Gå til innhold

Har ikke tatt vaksinen og trenger sårt litt støtte😔

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Du kan ikke bestille et ekkokammer, der du bare skal få støtte og ikke motbør for ditt egoistiske valg. Det du sier er jo at du ikke ønsker å være med og ta en (helt marginal) risiko for flokkimmuniteten og vårt felles beste. I tillegg: selv for friske folk i 30-årene er risikoen for alvorlige senvirkninger av covid mye større enn for senvirkninger av vaksinen. Jeg kjenner tre personer i 30-åra som fortsatt sliter med plager over 6mnd etter covid, den ene av dem i så stor grad - både fysisk og mentalt, det har skjedd noe galt både med kroppslig koordinasjon, med hjernen og hukommelsen - at vedkommende i praksis er handicappet og ute av stand til å ta hånd om barna sine. Så valget ditt er ikke bare egoistisk i et større perspektiv, det er også en idiotisk risiko å ta på egne vegne. Det er risiko ved alt, også ved vaksine, men du velger det veldokumentert svært mye mer risikofylte alternativet.

Anonymkode: 29c8a...0cc

Jeg fortsetter med å følge smitteverntiltak, holder avstand, bruker fortsatt munnbind  og takker indirekte nei til Coronapass fordi jeg selvfølgelig uansett aldri ville funnet på å reise nå. Det er derimot en pris å betale for felleskapet dette også. Svært mang jeg kjenner tok vaksinen utelukkende for å slippe tiltak.

Mine hundretusener av vaksinerte og solidarisk medborgere som ‘tok en for laget’, holder per i dag fortsatt ‘folkefester, klemmer fremmede folk på gaten og har allerde vært på flere reiser. De lever som om de ikke kan bli smittet eller smitte andre nå til tross for at tallene stiger.

Så ønsker virkelig ikke en diskusjon om egoisme her. 

Anonymkode: b6c5c...86c

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg tenker også at du kanskje trenger nytt nettverk, HI, i hvert fall utvide nettverket ditt til å inkludere andre som er rundere i kantene og som er litt mer klar over at livet ikke alltid er så svart-hvitt som din omgangskrets synes å mene.

Det jeg uthevet over her, det at nær familie av deg har fått alvorlige bivirkninger av vaksinen, det er ditt viktigste argument.

Jeg har selv valgt å ikke ta vaksinen så langt. Trolig kommer jeg ikke til å ta den, men ting kan endre seg, så kategorisk mot er jeg ikke. Årsaken er at jeg har en tilstand som gjør at ingen, heller ikke legene, kan si om jeg bør ta vaksinen eller absolutt ikke bør ta den. Jeg har sannsynligvis økt risiko for både blødningsproblematikk og ulike immunrisikoer. Jeg har i tillegg en historie med å reagere unormalt på mange legemidler og jeg fikk varig bivirkning etter en vaksine for mange år siden.

Som regel sier jeg bare at jeg har en tilstand som gjør det veldig usikkert for meg å ta denne vaksinen, og at jeg derfor avventer.

Og så viser jeg til at jeg tar alle hensyn i hverdagen, er veldig god på å følge opp smittevernregler, etter at samfunnet åpnet igjen har jeg valgt å unngå visse situasjoner nettopp mtp. smitterisiko, og at jeg ikke utsetter andre for smittefare, at det faktisk er langt større risiko motsatt vei, at de som er vaksinerte og synes å ha glemt at de fremdeles bør følge smittevernreglene smitter meg...

Ang. samboeren din ville jeg spurt ham hvorfor han er forbannet på deg. Om han er det bare fordi han mener du tar feil valg, da mener jeg han er dust. Hvis han derimot blir forbannet fordi han er redd for at du kan bli alvorlig syk, da tenker jeg han like fullt overreagerer, men at han da må forklare deg at han er redd for å miste deg. Eller kanskje er han forbannet fordi han føler han må ta mer hensyn til smittevern for å tenke på deg, men at han egentlig ikke gidder det nå som han selv er vaksinert og ser det som unødvendig å passe på smittevern ellers? Uansett bør dere snakke om det og få frem hvorfor han reagerer som han gjør. Var jeg deg ville jeg også forklart ham tydelig igjen det med at så nær familie av deg har fått så alvorlig bivirkning at du ønsker å vente med vaksinen inntil man vet mer om slike risikoer.

Anonymkode: b5c14...853

Takk for fint og utfyllende svar.

