Gå til innhold

Alle disse "selge" dugnadene for ungene... Jeg blir gal!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rakk knapt å sende bestilling i går før vi fikk ny dugnad. Har 3 barn, en av de er russ og spiller håndball, og selger til inntekt for begge deler. De to andre går på hver sin aktivitet som selger ting, i TILLEGG skal det selges til inntekt for tur med hvite busser. 
Har folk så stor omgangskrets at de får solgt kaker hele høsten og sokker og vaskekluter og blomster og det som mer er??

Anonymkode: 22906...392

Fortsetter under...

Skrevet

Det er en jævla uting. Hvor mye klarer man å selge liksom?? 

Anonymkode: cc3df...2d0

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Det er en jævla uting. Hvor mye klarer man å selge liksom?? 

Anonymkode: cc3df...2d0

Nettopp! Ene har akkurat solgt kjeks fra Nordkak, og nå skal jaggu den andre selge og. Flere på jobb har alt kjøpt av ei annen kollega så de unnskyldte at de ikke fikk kjøpt av meg…. 🤷🏼‍♀️

Skrevet

Her går det blomster, sokker og dassruller. Jeg blir smårar. 

Anonymkode: eb08a...f14

Skrevet

Det er da ikke meningen mamma og pappa skal bruke sitt nettverk for å selge alt dette....

Russen får bruke sitt eget nettverk, og ikke minst gå på dørene til folk. Hadde senest forrige uke tre russejenter på døra her som solgte kasser med telys. Synes det er helt greit å støtte med sånt, telys bruker jeg, og selv om jeg aldri hadde sett jentene før støttet jeg de gjerne nettopp fordi de selv gjør en innsats for å samle inn penger.

Har fire barn selv, fra 12 til 20 år, og jeg bruker aldri mitt nettverk til deres salg altså.

Eldstemann har jeg kjørt rundt når han og to kompiser gikk fra dør til dør og spurte etter tomflasker i russetiden. Vi har en varebil så jeg kjørte bak dem og tok flaskene i bilen. Det er greit, jeg kan bidra, men jobben må de gjøre selv.

Nest eldste solgte sokker til sin idrett, og syntes det var litt kleint å gå rundt i samme nabolaget som han et par måneder tidligere solgte kaker til hvite busser, så jeg kjørte han til noen boligfelt også måtte han gå rundt og ringe på dører og selge.

Yngste solgte lodd for håndballen, jeg ba henne og venninnen stille seg utenfor Rema klokken ett på lørdag og de solgte ut begge loddbøkene på kort tid. De sto der i håndballtøyet sitt og solgte lodd hvor man kunne vipse summen til et nummer og da kjøpte lørdagshandlende folk villig vekk, ikke noe problem altså

Om du mener du skal bruke ditt nettverk på jobb og facebook hver gang skjønner jeg at du er lei.

Anonymkode: 353f6...8c7

Skrevet

Jeg synes det er en virkelig uting, både økonomisk og miljømessig. Ofte er det foreldrene som sitter igjen med regningen, fordi alle selger de samme overprisede, gjerne dårlige produktene, samtidig. Har man ikke mye familie/stor vennekrets, så må man betale selv. Da kunne man gjerne ha sendt ut regningen til foreldrene som kunne ha betalt uten å bruke masse tid og krefter på salgsforsøk. I tillegg er det gjerne foreldrene som jobber på disse "dugnadene" ved å kjøre barna rundt, annonsere på FB og så videre. Det finnes så mye annet barn/ungdom kan gjøre for å bidra uten å prakke på folk unødvendige produkter for å gi avkastning til produsenten (klubben sitter igjen med veldig lite av det som er tjent inn).

Anonymkode: a5d93...77f

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er da ikke meningen mamma og pappa skal bruke sitt nettverk for å selge alt dette....

Russen får bruke sitt eget nettverk, og ikke minst gå på dørene til folk. Hadde senest forrige uke tre russejenter på døra her som solgte kasser med telys. Synes det er helt greit å støtte med sånt, telys bruker jeg, og selv om jeg aldri hadde sett jentene før støttet jeg de gjerne nettopp fordi de selv gjør en innsats for å samle inn penger.

