Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #1 Skrevet 6. november 2021 Hei! Jeg er litt i villrede nå, vet ikke helt hvordan dette fungerer. Dette er i hvert fall slik det er: Vi har et felles rammelån, slik jeg har forstått er vi da solidarisk ansvarlig for pengene(han er hovedlåntaker, jeg er medlåntaker). Vi eier hver vår prosent av huset og fordeler lånet etter eierbrøk. Dette korrigerer vi hvert år i selvangivelsen. Jeg finner i hvert fall ut at han bruker av rammelånet til eget forbruk. Vet ikke hva han har brukt pengene på. Det han gjør er å betale ned litt av lånet når han har penger, for så å trekke det maks opp igjen når han har bruk for kapital. Spørsmålet er da, blir ikke jeg da ansvarlig for pengene med en gang han trekker opp lånet igjen? Mannen mener nei siden han først har betalt ned og så trukket det opp igjen. Jeg får av en eller annen grunn en litt uggen følelse. Hva tenker dere? Anonymkode: 639b3...bbe
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #2 Skrevet 6. november 2021 Vi har ikke felles økonomi forresten, dvs ingen felles kontoer og barn hver for oss Anonymkode: 639b3...bbe
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #3 Skrevet 6. november 2021 Jo, om han bruker av pengene som står disponibelt på rammelånet blir du også skyldig de pengene siden dere har lånet sammen. Rammelån er for de som klarer å la pengene stå, max'er man hele tiden opp lånet kan man ikke ha denne typen lån altså. Jeg hadde nektet å ha rammelån sammen med en som stadig bruker av pengene. Lånet blir ikke betalt ned og du blir jo også ansvarlig for lånet som aldri går nedover fordi han hele tiden bruker av pengene. Anonymkode: 3e359...073
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #4 Skrevet 6. november 2021 Det var det jeg tenkte. Det er jo egentlig ganske alvorlig. Hadde aldri gjort noe slikt. Lurer på om jeg bør ringe kontaktperson i banken og spørre? Er det vanskelig å komme ut av felles rammelån? Jeg har ikke noe problem med å få min del av lånet kun på meg selv. Kan jeg «skade» min mann på noen måte ved å fortelle min kontaktperson i banken om dette? Anonymkode: 639b3...bbe
Mia_73 Skrevet 6. november 2021 #5 Skrevet 6. november 2021 Dette er økonomisk utroskap. At han tror du er for dum til å skjønne at han lyver gjør det enda verre.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #6 Skrevet 6. november 2021 Mhm, enig. Da jeg tok det opp fikk jeg bare beskjed om at dette hadde ikke jeg greie på og at jeg var helt ute. Han ble faktisk irritert. Tenkte bare i mitt stille sinn at jeg skal finne ut av dette og komme meg ut av det rammelånet. Argumentet han brukte var at han hadde brukt SINE penger på å betale ned, og da kunne han også trekke opp tilsvarende til eget formål. Anonymkode: 639b3...bbe
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #7 Skrevet 6. november 2021 Hvis dere i utgangspunltet har 100.000 i lån på tammelånet og mannen først betaøer ned 20.000 før han tar ut 20.000 igjen har ingen skade skjedd. Om han derimot først tar ut 20.000 og så betaler dem ned er du medansvarlig i tiden jan har lånt dem. Anonymkode: ed07b...5a8
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #8 Skrevet 6. november 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Det var det jeg tenkte. Det er jo egentlig ganske alvorlig. Hadde aldri gjort noe slikt. Lurer på om jeg bør ringe kontaktperson i banken og spørre? Er det vanskelig å komme ut av felles rammelån? Jeg har ikke noe problem med å få min del av lånet kun på meg selv. Kan jeg «skade» min mann på noen måte ved å fortelle min kontaktperson i banken om dette? Anonymkode: 639b3...bbe Nei, du trenger ikke "oute" din mann i banken, du kan bare si at det fungerer dårlig med rammelån fordi det hele tiden blir tatt penger ut igjen etter at det er betalt inn, så du vil gjøre det om til et vanlig boliglån. Det er som regel lavere rente på vanlige boliglån, og rammelån får du bare når det er god sikkerhet i boligen. Det er lønnsomt for banken da, siden man bruker en evighet på å betale ned et lån på den måten og det betyr at banken tjener mer renter, og likevel har god sikkerhet i boligen. Dere må begge skriver under på at lånet gjøres om til vanlig boliglån, så du kan ikke gjøre dette uten samtykke fra din mann. Men du ødelegger ikke for han, og det er lettere å få et vanlig boliglån enn å få rammelån, så det er ikke noe problem å gjøre det om. Dere kan stå begge som ansvarlig på et vanlig boliglån også, men det kan man ikke ta ut penger fra igjen. Anonymkode: 3e359...073
