Gå til innhold

Hva lever man av hvis man ikke jobber?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser om folk som slipper alt og drar på havomseiling, flytter til ei øy i Stillehavet, kjøper seg et nedlagt småbruk eller hva som helst egentlig. Men hva i alle dager lever de av? Vi kunne vel overlevd noen måneder på oppsparte midler, men de varer jo ikke evig.

Anonymkode: 64b73...db0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man gjør sånne ting så har man en plan (håper jeg). Noen er influensere og tjener penger på den måten, ved å dele opplevelser. Noen har jobb eller studier som kan utføres der man er. Noen sparer i flere år, eller selger huset/leiligheten med overskudd for å finansiere drømmen. 

Jeg har bodd andre steder i verden under studietiden, og har levd på studielån og -stipend. Det har gitt nok penger til å leve veldig bra, så hvis man senker levestandarden kan man klare seg lenge på små summer. 

Anonymkode: b6f96...940

Skrevet

Man kan jobbe med ting som andre ikke «ser». Selv jobber jeg bare 45% med noe fast, alt annet er frilans. Det gjør jeg fra hjemmekontor, internett er jo oppfunnet. 

Anonymkode: 642ae...52e

Skrevet

Kan også hende at jordomseilerne leier ut huset sitt for mer enn det de har i utgifter på det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Man kan jobbe med ting som andre ikke «ser». Selv jobber jeg bare 45% med noe fast, alt annet er frilans. Det gjør jeg fra hjemmekontor, internett er jo oppfunnet. 

Kan du gi noen eksempler på jobber man kan gjøre, som ingen ser? Nå har jeg ikke tenkt meg på noen jordomseiling akkurat, men jeg trenger litt hjelp til å tenke utenfor boksen og se andre muligheter.

Skrevet

Sjekk ut serien til Ben Fogle. Han bor tett på folk som har valgt den veien i livet, der går de ofte inn på hvordan de klarer seg økonomisk. Ofte har de kurs, strøjobber, leier ut osv for å dekke nødvendige utgifter. Mange forskjellige løsninger hos de enkelte. 

Anonymkode: 80ffa...99e

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Sjekk ut serien til Ben Fogle. Han bor tett på folk som har valgt den veien i livet, der går de ofte inn på hvordan de klarer seg økonomisk. Ofte har de kurs, strøjobber, leier ut osv for å dekke nødvendige utgifter. Mange forskjellige løsninger hos de enkelte. 

Anonymkode: 80ffa...99e

Tusen takk, det skal jeg sjekk ut 🙂

Skrevet

Utleie, studier, oversettelse-jobber, utvikler. Har selv bodd 3 år i utlandet, samtidig som jeg jobbet i Norge som utvikler. 

Anonymkode: ea5d9...bec

Skrevet

Jobb som verge (ring Statsforvalteren)

Jobbe som oversetter om du er språkmektig

Leie ut boliger

Arv/forskudd på arv

Anonymkode: c8f72...6be

Skrevet

Jeg har loffa ett år. Var gjeldfri på leilighet. Leide ut den for 12 000,- levde på inntektene samt oppspart ca 300 000,- hadde det fint. 👍

Anonymkode: 68b6d...d63

Skrevet

De har gjerne spart i lengre tid, leid ut eller solgt hus og andre eiendeler  lever billig og har noe inntekt under veis.

Noen har solgt firma, arvet eller er uansett på uføretrygd.

Anonymkode: aaed4...944

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Kan du gi noen eksempler på jobber man kan gjøre, som ingen ser? Nå har jeg ikke tenkt meg på noen jordomseiling akkurat, men jeg trenger litt hjelp til å tenke utenfor boksen og se andre muligheter.

En forfatter kan ofte jobbe hvor som helst. Naboen har yogatimer på låven. En jeg vet om tjener litt på å passe hunder og en hagearkitekt jeg vet om bor i en hytte langt inne i skogen.

Anonymkode: aaed4...944

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg innser at jeg nok er alt for avhengig av trygghet og ikke minst grådig på mine sårt opptjente sparepenger til at dette kunne vært noe for meg. Men artig å fantasere litt da 🙂

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Leser om folk som slipper alt og drar på havomseiling, flytter til ei øy i Stillehavet, kjøper seg et nedlagt småbruk eller hva som helst egentlig. Men hva i alle dager lever de av? Vi kunne vel overlevd noen måneder på oppsparte midler, men de varer jo ikke evig.

Det samme som oss som jobber, mat, drikke og luft. Enkelte personer klarer å leve på bare drikke og luft, men det er minimum av hva en trenger for å leve.

Anonymkode: b3879...98f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...