Har fire barn selv, fra 12 til 20 år, og jeg bruker aldri mitt nettverk til deres salg altså.

Eldstemann har jeg kjørt rundt når han og to kompiser gikk fra dør til dør og spurte etter tomflasker i russetiden. Vi har en varebil så jeg kjørte bak dem og tok flaskene i bilen. Det er greit, jeg kan bidra, men jobben må de gjøre selv.

Nest eldste solgte sokker til sin idrett, og syntes det var litt kleint å gå rundt i samme nabolaget som han et par måneder tidligere solgte kaker til hvite busser, så jeg kjørte han til noen boligfelt også måtte han gå rundt og ringe på dører og selge.

Yngste solgte lodd for håndballen, jeg ba henne og venninnen stille seg utenfor Rema klokken ett på lørdag og de solgte ut begge loddbøkene på kort tid. De sto der i håndballtøyet sitt og solgte lodd hvor man kunne vipse summen til et nummer og da kjøpte lørdagshandlende folk villig vekk, ikke noe problem altså

Om du mener du skal bruke ditt nettverk på jobb og facebook hver gang skjønner jeg at du er lei.

Tja, det var jo fint løst av dere.

For min del blir det vanskelig å få en 10-åring til å løpe rundt i nabolaget og selge dorullsekker med 42 ruller uten at jeg bidrar med transport. Det samme med blomstene som 8-åringen må selge for korpset. Sokkene? Ja, jo, det kunne jo gått å stille seg opp utenfor Kiwi. 
Uansett synes jeg det blir mye styr for oss foreldrene. I tillegg til dette kommer dugnader, kakebaking, kjøring, og vask og oppussing av garderober. Jeg synes faktisk det blir litt i overkant.

Anonymkode: eb08a...f14

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ofte selger man et produkt, for eksempel svære pakker med dopapir, som det ikke er mulig å drasse etter seg for en liten ungdom på 12-13 år. Da blir det jo at man kjører, og da kan man jo bli med dem når man uansett må være der. Ofte svarer folk ufint til ungdommen i tillegg. Og ikke alle har salgstalent. 

Deltar man på dugnader som varetelling, rydding og lignende, så er det noe de aller fleste kan gjøre uten noe særlig talent, og noe som faktisk er nyttig. Å prakke på folk overprisede varer i dagens overforbrukssamfunn er ikke nyttig.

Skrevet

Alternativet er gjerne å gjøre en fysisk jobb. Det er det ikke så msnge som gidder.

Anonymkode: 45c21...347

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Alternativet er gjerne å gjøre en fysisk jobb. Det er det ikke så msnge som gidder.

Joda, vi gidder. Fordi det er lett å gjøre fysisk jobb som varetelling, vindusvask, rydding, servering og så videre. Det er hyggelig og man føler at man bidrar. Ingen av oss har salgstalent eller har familie/stort vennekrets her vi bor. Så det ender opp med at vi betaler regningen og kaster varene. Veldig "bra" for miljøet dette. Jeg har ikke et lager hjemme, og spiser heller ikke så masse kaker. Når det gjelder dopapir, så oppbevarer vi den i boden. Vi blir altså tvunget til å bruke dårlig, drittdyrt dopapir. Men sånn er det bare.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Joda, vi gidder. Fordi det er lett å gjøre fysisk jobb som varetelling, vindusvask, rydding, servering og så videre. Det er hyggelig og man føler at man bidrar. Ingen av oss har salgstalent eller har familie/stort vennekrets her vi bor. Så det ender opp med at vi betaler regningen og kaster varene. Veldig "bra" for miljøet dette. Jeg har ikke et lager hjemme, og spiser heller ikke så masse kaker. Når det gjelder dopapir, så oppbevarer vi den i boden. Vi blir altså tvunget til å bruke dårlig, drittdyrt dopapir. Men sånn er det bare.

Jeg er helt enig med deg. Jeg foretrekker også arbeidsdugnader, men erfaringsmesdig vet jeg at det er vanskelig å få folk til å stille opp på det. Alle misloker salgsdugnader, men de fleste bare betaler regningen og så trenger ikke den som organiseser gjøre noe mer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er helt enig med deg. Jeg foretrekker også arbeidsdugnader, men erfaringsmesdig vet jeg at det er vanskelig å få folk til å stille opp på det. Alle misloker salgsdugnader, men de fleste bare betaler regningen og så trenger ikke den som organiseser gjøre noe mer. 