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #9 Skrevet 6. november 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvis dere i utgangspunltet har 100.000 i lån på tammelånet og mannen først betaøer ned 20.000 før han tar ut 20.000 igjen har ingen skade skjedd. Om han derimot først tar ut 20.000 og så betaler dem ned er du medansvarlig i tiden jan har lånt dem. Anonymkode: ed07b...5a8 Det blir ikke riktig når de betaler ned begge to Om hi betaler inn 20.000 og mannen betaler inn 20.000 så er det jo betalt inn 40.000 på lånet. Om mannen da tar ut igjen 20.000 er det bare hi som har betalt ned på lånet den måneden, og det blir veldig feil altså. Da står de begge ansvarlig for et lån bare hun betaler ned på. Anonymkode: 3e359...073
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #10 Skrevet 6. november 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Det blir ikke riktig når de betaler ned begge to Om hi betaler inn 20.000 og mannen betaler inn 20.000 så er det jo betalt inn 40.000 på lånet. Om mannen da tar ut igjen 20.000 er det bare hi som har betalt ned på lånet den måneden, og det blir veldig feil altså. Da står de begge ansvarlig for et lån bare hun betaler ned på. Anonymkode: 3e359...073 Ja, men jeg forsto det som om han betalte inn ekstra når han kunne. Da er det ikke noe problem. Anonymkode: ed07b...5a8
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #11 Skrevet 6. november 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ja, men jeg forsto det som om han betalte inn ekstra når han kunne. Da er det ikke noe problem. Anonymkode: ed07b...5a8 Det står ingen plass at han betaler inn ekstra når han kan. Anonymkode: f0592...2dc
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #12 Skrevet 6. november 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg er litt i villrede nå, vet ikke helt hvordan dette fungerer. Dette er i hvert fall slik det er: Vi har et felles rammelån, slik jeg har forstått er vi da solidarisk ansvarlig for pengene(han er hovedlåntaker, jeg er medlåntaker). Vi eier hver vår prosent av huset og fordeler lånet etter eierbrøk. Dette korrigerer vi hvert år i selvangivelsen. Jeg finner i hvert fall ut at han bruker av rammelånet til eget forbruk. Vet ikke hva han har brukt pengene på. Det han gjør er å betale ned litt av lånet når han har penger, for så å trekke det maks opp igjen når han har bruk for kapital. Spørsmålet er da, blir ikke jeg da ansvarlig for pengene med en gang han trekker opp lånet igjen? Mannen mener nei siden han først har betalt ned og så trukket det opp igjen. Jeg får av en eller annen grunn en litt uggen følelse. Hva tenker dere? Anonymkode: 639b3...bbe Jeg tenker at det da i praksis er det du som betaler ned på lånet. Anonymkode: f0592...2dc
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #13 Skrevet 6. november 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Hvis dere i utgangspunltet har 100.000 i lån på tammelånet og mannen først betaøer ned 20.000 før han tar ut 20.000 igjen har ingen skade skjedd. Om han derimot først tar ut 20.000 og så betaler dem ned er du medansvarlig i tiden jan har lånt dem. Anonymkode: ed07b...5a8 Det er jo klart at det er skade skjedd, for da er det jo bare hi som betaler ned på lånet. Anonymkode: f0592...2dc
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #14 Skrevet 6. november 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Ja, men jeg forsto det som om han betalte inn ekstra når han kunne. Da er det ikke noe problem. Anonymkode: ed07b...5a8 Uansett står begge sitt navn på lånet, banken gir vel blaffen i hvem som har brukt hva og hvor mye den ene har betalt i forhold til den andre. Begge to er ansvarlige. Anonymkode: 24307...925
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #15 Skrevet 6. november 2021 Her ville jeg gjort to ting, siden jeg ikke vet nok om rammelån som to deler. Først ville jeg kontaktet en bank og undersøkt ansvaret, hva som skjer med kostnadene for den ene når den andre bruker lånet slik His mann gjør, og hva som skjer med helheten i lånet. Etter å ha brakt det på det rene, så ville jeg skaffet dokumentasjon på alle bevegelser mannen din har gjort på dette lånet, HI, og funnet ut hva dette har kostet deg. Hvis du og mannen ikke personlig kjenner noen i den banken dere har lånet tror jeg du vil få god hjelp der. Men hvis f.eks. mannen din har en god venn eller bekjent i banken, da ville jeg skaffet generell informasjon i en annen bank først (snakker av en venninnes erfaring i lignende sak). Og når du har full oversikt (og dokumentasjon) over omfanget av det mannen har holdt på med og hva det har kostet deg (om ikke annet vil du i hvert fall ha vært med på å betale en del mer renter pga. hans uttak), da ville jeg snakket med mannen og krevd at han der og da er 100 % ærlig om hvor ofte han har gjort dette (ville ikke sagt at jeg allerede hadde all denne informasjonen direkte fra banken), omfanget av det i beløp og hva han har gjort med pengene. Videre ville jeg sterkt vurdert hele forholdet. For her velger mannen din å gå bak ryggen din, bruke tusenvis av kroner uten at du vet hva han bruker dem