Han fikk et stort utbrudd der han påstod jeg ikke lengre hadde gode argumenter for å være usikker på vaksinen og at han skammet seg over meg. Overfor familien hans og venner. Mye fordi jeg må ta mer hensyn til smitte ja. Feks var det åpen dag på skolen til barna og jeg sa jeg da ville stille med munnbind.. Da det sikkert ville bli minst 300-400  mennesker stuet sammen der. Det var uaktuelt for ham å gå der med meg da. Og han ville heller ikke at jeg skulle ‘drite meg ut, samt  barna ved å skille meg ut med munnbind.. Så det ble til at han gikk. Uten meg.

Bivirkningen til mitt familiemedlem er mitt sterkeste kort ja. Men det ser ikke ut til å ha like sterk virkning lengre. Selv om personen sliter fortsatt😔 Bivirkningen personen hat fått blir sett på som ‘maks uheldig og sjeldent. Det er likevel en kjent sjelden risiko. Og jeg vet jeg må ta den samme risikoen samtidig som jeg samtidig vet jeg kan ha genetisk sårbarhet for å utvikle det samme.

Jeg har også fått kraftige reaksjoner på influensa vaksiner tidligere. Tåler ikke medisiner som andre. Opplever lite virkning, kun bivirkningene, tåler få typer antibiotika osv..

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Funny. Da har vi én ting til felles - jeg synes nemlig du er egoistisk og bør skamme deg. 

Og jo, jeg tror helt oppriktig at enkelte spiller på longcovid-kortet for å skaffe seg fordeler. Det er rimelig naivt å ikke tenke i de baner. 
Men hey, da har vi plassert hverandre da. Ønsker deg en fin kveld. 

Anonymkode: 9b06f...980

Hvorfor er jeg egoistisk? Du må kunne begrunne påstanden din. Jeg mener du et det fordi du tenker mer på deg selv og den potensielle bivirkningen vaksinen har på akkurat deg, enn å være med på å oppnå større beskyttelse for de i samfunnet som trenger beskyttelsen av vaksinerte rundt seg.

Anonymkode: 6306f...d5a

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Fikk større bivirkninger og ble mer syk etter vaksina enn jeg ble av Covid. 

Anonymkode: c9e45...e00

Selvfølgelig ble du det. Det er helt vanlig. Siden du allerede har masse antistoffer i kroppen, reagerer disse kraftigere enn de som bare har fått en dose og så får dose to. Det viser jo bare at immunforsvaret ditt virker perfekt og at du nå er veldig godt beskyttet. Fikk du ikke beskjed om, eller har lest om, dette før du fikk vaksinen? Du finner masse informasjon om hvorfor de som har gjennomgått covid-19 får sterkere umiddelbare bivirkninger enn andre hvis du foretar et enkelt google-søk.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig ble du det. Det er helt vanlig. Siden du allerede har masse antistoffer i kroppen, reagerer disse kraftigere enn de som bare har fått en dose og så får dose to. Det viser jo bare at immunforsvaret ditt virker perfekt og at du nå er veldig godt beskyttet. Fikk du ikke beskjed om, eller har lest om, dette før du fikk vaksinen? Du finner masse informasjon om hvorfor de som har gjennomgått covid-19 får sterkere umiddelbare bivirkninger enn andre hvis du foretar et enkelt google-søk.

Fikk vite det kunne bli litt bivirkninger, men ikke at jeg skulle få lammelser, sterk feber i dagesvis, synsforstyrrelser mm. 
Tar gjerne en ny runde med Covid istedenfor det der

Annonse

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Det tror jeg ikke noe på. Du er ute etter å skremme. Jeg kan og sitte og dikte opp anonymt på et forum, men det gidder jeg ikke. 
Fhi sier at sjansen for longcovid etter 12 uker er minimal, og du kjenner tre stykker? Mhm. 

det gjør faktisk jeg og, riktignok i alderen 30-55. men ja longcovid er reelt. 15 av mine kollegaer fikk det og  kun 5 av dem kom fort tilbake innen 8 uker, mange har fremdeles plager, men det skal sies at jeg har kollegaer som  fikk ganske store bivirkninger av vaksine og..

Anonymkode: 629bc...a76

"Slik jeg ser det".

Med det utsagnet viser du hvor kort og uopplyst du er. "Slik jeg ser det" trumfer altså verdens samlede helsemyndigheter? Patetisk og langt forbi hva man kan respektere. 

Anonymkode: b5b02...f57

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Fikk større bivirkninger og ble mer syk etter vaksina enn jeg ble av Covid. 

Samme her. Fortsatt syk to måneder etter.