Problemet er når man ikke har råd til å legge ut 4 000 på en gang for 2 x dopapirdugnad på en måned. 

Skrevet

Jeg kan ikke sende 8 åringen rundt på dørene for å selge kluter. Det er magert nedslagsfeltet allerede. Han på 14 kan jo selvsagt selge kaker på dørene til folk, men skal jo helst unngå for mye sånt pga covid. Tidligere var det loddsalg, det er litt mer omsettelig pga pris… 

Russeungdommen bruker selvsagt eget nettverk og ikke noe jeg legger meg borti, men jeg deler jo på Facebook slik at hun når ut til enda fler. Og når folk har handla masse bokser der så gidder dem jo ikke handle igjen uka etter 😅

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ofte selger man et produkt, for eksempel svære pakker med dopapir, som det ikke er mulig å drasse etter seg for en liten ungdom på 12-13 år. Da blir det jo at man kjører, og da kan man jo bli med dem når man uansett må være der. Ofte svarer folk ufint til ungdommen i tillegg. Og ikke alle har salgstalent. 

Deltar man på dugnader som varetelling, rydding og lignende, så er det noe de aller fleste kan gjøre uten noe særlig talent, og noe som faktisk er nyttig. Å prakke på folk overprisede varer i dagens overforbrukssamfunn er ikke nyttig.

Jeg har aldri vært med på at disse tingene blir bestemt før man får uttalt seg.

Det har blitt foreslått å selge dopapir noen ganger der mine ungene har vært også, men da har jeg sagt klart ifra at sånne dugnader nekter vi å være med på. Overpriset dårlig dopapir nekter vi å selge. Jeg kan bidra på mye, men ikke det. Da betaler jeg heller inn den summen de mener hvert barn kan få inn på dorullsalg. Når jeg har sagt det har det alltid vært flere foreldre som er enig og det har aldri blitt noe av.

Det ble bestemt at det skulle selges julestjerner et år, men fortjenesten pr blomst var ganske liten så da forlangte jeg også at vi fikk vite summen hver ungen ville drive inn med å selge 20 stjerner også betalte vi heller det.

Jeg har bidratt i loddsalg mange ganger, for det er lett å selge. Står ungene i klubbens tøy utenfor matbutikken en lørdag og selger lodd til 10 eller 20 kr stk så kjøper folk. De støtter gjerne de lokale klubbene med noen tiere, ikke noe problem.

Du må engasjere deg som forelder, og i hovedinnlegget var det snakk om russ. Det er ungdom over 18 år som selv bestemmer hva de skal gjøre for å tjene penger til russebil og feiring. Det er hårreisende at det forventes at foreldre skal bruke sitt nettverk til sånt, det må ungdommen fikse selv altså.

Men noen ganger blir ting bestemt over hodet på oss, skal ikke nekte for det. Vi måtte selge 10-pk med bursdagskort en gang. Det var til klassetur med hvite busser og de var vanskelig å selge. Der endte det med at jeg kjøpte en del selv og vi har skuffene fulle av kort i årevis fremover.

Det er nå sånn det er da, klubber og klassekasser trenger penger, og pengene må samles inn. Noen ganger på måter som er vanskelig for oss å gjennomføre, men stort sett går det greit. Mitt beste tips er å engasjere seg max før kampanjene blir bestemt, er du ikke med å bestemmer må du bare ta det som blir bestemt uten deg.

Skrevet

Derfor går ikke barnet vårt på idretter som krever salgsdugnad. Jeg baker én kake i året til salg på arrangement pluss arbeid i hallen noen timer én dag i året. Det kan jeg fint leve med. 

Anonymkode: ea19b...c8f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Derfor går ikke barnet vårt på idretter som krever salgsdugnad. Jeg baker én kake i året til salg på arrangement pluss arbeid i hallen noen timer én dag i året. Det kan jeg fint leve med. 

Anonymkode: ea19b...c8f

Så om barnet ditt har skikkelig lyst til å spille håndball for det ser så gøy ut og både Trine og Lise går der, så sier du at nei, det får du ikke lov til for der har de en salgsdugnad i året....