på. At han i tillegg blir irritert og påstår at du ikke har peiling, det er for meg et stort rødt flagg i denne sammenhengen. Jeg hadde krevd full ærlighet om omfang, eksakte beløp, utskrift av hans egne kontoer i samme tid som han har tatt ut penger av rammelånet og slik fått vite hva han faktisk har brukt pengene på. Han skjuler noe for deg! Mulig jeg misforstår, men hvis vi sier at dere for enkelthets skyld har 1 million i rammelån og er i utgangspunktet ansvarlig for 50 % av lånet hver. Så har dere en avtale om å betale ned 10 000 kr pr måned hver (bare for å ta enkle tall). Etter ti måneder vil skal dere da ha betalt ned 100 000 kr hver på lånet, dvs. dere har betalt ned 200 000 kroner, og det gjenstår 800 000 kr å betale ned. Så viser det seg at han betalte ned xx antall kroner, men han drar opp igjen lånet på personlig forbruk, mens du fortsetter å betale ned din del av lånet som avtalt. Da vil du for det første måtte være med på å betale renter for hans merforbruk av lånet. Og om hans nedbetaling av lånet ikke følger opprinnelig avtale, så risikerer du at du betaler ned mest av lånet? Kommer an på hvordan han har gjort dette, hvor mye han ev. har betalt inn ekstra på lånet, om han har tatt høyde for økte utgifter på lånet pga. hans personlige forbruk osv. Sjekk dette godt, for pr. i dag vet du egentlig bare én ting, Hi - du kan ikke stole på mannen din når det kommer til felles lån. Det at han selv ikke har lagt frem utskrifter fra lånekonto, egne konti og har forklart deg hva han har brukt tusenvis av kroner til på personlig forbruk OG han attpåtil blir så irritert på deg, det gir all grunn til å tro at det er noe han skjuler for deg. Anonymkode: e2662...276
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #16 Skrevet 6. november 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, du trenger ikke "oute" din mann i banken, du kan bare si at det fungerer dårlig med rammelån fordi det hele tiden blir tatt penger ut igjen etter at det er betalt inn, så du vil gjøre det om til et vanlig boliglån. Det er som regel lavere rente på vanlige boliglån, og rammelån får du bare når det er god sikkerhet i boligen. Det er lønnsomt for banken da, siden man bruker en evighet på å betale ned et lån på den måten og det betyr at banken tjener mer renter, og likevel har god sikkerhet i boligen. Dere må begge skriver under på at lånet gjøres om til vanlig boliglån, så du kan ikke gjøre dette uten samtykke fra din mann. Men du ødelegger ikke for han, og det er lettere å få et vanlig boliglån enn å få rammelån, så det er ikke noe problem å gjøre det om. Dere kan stå begge som ansvarlig på et vanlig boliglån også, men det kan man ikke ta ut penger fra igjen. Anonymkode: 3e359...073 Selvfølgelig kan hun det, de har taushetsplikt i banken og kan hjelpe trådstarter med veiledning hva hun bør gjøre videre. Ring de på mandag. Anonymkode: f80c2...a55
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #17 Skrevet 6. november 2021 Dere har jo ikke felles økonomi. Hvirfor felles lån? kontakt banken, be om at de splitter lånet deres, og så gjør mannen hva han vil med sitt (ramme)lån. Anonymkode: d48b5...e92
Anonym bruker Skrevet 7. november 2021 #18 Skrevet 7. november 2021 Hva mener du egentlig, HI? Betaler han sin del, og så tar det ut igjen? Eller betaler han EKSTRA, i tillegg til det dere har avtalt, og tar ut dét igjen? Anonymkode: ec8cb...b76
Anonym bruker Skrevet 7. november 2021 #19 Skrevet 7. november 2021 Det kalles vel å svindle deg. Anonymkode: c1956...6d1
Anonym bruker Skrevet 7. november 2021 #20 Skrevet 7. november 2021 Dere eier lånet sammen. Og dermed har dere felles økonomi selv om dere ikke har tilgang til hverandres kontoer. banken bryr seg nada om dere mener at mannen eier x% av lånet og du resten. Det er i tilfelle en privat avtale dere imellom. Så lenge dere har tatt opp lånet sammen er dere begge ansvarlig sammen. Anonymkode: 81433...7ee
Anonym bruker Skrevet 7. november 2021 #21 Skrevet 7. november 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Ja, men jeg forsto det som om han betalte inn ekstra når han kunne. Da er det ikke noe problem. Anonymkode: ed07b...5a8 Nei, ikke om han bare tar ut det han har betalt ekstra og lar summen som er lik hi sin sum stå igjen. Så de har betalt inn likt. Men hi skriver at han har "trukket opp igjen" lånet og da mistenker jeg at han tar ut igjen alt han har betalt inn og da blir det veldig feil. Men hi, har du ikke lånet i nettbanken din, så du kan se alle transaksjoner? Vi har slikt lån, eller flexilån som de kaller det i vår bank, og der har vi begge i hver vår nettbank. Om du ikke har det er det det første du kan gjøre, ringe banken på mandag og si at du også vil ha det i nettbanken din. Da kan du se alt ut og inn på lånet Anonymkode: 3e359...073
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå