og min mann 24.000

Jeg kunne ikke drømme om å sitte å gnure på et overskudd og se på at mannen min (og barna?) gikk for lut og kaldt vann. Det er i mine øyne helt ustabilt. 

Her går alt inn til en felles, noe jeg tenker er logisk når man har en familie sammen - som voksne mennesker. 

Anonymkode: 7d326...f5f

Skrevet

Men altså, er dere ikke en familie? Har du vært økonomisk utro siden han ikke vil ha delt økonomi, eller er han bare egoistisk? For meg høres ordningen deres helt rar ut. Når man er gift og har barn har man jo faktisk gjensidig forsørgeransvar, og da burde man jo ha felles økonomi også.

Anonymkode: 787c0...810

Skrevet

Hvorfor har dere ikke felles økonomi? 
kjøper dere egne gaver til alle? Slik at det kun står fra deg på de gavene du kjøper og kun fra han til gavene han kjøper? 

Anonymkode: f5525...e41

Skrevet

Vi beholder 10.000 kr hver til personlig forbruk og overfører resten til felles konto. Det har vi gjort siden vi fikk barn. Kan man ha felles barn kan man ha felles økonomi (kompliseres ved særkullsbarn). Ville ikke bekymret med over økonomien, men over mannen.

Anonymkode: 4b3c9...c11

Skrevet

Vi beholder 10.000 kr hver til personlig forbruk og overfører resten til felles konto. Det har vi gjort siden vi fikk barn. Kan man ha felles barn kan man ha felles økonomi (kompliseres ved særkullsbarn). Ville ikke bekymret med over økonomien, men over mannen.

Anonymkode: 4b3c9...c11

Dette.

HI; mannen din salter ned penger til eget overskudd. Dere må endre på dette.

Anonymkode: 4f6a2...b79

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Hvorfor har dere ikke felles økonomi? 
kjøper dere egne gaver til alle? Slik at det kun står fra deg på de gavene du kjøper og kun fra han til gavene han kjøper? 

Anonymkode: f5525...e41

Nei, er stort sett jeg som bestiller fra nett eller handler både til egne unger, min familie (mor, søster, svoger, bror, svigerinne, og fire tantebarn) og fem tantebarn på mannen sin side ganger. De eneste han handler til er egne foreldre og oldefar til barna. Står selvsagt begge navna på gavene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Men altså, er dere ikke en familie? Har du vært økonomisk utro siden han ikke vil ha delt økonomi, eller er han bare egoistisk? For meg høres ordningen deres helt rar ut. Når man er gift og har barn har man jo faktisk gjensidig forsørgeransvar, og da burde man jo ha felles økonomi også.

Anonymkode: 787c0...810

Nei, trur ikke det. Vi slet før noen år siden og ungene og jeg var en liten periode på krisesenter. Hadde litt lite penger og overførte litt (husker ikke helt, kanskje 500 kr?) fra hans konto til min (trodde det var greit), etter det så har han sperra så jeg har ikke innsyn i hva han egentlig har på konto. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Nei, trur ikke det. Vi slet før noen år siden og ungene og jeg var en liten periode på krisesenter. Hadde litt lite penger og overførte litt (husker ikke helt, kanskje 500 kr?) fra hans konto til min (trodde det var greit), etter det så har han sperra så jeg har ikke innsyn i hva han egentlig har på konto. 

Åja, så problemet her er ikke at han er gjerrig, han er psykopat og. KOM DEG VEKK!

Skrevet

Her er det ikke økonomien som bør bekymre deg mest.

Selv om man 'sliter litt' i et forhold er det ikke vanlig å havne på krisesenter. Hva slags type er dette egentlig? 

Og det er da en selvfølge at man deler på utgiftene sånn at ikke den ene må bekymre seg for økonomien mens den andre sitter der med full konto. 

Dette høres ikke ut som et sunt forhold.

Skrevet

Nei, er stort sett jeg som bestiller fra nett eller handler både til egne unger, min familie (mor, søster, svoger, bror, svigerinne, og fire tantebarn) og fem tantebarn på mannen sin side ganger. De eneste han handler til er egne foreldre og oldefar til barna. Står selvsagt begge navna på gavene. 

Og ellers syns du forholdet funker…? En mann som nekter deg 500 kroner til ungenes livsopphold mens du er på flukt fra ham, som bruker penger på å investere i egen eiendom mens du ivaretar HELE familien… altså, hva?!?

Anonymkode: 4f6a2...b79

Skrevet

Oi, dette hørtes helt vannvittig ut.

Greit nok at dere har hver deres kontoer, men dere bør jo ha noen felles også, til regninger, lån, osv og en felles matkonto, som begge overfører penger til.

Når du handler gaver til hele storfamilien er da bare rett og rimelig at han overfører penger til deg så du kan handle. 

Kan du ikke si "Nå er det på tide å handle litt julegaver, overfører du litt penger til meg så jeg kan bestille på nett eller skal vi gå ut og handle sammen synes du?"

Skriv en liste med alle det skal handles til, hva dere skal kjøpe og hva det koster. Minst halvparten av summen må han jo overføre til deg, men de fleste menn ville overført mer.. Mannen min tjener mer enn meg, og han betaler alle julegavene.

Er dere gift? Da har du etter loven klar på innsyn i felles økonomi og kan bestille kopi av selvangivelsen hans.

Anonymkode: f1803...477

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Man er ikke på krisesenter for morro skyld, så dette er tydeligvis en mann du har det bedre uten.

Anonymkode: a9598...2be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...