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Så om barnet ditt har skikkelig lyst til å spille håndball for det ser så gøy ut og både Trine og Lise går der, så sier du at nei, det får du ikke lov til for der har de en salgsdugnad i året....

Har hun ikke råd til å dekke betalinger for dugnadsvarene, så har hun ikke det. Skal hun ta forbrukslån for å betale salgsdugnad?

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Problemet er når man ikke har råd til å legge ut 4 000 på en gang for 2 x dopapirdugnad på en måned. 

De idrettslagene jeg har erfaring fra har ordnet med fritak eller utsettelse for dem som har trengt det, men de fleste kvier seg for å spørre om det.

Skrevet

HI her 

eldste er 17, men de samler inn penger nå. Jeg selger ikke for henne, men deler innlegg på Facebook og hjelper til med å dele ut da hun ikke kjører bil. 

hvite busser har hatt 7 dugnader allerede, turen er neste høst. Så ikke bare ei blokk med lodd, men noe som selges «hele tiden». Vi kjøper ikke inn først, men selger og bestiller og så betaler når folk har betalt inn. Så det er greit. Men det er jo et mareritt og få omsatt disse varene! 

Yngste selger nå kluter, til 200 kr til inntekt for klubben. Han er 8 og kan ikke selge selv,.. og hvem vil egentlig bruke 200 kroner på kluter??

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Yngste selger nå kluter, til 200 kr til inntekt for klubben. Han er 8 og kan ikke selge selv,.. og hvem vil egentlig bruke 200 kroner på kluter??

Ingen! Kun familie som vil støtte rre deres sak. De fleste av oss kan jo kjøpe én klut i matbutikken hver gang vi er der... 

Anonymkode: 4e7dc...a69

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Ingen! Kun familie som vil støtte rre deres sak. De fleste av oss kan jo kjøpe én klut i matbutikken hver gang vi er der... 

Anonymkode: 4e7dc...a69

Nettopp! takke meg til dugnader hvor vi bidrar fysisk! Teller heller matvarer på meny enn å selge det greiene her 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

HI her 

eldste er 17, men de samler inn penger nå. Jeg selger ikke for henne, men deler innlegg på Facebook og hjelper til med å dele ut da hun ikke kjører bil. 

hvite busser har hatt 7 dugnader allerede, turen er neste høst. Så ikke bare ei blokk med lodd, men noe som selges «hele tiden». Vi kjøper ikke inn først, men selger og bestiller og så betaler når folk har betalt inn. Så det er greit. Men det er jo et mareritt og få omsatt disse varene! 

Vel… vi har akkurat hatt klutdugnad og i snitt solgte spillerne 10 pakker hver . I grunn ganske så lettsolgt . La ut annonse på fb og folk som ville ha meldte fra. Lite jobb og mye inntjening til laget. 

Endret av mamma til adhd gutt<3
Skrevet

Jeg syns det er leit at det ikke engang er lov å si imot. Det er så innarbeidet dugnadsånd i Norge.

Og skulle vi engang turd å si i mot får vi vel slengt etter oss:   "det er til inntekt til barna dine". Og det er greit det. Men på 10 ende året er jeg utrolig lei å bli prakket på oppgaver som jeg ikke har lyst til eller passer.

Jeg kunne tenkt meg en dialog på om det fins andre måter å gjøre dette på.

Men ingen har lyst å være den skjipe moren som sier i mot dugnad. 

Anonymkode: 7e051...f36

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Les hva hun skriver! Står ikke at barnet ikke får lov til å gå på idrett, men at de velger idretter som ikke krever slik dugnad. Alle mine har unnslippet slike dugnader mot at vi foreldrer baker kaker til stevner eller stiller til disp 2 ganger i året på disse stevnene.

Endret av KellyTaylor
Skrevet

Jeg arrangerer loddsalg. Avtaler med kjøpesenteret i nærheten å stå der. Kjøper inn premier fra kassen og etter det setter jeg opp jentene til å selge 2 timer hver. Inntekten per runde er på ca 12 000 når man trekker fra utgifter. Mye bedre å ordne på den måten synes jeg

Anonymkode: 1c79e...c4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...