Anonymkode: 555f4...bf9

Anonym bruker skrev (1 time siden):

det gjør faktisk jeg og, riktignok i alderen 30-55. men ja longcovid er reelt. 15 av mine kollegaer fikk det og  kun 5 av dem kom fort tilbake innen 8 uker, mange har fremdeles plager, men det skal sies at jeg har kollegaer som  fikk ganske store bivirkninger av vaksine og..

Anonymkode: 629bc...a76

Hvorfor har alle dine kolleger underliggende sykdommer og dårlig immunforsvar? Forskning viser at det er sjeldent med lang covid. Så hvis hele FEMTEN av dine kolleger fikk det, betyr det enten at du jobber i en bedrift med ca. 10 000 ansatte, eller at det er en eller annen form for vernet bedrift. En annen forutsetning er at så mange ble smittet på din arbeidsplass, noe som også er usannsynlig, tatt i betraktning at svært liten del av befolkningen i Norge har hatt korona. Det er også veldig uvanlig å ha inngående kjennskap til kollegers helseopplysninger. Så fantaser gjerne bedre neste gang.

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

"Slik jeg ser det".

Med det utsagnet viser du hvor kort og uopplyst du er. "Slik jeg ser det" trumfer altså verdens samlede helsemyndigheter? Patetisk og langt forbi hva man kan respektere. 

Anonymkode: b5b02...f57

Verdens helsemyndigheter har vært alt annet enn samlet. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor er jeg egoistisk? Du må kunne begrunne påstanden din. Jeg mener du et det fordi du tenker mer på deg selv og den potensielle bivirkningen vaksinen har på akkurat deg, enn å være med på å oppnå større beskyttelse for de i samfunnet som trenger beskyttelsen av vaksinerte rundt seg.

På hvilken måte vil det hjelpe deg at jeg tar vaksinen? Du har jo tatt den, så da er du beskyttet. Eller? Er du egentlig det? Nå viser det seg at vaksinen kun fungerer i noen måneder, før du må ha påfyll. Hvem er det som har nytte av det, tror du? Joda, det skal jeg fortelle deg. Vaksineprodusentene. Nå viser det seg faktisk også at de har jukset med forskningen sin, så da faller troverdigheten enda mer. 
Per nå er overlevelsesraten på korona 99,98%, for alle i Norge. Gjennomsnittsalderen på de som dør er 84 år, det er mer enn gjennomsnittsalderen på de som dør i Norge generelt. 
Jeg skal vurdere å ta vaksinen den dagen den er godkjent, noe som blir tidligst i juni 2023. Frem til da påberoper jeg meg retten til å bestemme over min egen kropp. 

Annonse

Jeg har skrevet her inne før og fortalt at jeg ikke kan ta den. Selv om jeg forteller at jeg ikke KAN ta den så får jeg svar som sier at det er mitt problem at jeg nekter å ta vaksinen 🤔

Anonymkode: 72556...eee

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har skrevet her inne før og fortalt at jeg ikke kan ta den. Selv om jeg forteller at jeg ikke KAN ta den så får jeg svar som sier at det er mitt problem at jeg nekter å ta vaksinen 🤔

Det jeg og vil si er at denne diskusjonen viser jo at folk ikke er helt i vater. Debatten er polarisert og veldig mange oppfører seg dårlig og man ser lett på det de skriver at de ikke setter seg inn i saken eller ikke leser det motparten skriver. Jeg får høre at det er mitt problem at jeg har så dårlig immunforsvar at jeg ikke kan ta vaksinen og at jeg fortjener å få korona fordi jeg uansett bør ta vaksinen. Men jeg har aldri fortalt hvorfor jeg ikke kan ta den fordi det er det flere grunner til og jeg gidder ikke gå inn på det med folk som er så lavpanna uansett.

For det første så er jeg allergisk mot PEG som er i vaksinen. Men det er noe annet også som jeg ikke ser poeng i å snakke om med folk som ikke lytter

Sannheten er at jeg var syk i 8år med ME pga. En overaktiv  immun respons som immunforsvaret mitt fikk etter en vanlig influensa vaksine. I 8 år var jeg utmattet, tror du jeg fikk hjelp? Nei, jeg ble fortalt all mulig slags BS som den dag i dag er bevist at er vitenskapelig feil. Jeg ble ikke hørt på, legen trodde det var psykisk og at bare var en sliten småbarnsmor osv osv.... Uansett hvor mye jeg sov så ble jeg aldri uthvilt, jeg var sliten hele dagen og med muskelsmerter i hele kroppen. Jeg var så sliten at jeg bare ville dø da ingenting hjalp og jeg følte meg helt totalt meningsløs. Jeg satt en dato, jeg skulle prøve en siste gang, prøve noe alternativt og ikke vitenskapelig for å bli frisk. Om jeg ikke ble bra eller bedre så skulle jeg avslutte livet. Jeg endret livsstil med metoden og den fungerte. 

Jeg vet virkelig hvor liten du er mot systemet om ting ikke går den rette veien med en vaksine. Det er ikke mye du har å stille opp med og du blir sjelden hørt. Det kan jo bare være tilfeldig, hvordan kan du vite at det ikke er det? 

Ingen kan si at denne vaksinen er trygg for meg når du har hatt en autoimmune respons. Immunforsvaret mitt er veldig godt og det var jo faktisk det som gjorde meg syk i første omgang. Men tror du ikke folk skal kverulere selv om spesialister gir klar beskjed at jeg bør droppe den....

I tillegg så har mange damer i familien min fått blødningene det snakkes om. I tillegg så har en fått migreneanfall. Hvordan tror du hun blir møtt av legen? Joda, det kan jo bare være tilfeldig....

Så alt i alt så har jeg gode grunner til å ikke ta vaksinen utover at det er min kropp og mitt privilegium å bestemme over den. Jeg vet at jeg før har fått en slik immunrespons av en vaksine og det tar jeg ikke sjansen på. Det er fullt og helt mitt valg da det er jeg og min familie som må leve med konsekvensene....... helt alene. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det jeg og vil si er at denne diskusjonen viser jo at folk ikke er helt i vater. Debatten er polarisert og veldig mange oppfører seg dårlig og man ser lett på det de skriver at de ikke setter seg inn i saken eller ikke leser det motparten skriver. Jeg får høre at det er mitt problem at jeg har så dårlig immunforsvar at jeg ikke kan ta vaksinen og at jeg fortjener å få korona fordi jeg uansett bør ta vaksinen. Men jeg har aldri fortalt hvorfor jeg ikke kan ta den fordi det er det flere grunner til og jeg gidder ikke gå inn på det med folk som er så lavpanna uansett.

For det første så er jeg allergisk mot PEG som er i vaksinen. Men det er noe annet også som jeg ikke ser poeng i å snakke om med folk som ikke lytter

Sannheten er at jeg var syk i 8år med ME pga. En overaktiv  immun respons som immunforsvaret mitt fikk etter en vanlig influensa vaksine. I 8 år var jeg utmattet, tror du jeg fikk hjelp? Nei, jeg ble fortalt all mulig slags BS som den dag i dag er bevist at er vitenskapelig feil. Jeg ble ikke hørt på, legen trodde det var psykisk og at bare var en sliten småbarnsmor osv osv.... Uansett hvor mye jeg sov så ble jeg aldri uthvilt, jeg var sliten hele dagen og med muskelsmerter i hele kroppen. Jeg var så sliten at jeg bare ville dø da ingenting hjalp og jeg følte meg helt totalt meningsløs. Jeg satt en dato, jeg skulle prøve en siste gang, prøve noe alternativt og ikke vitenskapelig for å bli frisk. Om jeg ikke ble bra eller bedre så skulle jeg avslutte livet. Jeg endret livsstil med metoden og den fungerte. 

Jeg vet virkelig hvor liten du er mot systemet om ting ikke går den rette veien med en vaksine. Det er ikke mye du har å stille opp med og du blir sjelden hørt. Det kan jo bare være tilfeldig, hvordan kan du vite at det ikke er det? 

Ingen kan si at denne vaksinen er trygg for meg når du har hatt en autoimmune respons. Immunforsvaret mitt er veldig godt og det var jo faktisk det som gjorde meg syk i første omgang. Men tror du ikke folk skal kverulere selv om spesialister gir klar beskjed at jeg bør droppe den....

I tillegg så har mange damer i familien min fått blødningene det snakkes om. I tillegg så har en fått migreneanfall. Hvordan tror du hun blir møtt av legen? Joda, det kan jo bare være tilfeldig....

Så alt i alt så har jeg gode grunner til å ikke ta vaksinen utover at det er min kropp og mitt privilegium å bestemme over den. Jeg vet at jeg før har fått en slik immunrespons av en vaksine og det tar jeg ikke sjansen på. Det er fullt og helt mitt valg da det er jeg og min familie som må leve med konsekvensene....... helt alene. 

❤️

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Takk for fint og utfyllende svar.

Han fikk et stort utbrudd der han påstod jeg ikke lengre hadde gode argumenter for å være usikker på vaksinen og at han skammet seg over meg. Overfor familien hans og venner. Mye fordi jeg må ta mer hensyn til smitte ja. Feks var det åpen dag på skolen til barna og jeg sa jeg da ville stille med munnbind.. Da det sikkert ville bli minst 300-400  mennesker stuet sammen der. Det var uaktuelt for ham å gå der med meg da. Og han ville heller ikke at jeg skulle ‘drite meg ut, samt  barna ved å skille meg ut med munnbind.. Så det ble til at han gikk. Uten meg.

Bivirkningen til mitt familiemedlem er mitt sterkeste kort ja. Men det ser ikke ut til å ha like sterk virkning lengre. Selv om personen sliter fortsatt😔 Bivirkningen personen hat fått blir sett på som ‘maks uheldig og sjeldent. Det er likevel en kjent sjelden risiko. Og jeg vet jeg må ta den samme risikoen samtidig som jeg samtidig vet jeg kan ha genetisk sårbarhet for å utvikle det samme.

Jeg har også fått kraftige reaksjoner på influensa vaksiner tidligere. Tåler ikke medisiner som andre. Opplever lite virkning, kun bivirkningene, tåler få typer antibiotika osv..

Klart han skammer deg over deg. 

Anonymkode: 17fad...530

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Klart han skammer deg over deg. 

Du må jo huske å signere med Hilsen patetisk menneske..........

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

På hvilken måte vil det hjelpe deg at jeg tar vaksinen? Du har jo tatt den, så da er du beskyttet. Eller? Er du egentlig det? Nå viser det seg at vaksinen kun fungerer i noen måneder, før du må ha påfyll. Hvem er det som har nytte av det, tror du? Joda, det skal jeg fortelle deg. Vaksineprodusentene. Nå viser det seg faktisk også at de har jukset med forskningen sin, så da faller troverdigheten enda mer. 
Per nå er overlevelsesraten på korona 99,98%, for alle i Norge. Gjennomsnittsalderen på de som dør er 84 år, det er mer enn gjennomsnittsalderen på de som dør i Norge generelt. 
Jeg skal vurdere å ta vaksinen den dagen den er godkjent, noe som blir tidligst i juni 2023. Frem til da påberoper jeg meg retten til å bestemme over min egen kropp. 

Og du hopper elegant over å svare på spørsmålet mitt. Hvorfor kaller du meg egoistisk?

Ja, jeg er vaksinert. Datteren til venninnen min på 3 år som har en sjelden sykdom som svekker immunforsvaret hennes, er ikke vaksinert. Hun kan dø av korona. Det samme kan tanten min, som har kreft. Derfor tar jeg vaksinen, for å beskytte de sårbare rundt meg.

Tallene du spyr ut kommer så unyansert at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne en gang, så jeg like godt la være. Ja, du har rett til å bestemme over egen kropp, og ja, det er egoistisk å ikke ville beskytte de rundt seg som trenger at flest mulig er vaksinert. 

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Du må jo huske å signere med Hilsen patetisk menneske..........

Ikke bruk ord du ikke forstår.

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Ikke bruk ord du ikke forstår.

Må si jeg ikke bryr meg når det kommer fra deg. Du har ikke vist deg fra noe god side akkurat. Men du kan jo selv sjekke ordboka:

https://naob.no/ordbok/patetisk

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

❤️

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Må si jeg ikke bryr meg når det kommer fra deg. Du har ikke vist deg fra noe god side akkurat. Men du kan jo selv sjekke ordboka:

https://naob.no/ordbok/patetisk

🙏

Syns forøvrig ‘tragisk’ og ‘stakkarslig’ er svært gode synonymer i dette tilfellet.

Anonym bruker skrev (På 6.11.2021 den 23.41):

Jeg har valgt å fortsatt vente litt med vaksinen fordi jeg har sett hvordan nær familie har fått alvorlig bivirkning av vaksinen og ønsker ikke å ta den før den er ferdigforska og vi får bedre tall på trygghet, effekt, samt sikkerhet på å redusere muligheten for å bære og videreføre smitte til andre. Den dagen dette kan bevises helt sikkert uten tvil, tar jeg den med det samme.

Den dagen kommer aldri. Ikke med denne vaksinen, heller ikke med meslingvaksine, koppervaksine, stivkrampevaksine, ebolavaksine eller NOEN annen vaksine. Alltid vil noen oppleve bivirkninger. 
Det er heller ikke sant at koronavaksinen er «ny». Den har vært forsket på i mange tiår. Koronavirus er en STOR gruppe virus, bl a er vanlig forkjølelse et koronavirus. De ligner hverandre sterkt. Men kun dette viruset gir Covid-19. 

Du virker feilinformert. Dermed tar du avgjørelsen din på falskt grunnlag. Er det det du vil? 

Anonymkode: a4f70...53e

• Opprett ny...